סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, המשיך גם אתמול (11.1) לחקור בחקירה נגדית את ניר שוורץ, ראש צוות החקירה של ניר חפץ ביחידת להב 433.

לאורך כל יום החקירה, שחלקו נערך בדלתיים סגורות, הטיח עו"ד בן-צור בשוורץ קטעים מהחקירה שהוא וחבריו ליחידה העבירו את חפץ במשטרה, וניסה לחלץ ממנו הודאה כי המניעים שהובילו את החוקרים והאופן שבו פעלו מול חפץ היו בעייתיים. שוורץ דחה זאת מכל וכל.

כבר בתחילת חקירתו של חפץ הודיעו לו החוקרים כי עקבו אחריו בימים שלפני מעצרו. עו"ד בן-צור טען כי החוקרים עשו זאת "כדי לתת לו תחושה שיודעים עליו הכל ושאתם מכירים את נקודות התורפה שלו", ברומזו לאשה המקורבת לחפץ, שעל יחסיו עמה הוטל צו איסור פרסום. שוורץ אישר כי המטרה היתה שחפץ יבין שהם "יודעים עליו הכל" אך טען כי "נקודות התורפה לא היו רלוונטיות כאן". לפי שוורץ, המטרה היתה "לתת לו תחושת עוצמה של היחידה, ולא בשביל שום דבר אחר".

שוורץ הכחיש מכל וכל כי הוא וחבריו ליחידה איימו על חפץ בפירוק התא המשפחתי שלו. "לא הושמעו איומים", קבע. "מה שנאמר לו זה שיקוף תמונת מצב של מה שיקרה", הסביר שוורץ, אם חפץ ימשיך להתעקש לא לשתף פעולה עם החקירה. לדברי שוורץ, מצב כזה "עלול לחזק את הראיות נגדו ולפגוע בו, והוא עלול להיות מורשע בגין זה".

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של רה"מ נתניהו במשפט השוחד, המרמה והפרת האמונים. ברקע: בנימין ושרה נתניהו (צילומים מקוריים: פלאש 90)

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של רה"מ נתניהו במשפט השוחד, המרמה והפרת האמונים. ברקע: בנימין ושרה נתניהו (צילומים מקוריים: פלאש 90)

"אתם בעצם הייתם גורם טיפולי", לעג עו"ד בן-צור. "אני אומר לך אם אתה ממשיך בקו הזה, מה שיקרה זה אולי יחזק את הראיות נגדך ויוגש כתב אישום ואז תורשע ואם תורשע זה ישפיע על הקשר המשפחתי שלך, נכון?". "בדיוק", השיב שוורץ.

פעם אחר פעם הדגיש שוורץ כי ניתן לעיין בפרוטוקולים של החקירה ולהיווכח שחפץ לא אוים. כדי לערער את הטענה הזו החל עו"ד בן-צור להקרין קטעים מתיעוד החקירה בלהב 433.

כך, לדוגמה, הקרין עו"ד בן-צור קטע שבו החוקר יניב פלג, השוטר שסייע לשוורץ בחקירת חפץ, אמר בשלב מסוים "רק שיהיה לך בראש שמכל מה שאתה חושש שאנחנו נדע, אנחנו כבר יודעים". כשחפץ אמר "יש פה תכנים של צנעת הפרט שהם לא קשורים לשום חקירה שלי", השיב לו פלג: "תשנן את המשפט שאמרתי לך".

שוורץ, שלא נכח בחדר בעת שפלג אמר את הדברים, טען כי מדובר ב"יוזמה פרטית של חוקר" והפנה את עו"ד בן-צור לשאול את פלג עצמו, שצפוי לעלות לדוכן העדים בשבוע הבא. כשהתבקש בכל זאת לחוות דעתו למה יכול היה פלג להתכוון בדבריו אמר שוורץ: "ניר אמר לנו שהוא לא רוצה שנדע על צנעת הפרט אז יניב אומר לו 'אל תדאג את זה אנחנו כבר יודעים, אנחנו רוצים רק חומרי חקירה'". לשמע תשובה זו פרצה בצחוק עו"ד כרמל בן-צור, בתו של עו"ד בעז בן-צור, והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן העירה לה להימנע מכך.

עד המדינה ניר חפץ בחדר החקירות, בתצלום שהוגש על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו במשפט המו"לים

עד המדינה ניר חפץ בחדר החקירות, בתצלום שהוגש על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו במשפט המו"לים

בחלק אחר של החקירה המשטרתית, גם כן בלא נוכחות שוורץ, אמר החוקר פלג לחפץ כי עליו לחשוב "מה מונח על המשקל, מה עדיף לי למשפחה שלי או על אלה שעומדים בצד השני של הפרשייה". עו"ד בן-צור שאל את שוורץ האם כשפלג אומר זאת "זה פריסטייל כזה?" ושוורץ השיב בחיוב. לדברי שוורץ, כלל לא היה מודע לכל האמירות הללו של פלג עד שקרא לאחרונה, לקראת חקירתו בבית-המשפט, את הפרוטוקולים של חקירת חפץ במשטרה.

