בין מועד פיצול ערוץ 2 ועד לשנה אחרי איחוד ערוץ 10 עם רשת, שודרו במהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים 725 אייטמים שקידמו תוכניות בידור וריאליטי של הערוצים המממנים, כך עלה ממחקר שנערך על בסיס נתוני יפעת עבור עמותת הצלחה.

קידומים אלו נאסרו במטרה לשמור על עצמאותן של חברות החדשות, שהן כיום מערכות העיתונות המשפיעות בישראל. הנתונים על קידום תוכניות הערוצים במהדורות – בניגוד לחוק – חושפים את עומק ההשפעה על החדשות של הערוצים, השייכים לתאגידים ומונופולים בתחומי המזון, המשקאות האנרגיה ועוד.

מתוך 725 האייטמים, היו שהוקדשו באופן מלא לקידום תוכנית או טאלנט מהערוץ. היו אייטמים שבהם שולב קטע מתוכנית של הערוץ או שאחד הטאלנטים של הערוץ הגיח במסגרתם לפתע לכמה שניות. חלק מהאייטמים היו כתבות מגזין על כוכב ריאליטי או בדרן מהערוץ, אחרים התחזו לדיווחים חדשותיים על עונה חדשה של תוכנית בידור.

אבל בין כל מאות האייטמים היו גם כמה יוצאי דופן, שממש קפצו לעין.

כשמגישות המהדורות מתגייסות

קידום תוכניות הערוץ נעשה בדרך כלל בדיווחים וכתבות של עיתונאי התרבות. אולם לפעמים נדרשות מגישות מהדורות החדשות עצמן לקדם את תוכניות הבידור, בעיקר את אלה שמשודרות מיד לאחר תום המהדורה.

מגישי ומגישות המהדורה הם הפנים של כל חברת חדשות. הם אמורים להיות הדמות הסמכותית ביותר, הנקייה ביותר מאינטרסים זרים, בעלת רמת האמינות הגבוהה ביותר. כשיונית לוי או תמר איש-שלום מפנות במהלך מהדורת חדשות את השידור למגישי תוכנית ריאליטי - ברור שהמהדורות שהן מובילות הפכו לבמה פרסומית המשרתת את האינטרסים המסחריים של הערוץ המממן.

במסגרת המחקר שנערך על בסיס נתוני חברת יפעת נמצאו כמה וכמה מקרים שבהם מגישי חדשות קידמו את תוכניות הבידור והריאליטי ששודרו מיד לאחריהן.

ב-4.12.18, במסגרת מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 10 בערוץ 10, פנתה המגישה טלי מורנו לצופים והודיעה: "מהערב, 'גב האומה' פעמיים בשבוע". מורנו הפנתה את השידור למגיש "גב האומה" ליאור שליין וזה סיפר בדיחות על רקע קולות צחוק והציג את חברי הפאנל. בסיום דבריו חזרה מורנו על הדגש: "מעכשיו, פעמיים בשבוע".

ב-13.7.19, במסגרת מהדורת השבת של חדשות 13 ברשת 13, הודיעה המגישה הילה קורח על "הפוגה קלה" בתוכנית, לטובת "גמר הישרדות VIP שמעבר לפינה". קורח הפנתה את השידור לכתב טל שורר שהוצב ליד במת הגמר, לא לפני שסיפרה על "ההימורים פה באולפן, מאחורי הקלעים" לגבי זהות המנצח בתוכנית הריאליטי. שורר, מצדו, סיפר על ההימור של הספר שלו, סעדו, כמו גם על ההימור שלו עצמו. קורח המשיכה לשתף פעולה עם האייטם הפרסומי וסיפרה על מי היא מהמרת. שני העיתונאים ניתחו ברצינות את הסיכויים של כל משתתף לזכות.

