פעיל חברתי טוען שנפל קורבן לתרגיל עוקץ שנועד להשיג חומר מכפיש שישודר על-ידי חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2). הפעיל, דדי הברפלד, משתתף במאבק ציבורי נגד תוכנית לבניית מגדלים מול חוף הים של תל-אביב, בשטח שבו נמצאת כיום כיכר אתרים. לדבריו, גורמים שזהותם אינה ידועה לו הקימו חברה פיקטיבית, יצרו איתו קשר וניסו לעניין אותו להשתתף בפרויקט מומצא – כדי לתעד אותו בסתר ולהציגו כמי שפועל למען בצע כסף ובשירות האינטרסים של גורמים עסקיים.

הברפלד אכן נפגש עם נציגוֹת של החברה המומצאת, שטענו שהן מייצגות אוליגרך, אך לדבריו הוא הניח מראש שמדובר ביוזמה פיקטיבית. אחרי הפגישה נודע לו שהמפגש תועד בסתר, ושהחומרים הועברו לחברת החדשות לשם שידורם במהדורה הטלוויזיונית. האם היתה זאת חברת החדשות שהפעילה את נציגות האוליגרך הפיקטיבי – תרגיל תחקירי לגיטימי שבו השתמשה בעבר? בחברת החדשות בחרו שלא להתייחס לכך במפורש.

"בשבועות האחרונים נרמז לי ממקורות שונים שעוקבים אחרי. לפני מספר שבועות פנתה אלי חברת כוח אדם מאנגליה המייצגת כביכול תורם עשיר המעוניין להקים בדרום כפר לנוער בסיכון שהוצא ממסגרת וממתין למסגרת חדשה. לפי הסיפור, התורם נתקל בקשיים ביורוקרטיים רבים, והוא צריך את עזרתי כפרילנס כדי לקדם את הפרויקט", כתב הברפלד שלשום בקבוצת הפייסבוק "לא למגדלים בכיכר אתרים".

"מישהו שלח לי איתות שהוא מוכן להשקיע כסף. היום הוא פוגע בשמי הטוב, מחר הוא אולי יפגע ביותר מזה. אולי הוא יפגע בחופש שלי, אולי בחיים שלי – מי יודע"

"הלכתי לפגישה איתם, וידעתי שהם עובדים עלי", הוא מספר בשיחה עם "העין השביעית". לדבריו, הוא ידע שמדובר בהצעה פיקטיבית בגלל הצגת הפרויקט ככזה המיועד לנוער בסיכון – ככל הנראה בעקבות בדיקת רקע שהעלתה שהנושא קרוב ללבו ונוגע לו באופן אישי.

ובכל זאת, הוא מוסיף בשיחה עמו, למרות חשדותיו – ייתכן שבפגישה עם נציגות האוליגרך הפיקטיבי אמר דברים שניתן להוציא מהקשרם כדי להציגו באור שלילי. אחד הדברים הללו, להערכתו, הוא שבעל הון בשם אלן (אלחנן) יגלום העביר תרומה לעמותה שמרכזת את המאבק – ושייתכן שעשה זאת כי יש לו "חשבון פתוח עם רון חולדאי", ראש העירייה. "ככה זה בראיונות עבודה, אתה לפעמים מתברבר יותר מדי", העיר בהקשר זה.

מתוך אתר האינטרנט של החברה הפיקטיבית שנציגותיה ריאיינו את דדי הברפלד. האתר נמחק מהרשת סמוך למועד הראיון שהעניק לחברת החדשות (צילום מסך)

מתוך אתר האינטרנט של החברה הפיקטיבית שנציגותיה ריאיינו את דדי הברפלד. האתר נמחק מהרשת סמוך למועד הראיון שהעניק לחברת החדשות (צילום מסך)

השיחות עם החברה הפיקטיבית, כתב הברפלד בפייסבוק, הוקלטו, נערכו והועברו לחברת החדשות. "איני זוכר כל מה שאמרתי ב'ראיונות', למיטב זכרוני לא אמרתי דבר על המאבק בכיכר. יתרה מזו, שאלתי את הנציגות האם פעילותי למען המאבק תפריע לתורם ונעניתי שלא. הם הציעו בשמו אף לתרום כספים למאבק, ואני דחיתי אותם".

