חברת החדשות של ערוץ 2 העלימה את העובדה כי עלות המשקאות הקלים בישראל גבוהה במיוחד ביחס לשאר מדינות ה-OECD. בעלי השליטה בזכיינית קשת, אחת משתי המפעילות של ערוץ 2 והמממנות של חברת החדשות שלו, מחזיקים בשליטה גם בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, בעלת הזיכיון לייצור קוקה-קולה בישראל.

אתמול פרסם ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) סקר מעודכן על מצב הכלכלה הישראלית. בין הנתונים שפורסמו נכללה גם השוואה שערכו חוקרי ה-OECD בנוגע לעלות מוצרי המזון ומוצרי הצריכה הבסיסיים בישראל לעומת העלות הממוצעת בקרב מדינות החברות בארגון.

רוב ענפי הצריכה שנבדקו על-ידי חוקרי ה-OECD, ובהם תחבורה, בשר, דגים, שמנים ומוצרי חלב וביצים, יקרים יותר בישראל לעומת הממוצע במדינות ה-OECD. המוצר היקר ביותר, בשיעור של קרוב ל-160% לעומת הממוצע במדינות הארגון, מוגדר כ"משקאות לא-אלכוהוליים", כלומר משקאות קלים.

יוקר מוצרי צריכה ומוצרי מזון בישראל לפי דו"ח ה-OECD לשנת 2016

יוקר מוצרי צריכה ומוצרי מזון בישראל לפי דו"ח ה-OECD לשנת 2016

במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 ששודרה אמש (31.1.16) דיווחה כתבת הכלכלה עמליה דואק על עיקרי הממצאים של חוקרי ה-OECD. בין היתר הוזכר בכתבה היוקר הרב של מוצרי המזון ומוצרי הצריכה הבסיסיים בישראל, הן בעל פה והן באמצעות טבלה.

עם זאת, במהדורת החדשות התעלמו כליל דווקא מהמוצר שלפי ה-OECD הוא היקר ביותר. בטבלה שהופיעה על גבי המסך, והן בדיווח בעל פה של דואק, המוצר היקר ביותר הוא מוצרי חלב וביצים, מוצר שהגיע בטבלת ה-OECD רק למקום השני. לעלות היקרה במיוחד של המשקאות הקלים בישראל – יקרה באופן יחסי אף יותר ממוצרי החלב והביצים – לא היה זכר בטבלה של חדשות ערוץ 2. אותה טבלה חסרה הופיעה פעם נוספת במהדורת חדשות הלילה של הערוץ.

מחירי המזון ומוצרי הצריכה הבסיסיים, חדשות ערוץ 2, 31.1.2016

מחירי המזון ומוצרי הצריכה הבסיסיים, חדשות ערוץ 2, 31.1.2016

בזכיינית קשת, אחת משתי הזכייניות המפעילות את ערוץ 2, שולטת משפחת ורטהיים. לפני שנים אחדות העביר אבי המשפחה, מוזי ורטהיים, את השליטה בחברות שבבעלותו מידיו לידי ילדיו. דודי ורטהיים, הנחשב כבעל המלה האחרונה באשר לזכיינית הטלוויזיה, הוא גם בעל השליטה בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ.

החברה למשקאות קלים היתה בשנה האחרונה הספקית הרביעית בגודלה בשוק מוצרי המזון והצריכה בישראל, עם נתח שוק של 6.2% – והיא נכללת באופן מסורתי ברשימת המפרסמות הגדולות במשק, ולעתים גם משתבצת בראשה. החברה אמנם שולטת בין היתר במחלבת טרה, אולם בשוק החלב נמצאת המחלבה בנחיתות מובהקת מול תנובה, בוודאי בהשוואה לנתח השוק הנרחב שיש לה בתחום המשקאות הקלים. לבעלי השליטה בתנובה, אגב, אין מניות בחברת החדשות של ערוץ 2.

מחדשות ערוץ 2 נמסר בתגובה: "הטענה שהעליתם בשאילתא מופרכת מעיקרה וכל רמיזה קונספירטיבית נטולת כל קשר למציאות. לראיה המותג טרה בבעלות החברה המרכזית למשקאות והצגנו מוצרי חלב".

עוד נמסר מחדשות ערוץ 2 כך: "אתם מוזמנים – כמו כל צופינו – לצפות החל מהערב בסדרת הכתבות 'טוקיו–תל-אביב', ובה נביא השוואה שבה נראה איך קוקה-קולה בסופר בטוקיו זולה מקולה-קולה בסופר בתל-אביב. אגב, פתיחת המהדורה אמש, נפתחה בתחקיר שני של חיים ריבלין על זיהום בתי-הזיקוק במפרץ חיפה – הנשלטים על-ידי בעלי השליטה בזכיינית ערוץ 2 רשת".

בחדשות ערוץ 2 צודקים. למעשה, צופי מהדורת החדשות יכלו לצפות כבר אמש בקטע קצר מסדרת הכתבות "טוקיו–תל-אביב". בקטע ששודר נראים כתבי חדשות 2 קרן מרציאנו וערד ניר מסתובבים בסופרמרקט ובמסעדות בבירת יפן ובוחנים את המחירים. בשלל מקרים צוין כי המחיר בטוקיו זול בעשרות אחוזים ביחס למחירים בתל-אביב, אולם לא כך במקרה של קוקה-קולה. "שישה שקלים לבקבוק קוקה-קולה", נראה ניר אומר כשהוא שולף בקבוק של המשקה בסופרמרקט יפני. "זה בסדר", השיבה לו מרציאנו, "כמו הרשתות הזולות אצלנו".