מגישות מהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13, מימין לשמאל: דנה וייס, טלי מורנו, הילה קורח, תמר איש-שלום ויונית לוי (צילומי מסך)

מגישות מהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13, מימין לשמאל: דנה וייס, טלי מורנו, הילה קורח, תמר איש-שלום ויונית לוי (צילומי מסך)

ב-22.9.19, במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 13 ברשת 13, הודיעה המגישה טלי מורנו כי "הערב, אחרי המהדורה, הגמר הגדול של המירוץ למיליון". מורנו הפנתה את השידור למנחה התוכנית רון שחר, שדיבר על זוגות המתמודדים שהגיעו לגמר, אמר "מעניין מי ינצח היום" והימר ש"אחד משלושתם ינצח". מורנו, בסיום דבריו, חזרה על המידע החשוב: "גמר המירוץ, מיד אחרי המהדורה".

ב-20.11.19, במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 12 בקשת 12 (מיד אחרי כתבה על טרנד חדש בעולם המסעדנות, שבה הופיע בין היתר השף חיים כהן, משתתף תוכנית קשת "מאסטר שף"), פנתה המגישה יונית לוי לצופים והודיעה "הערב מתחילה העונה החדשה של הכוכב הבא לאירוויזיון" והעבירה את השידור למגישי התוכנית רותם סלע ואסי עזר. הללו סיפרו על התרגשותם הגדולה, ועל הצפוי בעונה החדשה. "תודה רבה לשניכם", אמרה לוי עם חזרת השידור לאולפן.

ב-1.1.20, במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 13 ברשת 13, הודיעה המגישה תמר איש-שלום: "עכשיו אנחנו לבית האח הגדול, שם כבר מוכנים לאירוע הכניסה" והעבירה את השידור למנחים לירון ויצמן וגיא זוארץ. "אני כל היום תוהה אם התיירים יפסידו את כל הכיף של בחירות שלישיות", התלוצצה מגישת המהדורה המרכזית עם מנחי תוכנית הריאליטי. המנחה ויצמן החזירה קידום לאיש-שלום כשאמרה שמשתתפי התוכנית "לא יוכלו לעקוב אחרי כל השידורים שלכם בחדשות כמו שגיא ואני מתכננים לעשות". "יפה, לירון", החמיא לה שותפה להגשה זוארץ, ובהמשך הוסיף: "האולפן מוכן, מחכים רק לכם, הצופים, מיד אחרי תמר".

שלושה ימים אחר כך, ב-4.1.20, במסגרת מהדורת השבת של חדשות 13 ברשת 13, פנתה הילה קורח ל"בית האח הגדול" משם דיווח כתב חדשות 13 אורי קואל כי האווירה במקום סוערת. "אמנם רק 6 מעלות כאן כרגע, אבל ההפתעה שמחכה לדיירים לגמרי צפויה להלהיט את האווירה, עם דייר חדש, שלחמם הוא פחות או יותר השם המרכזי שלו", אמר קואל. בהמשך הזמין לשידור גם את מגישי התוכנית ויצמן וזוארץ ושוחח איתם על הצפוי בתוכנית הבידור.

באותו הערב ממש, במהדורה המתחרה של חדשות 12 בקשת 12, פנתה המגישה דנה ויס לצופים והודיעה "היום אחרי מהדורת סוף השבוע, תוכנית מיוחדת של 'הכוכב הבא לאירוויזיון", והפנתה את השידור למגישים אסי עזר ורותם סלע. הללו עדכנו אותה, ואת צופי המהדורה, בהתפתחויות האחרונות בעלילת תוכנית הריאליטי של קשת. "הערב נגלה שהכל יכול לקרות", הבטיחו, והוסיפו: "הכוכב הבא לאירוויזיון, מיד אחרי החדשות".

ארוך יותר, מוקדם יותר

קידומים מסחריים בולטים אחרים במהדורות החדשות, היו אלו שהוקדש להם זמן ארוך מהרגיל, כזה שנושאים חדשותיים אמיתיים היו מתקנאים בו.

