העיתונות הישראלית מסקרת את הזירה הפוליטית כפי שמסקרים מירוצי סוסים – היא מתרחקת מעיסוק במהות, ומרבה להדהד את תעמולת הבחירות שמפיצות המפלגות השונות. הקביעה הזאת, שחוזרת על עצמה מדי מערכת בחירות, הפכה כבר לאקסיומה. אבל אילו כלי תקשורת מספקים לציבור את הסיקור הפוליטי הירוד ביותר? והאם, בתוך הקש והגבבה, אפשר בכל זאת להצביע על מערכות ענייניות, שקובעות סדר יום עצמאי ונמנעות מהבלטה מיותרת של רכילות ותעמולה?

נכון, יש בהחלט מקום לעיסוק עיתונאי ברכילות פוליטית, וגם בתעמולת הבחירות שמופצת בידי המפלגות והמועמדים השונים. ואולם, מקומם הראוי של הנושאים הללו הוא בשולי הסיקור הפוליטי, ולא במרכזו. ממצאי מדד הבחירות, פרויקט חדש של "העין השביעית", ממחישים את הדומיננטיות של סיקור רעשי הרקע והתככים האישיים בין פוליטיקאים ומחנות פוליטיים. וכפי שמתחוור, הבעיה הזאת אינה רק נחלתם של כלי תקשורת המוניים, שמכוונים למכנה המשותף הנמוך ביותר – אלא גם של כלי תקשורת שמתיימרים לספק אג'נדה אחרת, עניינית ומקיפה יותר.

ולכותרות תחילה: מבין שבעת כלי התקשורת שכותרותיהם נבדקו במדד הבחירות, "ישראל היום" מספק את הסיקור הפוליטי הפגום ביותר. החינמון הגיע למקום האחרון בטבלת מדד מירוץ הסוסים (המדרגת כמה מהסיקור הפוליטי היה פרסונלי והוקדש לתככים ורכילות), וגם בטבלת מדד הקמפיין (המדרגת כמה מהסיקור הפוליטי הוקדש למעשה לקמפיינים הפוליטיים). במלים אחרות, "ישראל היום" הוא כלי התקשורת שהבליט הכי הרבה דיווחים על רכילות ותמרונים פוליטיים ומסעות התעמולה – בעיקר של נתניהו והליכוד.

בטבלת המהות, המדרגת כמה מהסיקור הפוליטי היה משמעותי וענייני, "ישראל היום" מגיע למקום הרביעי מתוך שבעה – מתחת ל"ידיעות אחרונות", "הארץ" ו"מעריב", אך מעל חדשות 12, חדשות 13 וכאן 11. בטבלה המשוקללת מדורג "ישראל היום" במקום האחרון.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

את התוצאות המשוקללות הטובות ביותר השיג "הארץ": הוא מגיע למקום השני בטבלת "מירוץ הסוסים", למקום הראשון בטבלת מדד הקמפיין ולמקום הראשון בטבלת הסיקור הענייני. עוד ראוי לציין את התוצאות הבינוניות של השידור הציבורי: מהדורת החדשות של כאן 11 אינה מצליחה להתבדל ממהדורות החדשות המסחריות המתחרות בה, ולעתים אף משיגה תוצאות גרועות יותר. מנתוני המדד עולה כי תאגיד השידור הישראלי לא מצליח לנצל את החופש מאילוצי רייטינג ופרסום כדי לקבוע סדר יום פוליטי אלטרנטיבי.

ובסופו של דבר, בהתמודדות הזו אין באמת מנצחים. הנתונים ממחישים שחלק הארי של הסיקור הפוליטי, גם ב"הארץ" וחדשות 13 המצטיינים (יחסית), מוקדש לסוגת "מירוץ הסוסים". זאת ועוד, העיסוק בתעמולה ובקמפיינים הפוליטיים תופס נפח דומה, ולעתים אף גדול יותר, מזה של הסיקור המוקדש לענייני מהות. בשבועות הקרובים נעקוב אחר ההתפתחויות בסיקור הפוליטי שמספקים העיתונים וערוצי הטלוויזיה, ונבדוק אם חל שינוי במגמה הזאת.

רכילות פוליטית: "ישראל היום" בתחתית הטבלה

מבין שבעת כלי התקשורת שנכללים במדד הבחירות, "ישראל היום" הוא כאמור זה שהעניק את ההבלטה הנרחבת ביותר לידיעות מסוגת מירוץ הסוסים. בחודשים ינואר-פברואר 2019, הכותרות הפוליטיות שכללנו בקטגוריה הזאת התאפיינו בעיסוק ער בבחירות הפנימיות (בעיקר בליכוד), חיבורים והתפצלויות של מפלגות, סקרי דעת קהל ומהלומות מילוליות שהטיחו זה בזה פוליטיקאים, אנשי קמפיין ופעילים. בחינמון רב-התפוצה של משפחת אדלסון, ידיעות בנושאים הללו זכו להבלטה יוצאת דופן.

