עריכת סקרי דעת קהל ליהודים בלבד והצגת ממצאיהם כאילו הם משקפים את כלל האוכלוסייה אינן עילות מספיקות לפתיחה בחקירה פלילית על בסיס חוק איסור אפליה, כך הודיע אתמול עו"ד עמית איסמן, המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים) (בפועל), לעו"ד שחר בן-מאיר.

"לאחר שבחנו את הדברים, אנו סבורים כי נסיבות העניין אינן מצדיקות חקירה פלילית", כתב עו"ד איסמן לעו"ד בן-מאיר. "אף אם נראה את העיתון 'ישראל היום' כבא בגדרי 'שירות ציבורי' כהגדרתו בסעיף 2(א) לחוק [איסור הפליה], הרי שהסקר האמור, בנסיבות בהן פורסם, אינו עולה, להבנתו, כדי עבירה לפי ס' 3(א) לחוק, שאוסר על 'מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי' להפלות 'בהספקת המוצר או השירות הציבורי', מחמת גזע, דת, קבוצה דתית או לאום". עו"ד בן-מאיר מסר כי בכוונתו לערער על ההחלטה.

בן-מאיר הגיש בחודש שעבר תלונה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ודרש לפתוח בחקירה נגד "ישראל היום" על רקע סקרי דעת הקהל שעורך העיתון בתחילת ואופי פרסום ממצאיהם. בן-מאיר התייחס בתלונתו לסקר ספציפי שנערך בסוף חודש יולי, אך הדגיש כי מדובר רק בדוגמה האחרונה לנוהג מקובל ומתמשך בעיתון.

"נא שים את עצמך במקומו של אזרח ערבי הקורא מה דעתו של הציבור בישראל על נושא מסוים, והנוכח כי למעשה 'הציבור' אינו כולל אותו עצמו", כתב עו"ד בן-מאיר לווינשטיין. "נא שים את עצמך במקומו של (למשל) יהודי אזרח ארצות-הברית, אשר יקרא תוצאות של סקר שבו ייכתב כי רוב הציבור האמריקאי חושב כך וכך, ואילו באותיות הקטנות ייכתב כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הלבנה והנוצרית בלבד. אם תשים לעצמך דוגמאות אלו, תוכל אולי להבין את החומרה שיש באפליה פסולה זו. ודוק, החטא כאן הינו כפול, למרות שהעבירה היא אחת – אפליה (שלא לומר אף גזענות). פעם אחת מוצג שקר גס לקורא כאילו זה מה ש'חושב הציבור' באמצעות הסקר, לאחר מכן מתברר כי המידע נדגם רק בקרב האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל".

היועץ המשפטי העביר את תלונת בן-מאיר לפרקליט המדינה, ובלשכתו הפנו את התלונה לעו"ד אלי אברבנאל, המשנה לפרקליט המדינה (פלילי). לפני ימים אחדים, עוד בטרם נתן את החלטתו, שיגר עו"ד בן-מאיר תלונה נוספת נגד "ישראל היום", וזאת בגין סקר דעת הקהל שפירסם בערב ראש-השנה. הדיווח על סקר זה, שנערך גם הוא בקרב יהודים בלבד, התייחס לממצאים כאילו הם משקפים את ה"ישראלים" כולם, "הציבור" כולו וכן "הציבור הישראלי". בדיווח אף נכללו משפטים כגון "73% מאיתנו [...] גאים להיות ישראלים".

"אם אתה למשל שופט עליון ששמך הוא 'סלים ג'ובראן' ואתה חושב ש'איתנו' זה אתה, ואתה חושב ש'ישראלים' זה אתה, אזי טעות בידך", כתב עו"ד בן-מאיר בתלונתו השנייה. "אתה וכל בן-מיעוטים במדינת ישראל אינו – אליבא ד'ישראל היום' – ישראלי, ואינו מאיתנו".

"האם רשויות אכיפת החוק אשר רוממות המלחמה בתופעת הגזענות בלשונן רשאיות להתעלם מתופעת אפליה כה פסולה העולה לטעמי עד כדי גזענות, המתבצעת על בסיס קבוע בכלי תעמולה (המתקרא עיתון) המופץ מדי יום ביומו חינם למאות אלפי קוראים?", שאל עו"ד בן-מאיר והשיב: "אני משוכנע שלא". כאמור, בפרקליטות המדינה חשבו אחרת.

*     *     *

תשובת פרקליטות המדינה

להורדת הקובץ (PDF, 51KB)