לפני כחודשיים, כשאתר זה דיווח כי ממצאי סקר ליהודים בלבד פורסמו בעיתון "הארץ" כאילו הם מייצגים את עמדות כלל הציבור, העיתון מסר הסבר, הודה בטעות ותיקן.

בחודש שעבר, כשדיווחנו כי ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד פורסמו בחדשות ערוץ 10 כאילו הם מייצגים את עמדות הציבור הישראלי כולו, הערוץ הודה בטעותו והתחייב שלא תישנה (אם כי בינתיים התקשה לעמוד בהבטחה).

בשבוע שעבר, ימים אחדים אחרי שדיווחנו על תופעה דומה בחדשות ערוץ 2, ובעקבות ביקורת גם מצד עיתונאי מוסף "הארץ" ניר גונטז' ומבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות" עינב שיף – הסוקרת הבכירה של הערוץ, ד"ר מינה צמח, הודיעה כי לא תערוך עוד עבור כלי תקשורת סקרים בקרב יהודים בלבד, כשנושא הסקר נוגע לכלל אזרחי מדינת ישראל.

אבל יש כלי תקשורת אחד שבאופן קבוע עורך סקרים בקרב יהודים בלבד, באופן קבוע מציג את ממצאיהם כאילו הם מייצגים את עמדות הציבור הישראלי כולו, ובאופן קבוע מסרב לקחת אחריות על מעשיו או למצער אפילו להתייחס לטענות כלפיו.

כך למשל, באפריל 2012, לרגל יום העצמאות ה-64 של מדינת ישראל, פירסם עיתון "ישראל היום" עוד סקר, אחד מני רבים, שנערך בקרב יהודים בלבד – תוך התעלמות מנוצרים ומוסלמים אזרחי ישראל (קרי: ערבים). "ההתעלמות מזכירה אדם גזען העוצם את עיניו", כתבנו אז באתר זה. בשנים שחלפו חזרנו וכתבנו על הנוהג הנקלה של העיתון לערוך סקרים בקרב יהודים בלבד, גם בנושאים הנוגעים לכלל האוכלוסייה, ולדווח על הממצאים כאילו הם מייצגים את כלל אזרחי מדינת ישראל.

בעוד כלי תקשורת אחרים נופלים למלכודת זו באופן מזדמן, ב"ישראל היום" זו ממש מדיניות. השתמשנו במלים הקשות ביותר כדי להוקיע את התופעה:

"גזענות בסיסית", "צביעות", "סקר אפרטהייד", "הונאת הקוראים", "אפליה", "תועבה מוסרית", "הדוגמה הבוטה ביותר לדה-הומניזציה של ערבים אזרחי ישראל בתקשורת הישראלית" ו"הכנה לטיהור אתני", "סקר מתועב", "מעשה נבלה עיתונאי" ו"חרפה מקצועית", "הכחדה סימבולית", "בושה לעורכי וכתבי 'ישראל היום'".

לשווא. העיתון המשיך בהרגלו, תוך התעלמות גמורה מהביקורת. כפי שכתב לאחרונה כתב הפלילים של העיתון, איציק סבן, על הנסיונות של "העין השביעית" לבקר את "ישראל היום": "זה עוזר ומזיז כמו כוסות רוח למת!!!".

פנינו בעבר לעופר לוי, מנכ"ל מכון המחקר הגל-החדש, שעורך עבור "ישראל היום" את סקרי האפרטהייד. לוי הודה בפני "העין השביעית" כי הדיווח על הסקרים בעיתון מטעה, אך טען כי אין לו שליטה על כך. פנינו וחזרנו ופנינו ל"ישראל היום" באמצעות הדוברות שלהם, אך הם סירבו להגיב. פעם אחת אף פגש החתום לעיל את עמוס רגב, העורך הראשי של "ישראל היום", ושאל אותו ישירות מדוע העיתון מפרסם סקרים שנערכים בקרב יהודים בלבד ועוד מדווח עליהם כאילו בוצעו בקרב כלל הציבור הישראלי. רגב השיב: "אני יכול לתת לך תשובה אינטליגנטית, אבל ספק אם תבין".

"גאים להיות ישראלים" – יהודים בלבד, "ישראל היום", 5.5.2014

"גאים להיות ישראלים" – יהודים בלבד, "ישראל היום", 5.5.2014

העיתון כנראה נחוש להמשיך להפלות, להמשיך להטעות. ספק אם למרבית קוראיו אכפת מכך (אף כי רבים מהם אינם יהודים). במצב כזה יכול לחץ מן החוץ לנסות להביא לשינוי המצב. תלונה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפתח בחקירה נגד העיתון בחשד לעבירה על חוק האפליה נדחתה. ערעור על החלטת הפרקליטות טרם הוכרע, ולא ברור מתי תינתן בו התשובה.

בשוק שבו העיתונות נוהגת רגולציה עצמית ראויה לשמה היה אפשר לצפות שהיא תפעל נגד כלי תקשורת שבמשך שנים מפרסם באופן קבוע סקרי אפרטהייד. אך מועצת העיתונות מאפשרת לסמלה להתנוסס מדי יום בכפולה הפותחת של העיתון, תוך שהוא מבזה את המוסד ומעניק הכשר מתמשך לאפליה, גזענות והטעיית הציבור.

אולי הפתרון טמון דווקא בעמותה שמוקדשת לא לעיתונות, אלא לסקרים. בשנת 2010 ייסדו בכירי הסוקרים בישראל את איגוד מכוני המחקר, במטרה לשפר את התחום. בראש העמותה עומד הסוקר מנו גבע, שבמקביל מנהל יחד עם ד"ר מינה צמח את מכון מדגם. אם מכון הסקרים שלו יכול להתחייב לערוך עבור התקשורת אך ורק סקרים בקרב כלל האוכלוסייה בישראל (ככל שנושא הסקר נוגע לכל האזרחים במדינה), הרי שגם מכוני סקרים אחרים יכולים לקחת על עצמם התחייבות דומה.

בראיון שהעניקה ד"ר צמח לתוכנית "קול העין" היא טענה כי לא ניתן לכפות זאת, אולם באיגוד מכוני המחקר אימצו קוד אתי כדי להסדיר את עבודת הסוקרים בישראל. דומה כי בקוד אתי שכזה יש מקום לסעיף הקובע כי על מכוני מחקר החברים בעמותה לקבל על עצמם חובה לסקור מדגם מייצג מקרב כלל האוכלוסייה בכל המקרים שבהם כלי תקשורת מבקש מהם סקר בנושא הנוגע לכל אזרחי ישראל.

גם אם באיגוד מכוני המחקר יעדיפו להעלים עין, אם מועצת העיתונות תמשיך להעמיד פנים ואם המהלכים המשפטיים יגיעו כולם למבוי סתום, אנו נמשיך עם הביקורת הפומבית. איש איש ועבודתו: עמוס רגב, העורך הראשי של העיתון הנפוץ בישראל, ימשיך להפלות ולהטעות; אנחנו נמשיך להוקיע את סקרי האפרטהייד שלו.