כך למשל, 23 דקות הקדישה מהדורת סוף השבוע של חדשות 12 מה-28.12.2019 לכתבה מאת יונתן ריגר על יהורם גאון, וזאת במלאות 80 להולדתו. הכתבה סקרה את כל שלבי הקריירה המפוארת של הזמר והשחקן, כולל הופעותיו בשנים האחרונות בתוכנית הטלוויזיה "סברי מרנן" המשודרת בקשת. בעיני ההיסטוריונים "סברי מרנן" אולי לא תזכה לפרק מכובד בביוגרפיה של גאון, אך עבור חדשות 12 היא פרק של כבוד בקריירה של טאלנט הבית. אגב, יש פרקים של סברי מרנן שאורכם קצר יותר מהכתבה על גאון.

הכתבה השנייה באורכה שודרה גם היא במהדורת סוף השבוע של חדשות 12, הפעם ב-26.10.2019. דנה ויס, מגישת המהדורה, הקדישה 19 דקות לכתבה על אדיר מילר, "רגע לפני שהוא חוזר עם עונה חדשה של 'צומת מילר'", כדבריה. ואמנם, הראיון הארוך עם מילר שודר בתזמון מושלם לקידום העונה החדשה של תוכנית הבידור שלו בקשת, שפרק הבכורה שלה הופיע שלושה ימים אחר-כך, ב-29.10.19.

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין), צילומים מקוריים: פלאש90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין), צילומים מקוריים: פלאש90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

גם הכתבה השלישית באורכה שהוקדשה לקידום תוכנית או טלאנט של הערוץ שודרה בחדשות 12, הפעם במהדורה המרכזית. במסגרת סדרת הכתבות של יונתן ריגר על "המערכונים של המדינה", הקדישה המהדורה ב-24.2.19 כ-15 דקות לתוכנית הדגל של קשת, "ארץ נהדרת". השידור התקיים כמה שבועות אל תוך העונה ה-16 של התוכנית.

מרבית האייטמים שקידמו תוכניות וטאלנטים של הערוץ שודרו לקראת סוף המהדורות, דקות אחדות לפני השעה 21:00. אולם היו גם מקרים שבהם שודרו אייטמים קידומיים בשעה מוקדמת יותר, בפרק החדשותי יותר של מהדורות החדשות.

מלבד כמה מקרים גבוליים, הקידום המוקדם הבוטה ביותר התרחש ב-5.1.2020, אז שודר בחדשות 12 כבר בשעה 20:37 של מהדורת החדשות המרכזית דיווח מאת לירון זייד על איש העסקים זוהר לבקוביץ'. לבקוביץ' הוא אחד המשתתפים הקבועים בתוכנית קשת "הכרישים", שבאופן לא מקרי עלתה לעונה חדשה יום לאחר מכן. האייטם אף כלל קטע מתוך התוכנית.

בניגוד לחוק

תוכניות הבידור והריאליטי הן מקור ההכנסה המרכזי של הערוצים המסחריים. הן זוכות לשיעורי הצפייה הגבוהים ביותר, ובהן ניתן לגבות את הסכומים הגבוהים ביותר עבור פרסום – הן בהפסקות הפרסומת והן בחסויות ובפרסום הסמוי הרווח בתוכניות עצמן. מהדורות החדשות המרכזיות הן תוכניות הדגל של חברות החדשות בערוצים המסחריים, והן אמורות להיות מונחות משיקולים עיתונאיים בלבד, נקיות מכל שיקול זר ותשדירי פרסומת.

בין תוכניות הבידור והריאליטי, שמפיקים הערוצים המסחריים, לבין מהדורות החדשות המרכזיות, שמפיקות חברות החדשות של כל ערוץ, אמורה להיות הפרדה מוחלטת. חוקית, אתית ומקצועית אסור לגורם המממן את חברת החדשות להשפיע על העבודה במערכת העיתונאית. אולם בפועל ההפרדה הזו לא קיימת, והאינטרסים של בעלי הערוצים המסחריים גולשים אל תוך הליין-אפים של המהדורות המרכזיות.

הערוצים המסחריים בישראל נשלטים בידי בעלי הון מרכזיים בעלי אינטרסים ענפים במשק הישראלי, הרגישים לרגולציה וחקיקה מצד המערכת הפוליטית. קשת נמצאת בבעלות משפחות ורטהיים ותשובה, שמחזיקות תאגידים ומונופולים בתחומי המזון, האנרגיה והבנקאות. רשת נמצאת בשליטת האוליגרך לן בלווטניק, המחזיק בכלל-תעשיות ומונופול המלט. בעלי מניות נוספים הם אודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול.

