בחודש פברואר השנה, לקראת הבחירות לכנסת, יצא פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית, בהאשמה נוקבת לפיה ערוץ קשת 12 וחברת החדשות שלו מחרימות אותו בשל העובדה שתוכניתו הכלכלית פוגעת באינטרסים של בעלי השליטה בערוץ.

באותם הימים בדיוק, הגישה הקומיקאית קורינה נחושתן פינה קצרה בתוכנית הבוקר של קשת 12, בהגשת יואב לימור וגלית גוטמן, שבה לעגה מדי שבוע לפוליטיקאים. כשביקשה ללעוג לזליכה, על טענותיו כי הוא מושתק ומצונזר בערוץ, התברר לה כי יש דברים בגו.

את טענותיו שטח זליכה בפני אודי סגל וקרן מרציאנו, בתוכניתם בגלי-צה"ל מה-25.2 השנה. לאורך כל הראיון, שנפתח בסערה והסתיים בסערה, טען זליכה כי הוא מופלה לרעה בכלי התקשורת הפופולרי בישראל. "את מגישה את התוכנית הכלכלית המובילה במונופול הטלוויזיה ערוץ 12", אמר למרציאנו, מגישת "תוכנית חיסכון" בערוץ 12. "נראה לך הגיוני שלא הזמנת אותי, יו"ר המפלגה הכלכלית היחידה, והיחיד שהציע תוכנית כלכלית מסודרת להתמודד עם המשבר הכלכלי?".

"אנחנו משתדלים", השיבה מרציאנו. "אני היחיד!", זעק זליכה. "אתה לא היחיד", השיבה מרציאנו, "גם אחרים שלא עוברים את אחוז החסימה לא הוזמנו". "איפה האינטגריטי שלכם?", תהה זליכה, "איך זה יכול להיות שהתוכנית הכלכלית המובילה במונופול 12 לא מזמינה...".

מרציאנו וסגל ניסו להעביר נושא, אולם זליכה המשיך: "אתם מנהלים קמפיין נגדנו. הפעם היחידה שערוץ 12 מזכיר אותי זה רק כדי להסביר שאני לא עובר או כדי לחרף ולגדף אותי. ואני שואל אתכם איפה האינטגריטי שלכם? אתם מקבלים הוראות מהבעלים של ערוץ 12? התוכנית הכלכלית שלי מתעמתת עם קוקה-קולה, עם מונופול הגז, זה קשור לבעלים של 12?".

קוקה-קולה ישראל, מונופול בתחום המשקאות הקלים, נשלטת בידי דודי ורטהיים, בעל השליטה בקשת ובחדשות 12. יצחק תשובה, שותף מרכזי במונופול הגז בישראל, מחזיק באמצעות בתו מניות בקשת ובחדשות 12. מנכ"ל קשת הוא אבי ניר. מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ הוא אבי וייס.

"אני אומר לך שהתשובה היא לא", יצא סגל להגנת מרציאנו. "אני עובד בערוץ 13 ואני אומר לך שהיא לא מקבלת הוראות מאף אחד".

"זכית להרבה ראיונות", אמרה מרציאנו. "לא בתוכנית שלך", השיב זליכה ואמר: "קרן, אין לך אינטגריטי". "אוקיי, אין לי אינטגריטי", אמרה מרציאנו, "אבל יש לי תוכנית מובילה ולתוכנית מובילה מביאים בדרך כלל מרואיינים בכירים". את זליכה זה לא שכנע: "אתם מנהלים קמפיין נגדי, אתם מנהלים קמפיין נגדי". הראיון הסתיים בטונים צורמים, כשזליכה יורד מהשידור על רקע אמירתו של סגל: "תודה רבה שצווחת ברדיו".

יואב לימור וגלית גוטמן יוצאים נגד חוק הפיקדון בקשת 12, הנמצאת בבעלות קוקה-קולה ישראל (צילום מסך)

יואב לימור וגלית גוטמן יוצאים נגד חוק הפיקדון בקשת 12, הנמצאת בבעלות קוקה-קולה ישראל (צילום מסך)

אחת המאזינות לראיון היתה הקומיקאית קורינה נחושתן, שחשבון הטוויטר שלה זכה לפופולריות אחרי שפרסמה בו סרטונים שבהם היא מבצעת ליפ סינק לדמויות ציבור בישראל.

כמה שבועות קודם לכן החלה נחושתן להגיש פינה בתוכנית "שישי בבוקר עם גלית ויואב", בהגשת גלית גוטמן ויואב לימור. בכל פרק של התוכנית, המשודרת מדי סוף שבוע בקשת 12, הציגה נחושתן סרטון שהכינה על פוליטיקאי אחר. עד שהגיע זליכה.

"אני לא מסתירה שאני מגיעה מהצד השמאלי של המפה, ולכן קל לי מאוד לבקר את הצד הימני", אומרת נחושתן בשיחה עם "העין השביעית". "הם רצו שאני אאזן ובאחת הפעמים אמרתי 'יאללה, בוא נעשה על זליכה'. באותה תקופה הוא רץ והיה ברור שהוא לא עובר את אחוז החסימה, והוא ספג ביקורת כדי שיפרוש ולא יבזבז קולות. בדיוק ראיתי בטוויטר שמישהו פרסם שהיה לו ראיון נורא סוער בגלי-צה"ל. נכנסתי והקשבתי לראיון ואמרתי לעצמי 'וואלה, יש לי פה חומר טוב שאפשר לעבוד איתו'".

