חברת הריגול בלאק-קיוב תיאלץ להשיב בבית-המשפט להאשמות כי סייעה בקמפיין הכפשה נגד פעיל חברתי. הפעיל, דדי הברפלד, משתתף בקמפיין מחאה נגד תוכנית בנייה שמיטיבה עם בעלי הון. לאחר ששודרה בחדשות 12 כתבה שהציגה אותו באור שלילי, הברפלד הגיש תביעת דיבה נגד חברת החדשות ונגד הכתבת, אדוה דדון. בהמשך ביקש לצרף לכתב התביעה את בלאק-קיוב, בטענה שהחומרים שנכללו בכתבה הגיעו לידי חדשות 12 בעקבות מבצע שערכה חברת הריגול.

השופט גלעד הס מבית-משפט השלום בהרצליה קיבל את בקשתו של הברפלד וצירף את בלאק-קיוב כנתבעת. בכתב התביעה המתוקן נמתחת ביקורת חריפה על חברת המודיעין והחקירות, ונטען כי אנשיה אחראים להפרת חוק סדרתית. בבלאק-קיוב טרם הגישו כתב הגנה.

החלטתו של השופט הס התקבלה לפני ימים אחדים, במסגרת תביעת הדיבה שמנהל הברפלד נגד חדשות 12. לטענת הברפלד, בלאק-קיוב אחראית להקלטות סתר ששודרו בכתבה מ-2018 שהטילה דופי במניעיהם של פעילים שנאבקים נגד תוכנית להקמת מגדלים בכיכר אתרים התל-אביבית, הסמוכה לחוף הים. לטענת הברפלד, חברת בלאק-קיוב הפיקה את ההקלטות עבור "גורם בעל אינטרס" ששכר את שירותיה, ושזהותו בשלב זה אינה ידועה.

בכתב התביעה המתוקן טוען הברפלד כי שתי הנשים הבלתי מזוהות היו למעשה סוכנות שנשלחו מטעם חברת בלאק-קיוב: "שיטת פעולה שננקטו כנגד התובע והפילו אותו בפח [...] זהות למקרים אחרים שבהם פעלה בלאק-קיוב, אשר פורסמו בין היתר בכתבת התחקיר ששודרה בתוכנית 'עובדה'"

בכתב התביעה מתאר הברפלד את האופן שבו הושגו ההקלטות: שתי נשים בלתי מזוהות פנו אליו והציעו לו להיפגש כדי לדון באפשרות שייקח חלק בפרויקט פילנתרופי שימומן על-ידי אוליגרך יהודי-אוקראיני פיקטיבי בשם גנאדי. כדי לעורר בו אמון, הוא הופנה בין היתר לאתר אינטרנט של חברת כוח האדם הלונדונית שבה כביכול הועסקו השתיים.

במהלך הפגישות והתכתובות בין הצדדים עלתה גם סוגיית המאבק על דמותה של כיכר אתרים – והחומרים הללו הועברו לאדוה דדון, שהציגה חלקים מהם בכתבה של חדשות 12 ובראיון עם הברפלד שנכלל בה. לאחר שהשיגו הסוכנות את מבוקשן, טען התובע, הן נעלמו לבלי שוב והפסיקו לענות לפניותיו. אתר האינטרנט הוסר מהרשת.

בכתב התביעה המתוקן, שהוגש באמצעות עורכי-הדין גיא אופיר ורועי בן-דוד, טוען הברפלד כי שתי הנשים הבלתי מזוהות היו למעשה סוכנות שנשלחו מטעם חברת בלאק-קיוב. "שיטת פעולה שננקטו כנגד התובע והפילו אותו בפח [...] זהות למקרים אחרים שבהם פעלה בלאק-קיוב, אשר פורסמו בין היתר בכתבת התחקיר ששודרה בתוכנית 'עובדה'", גורס הברפלד בכתב התביעה.

במקרה שלו, מציין התובע, הוצע לו לקחת חלק בהקמת מוסד לנוער בסיכון בדרום – נושא שקרוב ללבו ונוגע לו באופן אישי. "כפי שהודגם בכתבת 'עובדה', דרך פעילותה של בלאק-קיוב היא יצירת פרופיל של היעד – התובע – זיהוי נקודות רגישות אשר שימוש בהן יקל על הגישה אל היעד ורכישת אמונו", צוין בהקשר זה בכתב התביעה המתוקן.

