עימות משפטי נוסף מתנהל בין איש העסקים וולטר סוריאנו, המיודד עם בנימין נתניהו, לבין עיתונאים שהזכירו אותו בפרסומיהם: נוסף על "העין השביעית", רביב דרוקר והבלוגר ריצ'רד סילברסטיין, מתברר כי סוריאנו תובע באמצעות עו"ד אילן בומבך גם את האתר "בחדרי חרדים" (להרחבה על סדרת התביעות). פרטי התביעה, שהוגשה בחודש מרץ 2018, מתפרסמים כאן לראשונה.

סוריאנו תבע מ"בחדרי חרדים" 300 אלף שקל בשל נזקים שנגרמו לו לכאורה מהוצאת דיבתו ופגיעה בפרטיותו. באתר דחו את הדברים וטענו בכתב הגנה כי סוריאנו הוא בריון וכי מדובר בתביעת השתקה שהוגשה בחוסר תום לב.

סוריאנו, ישראלי לשעבר המתגורר בקהילה חרדית בלונדון, מתואר בעיתונות הבינלאומית כ"איש צללים" וכבעלים של עסקי אבטחה ומודיעין פרטי. לאחרונה פורסם כי ועדת המודיעין של הסנאט, החוקרת את פרשת המעורבות הרוסית בבחירות בארצות-הברית, ביקשה ממנו להגיע לתשאול. עורך-דינו, בומבך, הגיב כי סוריאנו ישמח לסייע לסנאט.

סדרת התביעות של סוריאנו נסובה סביב פרסומים שהזכירו אותו בכפיפה אחת עם פרשת ההאזנות לכאורה לקציני המשטרה שהיו אמונים על חקירות ראש הממשלה נתניהו. מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך טען בשנה שעברה בראיון עיתונאי כי האזנות כאלה אירעו, וכמה כלי תקשורת נקבו בשמו של סוריאנו כמי שהמשטרה טוענת שהיה מעורב בכך או כמי ששמו הוזכר בקשר לפרשה. סוריאנו מכחיש את הדברים ותבע, כאמור, כמה מאנשי התקשורת שעסקו בכך.

גם התביעה נגד "בחדרי חרדים" מכוונת לשני דיווחים באותו עניין, שהתבססו על פרסומים של חברת החדשות (כיום חדשות 12) ותאגיד השידור הציבורי. אלא שסוריאנו לא תובע את האתר רק בשל עניין זה, אלא גם משום שהאתר פרסם עליו פרטים ביוגרפיים, כמו עובדת היותו חרדי; ומשום שבאתר פורסמה תמונה שלו שבה נראה חלק מפניו. לפי סוריאנו, מדובר בפגיעה בפרטיותו שהסבה לו נזקים כבדים. סיבה נוספת להגשת התביעה היא נסיונם של עיתונאי "בחדרי חרדים" לברר פרטים על אודותיו ולשוחח עם אנשים המכירים אותו. לפי סוריאנו ועו"ד בומבך, מדובר ב"התחקות אסורה".

במערכת "בחדרי חרדים" טוענים מנגד כי מדובר בתביעת השתקה, וכי סוריאנו עושה שימוש לרעה בהליכי משפט. באתר מצביעים על כך שסוריאנו נמנע מלתבוע את גופי העיתונות החזקים והגדולים שעסקו בו – ותובע דווקא את "בחדרי חרדים", אתר מגזרי. ב"בחדרי חרדים" מדגישים בפתח כתב ההגנה כי לפני הגשת התביעה נוהל משא-ומתן ארוך בין האתר לבין נציג של סוריאנו, וכי באתר תיקנו את הפרסומים לפי דרישת הנציג (על כך ניתן לקרוא בהרחבה כאן). עוד מודגש בכתב ההגנה כי הפרסומים נשואי התביעה הם למעשה פרסומים חיוביים הכוללים דברי שבח ומחמאות.

"מחפשים אותו על כל דבר"

הידיעות של "בחדרי חרדים" פורסמו בפברואר 2018, בעקבות עיסוקם של כלי תקשורת מרכזיים בדמותו של איש העסקים. הדיווח הראשון מבין השניים היה מעין פולואו-אפ לדיווח של משה נוסבאום, שבו הכחיש סוריאנו כי היה מעורב במעקבים אחר חוקרים שעסקו בתיקיו הפליליים של ראש הממשלה. "מעולם לא נתבקשתי על-ידי מר נתניהו לבצע מעקב אחרי החוקרים", צוטט סוריאנו בידיעה של נוסבאום, בהכחשה שהופיעה גם בדיווח של "בחדרי חרדים". הידיעה השנייה כללה דיווח של צח שפיצן ששודר במהדורה המרכזית של כאן 11.

