שבועות אחדים אחרי שירון זליכה קרא לשלול מארנון (נוני) מוזס את האפשרות להמשיך ולהחזיק במניות קבוצת ידיעות-אחרונות עד תום משפטו הפלילי, בעיתון "כלכליסט" השייך לקבוצה העלימו את ראש "המפלגה הכלכלית" מסקר שבחן את העדפות הציבור לתפקיד שר האוצר בממשלה הבאה.

הבוקר, על פני כפולת עמודים 4-5 ב"כלכליסט", דיווח שחר אילן על נתוני סקר שנערך עבור העיתון על ידי מכון "מדגם" ובחן את העמדות הכלכליות של הציבור בישראל. אחת השאלות בסקר נוסחה כך: "את מי הייתם מעדיפים בתפקיד שר האוצר לאחר הבחירות הקרובות?".

תוצאות הסקר היו אמורות לשמח מאוד את זליכה, שכן לפי הדיווח ב"כלכליסט", 41.8% השיבו כי הם מעדיפים "איש מקצוע שאינו פוליטיקאי" לתפקיד שר האוצר הבא, כשכל יתר המועמדים (ניר ברקת, איילת שקד, ישראל כץ ואביגדור ליברמן) משתרכים הרחק מאחור. אלא ששמו של זליכה נפקד לגמרי מהדיווח של "כלכליסט".

"כלכליסט", 18.3.2021

פרופ' ירון זליכה, ראש "המפלגה הכלכלית", עונה על ההגדרה "איש מקצוע שאינו פוליטיקאי" ואף רואה עצמו מועמד לתפקיד שר האוצר. רק אתמול, בסקר אחר שביצעה חברת דיאלוג עבור אתר mako, נקבע כי 27% מהציבור היהודי בישראל רואים בו את המועמד המועדף עליהם לתפקיד שר האוצר. ובכל זאת שמו של זליכה לא הוצע לנשאלי סקר "כלכליסט" כמועמד אפשרי ולא הוזכר בניתוח הנתונים.

כיצד קרה שזליכה זוכה יום אחד לפופולריות גדולה כמועמד לשר האוצר וביום למחרת נעלם לחלוטין, ואת מקומו תופסת הגדרה כללית של "איש מקצוע שאינו פוליטיקאי"?

לפני כחודש התראיין זליכה לגיא רולניק וענת ג'ורג'י ב"דה מרקר" והתייחס בין היתר לכתב האישום החמור שהוגש נגד ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת ידיעות-אחרונות.

"אחד הדברים הראשונים שאני עומד לעשות כשר האוצר הבא הוא להעביר חוק מיוחד שדומה לחוק שקיים לנו במערכת הבנקאות, של Fit and Proper", אמר זליכה בראיון. "אדם שמוגש נגדו כתב אישום חמור בשחיתות, מניותיו בכלי תקשורת יילקחו ממנו בנאמנות. וכאשר הוא יורשע, אם הוא יורשע, אני מאחל לו שיוכיח את חפותו כמובן, אבל אם הוא יורשע המניות האלה יימכרו למרבה במחיר ואפילו אם המרבה במחיר יהיה שקל. כך שאדם שמחזיק בכלי תקשורת ייזהר שבעתיים לפני שהוא חושב להיקלע לתסבוכת פלילית".

ענת גבע, סמנכ"לית מכון מדגם, אישרה בשיחה עם "העין השביעית" כי זליכה לא נכלל כאחת האפשרויות שניתנו למשתתפי הסקר והדגישה כי ההחלטה את מי לכלול בשאלה אינה של מכון המדגם אלא של מזמיני הסקר. עם זאת, ציינה גבע, היתה אפשרות בסקר לבחור בתשובה "מישהו אחר" ולכתוב את שמו של זליכה כמועמד מועדף, אך שמו לא עלה.

עורכת "כלכליסט" גלית חמי מסרה בתגובה: "בסקר נכללו מי שהצהירו על רצונם לקבל את תפקיד שר האוצר ומשתייכים למפלגות שעל פי הסקרים עוברים את אחוז החסימה".