בחדשות 12 מחקו מהרשת כתבה שהתיימרה לחשוף "אינטרסים" נסתרים של פעילים המתנגדים לתוכנית להקמת מגדלים בכיכר אתרים בתל-אביב. הכתבה, שהוכנה על-ידי הכתבת אדוה דדון, ייחסה לפעילים מניעים זרים וכללה הקלטות סתר של אחד מהם, שנמסרו ממקור עלום. הפעיל, דדי הברפלד, טען שההקלטות הן תוצר של תרגיל עוקץ שבוצע על-ידי חברת הריגול בלאק-קיוב, אך עד כה לא נחשף מי הזמין את תרגיל העוקץ ומה זהותן של שתי סוכנות שהוציאו אותו לפועל.

הכתבה של דדון עומדת במרכזן של שתי תביעות דיבה שהוגשו נגד חברת החדשות ב-2018, בימים שבהם הוחזקה במשותף על-ידי קשת ורשת. התביעה הראשונה מבין השתיים הוגשה על-ידי הברפלד, והאחרת על-ידי האדריכל אסף לרמן, שהופיע גם הוא בכתבה. מחיקת הכתבה היא חלק מפשרה שאליה הגיעו נציגי חדשות 12 עם לרמן. נסיונות הגישור עם הברפלד נקלעו למבוי סתום, וההליך המשפטי שיזם עדיין נמשך.

האדריכל לרמן האשים את חדשות 12 בהפצת שקרים, בין היתר באמצעות קשירתו לעמותה שמרכזת את המאבק בבנייה בכיכר אתרים. בכתב התביעה שלו, שהוגש באמצעות עו"ד אתי חסיד, נטען ש"תמצית הדיבה" בכתבה היא "עלילה שלפיה מר אלן יגלום, איש עסקים המתגורר בסמוך לכיכר, מבקש לקדם אינטרסים כלכליים שיש לו, לכאורה, בכיכר אתרים באמצעות קניית שליטה ופיקוח על פעילות העמותה. את זאת, על-פי הכתבה, הוא ביקש להשיג באמצעות העמדת תרומה לעמותה בסך של 100 אלף שקל".

הכתבה המחוקה כפי שהוצגה באתר N12 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

כותרות הכתבה המחוקה, מתוך אתר N12 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

לרמן קבל על הצגתו כשותף עסקי של איש העסקים יגלום, וכ"מי שמשמש כשליחו וכמפקח מטעמו על פעילות העמותה", כך לפי כתב התביעה. "על-פי עלילת הבדים המגוללת בכתבה, התובע הציע לעמותה את תרומתו של יגלום בתמורה לכך שתעדיף את התוכנית האדריכלית שהציג [לרמן] במסגרת תחרות אדריכלית שערכה העמותה. על-פי הכתבה, העמותה אכן ניאותה להעדיף את תוכניתו של התובע ואף לקדמה על-ידי הצגתה לעירייה, בעוד תחרות שערכה בין אדריכלים שונים היתה לא פחות מאחיזת עיניים".

האדריכל דרש מבית-המשפט לפסוק לטובתו פיצויים בסך 564 אלף שקל, אך בסופו של דבר העדיף להתפשר עם חברת החדשות. פרטי הפשרה המלאים לא פורסמו; בהודעה שהוגשה השבוע לבית-המשפט נמסר רק שהצדדים החליטו – לפנים משורת הדין, ובלי להודות בדבר – שהכתבה תימחק מאתרי האינטרנט mako ו-N12, וכך גם מהאפליקציות הסלולריות שמפעילה חברת קשת. בקשת כבר הספיקו למחוק את הכתבה, והיא גם נמחקה מהאתר של חברת רשת, אך עדיין ניתן לצפות בה כחלק ממהדורת החדשות שבה שודרה במקור.

האדריכל אסף לרמן, מתוך כתבתה של אדוה דדון (צילום מסך)

האדריכל אסף לרמן, מתוך כתבתה של אדוה דדון (צילום מסך)

הליך הגישור עם הברפלד, כאמור, לא צלח. הברפלד דרש מבית-המשפט לפסוק לטובתו פיצויים בסך 300 אלף שקל, ולצד זה דרש להורות על מחיקת הכתבה מהרשת. במובן הזה, הפשרה שהשיג לרמן מעניקה להברפלד ניצחון חלקי. עם זאת, בשלב זה נראה שהברפלד יתקשה להשתמש בהליך המשפטי כדי לחשוף מי עמד מאחורי תרגיל העוקץ שתוצריו נמסרו לכתבת חדשות 12.

התביעה של הברפלד הוגשה במקור נגד חדשות 12 (שנקראה אז "חברת החדשות"). בשלב מסוים אישר לו השופט גלעד הס לצרף אליה את חברת הריגול בלאק-קיוב. הברפלד לא הציג הוכחות לכך שהסוכנות שהפילו אותו בפח קשורות לבלאק-קיוב, אך מצא קווי דמיון בין התנהלותן להתנהלות שתוארה בתחקיר "עובדה" על בלאק-קיוב. בבלאק-קיוב הכחישו כל קשר לתרגיל העוקץ, ובחודש ספטמבר האחרון עודכן בית-המשפט שהברפלד חוזר בו מהתביעה נגד חברת הריגול בעקבות הבהרות שקיבל מנציגיה.

ההליך המשפטי שיזם הברפלד נגד חדשות 12 יימשך. הדיון הבא בתביעה אמור להתקיים בשבוע הבא, ב-24 בינואר, באולמו של השופט הס בבית-משפט השלום בהרצליה.

24190-09-18
21599-10-18

* * *

לעיון בהודעה על הסכם הפשרה

להורדת הקובץ (PDF, 56KB)