בערוץ קשת מעלימים את ההתרסקות הכלכלית של איל ההון יצחק תשובה, מבעלי מונופול הגז ובעל אחזקות ב"קשת", כך עולה מבדיקת "העין השביעית".

בתחילת השנה, על רקע התפשטות מגיפת הקורונה ונפילת מחירי האנרגיה בעולם, החלה קריסה כללית של מניית קבוצת דלק שבשליטת תשובה. בסך הכל איבדה המניה כ-70% מערכה. בעוד בנקים וגופים פיננסים שלוו לתשובה כסף החלו לדרוש שיפרע את חובותיו, מיהר תשובה למכור נכסים רבים, אך סך חובותיו עומד על סכום עתק של כ-20 מיליארד שקל ונראה כי הוא בדרך לבקש "תספורת", כלומר ויתור על חלק מחובותיו.

בעוד שלגורלו האישי של תשובה אין משמעות ציבורית גדולה, התרסקותו הכלכלית תשפיע בהחלט על הציבור הרחב, שמושקע בחברות שלו באמצעות חסכונותיו. יתר על כך, הסיקור התקשורתי בנקודת זמן זו יכול להשפיע על גודל הנזק שייגרם לציבור, כמו גם על שיקולי נותני האשראי בעתיד.

תשובה מחזיק כ-20% ממניות ערוץ קשת באמצעות בתו גל נאור. מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, הוא נציגו של תשובה בדירקטוריון חדשות 12. מאז תחילת מרץ, אז תפסה ההתרסקות של קבוצת דלק תאוצה, שמו של תשובה הופיע בשידורי חדשות 12 פעם אחת בלבד, להרף עין.

בערוץ המתחרה רשת, לעומת זאת, הוזכר שמו של תשובה לפחות 18 פעמים. דיווחים ואזכורים לצרות הכלכליות של תשובה הופיעו בשלל ידיעות במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13, במבזקים, בתוכנית הסאטירה "שי בשישי", בתוכנית הבוקר ובתוכנית הלילה. צופי רשת וחדשות 13 למדו על קריסת המניה, על חובות העתק, על הסכנה לתספורת ועל המשמעות לחסכונות הציבור כתוצאה מוויתור על החובות.

בכאן 11 הוזכר שמו של תשובה לפחות 6 פעמים במהדורת החדשות המרכזית, במשדרי אקטואליה ובתוכנית הסאטירה "עד כאן!". צופי תאגיד השידור הישראלי למדו אף הם על התרסקות המניה, על הסכנה לחסכונות הציבור, על הפעם הקודמת שתשובה ביצע תספורת ואף על המתנה שקיבל לאחרונה בדמות מימון ציבורי בסך כ-300 מיליון שקלים להנחת צינור שיעביר את הגז שבבעלותו למצרים.

מימין: מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, הטייקון יצחק תשובה, מנכ"ל קשת אבי ניר (צילומים: פלאש90)

מימין: מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, הטייקון יצחק תשובה, מנכ"ל קשת אבי ניר (צילומים: פלאש90)

בחדשות 12 התפרסם עד היום רק דיווח אחד שהזכיר את שמו המפורש של אחד מבעלי המניות בערוץ קשת. היה זה ב-8 במרץ, כשמניית דלק החלה את צלילתה. במהדורה המרכזית של חדשות 12, באמצע דיווח כללי של עמליה דואק על השפעת הקורונה על מצב הכלכלה העולמית, הוזכרה הירידה במניית דלק של תשובה. עשר שניות בסך הכל הקדישו בחדשות 12 לנפילה של תשובה.

חדשות 12 היא חברת החדשות המובילה בישראל. בשידוריה צופים יותר אנשים מאשר בשידורי חדשות 13 וחדשות כאן 11 גם יחד. אך למרבה הצער הצופים הרבים של חדשות 12 לא למדו בשבועות האחרונים על המשך ההידרדרות באימפריה הכלכלית של תשובה, על חובותיו העצומים, על הקושי שלו להחזירם, על ההיסטוריה הבעייתית שלו בהחזר חובות, ועל המשמעות לחסכונות הציבור במידה וגם הפעם לא יצליח להחזיר את חובותיו.

את מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12 מגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי. העורכת הכלכלית בחדשות 12 היא קרן מרציאנו. מנכ"ל חדשות 12 והעורך הראשי של חברת החדשות הוא אבי וייס.

מחדשות 12 נמסר: "לא נגיב".