חברת החדשות של ערוץ 2 ועיתון "ידיעות אחרונות" הצניעו יותר ממתחריהם את הקנס הגבוה שמבקשת רשות ההגבלים העסקיים להטיל על החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יצרנית קוקה-קולה בישראל.

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה ביום רביעי האחרון לחברה המרכזית להפצת משקאות קלים כי היא שוקלת להטיל עליה עיצומים כספיים בסכום של כ-62 מיליון שקל בשל ניצול לרעה של מעמדה כמונופול בשוק משקאות הקולה. אם אכן תיקנס יצרנית קוקה-קולה בישראל בסכום של 62 מיליון שקל, יהיה זה קנס חסר תקדים. ברשות ההגבלים הפיצו ביום רביעי למערכות כלי התקשורת הודעה לעיתונות עם כל הפרטים על הקנס, ומאותו הרגע היו צריכים להחליט בכל חדר חדשות כיצד לסקר את הפרשה.

במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, בעריכת ליאור לנדנברג, הוחלט כי הסיפור ראוי להבלטה. הוא נכנס לכותרות המהדורה אף שהיה זה יום עמוס אירועים, כולל פיגוע טרור בלונדון. כתבה נרחבת מאת ליאור ורוצלבסקי שודרה מיד עם שובה של המהדורה מהפסקת פרסומות, בדקה ה-20 של המהדורה, וכללה סיקור נרחב של החלטת הרשות, כמו גם שיחות עם נפגעי המונופול וקמעונאים מפוחדים. בסך הכל הקדישה המהדורה כארבע דקות לקנס העצום שכנראה יוטל על החברה המרכזית למשקאות.

במהדורת "מבט" של ערוץ 1, שערך אבי מוסקל, גם כן דיווחו על החלטת רשות ההגבלים בכותרות המהדורה. את הסיפור המלא הביאו כבר בדקה ה-14 שלה: במשך קרוב לשתי דקות פורטו עיקרי הפרשה על-ידי הכתבת הכלכלית ענבל עומר.

הדיווח על הקנס לקוקה-קולה במהדורת "מבט"

במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, לעומת זאת, החליטו לא לכלול בכותרות המהדורה את החלטת הרשות להטיל קנס חסר תקדים על יצרנית קוקה-קולה. לא זו אף זו, במהדורה, שערך גיא סודרי, התפנו לשדר את המידע על החלטת הרשות רק בדקה ה-31, ממש לפני יציאה לפרסומות. בחדשות 2 לא שידרו כתבה נרחבת כמו בערוץ 10, וגם לא דיווח מאת הכתב הכלכלי כמו בערוץ 1. במקום זאת הסתפקו בטקסט קצר שהקריא מגיש המהדורה דני קושמרו, "סינק" של הממונה עו"ד הלפרין ותגובת החברת המרכזית למשקאות. בסך הכל ארך הדיווח כדקה.

הסבר אפשרי להבדל בסיקור בין המהדורות השונות הוא בהבדל בבעלות על כל אחד מערוצי הטלוויזיה. כפי שניתן לראות במפת הבעלויות בתקשורת, בעלי המניות של ערוץ 10 אינם קשורים לשוק המשקאות הקלים, אלא לעסקים אחרים. כך גם רשות השידור, שנמצאת בשליטת מדינת ישראל. לעומת זאת, אחת משתי זכייניות ערוץ 2 ואחת משתי המממנות של חברת החדשות של ערוץ 2 היא הזכיינית קשת, שנמצאת בשליטת משפחת ורטהיים. משפחת ורטהיים, שהאדם הדומיננטי בה הוא דודי ורטהיים, היא גם זו ששולטת בחברה המרכזית למשקאות קלים, יצרנית קוקה-קולה בישראל.

זו אינה הפעם הראשונה שבחברת החדשות של ערוץ 2 נמנעים מלסקר בביקורתיות את החברה המרכזית למשקאות קלים. לפני כשנה, בדיווח על השוואת מחירי מוצרים בישראל למחיריהם במדינות ה-OECD, העלימה החברה את העובדה כי עלות המשקאות הקלים בישראל גבוהה במיוחד. לפני כשלוש שנים סייעה חברת החדשות של הערוץ בצילום סרטון לכבוד יום ההולדת של דובר קוקה-קולה ישראל.

לא רק בעיתונות המשודרת נמצאו הבדלים בסיקור הקנס, גם בעיתונות המודפסת, וזאת למרות שלמשפחת ורטהיים אין אחזקות בתחום זה. ובכל זאת, בעיתון הנמכר בישראל הצניעו, יחסית למתחרים, את הדיווח על הודעת רשות ההגבלים.

בשערים של כל עיתוני הכלכלה דיווחו על הודעת הרשות ביחס ליצרנית קוקה-קולה ישראל. בראש שער "גלובס", לצד שם העיתון, פורסמה הכותרת "קנס חסר תקדים של 63 מיליון שקל על קוקה-קולה: 'איימה על מתחרים'". בשער "דה-מרקר" דווח כי "קוקה-קולה עשויה לשלם קנס ענק על פגיעה בתחרות". גם בשער עיתון האב, "הארץ", נמצא מקום לכותרת "קוקה-קולה עומדת בפני קנס חסר תקדים של 62 מיליון שקלים". אפילו בשער "כלכליסט", העיתון הכלכלי מבית "ידיעות אחרונות", פורסמה בשער כותרת המצטטת את רשות ההגבלים: "קוקה-קולה ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי כדי לדחוק מתחרים".

רק בשער "ממון", המוסף הכלכלי של "ידיעות אחרונות", לא נכתב דבר על הקנס של יצרנית קוקה-קולה. גם בקונטרס החדשות המרכזי של העיתון לא היה רמז לכך, לא בשער ולא בעמודי הפנים. רק מי שנטל את מוסף "ממון" ודפדף פנימה יכול היה למצוא בכפולה השנייה, על פני כמחצית מעמוד 4, דיווח על הודעת הרשות.

"ידיעות אחרונות" אמנם אינו נמצא בשליטת משפחת ורטהיים כמו זכיינית ערוץ 2 קשת, אולם לעיתון יש היסטוריה של שיתופי פעולה מסחריים עם החברה המרכזית למשקאות. שיתופי פעולה שכללו "ידיעות חדשותיות" בחסות החברה ואף הוצאת "עיתון" שכל כולו פרסומת למשקה הלא בריא שהחברה מייצרת.

כמו במקרה של חדשות ערוץ 2, גם ב"ידיעות אחרונות" אין זו הפעם הראשונה שנוטים חסד לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים. לפני כשלוש שנים, כשהתברר כי רשות ההגבלים חוקרת את החברה בחשד שניצלה את כוחה לרעה, דווח על כך בהבלטה בכל העיתונים, למעט "ידיעות אחרונות".

מחדשות ערוץ 2 נמסר בתגובה: "הודעת הרשות להגבלים עסקיים לגבי החברה למשקאות סוקרה – בדיוק ככל נושא כלכלי – בתוכניות השונות של חדשות 2: החל באפליקציית חדשות 2 Online, עבור לאתרי החדשות, דיווח ב'מהדורה ראשונה' וכן דיווח במהדורה המרכזית. אנו שמחים שלמרות שהנושא סוקר במהדורה המרכזית עכשיו אתם גם סופרים את השניות במהלכה".

ב"ידיעות אחרונות" העדיפו שלא למסור תגובה.