קו העריכה של "ישראל היום" זיכה את החינמון במקום האחרון המפוקפק בסיקור רכילות פוליטית והתרחשויות מיקרו, עם ניקוד מצטבר של 168 נקודות. למקום הלפני-אחרון, אם כי בפער ניכר, הגיעה מהדורת חדשות 12 (חדשות ערוץ 2 לשעבר). גם בחדשות 12 ניתנה הבלטה מיוחדת לסיקור מסוגת מירוץ הסוסים: ניקוד מצטבר של 133 נקודות בקטגוריה מעניק לחברת החדשות של קשת את הדירוג הגרוע ביותר מבין גופי הטלוויזיה הנכללים במדד.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

מעל "ישראל היום" וחדשות 12 משובצים שלושה כלי תקשורת שקיבלו ניקוד כמעט זהה: "ידיעות אחרונות" (מקום חמישי, 127 נקודות), כאן 11 (מקום רביעי, 126 נקודות) ו"מעריב" (מקום שלישי, 122 נקודות). כפי שניתן לראות, ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הציבורי – שאמור לספק אלטרנטיבה לטלוויזיה המסחרית – זוכה כאן לתוצאה בינונית בלבד, שאינה מעידה על אג'נדה עצמאית.

ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הציבורי – שאמור לספק אלטרנטיבה לטלוויזיה המסחרית – זוכה כאן לתוצאה בינונית בלבד, שאינה מעידה על אג'נדה עצמאית

שני כלי התקשורת שקיבלו את הניקוד הטוב ביותר בקטגוריית מירוץ הסוסים הם "הארץ" וחדשות 13 (חדשות ערוץ 10 לשעבר). מיקומו של "הארץ" בצד החיובי של הטבלה אינו מפתיע: היומון בעל האג'נדה השמאלית מגדיר את עצמו כעיתון איכות, ומרבה להבליט דיווחים בנושאים שכלי תקשורת אחרים מצניעים או לא מסקרים כלל.

ואולם, באופן מפתיע – את הניקוד הטוב ביותר בקטגוריית מירוץ הסוסים השיגה דווקא המהדורה הטלוויזיונית של חדשות 13, שמיועדת לקהל הרחב. בחדשות 13 השיגו 104 נקודות, לעומת 112 אצל "הארץ". משום שקטגוריית מירוץ הסוסים היא קטגוריה שלילית, ניקוד נמוך בה מעיד על סיקור תקין באופן יחסי.

תעמולה: "ישראל היום" שוב בולט לרעה

"ישראל היום" בולט לרעה לא רק בקטגוריית מירוץ הסוסים, אלא גם בקטגוריית סיקור התעמולה. מנתוני מדד הבחירות עולה כי החינמון, שיש הרואים בו כלי תעמולה בפני עצמו, הוא גם כלי התקשורת שמעניק לתעמולת הבחירות את הנפח הגדול ביותר ביחס לשאר כלי התקשורת שנבדקו. סקירות העיתונות של "העין השביעית", שמתפרסמות באתר זה מדי יום שישי, מדגימות שבוע אחר שבוע כיצד בדיוק מתגייס "ישראל היום" לשירותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בדיקה מקיפה שערכנו בבחירות 2015 העלתה שהחשיפה החיובית שניתנה אז לנתניהו הגיעה להיקפים קיצוניים.

קטגוריית התעמולה של מדד הבחירות מתייחסת למסעות הפרסום הגלויים של המפלגות: עד כמה כלי התקשורת עוסקים בקמפיינים השונים, בדפי המסרים, הסלוגנים, הסרטונים והפרסומים ברשתות החברתיות

קטגוריית התעמולה של מדד הבחירות מתייחסת לממד צר יותר של תעמולה, למסעות הפרסום הגלויים של המפלגות: עד כמה כלי התקשורת עוסקים בקמפיינים השונים, בדפי המסרים, הסלוגנים, הסרטונים והפרסומים ברשתות החברתיות. גם בהיבט זה, כאמור, "ישראל היום" זוכה לדירוג הגרוע ביותר, עם 60 נקודות. כצפוי, מבדיקת תוכן הסיקור עולה כי חלק ניכר מהפרסומים של "ישראל היום" בקטגוריה הם הדהוד של מסרים מטעם נתניהו והליכוד.

