(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

עיתון "הארץ" מספק את הסיקור הפוליטי האיכותי ביותר בכל הקטגוריות שמרכיבות את מדד הבחירות – כך עולה מבדיקת "העין השביעית". מדד הבחירות בוחן את הסיקור הפוליטי שמספקים שבעה כלי תקשורת מרכזיים: "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "הארץ", "מעריב", כאן 11, חדשות 12 וחדשות 13. ביחס לשאר כלי התקשורת, "הארץ" מרבה להבליט סיקור בנושאי מהות פוליטיים – ומנגד נמנע מלהבליט את עיסוקו בתעמולת בחירות ובספקולציות ותמרונים פוליטיים.

לצד ההצטיינות של "הארץ", מדד הבחירות מעלה גם מסקנות מובהקות בנוגע לכלי התקשורת שמספקים את הסיקור הירוד ביותר של מערכת הבחירות. מאז השקת המדד, את המקום האחרון בדירוג המשוקלל תופס העיתון "ישראל היום". החינמון של משפחת אדלסון ממשיך לאייש את תחתית הטבלה גם כעת – אם כי בשבועיים האחרונים ניכר שיפור בחלק מתוצאותיו.

ממצא מובהק נוסף של מדד הבחירות הוא החולשה היחסית של כאן 11, ערוץ הטלוויזיה הציבורי של ישראל. מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 לא מצליחה להתבדל מהמהדורות של חדשות 12 (חדשות ערוץ 2 לשעבר) וחדשות 13 (חדשות ערוץ 10 לשעבר). בהיעדר תלות בתקציבי פרסום, המהדורה של כאן 11 אמורה היתה לספק אלטרנטיבה לערוצים המסחריים. נתוני המדד מעלים שוב ושוב שבתאגיד השידור הציבורי נכשלים בכך. עם זאת, כמו במקרה של "ישראל היום", גם כאן הנתונים החדשים מצביעים על שיפור מסוים.

מדד הבחירות מבוסס על ניתוח עמודי השער של ארבעת היומונים והכותרות הראשיות של שלוש המהדורות המרכזיות בטלוויזיה. כל כותרת פוליטית נספרת, ולאחר מכן מקוטלגת לפי שלוש קטגוריות: סיקור שמתמקד בתעמולה ובמסרי הקמפיין; סיקור שמתמקד ב"מירוץ הסוסים" – כלומר תככים אישיים, משיכות חבל פוליטיות וספקולציות בנוגע לסיכויי ההצלחה והכישלון של הרשימות השונות; וסיקור שמתמקד בנושאי מהות – עמדות ומעשים של המועמדים והמפלגות. לאחר מכן אנו בוחנים עד כמה מובלט העיסוק בכל אחת מהקטגוריות.

בשבוע שעבר הצגנו נתונים שנאספו מ-13 בינואר עד 8 במרץ. כעת מובאים כאן נתונים מעודכנים, שכוללים את המהדורות והשערים שפורסמו עד 22 במרץ.

בראש הטבלה המשוקללת מדורג כאמור עיתון "הארץ", שניצב במיקום זה מאז השקת המדד. גם במקום השני לא חל שינוי: "ידיעות אחרונות", היומון של משפחת מוזס, ממשיך להחזיק במיקום הגבוה – אם כי הפער בינו ובין המקום השלישי מצטמצם. במקום השלישי מדורג העיתון "מעריב" – עלייה של מקום אחד מאז הפרסום האחרון של נתוני מדד הבחירות. במקום הרביעי מדורגת המהדורה של חדשות 13 – ירידה של מקום אחד, אם כי הפער בינה ובין "מעריב" עומד על נקודה אחת בלבד.

בתחתית הטבלה אין שינויים: המהדורה של כאן 11 מדורגת במקום החמישי, המהדורה של חדשות 12 מדורגת במקום השישי, ו"ישראל היום" מדורג במקום השביעי והאחרון, אם כי כאמור מצמצם את הפער.

רכילות פוליטית: "הארץ" לראשונה בראש הנמנעים

מבין שלושת תתי-המדדים שמרכיבים את מדד הבחירות, מדד מירוץ הסוסים היה היחיד שבו "הארץ" לא דורג במקום הראשון עד כה. עד לאחרונה, גוף התקשורת שסיפק את הסיקור הפוליטי האיכותי ביותר בקטגוריית מירוץ הסוסים היה חדשות 13. כעת המהדורה של חדשות 13 יורדת למקום השני, ומפנה את הפסגה ל"הארץ".

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

במורד הטבלה אין שינויים. את מרכז הטבלה תופסים "ידיעות אחרונות" (מקום שלישי), "מעריב" (מקום רביעי) וכאן 11 (מקום חמישי). במקום השישי, המקום הלפני אחרון, מדורגת המהדורה של חדשות 12, ובמקום השביעי והאחרון מדורג "ישראל היום".

