איש העסקים וולטר סוריאנו מעכב את הליכי התביעה שהגיש נגד "בחדרי חרדים" ללא סיבה נראית לעין – כך טוענים עורכי-הדין של האתר החרדי בפני בית-המשפט. סוריאנו מאשים את "בחדרי חרדים" בהוצאת דיבה ובפגיעה בפרטיותו ודורש פיצויים בסך 300 אלף שקל. במקביל הוא מנהל תביעות דיבה נגד העיתונאי רביב דרוקר ואתר "העין השביעית". נסיונותיו לתבוע בישראל את הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין נכשלו לאחרונה באופן סופי.

סוריאנו, ישראלי לשעבר המתגורר בקהילה חרדית בלונדון, מתואר בעיתונות הבינלאומית כ"איש צללים" וכבעלים של עסקי אבטחה ומודיעין פרטי. עורך-דינו, אילן בומבך, הגדיר אותו בעבר כידיד של בנימין נתניהו, וכך גם יועץ התקשורת אביב בושינסקי.

את התביעה נגד "בחדרי חרדים" הגיש סוריאנו לפני כשנה וחצי, בחודש מרץ 2018. לטענת עורכי-הדין של אתר החדשות החרדי, טל כלימיאן ונתנאל רוזנשטיין, בחודשים האחרונים התיק "תלוי ועומד כאבן שאין לה הופכין". לדבריהם, "חוסר האכפתיות" שמפגין סוריאנו כלפי התביעה מוכיח שמדובר ב"תביעה מופרכת, שכל כולה בריונות דיונית של בעל דין חסר תום לב, שעושה בהליך זה (ובהליכים אחרים שנקט בהם) שימוש לרעה בהליכי משפט".

"בחדרי חרדים": "התובע, שברגיל הוא זה שצריך לבקש את החשת בירור תובענתו, יושב על הגדר במשך חודשים עם תביעה תלויה ועומדת, מבלי לנקוף אצבע. זהו שימוש קלאסי לרעה בהליכי משפט"

לדברי עורכי-הדין של "בחדרי חרדים", הם ציפו מסוריאנו לקדם את ההליך – אחרי הכל, הוא זה שהגיש את התביעה – אך לא כך קרה. "נראה כי לתובע יש אינטרס דווקא לעכב את הבירור, וטעמיו עמו", כתבו בבקשה שהוגשה החודש לשופטת איילה גזית מבית-משפט השלום בתל-אביב.

נציגי "בחדרי חרדים" כבר הודיעו בעבר לבית-המשפט כי ברצונם לזרז את ההליך המשפטי ולקבל פסק דין. "למרבה האבסורד", כתבו עורכי-הדין כלימיאן ורוזנשטיין, "התובע, שברגיל הוא זה שצריך לבקש את החשת בירור תובענתו, יושב על הגדר במשך חודשים עם תביעה תלויה ועומדת, מבלי לנקוף אצבע. זהו שימוש קלאסי לרעה בהליכי משפט. יצוין כי מן הדין, בטעם זה לבדו די כדי לבסס עילה לדחיית התובענה ולמצער מחיקתה".

עם זאת, לפי שעה מסתפקים עורכי-הדין בבקשה לקבוע מועדים להגשת הראיות בתיק ולדיוני הוכחות. הם מבקשים מהשופטת גזית לעשות זאת בהקדם האפשרי.

עילת התביעה: לשון הרע ופרסום מידע ביוגרפי

התביעה של סוריאנו הוגשה בגין שתי ידיעות שפורסמו באתר החרדי בחודש פברואר 2018. לצד החברה המפעילה את האתר תובע סוריאנו את העורך לשעבר מני גירא-שוורץ, שהיה מעורב בהכנת הכתבות, ואת העיתונאי משה ברגמן, שפרסם את הכתבות תחת שמות העט "משה ויסברג" ו"אלי כהן".

לפי סוריאנו, הקביעה כי הוא "יהודי חרדי המקורב לראש הממשלה ועוסק בביטחון" פגעה קשות בביטחון האישי שלו ושל משפחתו, והפכה אותו ל"מטרה לגורמים עוינים"

הדיווחים של ברגמן כללו מידע ביוגרפי על סוריאנו, פרסום מחודש של עובדות וטענות שדווחו בחברת החדשות (כיום חדשות 12) ובערוץ כאן 11, ותצלום בלעדי של פניו של איש הצללים כשהן מוסתרות למחצה.

בידיעות של "בחדרי חרדים" הוזכרה הטענה כי סוריאנו מעורב במעקבים שבוצעו אחר גורמי אכיפת חוק שהיו מעורבים בחקירות נתניהו. סוריאנו מכחיש בתוקף את הטענה הזאת, ואולם עד כה נמנע איש העסקים מלתבוע את כלי התקשורת הגדולים שעסקו בסוגיה, והעדיף לתבוע רק את "בחדרי חרדים" ו"העין השביעית". שתי תביעות נוספות, נגד רביב דרוקר, הוגשו אישית נגד העיתונאי – ולא נגד חדשות 13, שם הוא מועסק, או גלי-צה"ל, שם התראיין והזכיר את מה שהגדיר כ"שמועה" על מעורבותו של סוריאנו במעקבים (דרוקר ציין כי הוא אינו מאמין שהשמועה נכונה).

אנשי "בחדרי חרדים" טוענים להגנתם כי לא זו בלבד שבכתבות על סוריאנו הורעפו עליו שבחים מפורשים ("בעל חסד ענק שמפזר צדקה וחסד", למשל) – הם גם העבירו מראש את הנוסח לנציג של סוריאנו, שאישר את הפרסומים. האיש, דניאל שפיגל, נשוי לבתו של סוריאנו ולא הכחיש את עצם קיומם של המגעים עם "בחדרי חרדים". ואולם, שפיגל מסר לבית-המשפט כי לא תִפקד כנציג רשמי של איש העסקים, והמחלוקת העובדתית בעניין טרם נפתרה.

סוריאנו, בכל אופן, הגיש את תביעתו לא רק בגלל אזכור הטענה שהיה מעורב במעקבים – אלא גם בשל פרסום פרטים ביוגרפיים על אודותיו. לפי כתב התביעה שהגיש נגד "בחדרי חרדים", הקביעה כי הוא "יהודי חרדי המקורב לראש הממשלה ועוסק בביטחון" פגעה קשות בביטחון האישי שלו ושל משפחתו, והפכה אותו ל"מטרה לגורמים עוינים".

כמו כן קבל סוריאנו על פרסום תאריך הלידה העברי שלו, היותו יליד ארגנטינה, שמות שכונות מגוריו בלונדון ובירושלים, שמה של הישיבה הישראלית שבה לומדים בניו, קרבתו לרב המנוח משה שפירא (שבהלווייתו צולם התצלום של "בחדרי חרדים") והיותו "אדם חרדי המנהל אורח חיים חרדי קפדני ביותר", ש"חברת אבטחה שבבעלותו מתעסקת באבטחת משלוחי זהב ויהלומים של אנשי עסקים ובנקים".

ב"בחדרי חרדים" מכחישים את טענותיו, וטוענים כי מדובר בתביעת השתקה.

18293-03-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 73KB)