בשבוע שעבר (7-13.4) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,300 דוברים, מתוכם רק 160 היו ערבים (כ-3.9%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

למרות שלאורך השבועות שהובילו לבחירות לכנסת התקשורת הישראלית כמעט לא נתנה פתחון פה לדוברים ערבים, בשבוע שעבר, שבוע הבחירות, השתנתה מעט המגמה ושיעור הייצוג היה גבוה ביחס לממוצע השנתי. למעלה ממחצית הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתקשורת עשו זאת ביום שלישי, יום הבחירות, וביום שאחריו, יום ניתוח התוצאות.

בראש טבלת התוכניות ניצבת "סדר יום" של כאן ב'. תוכנית האקטואליה היומית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', העלתה לשידור בשבוע שעבר שבעה דוברים ערבים והגיעה לשיעור ייצוג של כ-17.5%, שיעור דומה לחלקם של האזרחים הערבים במדינת ישראל.

ההישג של "סדר יום" ראוי לציון במיוחד לאור העובדה שמדובר בתוכנית רדיו. בשונה מתוכניות אקטואליה בטלוויזיה, ברדיו פעמים רבות אין יותר מדובר אחד בכל אייטם, מה שאומר שכל דובר מקבל פתחון פה נרחב יחסית (גם התוכנית של רינו צרור מגלי-צה"ל ראויה לשבח על שהגיעה בשבוע שעבר לשיעור ייצוג דו-ספרתי ולמקום הרביעי בטבלה).

במקומות השני והשלישי ניצבות שתי מהדורות החדשות המרכזיות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים. המהדורה של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, הגיעה לשיעור ייצוג של כ-17%. המהדורה של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ובעריכת ליאור לנדנברג, הגיעה לשיעור ייצוג של כ-13.7%. המהדורה של כאן 11, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, דווקא איכזבה יחסית עם 11% ייצוג בלבד.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות בערוצי השידור, בשמונה לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד: "המטה המרכזי" של חדשות 13, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש; "המגזין" של חדשות 13, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך; "לפני החדשות" של רשת 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי; "6 עם אמנון לוי" של רשת 13, שעורך אוהד כהן; "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי; ו"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך ניר נוימן.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה