לירון זייד ויונתן ריגר, שניהם מחדשות 12, הם העיתונאים שחתומים על המספר הגבוה ביותר של ידיעות ששודרו במהדורות החדשות המרכזיות וקידמו את שידורי הערוץ, כך עולה ממחקר שנערך על בסיס נתוני יפעת עבור עמותת הצלחה.

המחקר, שבדק את כל מהדורות החדשות המרכזיות ואת מהדורות סוף השבוע, העלה כי מאז מיזוג רשת עם ערוץ 10 (והפיכת חדשות 10 לחדשות 13 של רשת) והעברתה של חדשות ערוץ 2 לשעבר לבעלותה הבלעדית של קשת חלה עלייה של מאות אחוזים בקידום תכני הערוץ בכל אחת מהמהדורות. זאת, בניגוד לחוק הרשות השנייה וכלליה כמו גם לתנאי הרישיון של הערוצים המסחריים וחברות החדשות.

במקביל לזיהוי העלייה בקידום הערוצים והפרות החוק, המחקר מאפשר גם לאתר את הכתבים שמתמחים בקידום תוכניות הערוץ, ולזהות את התוכניות והטאלנטים שהערוץ חפץ ביקרם.

בחברת חדשות 2, ב-14 החודשים לפני שהפכה לחדשות 12 והחלה לשרת את ערוץ קשת בלבד, בלטו הכתבים לירון זייד ויונתן ריגר כספקי שירות קידום ופרסום לתוכניות הערוץ. זייד היה חתום על תשעה אייטמים שקידמו את התוכניות והטאלנטים של הערוצים קשת ורשת שבהם שודרה מהדורת החדשות. בין היתר קידם זייד באייטמים שלו את מיה דגן, ממשתתפי "מועדון לילה", ואת לירז רוסו ובן-אל תבורי (סטטיק ובן-אל), ממשתתפי "הכוכב הבא לאירוויזיון". ריגר היה חתום על שבעה אייטמים כאלה, שקידמו בין היתר את מירי מסיקה, משתתפת "אביב או אייל". אחריהם ניצבו העיתונאים אילן לוקאץ' ועידו סולומון, עם ארבעה אייטמים שקידמו את תוכניות הערוצים כל אחד.

באותה תקופה קודמו במהדורה המרכזית של ערוץ 2 התוכניות "האח הגדול", "הכוכב הבא לאירוויזיון", "דה וויס", "מאסטר שף" ו"אקס פקטור". כל אחת מהתוכניות זכתה לאייטם אחד. בין הטאלנטים שקודמו במהדורות המרכזיות בלטו הצמד סטטיק ובן-אל, אורנה בנאי ושירי מימון. כל אחד מהם הופיע בשלושה אייטמים שונים במהדורת החדשות של ערוץ 2.

בחברת חדשות 10, ב-14 החודשים לפני שהפכה לחדשות 13, כמעט ולא קידמו את תוכניות הערוץ. בהתאם, לא נמצא אף כתב שהגיע למספר אייטמים פרסומיים כמו בחדשות 2. העיתונאים עמית אהרונסון, יפעת טאו, ינון מילס וטל שורר היו חתומים על שני אייטמים פרסומיים כל אחד ואחת בתקופת המחקר.

מהדורת חדשות 10 כללה באותה תקופה אייטמים שקידמו בין היתר את "בייבי בום", "חידת ערן זהבי", וכן סרט תיעודי ששודר בערוץ. כל תוכנית זכתה לאייטם אחד. ישראל אהרוני, ממגישי "המסע המופלא של אהרוני וגידי", היה הטאלנט הבולט, עם שתי הופעות באייטמים של המהדורה המרכזית.

לאחר מיזוג רשת וערוץ 10, והפיכת חדשות 2 לחברת חדשות משרתת את קשת בלבד, חל כאמור זינוק משמעותי בהיקף הקידום העצמי, אם כי הפער בין שתי חברות החדשות נותר בעינו וחדשות 12 המשיכה להצטיין בהפרת החוק.

בחברת חדשות 12 בלטו גם בתקופה שלאחר המיזוג זייד וריגר, אלא שבמקום תשעה או שבעה אייטמים ב-14 חודשים שלפני המיזוג, כל אחד מהם היה אחראי על 16 אייטמים ב-12 חודשים שלאחר המיזוג. בסך הכל כל אחד מהם סיפק למהדורות החדשות למעלה מעשרים אייטמים פרסומיים לאורך תקופת המחקר. בין היתר קידמו האייטמים שלהם בתקופה שלאחר המיזוג את "הכוכב הבא לאירווזיון" ו"ארץ נהדרת".

בחברת חדשות 13 השמות של העיתונאים השתנו, וגם המספרים מעט עלו, אם כי נותרו נמוכים מאלו של כתבי חדשות 12. העיתונאים אסף אופיר וחן ליברמן חתומים על חמישה אייטמים שקידמו את תוכניות רשת, בין היתר את "המירוץ למיליון", "משחקי השף" ו"גב האומה". איתי ורד וסמדר פלד סיפקו עוד שלושה אייטמים פרסומיים כל אחד.

אחרי שחדשות 2 החלה לשרת את קשת בלבד הופיעו 19 אייטמים על "ארץ נהדרת" ומשתתפיה במהדורה המרכזית, לעומת אפס אייטמים על התוכנית ומשתתפיה בתקופה שבה חדשות 2 שירתה את קשת ורשת גם יחד

מיקוד המבט בתוכניות מעלה כי "הכוכב הבא לאירוויזיון", שב-14 החודשים שלפני המיזוג הופיע באייטם אחד של חדשות 2, קפצה ל-19 אייטמים בחדשות 12 במהלך השנה שלאחר המיזוג. גם "ארץ נהדרת" נהפכה למבוקשת במיוחד במהדורת החדשות של קשת 12 עם 19 אייטמים על התוכנית ומשתתפיה בתקופה שבה חדשות 12 שירתה את קשת בלבד, לעומת אפס אייטמים על התוכנית ומשתתפיה בתקופה שבה חדשות 2 שירתה את קשת ורשת גם יחד. "ערב טוב עם גיא פינס", שעברה עם המיזוג מערוץ 10 לקשת 12, נהנתה מ-7 אייטמים במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ.

במקביל הופיע "האח הגדול" בעשרה אייטמים במהדורה המרכזית של חדשות 13. "משחקי השף" הופיעה בשמונה אייטמים פרסומיים במהדורה. "המירוץ למיליון" הופיעה בשבעה אייטמים ו"הישרדות" בעוד שישה. בין הטאלנטים שקידמה מהדורת חדשות 13 בלט בשנה שלאחר המיזוג ארז קומורובסקי ("משחקי השף"), שהופיע בשבעה אייטמים של המהדורה. אחריו אסף גרניט ("משחקי השף") עם חמישה אייטמים ואחריו לירון ויצמן ("האח הגדול"), שהופיעה בשלושה אייטמים ששובצו במהדורה המרכזית של חדשות 13.

טלי גורן, סמנכ"לית רגולציה ותקשורת בערוץ קשת, הפנתה את "העין השביעית" לקבלת תגובה מדובר חדשות 12 אלון שני, זאת למרות שגם קשת עצמה מפרה את החוק ואת תנאי הרישיון שקיבלה מהרשות השנייה. דובר חדשות 12 אלון שני מסר: "אנחנו לא נגיב". קרן ברוזה, אחראית יחסי-הציבור של חברת רשת, מסרה: "אין תגובה". נסים דואק, בעלים ומייסד של משרד יוניק המספק ייעוץ תקשורתי לרשות השנייה מסר: "אין תגובה".

דוברת חדשות 13 שרון בן-דוד מסרה תחילה כי החברה לא תמסור תגובה. בהמשך מסרה תגובה שכללה לקיחת אחריות חלקית, אך לבסוף מסרה את התגובה הבאה: "חדשות 13 פועלת ומקפידה על הכללים והנחיות הרשות השנייה ופועלת בהתאם לסיכום בעניין זה משנת 2013". כפי שהודגם בפרסום קודם, בחדשות 13 לא פועלים גם לפי סיכום זה.

