העיתונאי יגאל סרנה, שנתבע על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מבקש מבית-המשפט לזמן לעדות את ראשי השב"כ לשעבר יובל דיסקין ויורם כהן. לדבריו, אם שני ראשי השב"כ יעידו כי מעולם לא השפילה שרה נתניהו את ראש הממשלה, כי מעולם לא תקפה אותו, וכי לא ניתנו הוראות והנחיות ברורות לצוות האבטחה האישי שלהם כיצד להתמודד עם מקרים כאלה, הוא ישתכנע שכל מה ששמע לפני שפרסם את הפוסט על בני הזוג ומה שהמשיך ושמע מאז שנתבע על-ידם, אינו אלא "רכילות".

לפני קרוב לשנה פרסם סרנה, עיתונאי "ידיעות אחרונות", פוסט בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו ובו טען כי שיירת ראש הממשלה נעצרה בשעת לילה ו"נפלט ממנה בחושך אל כביש 1, בצעקות, גבר לא צעיר שהוא עילת הכל, כי אשה אחת לא רוצה שהוא ישאר איתה". בעקבות הפוסט הגישו בני הזוג נתניהו, באמצעות עו"ד יוסי כהן, תביעת דיבה נגדו. בני הזוג הכחישו מכל וכל את הפרסום, טענו כי מדובר בלשון הרע ודרשו פיצוי בסך 279,243 שקל.

היום (11.1.17) הגיש סרנה את תצהיר עדותו הראשית באמצעות באי כוחו, עורכי-הדין אביגדור פלדמן וליאור אפשטיין. בתצהיר הארוך, הכתוב בשפה ציורית, מקדיש סרנה חלקים נכבדים לטענה כי הוא נרדף אישית על-ידי בני הזוג נתניהו באופן שעלול לסכנו.

"שאלתי את עצמי מה הרעיד ממרבצם את שני אדוני ארץ אלה שכתבות לאין ספור נכתבו עליהם, חלקן משבחות ואחרות מגנות, מבקרות ותוקפות בשצף קצף", כותב סרנה בתצהירו. "שאלתי עצמי האם כוונה נסתרת עומדת מאחורי תביעה זו. יכול להיות שלא הפרסום מעניין את התובעים הנכבדים, אלא האדם שמאחוריה, אני, אותו סימנו כמי שעוין אותם ומבקר אותם ללא הפסקה, ועתה, לכאורה, נמצאה להם תואנה לנסות לחסל אותי כלכלית ואולי גם יותר מכך באמצעות 'צבא האמת' של ביבי נתניהו, וכך אפסיק לבקר את מדיניותם ודרכם של ראש הממשלה ורעייתו ואעלם מן העולם. ואחרי, כך מקווים התובעים, גם העיתונאים הטרדנים האחרים, ביניהם רביב דרוקר מערוץ 10 והערוץ כולו, יחד עם שאר כלי התקשורת שיעזו לערער על תפקודו. אז יוכל ראש הממשלה להתפעל מדברי הקלס והשבח ב'ישראל היום', עיתון המחמד של התובעים, שיישאר לבדו".

יגאל סרנה (צילום מסך)

לטענת סרנה, כתב התביעה נגדו נוסח בלשון גסה ואלימה במטרה להתיר את דמו. "עולה חשש נסתר ללב כי ניסוחו של כתב התביעה בא דווקא להזעיק מן האפלה תומכים שוטים של התובע, שיבקשו לעשות בי שפטים, כדי להגן על כבוד רעייתו והתא המשפחתי שלו", הוא כותב. "הדי תוף עמום אכזר וקדמוני אני שומע בין שורותיו של כתב התביעה. הדים שיש חשש כי יתורגמו למעשים, על-ידי חסידים מוכי עיוורון ושנאה כנגד מי שגורם צער כה רב למנהיג אהוב וללב רעייתו".

סרנה מעלה בתצהירו את האפשרות כי בני הזוג נתניהו "סימנו" אותו ועקבו אחר הביקורת שהטיח בהם. "בסבלנות אין קץ המתינו, כפי הנראה, התובעים", הוא כותב, "עד שבשלל פרסומי ובאינסוף הפעמים שאני מביע את דעתי תתגנב או שמא לא תתגנב בדל עובדה שתנוסח על-ידי באופן שיקשה מאוד להוכיחו בבית-המשפט". ההזדמנות הזו הגיעה עם הפרסום של סרנה על האירוע בכביש 1.

סרנה מספר כי מאז שהוגשה נגדו התביעה נפגש עם עשרות אנשים שחוו או נכחו באירועים שבהם התפרצה שרה נתניהו על בן זוגה, ראש הממשלה, אולם אף אחד מהם לא הסכים להצהיר בבית-המשפט על מה שאמר בארבע עיניים.

