הרשות השנייה תקיים שימוע מקיף בעניין קידום תוכניות הערוצים המסחריים בשידורי החדשות, כך הודיע המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה ניר שוויקי. השימוע יתקיים בעקבות פניית עמותת הצלחה לרשות, על רקע ממצאים חריגים שהתקבלו במחקר שנערך עבורה על בסיס נתוני חברת יפעת.

בתחילת החודש שעבר פורסמו באתר "העין השביעית" ממצאי המחקר, ולפיו חדשות 12 ו-13, גופי העיתונות הפופולריים בישראל, הפכו לבמות פרסום של הערוצים המסחריים. המחקר, שהוגבל למהדורות החדשות המרכזיות בלבד, העלה כי קידום תוכניות הבידור והריאליטי במהדורות המרכזיות התגבר במידה עצומה – מאות אחוזים – מאז השינוי הטקטוני בשוק הטלוויזיה שגלגל את חדשות 2 (כיום חדשות 12) לבעלות בלעדית של קשת והפך את חדשות 10 לחדשות 13 של רשת. הנתונים במחקר מעמידים בספק את מידת העצמאות של חברות החדשות בערוצים המסחריים.

המחקר גם הפריך את הטענה הנשמעת מצד חברות החדשות כי הקידומים במהדורות נובעים משיקולים עיתונאיים ומהעניין הציבורי בתוכניות הבידור והריאליטי: לפי המחקר, כל חברת חדשות מתמקדת כיום בקידום התכנים המשודרים בערוץ שהיא נמצאת בבעלותו ונוטה להתעלם מהתוכניות המשודרות בערוץ המתחרה. הקידום, יש לזכור, מנוגד לחוק הרשות השנייה, לתנאי הרישיון של ערוצי קשת ורשת ובניגוד לתנאי הרישיון של חדשות 12 ו-13 עצמן.

ניר שוויקי, מנכ"ל הרשות השנייה (צילום: משרד התקשורת)

בעקבות הממצאים שיגר היועמ"ש של עמותת הצלחה עו"ד אלעד מן (המשמש כיו"ר עמותת "העין השביעית") פנייה לרשות השנייה בדרישה כי תפעל לחסימת התופעה ואף תבחן "האם הפרות אלו עולות עד כדי צורך לבחון את שלילת הרשיונות ו/או חילוט הערבויות שהופקדו על ידי המורשים לשידורים בנסיבות העניין". בעמותה אמרו כי אם ברשות לא יפעלו, יפנו לבג"ץ. מדוברות הרשות השנייה נמסר בתגובה לידיעה על פניית הצלחה: "קיבלנו את פנייתה של עמותת הצלחה. הנתונים שבידינו אינם מתיישבים עם הנתונים המופיעים בפנייה".

כעת, כך נראה, שינו את הגישה ברשות. "עם קבלת פנייתה של עמותת הצלחה בעניין קידומים והפרות נטענים של שידורי המורשים לשידורים בתוכניות חברת החדשות, ולאחר בחינה ראשונית עלו שאלות ופערים הנוגעים לסיווג הקידומים ולאופן הבחינה הראוי שלהם", כתב המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה לעמותת הצלחה. "חלק מהמקרים שצוינו במחקר יועברו לבחינה נוספת על מנת לראות אם יש צורך בגינם בבירור וטיפול נוסף".

"כמו כן", הוסיף שויקי במכתבו, "בכוונת הרשות לקיים שימוע מקיף לבחינת כלל עמדות הציבור והמפוקחים, בשאלות של קידום משדרים בשידורי החדשות".

* *  *