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין), צילומים מקוריים: פלאש90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין), צילומים מקוריים: פלאש90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

תוכניות הבידור והריאליטי הן מקור ההכנסה המרכזי של הערוצים המסחריים. הן זוכות לשיעורי הצפייה הגבוהים ביותר, ובהן ניתן לגבות את הסכומים הגבוהים ביותר עבור פרסום – הן בהפסקות הפרסומת והן בחסויות ובפרסום הסמוי הרווח בתוכניות עצמן. מהדורות החדשות המרכזיות הן תוכניות הדגל של חברות החדשות בערוצים המסחריים, והן אמורות להיות מונחות משיקולים עיתונאיים בלבד, נקיות מכל שיקול זר ותשדירי פרסומת.

בין תוכניות הבידור והריאליטי, שמפיקים הערוצים המסחריים, לבין מהדורות החדשות המרכזיות, שמפיקות חברות החדשות של כל ערוץ, אמורה להיות הפרדה מוחלטת. חוקית, אתית ומקצועית אסור לגורם המממן את חברת החדשות להשפיע על העבודה במערכת העיתונאית. אולם בפועל ההפרדה הזו לא קיימת, והאינטרסים של בעלי הערוצים המסחריים גולשים אל תוך הליין-אפים של המהדורות המרכזיות.

הערוצים המסחריים בישראל נשלטים בידי בעלי הון מרכזיים בעלי אינטרסים ענפים במשק הישראלי, הרגישים לרגולציה וחקיקה מצד המערכת הפוליטית. קשת נמצאת בבעלות משפחות ורטהיים ותשובה, שמחזיקות תאגידים ומונופולים בתחומי המזון, האנרגיה והבנקאות. רשת נמצאת בשליטת האוליגרך לן בלווטניק, המחזיק בכלל-תעשיות ומונופול המלט. בעלי מניות נוספים הם אודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול.

קידום תכני הערוצים המסחריים במהדורות החדשות מדגיש את התלות בערוצים שמממנים אותן, ומציב סימן שאלה מעל עצמאות מערכותיהן

הקידום הגובר של תכני הערוצים המסחריים במהדורות החדשות מדגיש את התלות של חברות החדשות בערוצים שמממנים אותן ומציב סימן שאלה מעל עצמאות מערכותיהן. במקום שמהדורות החדשות המרכזיות יעסקו בענייני היום, על-פי קריטריונים מקצועיים בלבד, הן במקביל מקדמות את ענייניו של הגורם שמממן אותן. לכך יש השלכה ישירה על היכולת של מערכות החדשות לסקר באופן בלתי תלוי גם את כל יתר אירועי היום. המחקר, יש לציין, התמקד במהדורות החדשות המרכזיות, הנקיות יחסית לתוכניות האקטואליה האחרות שמפיקות חברות החדשות. אלה נגועות עוד יותר בקידום תוכניות הבידור והריאליטי של הערוצים.

את המהדורה המרכזית של חדשות 12 עורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, ומנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי שלה הוא אבי וייס. מנכ"ל קשת הוא אבי ניר. עד למיזוג רשת עם ערוץ 10 עמד בראשה אבי צבי. לפני המיזוג עם רשת, ערך את המהדורה ליאור לנדנברג, מנכ"ל חברת החדשות היה גולן יוכפז ומנכ"ל ערוץ 10 היה יוסי ורשבסקי. לנדנברג עודנו עורך המהדורה, אך כמה חודשים לאחר המיזוג הוחלף המנכ"ל יוכפז בישראל טויטו (בהמשך הוחלף מנכ"ל רשת ורשבסקי באבי בן-טל, בתקופה שלא נכללה במחקר).

בראש מועצת הרשות השנייה עומדת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', והיא זו שאמורה לפקח על כך שערוצי הטלוויזיה המסחריים וחברות החדשות שלהן יפעלו לפי החוק, כללי הרשות ותנאי הרישיונות שהעניקה להם הרשות. אך שמאלוב-ברקוביץ' הצהירה בראיון שנתנה לאחרונה ל"גלובס" כי אין בכוונתה לאכוף את הכללים המגבילים את קידום תוכניות בעל הרישיון בשידורי חברת החדשות שלו, וזאת כדי לסייע לבעלי הרישיון להגדיל את הכנסותיהם.