מערכת חדשות 13, שזכתה לתוצאות הטובות ביותר בקטגוריית מירוץ הסוסים, מקבלת ציון גרוע בקטגוריית הקמפיינים – מקום שישי מבין שבעת כלי התקשורת, עם 55 נקודות. במורד הטבלה מדורגים ארבעה כלי תקשורת עם ניקוד דומה: "ידיעות אחרונות" (מקום חמישי, 44 נקודות), "מעריב" (מקום רביעי, 43 נקודות), כאן 11 (מקום שלישי, 42 נקודות) וחדשות 12 (מקום שני, 38 נקודות). גם כאן ראוי לציין כי ערוץ כאן 11, שאמור לפעול לפי אמות מידה שונות מאלו של מתחריו המסחריים, אינו מצליח להתבדל מהם.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

"הארץ", שזכה לדירוג השני בטיבו בקטגוריית מירוץ הסוסים, זוכה בתוצאה המוצלחת ביותר בקטגוריית התעמולה – 27 נקודות בלבד. מכיוון שגם כאן מדובר בקטגוריה שלילית במהותה – ניקוד נמוך מעיד על הצטיינות.

בהקשר זה ראוי לציין כי חלק ניכר מהסיקור של "הארץ" שעסק בתעמולת הבחירות הורכב ממאמרי ביקורת על הקמפיינים השונים. העובדה הזאת מחדדת את התוצאות החיוביות של העיתון בקטגוריה, אך לא באופן גורף: לעתים קרובות, קמפיינרים יוצרים במודע תעמולה שנועדה לעורר ביקורת וזעם בקרב המחנה היריב, וכך להגביר את החשיפה התקשורתית למסרים.

עיסוק במהות: "הארץ" ו"ידיעות" מובילים

"הארץ" הוא כלי התקשורת המצטיין גם בקטגוריית המהות, עם 67 נקודות. ביחס לעיתונים המתחרים ולמהדורות הטלוויזיוניות, עורכי "הארץ" מרבים להבליט סיקור שעוסק במעשיהם של הפוליטיקאים, בתוכניות הפעולה שהם מציגים לציבור ובעקרונות שעליהם הם מצהירים. עם זאת, בהשוואה למידת החשיפה שמעניק "הארץ" לדיווחים מקטגוריית מירוץ הסוסים, מדובר בתוצאה בינונית בלבד.

לניקוד הגבוה יחסית של "ידיעות אחרונות" אחראים בין היתר ראיונות מגזיניים עם מתמודדים פוליטיים – הזכור שבהם היה ראיון הבכורה של בני גנץ כפוליטיקאי – שזוכים להבלטה בקדימונים שמתפרסמים לאורך השבוע

במקום השני בטבלת המהות מדורג "ידיעות אחרונות". העיתון של משפחת מוזס מתמודד בשנים האחרונות עם "תיק 2000" – פרשה פלילית שבה המו"ל, ארנון (נוני) מוזס, הציע לרתום את הסיקור הפוליטי בעיתון לטובת הקמפיין של נתניהו בבחירות 2015, ואף הזכיר מגעים דומים שהתקיימו בשנים שלפני כן.

ביחס לרקע העגום הזה ולדי-אן-איי הטבלואידי של "ידיעות אחרונות", נתוני העיתון במדד הבחירות מפתיעים לטובה: 62 נקודות, רק חמש נקודות מתחת ל"הארץ". לניקוד הגבוה יחסית של "ידיעות אחרונות" אחראים בין היתר ראיונות מגזיניים עם מתמודדים פוליטיים – הזכור שבהם היה ראיון הבכורה של בני גנץ כפוליטיקאי – שזוכים להבלטה לא רק במהדורת סוף השבוע של העיתון, אלא גם בקדימונים שמתפרסמים יום או יומיים לפני כן.

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)

אחרי "הארץ" ו"ידיעות אחרונות", ובפער ניכר מהם, מדורגים שני היומונים האחרים: "מעריב" (מקום שלישי, 48 נקודות) ו"ישראל היום" (מקום רביעי, 42 נקודות). את הנתונים הגרועים ביותר גרפו שלושת ערוצי הטלוויזיה – כאן 11 (מקום חמישי, 27 נקודות), חדשות 12 וחדשות 13 (שחולקים את המקום השישי והשביעי עם 24 נקודות כ"א).

נתוני קטגוריית המהות, שבה כל העיתונים זכו לתוצאות טובות יותר מאשר הערוצים, עשויים להעיד על חולשה משותפת של המהדורות הטלוויזיוניות ולהצביע על כך שהן ממעטות להבליט נושאי מהות. האם אכן מדובר במגמה? על כך ננסה להשיב בשבועות הבאים. מה שבטוח הוא שגם במקרה הזה, לפי מדד הבחירות, הערוץ הציבורי של ישראל – כאן 11 – אינו מצליח להתבדל מצמד מתחריו המסחריים, וזוכה לתוצאה שהיא גרועה רק במעט מאלו של חדשות 12 וחדשות 13. האם יתמיד במגמה השלילית הזאת? נמשיך לעקוב.