לטענת סוריאנו, התצלום של "בחדרי חרדים" הוא תצלום "משפיל ומבזה" שמתעד אותו בעודו "שרוי באבל, ראשו מורכן מטה ודמעות חונקות את גרונו"

ב"בחדרי חרדים" הגישו לגולשים תמצית מהדיווחים הטלוויזיוניים, והוסיפו מידע ביוגרפי על סוריאנו: תיאורים על דבקותו בדת לצד פרטים על בני משפחתו ומעורבותו בפילנתרופיה. לידיעה נלווה גם תיעוד ויזואלי בלעדי של האיש: תמונת סטילס שצולמה על-ידי הצלם קובי הר-צבי במהלך הלוויה של רב. ככל הידוע לאתר "העין השביעית", זהו התיעוד הוויזואלי היחיד של סוריאנו שפורסם עד כה בעיתונות הישראלית.

סוריאנו טוען באמצעות עו"ד בומבך כי הפרסומים של "בחדרי חרדים" חשפו "פרטים אישיים הנוגעים לצנעת חייו" וקשרו אותו לדברים שאמר המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בראיון לתוכנית "עובדה", שם דיבר על גורמים אזרחיים שלכאורה אספו מידע על חוקרי משטרה. סוריאנו, ראוי לציין, מכחיש כל קשר לפעילות המעקב. "אף גורם רשמי, לרבות מפכ"ל המשטרה, מעולם לא ייחס את הדברים לתובע", הדגיש עו"ד בומבך בכתב התביעה, שהוגש לבית-משפט השלום בתל-אביב.

לטענת סוריאנו, התצלום של "בחדרי חרדים" הוא תצלום "משפיל ומבזה" שמתעד אותו בעודו "שרוי באבל, ראשו מורכן מטה ודמעות חונקות את גרונו". בדיון שהתקיים לפני כחצי שנה בפני השופטת איילה גזית הציע בומבך לנתבעים למחוק את התמונה מהאתר. "אם יסירו את התמונה, זה כמובן יקטין את הנזק", טען. "מדובר באיש עסקים שגר בלונדון ומחפשים אותו על כל דבר", הוסיף והצהיר עו"ד בומבך. לפי פרוטוקול הדיון, סוריאנו עצמו לא התייצב בבית-המשפט.

סוריאנו טוען כי מערכת "בחדרי חרדים" הוציאה דיבתו רעה, אך מאשים אותה גם בפגיעה בפרטיותו. לטענתו, עצם ציון הקביעה שהוא "יהודי חרדי המקורב לראש הממשלה ועוסק בביטחון" גרמה ל"פגיעה קשה" בביטחון האישי שלו ושל משפחתו והפכה אותו ל"מטרה לגורמים עוינים". לגרסתו של סוריאנו, הפרסומים גרמו לו "נזק בל ישוער בהיקפו" ש"טרם התברר מלוא שיעורו".

"התובע [סוריאנו] הוא בריון שהגיש את תביעתו משיקולים זרים", טענו "בחדרי חרדים" בפני בית-המשפט. "תביעתו היא תביעת הטרדה כנגד גוף תקשורת קטן שעשה כתבת פולואו-אפ לפרסומים עיקריים של גופי תקשורת מרכזיים, שעד כה לא העלה נגדם התובע ראשית טענה"

בתצהיר שהגיש לבית-המשפט מאשים סוריאנו את אנשי "בחדרי חרדים" בבריונות, משום שלדבריו הם "התנו את האפשרות לשקול את הסרת הפרסומים והקטנת נזקיו בתנאים שאינם ממין העניין". סוריאנו מציין מה הם התנאים: לדבריו, אנשי "בחדרי חרדים" ביקשו ממנו שיציג הוכחות לטענותיו כי נגרם לו נזק.

בין הפרטים שפורסמו באתר ולטענת סוריאנו פוגעים בצנעת הפרט שלו הוא מונה את עובדת היותו "אדם חרדי המנהל אורח חיים חרדי קפדני ביותר", קרבתו לרב המנוח משה שפירא (שבהלווייתו צולם), היותו יליד ארגנטינה, תאריך יום הולדתו העברי, שמות שכונות מגוריו בלונדון ובירושלים, שם הישיבה הישראלית שבה לומדים בניו, וגם קביעה שלפיה "חברת אבטחה שבבעלותו מתעסקת באבטחת משלוחי זהב ויהלומים של אנשי עסקים ובנקים".

גורם אנונימי שמכונה בכתבה "אחד ממכריו" מצוטט ב"בחדרי חרדים" כך: "הוא איש דיסקרטי לחלוטין, כאן היה ידוע שהוא מקושר עם ראש הממשלה, אבל להגיד שהוא פעל לעשות כאלו דברים בשבילו – זה נראה שהדבר רחוק".