לדברי הברפלד, המגעים עם נציגות האוליגרך החלו בראשית חודש מרץ ונמשכו עד לאחרונה. לפני שלושה ימים פנתה אליו חברת החדשות כדי לקבוע ראיון שיתקיים באירוע של עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", העמותה שמרכזת את המאבק. לדבריו, במהלך הראיון התברר לו שהמראיינת, הכתבת אדוה דדון, לא רוצה לשוחח איתו על האירוע או על תוכנית המגדלים – אלא עליו באופן אישי.

באופן מפתיע, אומר הברפלד, סמוך למועד הראיון נותקו הטלפונים של נציגות החברה הפיקטיבית שעמדו עמו בקשר, ואתר האינטרנט של החברה ירד מהרשת

"הואשמתי על-ידי הכתבת בכך שכל פעילותי למען המאבק היא על מנת לקדם אינטרסים נדל"ניים של איש בשם יגלום", כתב בפייסבוק. לדבריו, הוא הואשם שיחד עם אדם אחר שהוא לכאורה בשותפות עסקית איתו, "אנחנו מקדמים חלופה שעולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלכליים של מר יגלום".

לפי הפוסט שפרסם הברפלד בפייסבוק, זוהי האשמה שקרית: הוא לא מכיר אדם בשם יגלום, ומעולם לא קיבל ממנו תשלום כלשהו. בשיחה עם "העין השביעית" הוא מחדד: למרות שהוא לא מכיר את יגלום, הוא שמע את שמו בשיחות עם פעילי המאבק, וידע על תרומתו לעמותה. הוא עצמו אינו חבר בעמותה, מדגיש הברפלד. בשיחה עמו הוא מוסיף כי ייתכן שהגדיר את עצמו כ"שותף" של האדריכל אסף לרמן, שלדבריו עובד עם יגלום – אך לא השתמש במונח במובן העסקי שלו.

באופן מפתיע, אומר הברפלד, סמוך למועד הראיון עם כתבת חברת החדשות נותקו הטלפונים של נציגות החברה שעמדו עמו בקשר – ואתר האינטרנט של החברה ירד מהרשת. לדברי הברפלד, ניכר שהושקע כסף רב בניסיון להפילו בפח – והוא אינו מאמין שמי שעשו זאת הם אנשי חברת החדשות, אלא גורמים בעלי אינטרס כלכלי.

בעקבות צירוף המקרים מעורר החשד הגיש אתמול תלונה במשטרה בגין סחיטה באיומים. "מישהו שלח לי איתות שהוא מוכן להשקיע כסף. היום הוא פוגע בשמי הטוב, מחר הוא אולי יפגע ביותר מזה. אולי הוא יפגע בחופש שלי, אולי בחיים שלי – מי יודע", אומר הברפלד בשיחה עמו. "הפרויקט הזה (שמיועד לקום בכיכר אתרים; א"ב) שווה מאות מיליונים, אולי מיליארדים, ואנשים אומרים לי: 'אין בן אדם בעולם ששווה סכום כזה, גם לא אתה, אז תיזהר'".

חברת החדשות: אין תגובה

בחברת החדשות בחרו שלא להתייחס לדברים. דובר החברה, אלון שני, מסר בתגובה: "איננו מגיבים על כתבות המצויות בהכנה וטרם שידורן".

עדכון, 26.4: הכתבה שודרה אתמול במהדורה המרכזית וכללה קטעי סאונד שבהם נשמע הברפלד משוחח עם אשה בלתי מזוהה. לצופים לא נמסר כיצד הושגו ההקלטות ובאיזו סיטואציה התבצעו, אך נרמז כי "נראה שאמצעים רבים מושקעים על-ידי מי שהולך להרוויח כסף רב מהתוכנית – נגד המאבק".