חרף הדירוג המתמשך של "ישראל היום" במקום האחרון בטבלת מירוץ הסוסים, ראוי לציין כי החינמון מפגין שיפור בתחום זה: בשבועיים האחרונים, הניקוד שצבר "ישראל היום" (23 נקודות) היה השני בטיבו מבין שבעת כלי התקשורת. את הניקוד הטוב ביותר בפרק הזמן הזה, 17 נקודות, צבר "הארץ". משום שמדובר בקטגוריה שלילית – ככל שהניקוד נמוך יותר, הנתון חיובי יותר.

תעמולה: "ישראל היום" נותן גז

על התוצאות החיוביות (יחסית) של "ישראל היום" בקטגוריית מירוץ הסוסים מעיבות תוצאותיו של החינמון במדד הקמפיין, שמודד עד כמה מהדהדים כלי התקשורת חומרי תעמולה של המפלגות השונות. במקרה של "ישראל היום" ניתנת הבלטה מיוחדת לחומרי תעמולה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגתו, הליכוד. "ישראל היום" ממשיך לתפוס את המקום האחרון בתחום זה – אך כאן הוא לא מצמצם את הפער מיתר כלי התקשורת, אלא מרחיב אותו.

בתום השבוע הראשון של חודש מרץ, הפער של "ישראל היום" מכלי התקשורת שדורג במקום הלפני אחרון (חדשות 13) עמד על 12 נקודות. בשבועיים שחלפו מאז זינק הפער ל-26 נקודות. ששת כלי התקשורת האחרים צברו בפרק הזמן הזה 5.5 נקודות בממוצע. "ישראל היום" צבר לא פחות מ-18 נקודות.

מניתוח הנתונים עולה כי בזמן שבכלי תקשורת אחרים צמצמו את מידת ההבלטה שניתנה לתעמולה, בעיתון של משפחת אדלסון החלו להעלות את המינון. האם הוא ימשיך לטפס ככל שיתקרב מועד הבחירות? נמשיך לעקוב.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

צמרת הטבלה נותרת ללא שינוי: במקום הראשון במדד הקמפיין מדורג עיתון "הארץ", שממעט להדהד תעמולת בחירות בעמוד השער שלו. במקום השני מדורגת המהדורה של כאן 11, ובמקום השלישי זו של חדשות 12.

המהדורה של חדשות 13, שעד כה דורגה במקום הלפני אחרון, מציגה שיפור ניכר ועולה למקום הרביעי. בשלוש המהדורות הטלוויזיוניות כמעט ולא הבליטו בשבועיים האחרונים אייטמים בנושאי תעמולה – בחירת עריכה שבזכותה מדורגות כעת המהדורות מעל שלושת הטבלואידים.

במקום החמישי, במרחק נקודה בלבד מהמקום הרביעי, מדורג העיתון "ידיעות אחרונות". במקום השישי מדורג העיתון "מעריב", בפער קטן של שתי נקודות מהמקום שמעליו – ובפער ניכר מ"ישראל היום", שמדורג כאמור במקום האחרון.

עיסוק במהות: חדשות 12 בתחתית

כלי התקשורת שזוכה לתוצאות הגרועות ביותר במדד המהות הוא חדשות 12. מאז השקת המדד, מהדורת החדשות של קשת מדורגת במורד הטבלה בתחום זה – לצד שתי המהדורות הטלוויזיוניות המתחרות. בשבוע שעבר, המהדורה של כאן 11 דורגה במקום האחרון ואף פתחה פער מהמהדורות המסחריות. כעת הפער נמחק – והמהדורה של חדשות 12 מידרדרת למקום האחרון.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

במקום השישי והלפני אחרון בקטגוריית המהות מדורגת המהדורה של חדשות 13, בפער של נקודה אחת בלבד מהתחתית. המהדורה של כאן 11 צברה בשבועיים האחרונים הכי הרבה נקודות בקטגוריית המהות (43) – נתון שהזניק אותה למקום החמישי. משום שמדובר בקטגוריה חיובית, ניקוד גבוה מעיד על סיקור איכותי.

את הנתון השני בטיבו בשבועיים האחרונים (36 נקודות) גרף "ישראל היום". החינמון אמנם שומר על מקומו ומדורג במקום הרביעי – אך מצמצם את הפער משאר העיתונים. במקום השלישי מדורג "ידיעות אחרונות" – ירידה של מקום אחד, שנובעת מצבירה של ניקוד נמוך במיוחד (13 נקודות) בקטגוריית המהות בשבועיים האחרונים. את המקום השני תופס "מעריב", ובמקום הראשון מדורג "הארץ".

איך דירגנו: שאלות ותשובות

בשבועות האחרונים, מאז התחלנו לפרסם את תוצאות מדד הבחירות באתר "העין השביעית", אנו מופצצים בשאלות בנוגע לאופן שבו נקבע דירוגם של כלי התקשורת. אספנו את השאלות הללו, הוספנו כמה משל עצמנו – ובתשובות ניתן לעיין כעת כאן. על הסוגיות העקרוניות שביקשנו לברר באמצעות מדד הבחירות אפשר לקרוא במאמר שפרסמנו לקראת השקתו.