בכתב התביעה טוען איש העסקים כי באתר החרדי "חיטטו בפרטיותו ותחקרו שכנים ומכרים בסביבתו", וגם "שלחו חוקרים ובלשים לביתו של התובע ואף הציעו תמורה כספית עבור תמונת פנים של התובע ו/או תמונות בביתו ו/או בבית-הכנסת שבו הוא נוהג להתפלל, וחמור מכך, פנו לספקים ונותני שירות אשר עובדים בשיתוף פעולה עם התובע במטרה להשיג מידע רגיש על אודות התובע ועסקיו".

לטענת סוריאנו, העובדה שהפרטים שפורסמו הגיעו לידי "בחדרי חרדים" מוכיחה כי אנשי האתר ביצעו "התחקות אסורה" אחריו. בידיעות שבגינן הוגשה התביעה אמנם נכתב כי אחד מעיתונאי האתר "התחקה" אחר סוריאנו בישראל ובלונדון – אך ב"בחדרי חרדים" עומדים על כך שאיסוף המידע נעשה בצורה חוקית לחלוטין.

"בחדרי חרדים": דווקא החמאנו לסוריאנו

כתב ההגנה של "בחדרי חרדים" הוגש במאי 2018 באמצעות עורכי-הדין טל כלימיאן ונתנאל רוזנשטיין. אנשי "בחדרי חרדים" מתחו ביקורת על החלטתו של סוריאנו לתבוע את האתר המגזרי אך להימנע מפתיחה בהליכים נגד שני גופי התקשורת המרכזיים שצוטטו בדיווחים – כאן 11 וחברת החדשות. לדבריהם, הידיעות שפורסמו באתר כוללות בעיקר מחמאות ושבחים לסוריאנו, ולפיכך לא הוציאו דיבתו רעה. באתר גם דחו את הטענה שלפיה פגעו בפרטיותו של סוריאנו, וציינו כי התצלום הבלעדי שלו מתעד אותו כשחלק ניכר מפרצופו מוסתר על-ידי מגבעת, וממילא צולם ברשות הרבים.

עו"ד אילן בומבך (צילום: פלאש 90)

עו"ד אילן בומבך (צילום: פלאש 90)

אחת הטענות שהועלו בכתב התביעה היתה שמערכת "בחדרי חרדים" לא פנתה לסוריאנו או לעו"ד בומבך כדי לבקש את תגובתם. ב"בחדרי חרדים" אישרו את הדבר – אך ציינו כי הידיעות כוללות תגובות מטעם סוריאנו שנכללו בדיווחים של כאן 11 וחברת החדשות. באתר ציינו כי לאחר הגשת התביעה הוחלט לחדד כמה מהניסוחים בידיעות כך שיובן שהדברים נסמכים על דיווח של נוסבאום וראיון עם המפכ"ל לשעבר.

עם התקדמות ההליך המשפטי, במסגרת המגעים בין הצדדים, התברר כי שני הכתבים שחתומים על הידיעות שעסקו בסוריאנו, משה ויסברג ואלי כהן, הם שמות עט שבהם משתמש העיתונאי משה ברגמן. לפיכך נמחקו שני השמות מכתב התביעה – והוחלפו בשמו של ברגמן. לצדו תובע סוריאנו גם את החברה המפעילה את "בחדרי חרדים" ואת העורך לשעבר מני גירא-שוורץ, שסייע באיסוף החומר (הכתב אלי שלזינגר, שהיה ברשימת הנתבעים המקורית, נמחק ממנה לאחר שהצהיר כי אינו קשור לידיעות).

עם התמשכות ההליך, הביקורת של "בחדרי חרדים" על סוריאנו הלכה והחריפה. "התובע [סוריאנו] הוא בריון שהגיש את תביעתו משיקולים זרים", נטען בתגובה שהוגשה לבית-המשפט בינואר השנה. "תביעתו היא תביעת הטרדה כנגד גוף תקשורת קטן שעשה כתבת פולואו-אפ לפרסומים עיקריים של גופי תקשורת מרכזיים, שעד כה לא העלה נגדם התובע ראשית טענה, למרות שבתביעה שבכותרת הוא טוען לנזקים 'עצומים' ו'חמורים', כמיטב הדמגוגיה החבוטה. [...] הוא גוזל זמן שיפוטי בתביעת הטרדה מופרכת וחסרת יסוד ומבקש לנצל את ההליך המשפטי לרעה".