"ברור מאליו כי שליטתה של הנתבעת בתובע, אופיה הלא מרוסן, היותה נתונה להתקפי זעם לא נשלטים, כל אלה יוצרים סיכונים בטחוניים ומדיניים שראויים להוקעה, לביקורת ולחשיפה, והם לחלוטין מעניינו של הציבור", כותב סרנה על רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. "לא כל אדם חייב לשלוט ברגשותיו, בטח ובטח אדם פרטי אינו מחויב לעשות כן. אלא שהסתרתן של אותן התנהגויות, כמעט הייתי אומר מערך כיסוי דמיוני בכוחו ובמאמציו, שנועד בסך הכל להעלים חולשת אנוש בסיסית ולא נוראה לכשעצמה, הוא האסון שלדעתי מתרחש על ראשנו ובשלו בא אני להתריע ולפרסם את דעתי".

אשר לאירוע שתיאר בפוסט נשוא התביעה, סרנה טוען בתצהירו כי על-פי בדיקותיו, "נראה כי בתאריכים שבין יולי לדצמבר 2015, בראשית הקדנציה הרביעית של התובע, התרחש אירוע השיירה". סרנה חוזר על גרסתו שלפיה שמע על הסיפור ממכר שלו, בשיחת אגב. המכר סיפר לו כי חבר קרוב שלו, מאבטח בשיירת ראש הממשלה, התוודה בפניו וגילה לו את שהתרחש בשיירה.

"שאלתי וביררתי אצל מספר חברים לגבי אפשרות להתנהגות שכזו בין התובעים", מציין סרנה בתצהירו, "וכל אחד מהם הצביע על דפוס דומה במקרים אחרים ושונים. על כן עשיתי שימוש במקרה זה כדוגמה לחיזוק הפוסט והרעיון הטמון בו, ולהצבעה על דפוס שהוא לצערנו הולך ונמשך בהתנהגות של התובעים זה כלפי זה".

סרנה חוזר על כך שלוז הסיפור שפרסם נכון, אך אנו מתחייב שכולו מדויק. "בעיקרו הפרסום הוא אמת", מצהיר סרנה, "אם יש בו פרטים לא מדויקים הרי שהם נבלעים באמת הכללית של הפרסום".

אף כי בעבר הצהיר סרנה כי קיבל אישושים לגבי קרות האירוע "לרבות ממי שממנו הובאו הדברים", בתצהיר העדות הראשית מבהיר סרנה כי במשפט זה התכוון למכר שסיפר לו על האירוע, ולא למאבטח שנכח בו. "אציין", מצהיר סרנה, "כי נמנעתי מלדבר על המקור, המאבטח, וכן נמנעתי מלקבל כל מידע לגבי זהותו". את האירוע שתיאר, מוסיף סרנה, מכירים כשלושים איש, אלא שהם מנועים מלמסור מידע על עבודתם, והוא הקפיד שלא לנסות להגיע אליהם.

"עוד נחשפתי לכך כי אירועים מסוג 'פיגוע השפלה', קרי תקיפה של המאובטח הבכיר [ראש הממשלה נתניהו] באופן שאינו מסכן את חייו אבל מכתים אותו או מביך אותו, התרחשו בין התובעים"

עם זאת, לדבריו, במהלך ההכנה למשפט נחשף בפני מציאות מטרידה. לפי תצהירו, עובדים שבאים במגע עם שרה נתניהו, בנוסף למסמכי החיסיון הממשלתיים, חותמים על מסמך חיסיון "פרטי" מול נתניהו ועורך-דינה, אשר מטיל עליהם סנקציות אם ימסרו מידע עליה. "עוד נחשפתי לכך כי אירועים מסוג 'פיגוע השפלה', קרי תקיפה של המאובטח הבכיר [ראש הממשלה נתניהו] באופן שאינו מסכן את חייו אבל מכתים אותו או מביך אותו, התרחשו בין התובעים", מצהיר סרנה. "הבנתי שאף ניתנו הוראות והנחיות ברורות לגבי אירועים מסוג זה בין בני הזוג התובע".

סרנה אף מתייחס בתצהירו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס ולחקירה המשטרתית בעקבות הפגישות בינו לבין ראש הממשלה נתניהו. "עוצמת תאוותו של התובע [בנימין נתניהו] לשלוט בתקשורת ולנצל את מעמדו כדי לאלפה לגחמותיו ולרצונותיו נחשף ממש בימים אלה בפרשת ההקלטות של שיחותיו עם מו"ל 'ידיעות'", הוא כותב. סרנה מצהיר כי הוא עצמו דיבר רק פעם אחת בחייו עם מוזס, שיחת נימוסין שהתרחשה בשנות ה-90 ושבמהלכה לא הוזכרו בני הזוג נתניהו.

"אני רואה אירוניה רבה", כותב סרנה, "בעובדה שבמשך שלושים שנות עבודתי ב'ידיעות אחרונות' לא צונזרתי על אף שפעמים רבות היתה דעתי לצנינים, ושונה אולי מן הקו המרכזי של העיתון, שהמשיך לשלם לי שכרי ולהעסיקני, ואילו ראש הממשלה של מדינתי מבקש לצנזר אותי ובפועל להטיל עלי שיתוק, פחד ואימה".

56211-03-16

להורדת הקובץ (PDF, 2.82MB)