לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

שיעור הייצוג של החברה הערבית במדיה המשודרת המרכזית בישראל ירד מעט בשנת 2022 לעומת שנת 2021 אולם עדיין נותר גבוה מהממוצע בשנים האחרונות, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. בשנה החולפת עמד שיעור הייצוג הממוצע במדיה המשודרת המרכזית על 3.4%, הנתון השני בגובהו מאז תחילת המדידות ב-2016. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מחובה חוקית ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.​

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בשנת 2022 השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית בישראל כ-123 אלף דוברים. מתוכם, 4,190 היו ערבים, כ-3.4%. נתון זה גבוה במידה ניכרת מממוצע הנתונים של השנים האחרונות, שעומד על כ-2.9%.

בחודשיים הראשונים של שנת 2016, טרם הושק מדד הייצוג, שיעור הדוברים הערבים עמד על כ-2.2%. מחקרים קודמים שבחנו את שכיחות הופעותיהם של אזרחים ערבים בתקשורת הישראלית הצביעו גם הם על שיעור ייצוג של כ-2%. כבר בתום השנה הראשונה לפרסומו של מדד הייצוג טיפס שיעור הייצוג ל-2.5%, בשנת 2017 עמד על 2.9%, בשנת 2018 נשמר שיעור הייצוג ואילו בשנת 2019 ובשנת 2020 חלה ירידה קלה לשיעור ייצוג של 2.8%.

בשנת 2021, זינק שיעור הייצוג ל-3.7%. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, הזינוק נבע בין היתר מהחלפת הממשלה בכזו שבה חברה מפלגה ערבית (רע"מ) וכתוצאה מהמהומות הבין-גזעיות במהלך מבצע שומר חומות. בשנה שעברה, 2022, ירד מעט שיעור הייצוג ועמד על כ-3.4%. על אף שמדובר בנתון גבוה יחסית לממוצע השנים הקודמות, גם נתון זה רחוק מלייצג כראוי חברה המונה כ-18% מאזרחי המדינה.

כמו בשנים קודמות, גם השנה הקדיש המדד תשומת לב מיוחדת לכעשרים תוכניות שנחשבות למובילות בכל כלי תקשורת. עם זאת, בשונה משנים קודמות לא פורסמו באופן שוטף ממצאי המדד לאורך השנה, ולא הודגשו ההצלחות והכישלונות של התוכניות שבמעקב. אולי משום כך שיעור הייצוג הממוצע בתוכניות שבמעקב היה נמוך יותר משהיה אי פעם, מאז תחילת המדידות בשנת 2016.

באופן עקבי, שיעור הייצוג הממוצע בתוכניות המובילות גבוה יותר משיעור הייצוג הממוצע בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה. בשנת 2016 הוא עמד על 3.9%, בשנת 2017 על 4.4%, בשנת 2018 על 4.6%, בשנת 2019 על 4.1%, בשנת 2020 עמד על 4% ואילו בשנת 2021 הגיע לשיא חדש של 4.7%. בשנת 2022, לעומת זאת, ירד שיעור הייצוג בתוכניות המרכזיות ל-3.7% בלבד, רק מעט יותר משיעור הייצוג הכללי.

בחלוקה של נתוני השנה האחרונה לפי גופי שידור בולט גם הפעם היתרון של השידור הציבורי, בו מבקשת הממשלה החדשה לפגוע, על פני השידור המסחרי. בעיקר בולטת המחויבות של תאגיד השידור הישראלי, שם שני הערוצים המרכזיים (כאן 11 וכאן ב') הגיעו לשיעור ייצוג גבוה מהממוצע. גלי-צה"ל ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים, 12 ו-13, הציגו שיעור ייצוג נמוך מהממוצע. גם הפעם את המחמאות על הנתונים היפים של תאגיד השידור יש לתת לברוך שי, מנהל חטיבת החדשות.

במקום הראשון, עם שיעור ייצוג של 5.3%, ניצב ערוץ הרדיו הציבורי, כאן ב', זאת לעומת 4.9% שנמדדו בשנת 2021 ו-4.4% שנמדדו בשנת 2020. מנהל כאן ב' הוא גל ברגר. אחרי כאן ב', עם 4.2%, נמצא ערוץ הטלוויזיה של התאגיד, כאן 11, שסיים את 2021 עם 4.6% ואת 2020 עם 4.2%.

בגלי-צה"ל ירד שיעור הייצוג בעשירית האחוז בלבד לעומת 2021 ועמד על 3.1%. במהלך השנה שעברה עמדה בראש התחנה גלית אלטשטיין.

רשת 13 ירדה בשתי עשיריות האחוז בשנת 2022 ל-2.9% . מנכ"ל הערוץ ברוב השנה שעברה היה אבי בן-טל, שהוחלף ביורם אלטמן בחודש אוגוסט. מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ הוא אבירם אלעד.

שיעור הייצוג בקשת 12, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי בישראל בפער ניכר על פני כל מתחריו, ירד ב-6 עשיריות האחוז ל-2.7% בלבד, פחות מכל יתר הגופים שנכללים במדד. מנכ"ל קשת הוא אבי ניר, ומנכ"ל חברת החדשות שלה הוא אבי וייס.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​