נוהל העבודה, מספרת נחושתן, הוא שלאחר איתור קטע פוטנציאלי לפינה היא העבירה אותו לעורך תוכנית הבוקר זוהר ישראל, כדי שיאשר אותו. בעוד היא מאזינה לראיון, שלחה נחושתן קישור לקטע אל ישראל אולם העורך השיב לה: "יש הנחייה מקשת לא להתייחס לזליכה".

קרן מרציאנו מדווחת על הירידות בבורסה, בלי להזכיר את בעל המניות בערוץ, חדשות 12, 9.10.2020

קרן מרציאנו מדווחת על הירידות בבורסה, בלי להזכיר את בעל המניות בערוץ, חדשות 12, 9.10.2020

"עכשיו מה מצחיק?", אומרת נחושתן, "שאני מקשיבה תוך כדי זה לראיון עם זליכה בגל"צ והוא אומר באותה שנייה לקרן שהיא לא מזמינה אותו לתוכנית הכלכלית שלה. בול כשאני שומעת את זה אני מקבלת את ההודעה".

בעקבות המקרה הזה, וחיכוכים קודמים שהיו לה לדבריה עם המערכת, חדלה נחושתן להופיע בתוכנית הבוקר של קשת. "לא שאני בעד זליכה או קשורה אליו בשום צורה", היא מבהירה, "רציתי שהוא יפרוש והיתה לי הרבה ביקורת עליו, אבל הוא צודק. זה היה אמיתי, ערוץ מסחרי שמשתמש בכוח שלו בשביל להעלים מועמד לבחירות זה חתיכת דבר".

קשת 12 הוא לא כלי התקשורת היחיד שהעלים את זליכה. כמה ימים לפני הבחירות פורסם בעיתון "כלכליסט" מקבוצת ידיעות-אחרונות, קבוצת התקשורת השנייה בפופולריות שלה בעולם המדיה הישראלי, סקר שבחן בין היתר את מי מעדיף הציבור בתפקיד שר האוצר. ב"כלכליסט" לא צירפו את השם של זליכה לסקר, שהעלה כי כ-42% מהציבור מעוניינים ב"איש מקצוע שאינו פוליטיקאי", הגדרה לה עונה במקרה זליכה. כמה ימים לאחר פרסום הסקר קרא מו"ל "כלכליסט" יואל אסתרון שלא להצביע למפלגתו של זליכה, שכן לא יצליח לעבור את אחוז החסימה.

זליכה אכן לא קיבל די קולות כדי להיבחר לכנסת, מה שלכאורה אישש את טענות מבקריו. אלא שההתנהלות המוטה של כלי תקשורת פופולריים הפכה את הסוגיה לשאלת ביצה ותרנגולת, האם זליכה כשל משום שריצת היחיד שלו היתה מועדת לכישלון, או בגלל ההתעלמות של התקשורת המרכזית בתואנה שריצת היחיד שלו מועדת לכישלון?

הטענות הזויות, הטענות חסרות בסיס

זו אינה הפעם הראשונה שעולות תלונות על השירות שעושות תוכניות קשת לבעלי השליטה בערוץ. המאבק לתיקון חוק הפיקדון על מכלי משקה, שנשא פוטנציאל להזיק לחברת קוקה-קולה ישראל, זכה להתעלמות קשת 12 וחדשות 12. לאורך השנים נרשמו כמה מקרים שבהם העניקה חדשות 12 סיקור נוח במיוחד לחברת קוקה-קולה. בתחילת השנה שעברה התעלמו בחדשות 12 כמעט לחלוטין מההתרסקות הכלכלית של טייקון הגז תשובה. גם אז עמדה במרכז העורכת הכלכלית קרן מרציאנו.

דובר חדשות 12 אלון שני מסר בתגובה לטענות זליכה כי הוחרם בחברת החדשות: "הטענות הזויות. זליכה השיק את התמודדותו לכנסת בראיון שנערך ב'פגוש את העיתונות' והתראיין במהלך מערכת הבחירות כמה וכמה פעמים בתכניות חברת החדשות השונות. באופן ניכר פרופ' זליכה רואיין מספר רב של פעמים בהשוואה לכל מועמדי רשימות אחרות שלא עברו את אחוז החסימה בסקרים".

דוברת קשת שירי לוי מסרה בתגובה: "מדובר בטענות חסרות בסיס. פרופסור ירון זליכה הופיע בתכניות האקטואליה והחדשות של קשת פעמים רבות במהלך מערכת הבחירות". לאחר פרסום הכתבה ביקשה לוי להוסיף קישורים לשתי הופעות של זליכה על מסך קשת (בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" ובמהדורת החדשות), לראיון במגזין סופ"ש של אתר mako ולראיון עם פרופ' יורם יובל (שהיה במפלגתו של זליכה במהלך חלק מתקופת הקמפיין) ב"פגוש את העיתונות".