ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לא יחויבו להשיב על חלק ניכר מהשאלות שהפנה אליהם העיתונאי יגאל סרנה במסגרת תביעת הדיבה שהגישו נגדו, כך סוכם אתמול בסיום דיון מקדמי בתביעה.

בני הזוג נתניהו תובעים את סרנה אחרי שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כי שרה נתניהו עצרה את שיירת ראש הממשלה באמצע כביש מהיר וסילקה את בעלה מהרכב. במסגרת ההליכים המקדמיים הגיש סרנה לראש הממשלה ולרעייתו שאלון ארוך ומפורט הכולל שאלות מביכות רבות, שעוסקות בפרסומי עבר על היחסים בין השניים.

בסיומו של הדיון שנערך בפני השופט עזריה אלקלעי בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו הסכימו באי הכוח של הצדדים כי בני הזוג נתניהו לא יחויבו להשיב על שאלות אלה, ובהמלצת בית-המשפט הסכים בא כוחו של סרנה לוותר גם על השאלות שביקש להפנות באופן ישיר לשרה נתניהו בענייניה ובעניין יחסה לבעלה. עם זאת, בני הזוג נתניהו יחויבו להשיב למספר מצומצם של שאלות הממוקדות במקרה שעליו כתב סרנה, וראש הממשלה עצמו יחויב להשיב לשאלות שסרנה הפנה אליו.

בפתח הדיון הודיעו באי כוח הצדדים, עו"ד ליאור אפשטיין מטעם סרנה ועו"ד יוסי כהן מצד בני הזוג נתניהו, כי קיימו לאחרונה פגישת מהו"ת (ראשי תיבות של "מידע, היכרות ותיאום") בניסיון להביא לסיום התיק בפשרה. מהפגישה קיבל ראש הממשלה נתניהו פטור, לבקשתו, אולם רעייתו נאלצה להגיע. מדברי באי כוח הצדדים ניתן היה להבין כי הפער בין הצדדים עדיין גדול. "אנחנו לא תולים תקווה בהליך הזה", אמר עו"ד כהן. לדברי בא כוחם של בני הזוג נתניהו, מרשיו "נתקלים חדשות לבקרים בפרסומים מאוד כואבים, מאוד קשים, מכפישים, מוציאים דיבה בצורה שלא כל אדם יכול היה לקבל".

"ומה קרה דווקא בפרסום הזה שהקפיץ את ראש הממשלה?", תהה שופט אלקלעי.

"כאן אדוני", השיב עו"ד כהן, "מדובר באדם שבמשך שנים כותב דברים איומים. אני אומר 'איומים' לא בגלל שזה ראש ממשלה. איומים באופן אובייקטיבי. מכוערים, מתועבים, בציניות ובאכזריות. אתה קורא את הדברים והשיער סומר. אין דברים כאלה. אדם כזה אסור היה לו בכלל להתקרב למשהו כתוב. היה צריך להוציא חוק שאסור לו לכתוב. לא בגלל מה שכתב על ראש הממשלה, אלא בגלל איך שהוא כותב. בגלל הביטויים המבישים והלא ספרותיים שבהם הוא משתמש. כנראה שמשהו קצת השתבש לו בשיקול הדעת, הוא הרגיש שלא עושים כלום, ואז הוא התחיל לכתוב דברים שמקומם לא יכירנו".

בעוד שבעבר, הסביר עו"ד כהן, סרנה הסתפק בפרסום דעות משמיצות על בני הזוג נתניהו, בפוסט שבגינו הוגשה התביעה תיאר העיתונאי באופן עובדתי "אירוע שכלל לא היה". לדבריו, על אף שבני הזוג נתניהו בטוחים כי בית-המשפט יפסוק לטובתם, הם היו מוכנים במסגרת נסיונות הפשרה להפחית מסכום הפיצויים הנדרש (כ-280 אלף שקל), אך הם עומדים על זכותם לקבל מסרנה התנצלות ש"תהיה בשפה שננסח ובמועד שננסח".

"עילת הכל". הפוסט של יגאל סרנה בפייסבוק, בגינו הוגשה תביעת דיבה על ידי בנימין ושרה נתניהו (צילום מסך)

"עילת הכל". הפוסט של יגאל סרנה בפייסבוק שבגינו הוגשה תביעת הדיבה של בנימין ושרה נתניהו (צילום מסך)

עו"ד אפשטיין, מנגד, ביקש להרחיב את הדיון בתיק אל מעבר למקרה הפרטי של הפוסט שבגינו הגישו בני הזוג נתניהו את תביעתם, ולהתייחס לעיקרון חופש הביטוי, המאפשר לאזרח במדינה דמוקרטית לבקר יום-יום את ראש הממשלה שלו במלים חריפות.

השופט אלקלעי לא קיבל את הגישה הזו. "למה אני צריך לחרוג מעבר לתיק שבפני?", שאל את עו"ד אפשטיין. "כי הפוסט הוא הוא דפוס. מה שכתוב בפוסט הזה כתוב במאות פוסטים של סרנה", השיב בא כוחו של סרנה. "הדיון יהיה על הפוסט הזה", הבהיר לו השופט אלקלעי. בהמשך הדיון הוסיף השופט: "אדוני מתבסס על דפוס והתביעה היא לא על דפוס, ואני לא אתיר להרחיב אותה למה שאדוני רוצה אלא אם כן ערכאה אחרת תכפה עלי. המשפט בפני יתנהל ביחס לתביעה שהוגשה בפני ולא ביחס ליחסים הכלליים בין מר נתניהו והגברת נתניהו".

אשר לנטען בפוסט, בא כוחו של סרנה חזר והדגיש, פעם אחר פעם במהלך הדיון, כי עד כה בני הזוג נתניהו לא הכחישו באופן ממוקד את הטענה כי שיירת ראש הממשלה עצרה במהלך הנסיעה וכי ראש הממשלה יצא ממכוניתו ועבר למכונית אחרת. "שיגידו שהשיירה לא עצרה ונמשיך משם", איתגר עו"ד אפשטיין את התובעים. עו"ד כהן טען בתשובה כי "האירוע הנטען לא קרה מעולם, לא יכול לקרות, לא קרה דבר דומה לו. זה פשוט פרי דמיון חולה".

במסגרת רשימת השאלות שנקבע כי בני הזוג נתניהו ישיבו עליהן כלולה שאלה לראש הממשלה בנוסח הבא: "האם היה מקרה בו במהלך נסיעה בשיירה מאובטחת נעצרה השיירה ועברת להמשיך בנסיעה ברכב אחר?".

עו"ד כהן טען במהלך הדיון כי בתצהיר שהגיש סרנה הנתבע למעשה הודה שאין לו כל ראיה להתרחשות האירוע. "חבר סיפר לי שחבר סיפר לו זה עדות שמועה על שמועה", הבהיר עו"ד כהן והוסיף, "ואני כמובן לא יכול להביא את החבר של החבר, אז ככה אדוני יש פה, אם נקבל את הגרסה התמוהה, אפשרות לבטל את כל חוק לשון הרע. זו פארסה".

"הוא לא טוען שאין לו ראיות ואתה יודע מה יש לו ביד", השיב עו"ד אפשטיין, אך לא פירט.

56211-03-16