אדוה דדון בכיכר אתרים, מתוך הכתבה שבגינה הוגשה התביעה (צילום מסך)

אדוה דדון בכיכר אתרים, מתוך הכתבה שבגינה הוגשה התביעה (צילום מסך)

לצד ההאשמה בהוצאת דיבה ופגיעה בפרטיות, הברפלד טוען בכתב התביעה המתוקן כי חברת בלאק-קיוב גם פועלת בניגוד לחוק הישראלי שאוסר על חוקרים פרטיים לפעול ללא רישיון. על רקע זה, הוא מציין, כבר נפתחה נגד בלאק-קיוב חקירה פלילית, שעודה מתנהלת. "בלאק-קיוב, שאינה מורשית על-פי חוק לעסוק בחקירות פרטיות [...], פעלה בניגוד לחוק (ולא בפעם הראשונה) ונשכרה אך ורק לצורך בניית תדמית שלילית לתובע", נכתב בכתב התביעה המתוקן. "כמו כן, בלאק-קיוב יצרה סיטואציה נסיבתית שאותה תיעדה והקליטה במטרה ברורה וידועה על מנת להכפיש את התובע".

השופט מציין כי בחדשות 12 ביקשו לדחות את הבקשה לצירוף בלאק-קיוב כנתבעת בטיעונים פרוצדורליים שונים, ולצד זה התריעו כי המהלך של הברפלד נועד לחשוף מקור עיתונאי. השופט דחה את הטיעונים הפרוצדורליים, והוסיף: "באשר לטענה בדבר חשיפת מקור עיתונאי, אני סבור כי אין ממש בטענה זו"

לטענתו, הפעילות ללא רישיון כרוכה באופי השירותים שמספקת בלאק-קיוב ללקוחותיה. "פעילותה אינה איסוף או חיקור מידע, אלא מטרתה ליצור סיטואציה מכפישה בהתאם לדרישת הלקוח. אם לומר את הדברים אחרת, בלאק-קיוב אינה עורכת תחקיר החושף שחיתות, אלא היא יוצרת את אותה שחיתות על מנת שניתן יהיה לבזות ולהכפיש את מושא החקירה, ובענייננו התובע", טוען הברפלד.

מהסיבה הזאת, גורס התובע, ניסו בחדשות 12 להסתיר את זהות המקור שהעביר לדדון את ההקלטות. "חוקר פרטי המקיים חקירה חותם את דו"ח החקירה ומגיש אותו ללא חשש, שהרי חקירתו [מתבצעת] ברישיון וכדין, ואין לו מה להסתיר. לעומת זאת, בלאק-קיוב מההתחלה, בכל פעילותה, החל מקבלת התיק לרשותה, קבלת תשלום מהלקוח, הפעלת גורמים שאינם בעלי רישיון מתאים, ולרבות בתוצרי החקירה, מפירה את הדין", נכתב בכתב התביעה המתוקן.

בהחלטתו, השופט הס מציין כי בחדשות 12 ביקשו לדחות את הבקשה לצירוף בלאק-קיוב כנתבעת בטיעונים פרוצדורליים שונים, ולצד זה התריעו כי המהלך של הברפלד נועד לחשוף מקור עיתונאי. השופט דחה את הטיעונים הפרוצדורליים, והוסיף: "באשר לטענה בדבר חשיפת מקור עיתונאי, אני סבור כי אין ממש בטענה זו".

"התובע אינו מבקש בכתב התביעה כי הנתבעת תגלה לו את המקור העיתונאי, אלא טוען כי גורם מסוים הינו מקור עיתונאי", מרחיב השופט. "אין כל איסור להגיש תביעת לשון הרע כנגד 'מקור עיתונאי', וככל שאזרח סבור כי גוף מסוים פרסם עליו לשון הרע, בין היתר במסירת מידע לעיתונות, יש לו זכות להגיש כנגדו תביעת לשון הרע גם כאשר נטען כי גוף זה מהווה מקור עיתונאי".

השופט הס לא קבע כי בלאק-קיוב או אנשיה אכן היו המקור העיתונאי של דדון וחדשות 12, והחלטתו אינה חושפת עובדות חדשות על אחורי הקלעים של הכנת הכתבה. ואולם, כעת תידרש בלאק-קיוב להתייחס לטענות נגדה – ולהבהיר האם היה או לא היה לה חלק בתרגיל שהפיל את התובע בפח, או בהעברת ההקלטות למערכת חדשות 12. אם יתברר שאכן היה לחברה חלק בכך, הדבר עלול להיזקף לרעתה במסגרת החקירה הפלילית שמוזכרת בכתב התביעה.

להחלטה תהיה השפעה גם על ניהול ההליך מצד מערכת חדשות 12: חברת החדשות, שמיוצגת על-ידי עורכי-הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן, תידרש כעת להגיש כתב הגנה חדש, ובו התייחסות לטענות החדשות. בשל כך הורה השופט להברפלד לשלם לחדשות 12 הוצאות בסך 2,500 שקל, עבור ניסוח והגשת המסמך המשפטי המתוקן.

24190-09-18