ההדרה של החברה הערבית מתקשורת הזרם המרכזי בישראל בלטה בשבועות שהובילו לבחירות 2019. למרות שהקמפיינים הפוליטיים עסקו רבות באפשרות שגוש המרכז-שמאל יישען על המפלגות המייצגות את החברה הערבית לטובת גוש חוסם נגד נתניהו, לא ניתן כמעט ביטוי לעמדות העקרוניות של אותן מפלגות ופוליטיקאים.

מתוך כל האייטמים על הבחירות שפורסמו בכלי התקשורת המרכזיים בישראל בחודש שקדם לפתיחת הקלפיות – 20 בלבד התמקדו במצע ובעמדות של המפלגות והפוליטיקאים הערבים, כך עולה מבדיקת עומק מיוחדת של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי הבדיקה, מאז 10.3 ועד לבוקר יום הבחירות (9.4) פורסמו בכל כלי התקשורת המרכזיים בישראל, טלוויזיה, רדיו, פרינט ודיגיטל, כ-14,500 אייטמים על הבחירות. מתוכם, החברה הערבית ומפלגותיה הוזכרו בקרוב לאלפיים אייטמים (כ-13%). עם זאת, ברוב האייטמים הללו המפלגה או הפוליטיקאי הערבי הוזכרו בשוליים, כחלק מתוצאות סקר מנדטים או ניתוח כללי של מצב המפלגות. רק 285 אייטמים שהופיעו בכל המדיה המרכזית בישראל בחודש שקדם לבחירות, פחות מ-2%, הוקדשו לסיקור מהותי של מפלגה או פוליטיקאי ערבי.

אם לא די בכך, ניתוח איכותני שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאותם 285 אייטמים שעסקו באופן מהותי במפלגה או פוליטיקאים ערבים העלתה כי בלמעלה ממחציתם לא נכלל אפילו דובר ערבי אחד, ורק עשרים מהם (כ-0.1% מכלל האייטמים) הוקדשו לעמדות המפלגות. כל היתר הוקדשו לנושאים כגון סיקור המירוץ, אחוז ההצבעה, הפוסט של רותם סלע ומצב הרוח הכללי בחברה הערבית לקראת הבחירות.

כמו כן בולט הנתון שלפיו בעוד שב-80% מהאייטמים שעסקו בעמדות המפלגות נכלל דובר ערבי, רק ב-5% מכל האייטמים שעסקו בפסילת רשימות ערביות ופוליטיקאים המועמדים לכנסת מטעמן השתתף דובר ערבי.

 

פילוח האייטמים שהוקדשו לבחירות בחברה הערבית לפי כלי תקשורת מעלה כי בחודש שקדם לפתיחת הקלפיות בלטו לטובה באופן יחסי ערוצי הרדיו והטלוויזיה לעומת עיתוני הדפוס ואתרי האינטרנט.

ככלל, נחלקו כלי התקשורת המרכזיים בישראל לשתי קבוצות עיקריות. כאן ב', קשת 12, גלי-צה"ל, כאן 11 ורשת 13 הקדישו בין שלושה לארבעה אחוזים מכלל האייטמים על הבחירות למפלגות ופוליטיקאים ערבים. "הארץ", "ישראל היום", "וואלה", "מעריב", "ידיעות אחרונות" ו-ynet הקדישו בין אחוז לשניים מכלל האייטמים על הבחירות למפלגות ופוליטיקאים ערבים. שלושת ערוצי השידור הציבורי, כאן ב', כאן 11 וגלי-צה"ל, הגיעו לתוצאות טובות יותר ביחס לרוב כלי התקשורת המסחריים.

אגב, כשבודקים את שיעור האייטמים שרק הזכירו מפלגות או פוליטיקאים ערבים, ולא את שיעור האייטמים שהוקדשו להם באופן מלא, עולה תמונה שונה. כך, לדוגמה, "מעריב", "הארץ" וקשת הזכירו את החברה הערבית ב-16% מהאייטמים על הבחירות, ואילו גלי-צה"ל ורשת רק ב-11%. ואולם, כאמור, היו אלה בדרך כלל אזכורים אגביים כחלק מסיקור כלל המפה הפוליטית במדינה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה