ב"תוכנית הכלכלית", מגזין הכלכלה והצרכנות היומי של חברת החדשות, השיקו לאחרונה פינה חדשה, "תפריט משפחתי". במסגרת הפינה, כתב ותזונאית קלינית מגיעים לבתים פרטיים, פותחים את המקרר ואת ארונות המטבח ונחרדים למראה המוצרים הלא בריאים: חטיפים, מעדני חלב, והרבה מזון מעובד, רווי נתרן ושומן. עד כה, אף שהמצלמות תיעדו בקבוקים של קוקה-קולה בבתים השונים שבהם ביקרו במסגרת הפינה, לא הוקדשה כמעט אף מלה לנזק הבריאותי של המשקה הפופולרי.

חברת החדשות ממומנת על-ידי ערוצי קשת ורשת, ובקרוב צפויה לעבור לבעלותה של קשת בלבד. בעל השליטה בקשת, דודי ורטהיים, הוא גם בעל השליטה בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יצרנית ומשווקת קוקה-קולה בישראל, השולטת שליטה כמעט מוחלטת בשוק המשקאות בארץ.

במהדורה הראשונה של הפינה, "תפריט משפחתי" שמה, הגיעו הכתב לירן שבתאי והתזונאית אביה בן-אליאב לבית משפחת קלנדרב. כל מוצר לא בריא שאותר במטבח הוצג בפני המצלמה, כשהתזונאית בן-אליאב מפרטת את החסרונות הבריאותיים שלו וממליצה על תחליף בריא יותר.

כך, לדוגמה, על מילקי אמרה התזונאית בן-אליאב כי "אין בו הרבה חלבון וסידן", ותיארה אותו כ"ממתק". במקומו המליצה להגיש יוגורט עם מתיקות מעודנת. כשראתה נקניק סלמי במקרר המליצה לעבור לנקניק פסטרמה, כי יש בו "הרבה-הרבה פחות שומן". על שניצל של המותג מאמא-עוף אמרה התזונאית כי הוא "לא מכיל הרבה חלבון, וכמובן שיש בו גם הרבה נתרן". הכתב שבתאי אף הפנה את תשומת הלב לכך שבעטיפת שקית השניצל מצוין מלפנים כי הוא עשוי מ-100% חזה עוף, אך ברשימת הרכיבים אפשר לראות כי הצהרה זו אינה כל האמת.

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

אולם דפוס זה השתנה כשהתזונאית בן-אליאב איתרה בקבוק קוקה-קולה במקרר.

"אה רגע, תראו מה מצאתי. מתחבא מאחורי הרטבים", אמרה בן-אליאב ושלפה משם את הבקבוק. אף שאפשר היה להבין מתגובת התזונאית כי המשקה אינו בריא, לא נאמר לצופים דבר על הסיבות לכך שהמשקה אינו מומלץ לצריכה, על כמויות הסוכר שבו או על ההשפעות האפשריות של עודף שתיית קולה (מסת עצם נמוכה, חורים בשיניים, כאבי ראש, אבנים בכליות, משקל יתר וסוכרת).

בנוסף, ובשונה מההערות שהושמעו עם איתור המוצרים האחרים, לא נשמעה מפי התזונאית המלצה על מעבר למשקאות בריאים יותר, כמו מים. במקום זאת, כשהתזונאית שלפה בזעזוע את הבקבוק מדלת המקרר נראתה אם הבית אומרת "אי-אפשר לאכול פיצה בלי קולה". הכתב שבתאי גיבה אותה, ואמר: "אני מסכים איתה".

במהדורה נוספת של הפינה "תפריט משפחתי" אפילו לא נראתה תגובה פיזית מזועזעת למראה בקבוקי הקוקה-קולה. כשהמצלמה סקרה במהירות את המקרר נראו לרגע שני בקבוקים של קוקה-קולה זירו, אך התזונאית לא אמרה עליהם דבר (או, למצער, הצופים לא שמעו עליהם אף מלת אזהרה). מוצרים אחרים שאותרו במקרר הוצגו כרגיל לראווה תוך הדגשת התכונות הבלתי בריאותיות שלהם והמלצות על תחליפים בריאים יותר.

זו אינה הפעם הראשונה שהחברה המרכזית למשקאות נהנית מיחס מועדף מחברת החדשות. כשרשות ההגבלים הכריזה על קנס גבוה במיוחד שבכוונתה להטיל על החברה המרכזית, בחברת החדשות הצניעו את הדיווח על כך. כשבחברה דיווחו על פערי המחירים בין ישראל לשאר מדינות ה-OECD, התעלמו מהמוצר היקר ביותר – משקאות קלים. בעבר אף סייעה החברה בהכנת סרטון לכבוד יום הולדתו של דובר החברה המרכזית לייצור משקאות קלים.

מחברת החדשות נמסר בתגובה, באמצעות הדובר אלון שני: "מדובר בגיבוב של שטויות. הבדיקה נעשתה לפי פרמטרים מקצועיים ועל-פי שיקול דעתה הבלעדי של התזונאית הקלינית. לראיה, בכתבה ששודרה ב-10 ביולי התייחסה התזונאית למעדן של מולר, שמשווק על-ידי טרה מבית החברה המרכזית. התזונאית העירה ש'יש יותר מארבע פרוסות לחם קל במעדן כזה קטן'. הערה זאת נאמרה בהקשר של מעדנים לא בריאים, שעדיף לא לצרוך".

עדכון, 26.7: לאחר פרסום הכתבה ביקש דובר חברת החדשות להפנות את תשומת הלב לכך שהמוצר מילקי, שספג ביקורת נוקבת בפינה של "התוכנית הכלכלית", מיוצר על-ידי קבוצת שטראוס, מבעלי חברת החדשות. ואמנם, משפחת שטראוס מחזיקה ב-16% ממניות חברת רשת.