עוד כמה אבחנות

למרות ההבדלים בין כלי התקשורת השונים, בכמה מובנים אין ביניהם הבדל. חדשות 13 ו"הארץ" אמנם זכו בתוצאות חיוביות בקטגוריית מירוץ הסוסים – אך גם אצלם, כמו אצל כל היתר, זוהי הקטגוריה שזכתה להכי הרבה הבלטה בסיקור הפוליטי. נתון עגום אחר מעלה כי העיסוק בתעמולה מקבל נפח דומה לעיסוק בנושאי מהות, ואף עולה עליו במעט: הניקוד הממוצע של כלי התקשורת בקטגוריית סיקור התעמולה עמד על כ-44 נקודות, לעומת 42 נקודות בלבד בממוצע בקטגוריית המהות.

חדשות 13 ו"הארץ" אמנם זכו בתוצאות חיוביות בקטגוריית מירוץ הסוסים – אך גם אצלם, כמו אצל כל היתר, זוהי הקטגוריה שזכתה להכי הרבה הבלטה בסיקור הפוליטי

לשם השוואה, הניקוד הממוצע בקטגוריית מירוץ הסוסים עומד על כ-127 נקודות – פי שלושה מהניקוד בקטגוריית המהות. במצב בריא, העיתונות הפוליטית אמורה היתה להעניק את הבכורה לעיסוק בנושאי מהות – ורק אחר-כך לעסוק בשאר הנושאים.

בין ארבעת העיתונים בולטת ההצטיינות היחסית של "הארץ", שזוכה לתוצאות טובות בשלוש הקטגוריות, ובמיוחד בקטגוריית המהות וקטגוריית התעמולה. עיתון שבולט לרעה הוא "ישראל היום", שזכה לתוצאות הגרועות ביותר בשניים מתוך שלושת המדדים: זהו העיתון שעוסק הכי הרבה בקמפיינים ובמירוצי סוסים, וגם התוצאה שהשיג בקטגוריית המהות אינה טובה במיוחד. היא אמנם טובה יותר מהתוצאות של שלושת ערוצי הטלוויזיה – אך מבין העיתונים, "ישראל היום" הוא זה שמעניק את הנפח המצומק ביותר לנושאי מהות.

לצד ההצטיינות של "הארץ" והתוצאות הירודות של "ישראל היום" ראוי להזכיר שוב את תאגיד השידור הציבורי, שמיוצג כאן על-ידי מהדורת החדשות המרכזית שלו. בכל שלוש הקטגוריות, המהדורה של כאן 11 אינה מצליחה ליצור סדר יום שנבדל באופן מהותי מסדר היום של הערוצים המסחריים. בקטגוריות התעמולה ומירוץ הסוסים התוצאות של כאן 11 בינוניות, ובקטגוריית המהות – תחום שאמור לקבל הבלטה יתרה – הטלוויזיה הציבורית של ישראל מסתפקת בנתון גרוע, ומזדנבת מאחורי שלושה טבלואידים מסחריים.

כיצד מדדנו? הסבר

מדד הבחירות מבוסס על ניתוח הכותרות המרכזיות בשבע בימות תקשורת מרכזיות: הכותרות הראשיות של מהדורות הערב הטלוויזיוניות של חדשות 12, חדשות 13 וכאן 11, ועמודי השער של היומונים "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "הארץ" ו"מעריב". הנתונים המובאים בפניכם כאן מסכמים את ביצועי המערכות בשבעת השבועות שקדמו ל-1 במרץ (13 בינואר עד 28 בפברואר).

לצד קִטלוג הכותרות, בדקנו גם את הנפח שקיבלה כל כותרת: האם מדובר בכותרת ראשית בעיתון או באייטם שפתח את המהדורה? והאם, לצד הדיווח על ההתרחשות, המערכת גם פינתה מקום לציטוט או סינק של פוליטיקאי?

כל כותרת בנושא פוליטי מקוטלגת לפי אחת משלוש קטגוריות: סיקור בסגנון מירוץ סוסים; סיקור שהציר המרכזי שלו הוא תעמולה פוליטית; וסיקור שמתמקד בנושאי מהות. "הצטיינות" בשתי הקטגוריות הראשונות, מירוץ סוסים ותעמולה, מעידה על עיתונות ירודה. הצטיינות בסיקור נושאי מהות מאפיינת עיתונות איכותית (כאן ניתן לקרוא על כך עוד).

לצד קִטלוג כותרות העיתונים והמהדורות, המדד בודק גם את הנפח שקיבלה כל כותרת: האם מדובר בכותרת ראשית בעיתון, או באייטם שפתח את המהדורה הטלוויזיונית? והאם, לצד הדיווח על ההתרחשות, המערכת גם פינתה מקום לציטוט או סינק של הפוליטיקאי שעליו מדווחים? במקרים כאלה, הניקוד שקיבל כל אייטם זינק.