קידום תכני הערוצים המסחריים במהדורות החדשות מדגיש את התלות בערוצים שמממנים אותן, ומציב סימן שאלה מעל עצמאות מערכותיהן

הקידום הגובר של תכני הערוצים המסחריים במהדורות החדשות מדגיש את התלות של חברות החדשות בערוצים שמממנים אותן ומציב סימן שאלה מעל עצמאות מערכותיהן. במקום שמהדורות החדשות המרכזיות יעסקו בענייני היום, על-פי קריטריונים מקצועיים בלבד, הן במקביל מקדמות את ענייניו של הגורם שמממן אותן. לכך יש השלכה ישירה על היכולת של מערכות החדשות לסקר באופן בלתי תלוי גם את כל יתר אירועי היום. המחקר, יש לציין, התמקד במהדורות החדשות המרכזיות, הנקיות יחסית לתוכניות האקטואליה האחרות שמפיקות חברות החדשות. אלה נגועות עוד יותר בקידום תוכניות הבידור והריאליטי של הערוצים.

את המהדורה המרכזית של חדשות 12 עורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, ומנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי שלה הוא אבי וייס. מנכ"ל קשת הוא אבי ניר. עד למיזוג רשת עם ערוץ 10 עמד בראשה אבי צבי. לפני המיזוג עם רשת, ערך את המהדורה ליאור לנדנברג, מנכ"ל חברת החדשות היה גולן יוכפז ומנכ"ל ערוץ 10 היה יוסי ורשבסקי. לנדנברג עודנו עורך המהדורה, אך כמה חודשים לאחר המיזוג הוחלף המנכ"ל יוכפז בישראל טויטו (בהמשך הוחלף מנכ"ל רשת ורשבסקי באבי בן-טל, בתקופה שלא נכללה במחקר).

בראש מועצת הרשות השנייה עומדת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', והיא זו שאמורה לפקח על כך שערוצי הטלוויזיה המסחריים וחברות החדשות שלהן יפעלו לפי החוק, כללי הרשות ותנאי הרישיונות שהעניקה להם הרשות. אך שמאלוב-ברקוביץ' הצהירה בראיון שנתנה לאחרונה ל"גלובס" כי אין בכוונתה לאכוף את הכללים המגבילים את קידום תוכניות בעל הרישיון בשידורי חברת החדשות שלו, וזאת כדי לסייע לבעלי הרישיון להגדיל את הכנסותיהם.

טלי גורן, סמנכ"לית רגולציה ותקשורת בערוץ קשת, הפנתה את "העין השביעית" לקבלת תגובה מדובר חדשות 12 אלון שני, זאת למרות שגם קשת עצמה מפרה את החוק ואת תנאי הרישיון שקיבלה מהרשות השנייה. דובר חדשות 12 אלון שני מסר: "אנחנו לא נגיב". קרן ברוזה, אחראית יחסי-הציבור של חברת רשת, מסרה: "אין תגובה". נסים דואק, בעלים ומייסד של משרד יוניק המספק ייעוץ תקשורתי לרשות השנייה מסר: "אין תגובה". בתגובה לפניית עמותת הצלחה לרשות השנייה, טרם פנייה לערכאות משפטיות, מסר דואק בשם הרשות: "הנתונים שבידינו אינם מתיישבים עם הנתונים המופיעים בפנייה".

דוברת חדשות 13 שרון בן-דוד מסרה תחילה כי החברה לא תמסור תגובה. בהמשך מסרה תגובה שכללה לקיחת אחריות חלקית, אך לבסוף מסרה את התגובה הבאה: "חדשות 13 פועלת ומקפידה על הכללים והנחיות הרשות השנייה ופועלת בהתאם לסיכום בעניין זה משנת 2013". כפי שהודגם בעבר, בחדשות 13 לא פועלים גם לפי סיכום זה.