"שמע, זה די דרמטי העניין הזה", העיר עו"ד בן-צור ביחס לאמירתו האחרונה של שוורץ. יום קודם לכן העיד שוורץ כי כל היחידה עסקה בתיק 4000, וכי החקירות כולן שודרו בשידור חי לחדר בקרה שם צפו בהן אנשי בקרה, כמו גם נציגי הפרקליטות, וכי בתחילת כל יום ובסוף כל יום התקיימו ישיבות צוות נרחבות שבהן נמסרו עדכונים על החקירות. עו"ד בן-צור תהה איך אמירות כמו אלה של פלג מתפספסות כשכל כך הרבה תשומת לב מופנית לחקירה. שוורץ הסביר כי הוא קיבל עדכון על אירועים חריגים שהתרחשו בעת שלא שהה בחדר החקירות, כמו למשל אמירה של העד שיכולה להיות רלוונטית לחקירה. לדבריו, פלג לא עדכן אותו על השאלות ששאל והאמירות שאמר לחפץ.

"יניב הלא מגניב", כינה עו"ד בן-צור את החוקר פלג, וכששוורץ העיר "אני לא יודע מה זה לא מגניב" הסביר עו"ד בן צור: "כי זה לא מגניב מה שקרה".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס, 5.4.2021 (צילום: אורן בן-חקון)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס, 5.4.2021 (צילום: אורן בן-חקון)

עו"ד בן-צור הקרין קטע נוסף מהחקירה של חפץ, הפעם בכיכובו של שוורץ עצמו, שנראה צורח על חפץ "יש לך משפחה?! "יש לך ילדים?! יש לך אישה?! הם חשובים לך?! איך אתה מביא את זה לידי ביטוי?!". בבית המשפט טען שוורץ כי בקטע שהוקרן הוא "אומר לחפץ בקול רם" שעליו לחשוב על משפחתו בהקשר של מתן גרסה, ולא בהקשר של חשיפת פרטים אישיים.

"מי אתה שתדאג למשפחה שלו?", תהה עו"ד בן-צור. "אני החוקר שלו", השיב שוורץ. "הדבר היחיד שמעניין אותך זה לא שלמות משפחתו של מר חפץ, אותך מעניין שחפץ יהפוך לעד מדינה. השימוש שלך במשפחה הוא שימוש מניפולטיבי, זה תירוץ עלוב", הטיח הסנגור של נתניהו בחוקר המשטרתי. "ממש לא", השיב שוורץ, "כי המשך השתיקה שלו בחקירה עלולה להיות הרסנית מבחינתו". "ודאגת למשפחה שלו", השלים עו"ד בן-צור בלשון סגי נהור. "בהחלט כן", השיב שוורץ.

בהמשך החקירה המשטרתית אמר החוקר פלג לחפץ "ביום יומיים הקרובים הולכת לנחות עליך פה פצצה שתזעזע את עולמך", והזכיר לו שליחידת להב 433 יכולות שאין ליחידת משטרה רגילה, יכולות כמו שיש לשירות הביטחון הכללי. שוורץ טען בבית-המשפט כי אינו יודע למה פלג התכוון אך אפשר שכיוון למגעים שהיו באותם הימים להפיכת שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, לעד מדינה. תשובה זו שוב העלתה צחוק מספסלי הסנגוריה.

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

עו"ד בן-צור הבהיר כי אינו מאמין לתשובת שוורץ, ושאל אותו אם בהנחה שאותה פצצה אכן קשורה ליחסיו של חפץ עם האישה המקורבת, ולא להפיכת פילבר לעד מדינה, האם מדובר באמירה פסולה. "אני חושב שזה לא פסול", השיב שוורץ.

שוורץ גם טען כי עצם השימוש במקורבת מול חפץ לא היה פסול, וכי הוא לא מכיר כל גורם ביחידה שחשב שהיה פסול בשימוש באשה המקורבת במסגרת חקירתו של חפץ. "אמרת שזה לא פסול אבל זה מטריד אותי, כי אתה גם חוקר בכיר וגם עורך דין", אמר עו"ד בן-צור לשוורץ. "אתה יודע שפסיקת ביהמ"ש העליון אומרת שגם בחקירות שב"כ אין להשתמש בבני משפחה כאמצעי לחץ. אתה יודע שזה המצב החוקי?". שוורץ השיב בשלילה.

לפי שוורץ, גם כשהחוקר פלג אמר לחפץ "כל פינה שניסית להסתיר, להחביא במהלך חייך, אנחנו הפכנו את הפינה הזאת וגילינו את מה אתה החבאת, וכל אותם מסתורין ודברים חבויים אנחנו נגיש לך אותם פה על השולחן", הוא לא התכוון לענייניו האישיים.