בכתב ההגנה הודגש כי בידיעות של "בחדרי חרדים" צוין שסוריאנו הוא "בעל חסד ענק שמפזר צדקה וחסד" וכי בניו הם "חכמים מופלגים" – "ועוד כל מיני מחמאות שחשיבותן לתובע גדולה", במיוחד לנוכח העובדה שהאתר פונה לגולשים מהמגזר החרדי

לדברי עורכי-הדין של "בחדרי חרדים", התביעה שהגיש סוריאנו נגד האתר היא "תביעת השתקה (SLAPP) בריונית". לטענתם, שלושת הנתבעים הם בגדר "מעוטי יכולת": החברה המפעילה את האתר אינה רווחית ופועלת בענף ששרוי במשבר, ושני העיתונאים שנתבעים על-ידי סוריאנו הם "שכירים מן המגזר החרדי, בעלי משפחות ברוכות ילדים, שאין ידם משגת ניהול הליכי משפט מפרכים".

מנגד, ציינו עורכי-הדין, סוריאנו הוא "איש עסקים (כהודאתו) בעל חברה משגשגת, בעל הון רב, שניהול הליך משפטי עבורו הוא עניין שב'פרינציפ' ובבחינת 'יעלה כמה שיעלה'". לשם כך, טוענים באתר החרדי, שכר סוריאנו את עו"ד בומבך, ש"בחר בזכוכית מגדלת את מי לתבוע" והותיר "שורה ארוכה של גופי תקשורת אחרים" שעסקו בלקוח שלו, ש"כלפיהם הוא לא פצה פה!".

יתרה מכך, ב"בחדרי חרדים" טוענים כי בניגוד לכתבות שפרסמו כלי תקשורת אחרים על סוריאנו – שתי הידיעות שבגינן הוגשה התביעה דווקא מחמיאות לסוריאנו, ומסבות לו תועלת. "כל בר-דעת שיעיין בהן בכללותן לא ימצא בהן דבר מלבד דברי הלל ושבח כלפי התובע", טוענים באתר. בכתב ההגנה הודגש כי בידיעות של "בחדרי חרדים" צוין שסוריאנו הוא "בעל חסד ענק שמפזר צדקה וחסד" וכי בניו הם "חכמים מופלגים" – "ועוד כל מיני מחמאות שחשיבותן לתובע גדולה", במיוחד לנוכח העובדה שהאתר פונה לגולשים מהמגזר החרדי.

לפי "בחדרי חרדים", לפני הגשת התביעה התנהלו מגעים בין האתר לבין נציג של סוריאנו בשם דניאל שפיגל, ונעשו תיקונים מפליגים בפרסומים באתר לפי דרישותיו. לפיכך, "בחדרי חרדים" צירפו את שפיגל להליך. בהודעת צד ג' שנשלחה אליו נמסר כי במקרה שבית-המשפט יטיל על האתר לפצות את סוריאנו, יידרש שפיגל לכסות את תשלום הפיצויים.

שפיגל, בכתב הגנה שהגיש באמצעות עורכי-הדין אמיר קדרי ועדי ברינה, טען מנגד כי לא פעל כנציג רשמי של סוריאנו. מהמסמך המשפטי עולה כי לשפיגל יש קשרי משפחה עם סוריאנו: אחיו נשוי לבתו של איש העסקים האנגלי. לדבריו, פנייתו לכתב "בחדרי חרדים" היתה יוזמה פרטית שנקט לנוכח המצוקה שבה לטענתו היתה שרויה בתו של סוריאנו. כמו כן טען שפיגל כי הרוב המכריע של הפרטים שביקש לשנות בידיעה נותרו על כנם.

חוץ מהמגעים שנוהלו עם שפיגל, באתר גם ניהלו מגעים עם עו"ד בומבך ועם עורך-דין נוסף ממשרדו. לפי "בחדרי חרדים", נציגיו של סוריאנו דרשו מהאתר למחוק את הדיווח הראשון שפורסם באתר, והסבירו כי סוריאנו "לא מעוניין שתפורסמנה לגביו כתבות באינטרנט". עם זאת, טענו באתר, נציגיו של סוריאנו סירבו לציין אילו מהפרטים שפורסמו בידיעות פוגעים בפרטיותו. לדבריהם, רק לאחר הגשת התביעה התברר להם שסוריאנו סבור שהאתר לא רק אחראי לפגיעה בפרטיותו – אלא גם להוצאת דיבתו. לגרסתם של עורכי-הדין, הדבר מוכיח כי סוריאנו פעל בחוסר תום לב.

18293-03-18

* * *

לעיון בכתב התביעה של סוריאנו

להורדת הקובץ (PDF, 5.66MB)

לעיון בכתב ההגנה של "בחדרי חרדים"

להורדת הקובץ (PDF, 2.63MB)

לעיון בכתב ההגנה של דניאל שפיגל

להורדת הקובץ (PDF, 329KB)