"בדרך כלל אנשים מחביאים דברים אישיים דיסקרטיים", אמר עו"ד בן-צור. "עבירות שהם ביצעו גם מחביאים", השיב שוורץ. "אני מציע פעם נוספת שהאיום היה במישור האינטימי בלבד", ניסה עו"ד בן-צור לחלץ משוורץ תשובה אחרת, אך החוקר לשעבר הכחיש. "לא", אמר, "אני, כמי שניהל את החקירה הזו, לא היתה לי שום הנחיה, שום הכוונה, שום דרישה מהחוקרים שאיתי וגם לא היתה שום הנחיה מעלי לבצע את המהלך הזה על מנת לאיים על ניר חפץ בעניינים אישיים שייחשפו אם לא ישתף פעולה בחקירה. אם אתה שואל אותי למה יניב התכוון, הוא התכוון לראיות".

אחרי ששוורץ טען כי גם אמירות של נציג רשות ניירות ערך בחקירה, ליאור שפיץ, בדבר משפחתו של חפץ לא נגעו כלל לממד הפרטי של חייו, הטיח בו עו"ד בן-צור כי הוא מתבצר, וכי עליו להגיד את האמת. "כל מילה שאני מוציא מהפה היא אמת מזוקקת", השיב שוורץ.

עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8.12.21 (צילום: אורן פרסיקו)

עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8.12.21 (צילום: אורן פרסיקו)

במידה מסוימת, כמו שחפץ סירב במשך ימים ארוכים לשתף פעולה עם החקירה של שוורץ וחבריו ליחידת 433, כך גם שוורץ עצמו סירב לשתף פעולה עם קו החקירה של עו"ד בן-צור. פעם אחר פעם התעקש כי כל מטרתו היתה לחלץ מחפץ גרסה והכחיש כי איים עליו בצורה כלשהי בחשיפת פרטים אישיים שעלולים היו לפגוע במשפחתו. לפי שוורץ, גם כשפלג אמר לחפץ "התוצאות של מה שיקרו פה ישנו את חייך לא רק מהפן הפלילי אלא גם התא המשפחתי והמצב המנטאלי שלך בכלל לפי דעתי יקרוס ממה שיקרה פה בזמן הקרוב מאוד", הוא לא התכוון לענייניו הפרטיים. התיסכול של עו"ד בן-צור ניכר כשמדי פעם הטיח בשוורץ "אתה מדקלם כמו תוכי" או "מבלבל את המוח" (מאמירה זו חזר בו).

בשלב מסוים, אחרי ששוורץ העיד כי לא ידע שהמפגשים שאורגנו ביחידה לחפץ עם אשתו ועם האישה המקורבת לו נעשו כך ששתיהן עמדו באותו המקום בדיוק במשרדי היחידה, אמר לו עו"ד בן-צור: "זה די עגום שאתה לא יודע דברים מרכזיים בחקירה של העד שאתה אחראי לה. סיקור לא הבנת, ואת זה לא הבנת. יש עם זה קושי. מה עשית שם חוץ מלצרוח עליו?".

"לקחתי את זה מאוד קשה, את האירוע הזה", העיד שוורץ. "כשבן אדם בוכה זה לא נעים"

בנקודה אחת בכל זאת הסכים שוורץ, במידה מסוימת, עם עו"ד בן-צור. היה זה כשסנגורו של נתניהו טען כי השאלות שנשאלה המקורבת לחפץ בחקירתה היו "שאלות פושעות, שאלות שבאיראן או בטליבאן עדיין מתלבטים אם לשאול אותן". "גם אני לא אוהב את השאלות האלה", השיב שוורץ. "הכל בשביל האמוציה של חפץ, נכון?", שאל עו"ד בן-צור. "לא הבאנו אותה בשביל האמוציה של חפץ", השיב שוורץ. "ההפגשה איתו היתה בשביל האמוציה של חפץ".

לאחר כשעה וחצי של חקירה בדלתיים סגורות, שבמסגרתה נשאל שוורץ על חקירת האשה המקורבת לחפץ, נפתחו מחדש דלתות בית-המשפט והוקרן קטע מחקירתו של חפץ שבו הוא פורץ בבכי. היה זה אחרי ששמע את אחד החוקרים מדבר בטלפון עם אשתו ונותן לה להבין כי הוא צפוי להשתחרר עוד באותו היום. חפץ, שידע שאין בכך ממש, התלונן על כך אצל שוורץ, והחל לבכות בקול גדול.

"לקחתי את זה מאוד קשה, את האירוע הזה", העיד שוורץ. "כשבן אדם בוכה זה לא נעים".

עו"ד בן-צור הדגיש כי חפץ בכה כי הרגיש שהחוקרים משחקים ברגשות משפחתו. שוורץ השיב כי הדבר לא נעשה בכוונה תחילה. לדבריו, חפץ נחקר במקביל לתיק 4000 גם בתיק 1270, שם נחשד כי פעל להביא למינויה של השופטת הילה גרסטל למשרת היועץ המשפטי לממשלה בתמורה לסגירת תיק מעונות ראש הממשלה. בתיק זה הוא שוחרר ממעצר באותו היום, ומכאן הבלבול שנוצר.

"זה באמת משהו שהוא לא מכוון, וזו תקלה כי היא הרגישה שהוא עומד להשתחרר", אמר שוורץ. "כמובן שזה משהו בעייתי, אבל ככל שזה המצב זה בטח לא נעשה בכוונה".

67104-01-20

משפט המו"לים