"שופר (ז'). בהשאלה: כלי ביטוי, ביטאון, כתב-עת או דובר רשמי של מפלגה או של מדינה וכדומה" (מילון אבן-שושן)

קוראים ותיקים ומיודעים של "ישראל היום", או לפחות של סקירות העיתונות של "העין השביעית", יידעו לזהות שורה של שיטות קבועות שבהן משרת החינמון את צרכיו התדמיתיים של בנימין נתניהו, ידידם הקרוב של הבעלים שלדון ומרים אדלסון ועילת הקמתו של העיתון. במקום בכיר בראש הרשימה הזאת – לצד השחרת היריבים ושתדלנותם של הפובליציסטים – עומד נוהג ייחודי הזוכה למימוש יומיומי: הקפדתם של העורכים לאסוף הצהרות מפי נתניהו ומקורביו ולהדהד אותן חזק ככל יכולתם, להשתמש בעיתון כשופר. בדיקה שערך אתר "העין השביעית" מספקת נתונים מעוררי עניין על האופן שבו עשו עורכי "ישראל היום" שימוש בכלי זה במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-20.

כותרת ראשית בשער "ישראל היום", 12.12.15

כותרת ראשית בשער "ישראל היום", 12.12.15

מתוקף תפקידו כראש ממשלה, נתניהו נוהג לפזר הצהרות רבות מדי יום – בנאומים, בהודעות לעיתונות, בראיונות ובפרסומים המופצים מטעמו ברשתות חברתיות. בכך הוא אינו נבדל מפוליטיקאים אחרים. ההבדל בין נתניהו למתחריו הוא שלרשותו של ראש הממשלה עומד עיתון שעורכיו מקפידים לפרסם את ההצהרות הללו בהבלטה, ובכך לשפר את יכולתו להטמיע את המסרים בקרב הציבור.

מסע הבחירות של "ישראל היום" נפתח ב-1 בדצמבר 2014, עם הסלמתו הסופית של מאבק כוחות שהתגלע בין נתניהו לשותפו הבכיר בקואליציה, יאיר לפיד, והוביל בתוך זמן קצר לפיזור הכנסת. מאז ועד בוקר יום הבחירות ראו אור 92 גליונות של "ישראל היום"; סקירת שעריהם מספקת המחשה לשימוש הנרחב שנעשה בחינמון כבשופר שתכליתו המרכזית היא הפצת מסריו של ראש הממשלה – תכלית שהלכה ותפחה ככל שהתקדמה מערכת הבחירות, עד שבישורת הסופית הגיעה לממדים גרוטסקיים במושגיה של עיתונות במדינה דמוקרטית.

"נוני מוזס מנהל מסע הכפשות שיטתי". שער "ישראל היום" (פרט), 10.2.15

"נוני מוזס מנהל מסע הכפשות שיטתי". שער "ישראל היום" (פרט), 10.2.15

כמתבקש מביטאון מגויס, לציטוטים מפי ראש הממשלה ומקורביו נלווה בדרך כלל תצלום ייצוגי של נתניהו – אלמנט גרפי קבוע בארגז הכלים של מעצבי עמוד השער של החינמון. מי שיציב זה לצד זה את השערים שבהם בחרו עורכי החינמון שלא לשבץ את דיוקנו של ראש הממשלה יגלה תופעה מעניינת: שערי "ישראל היום" נוטים שלא להכיל תצלום של נתניהו במקרים שבהם הסוגיה המרכזית שעל סדר היום היא כזו שעשויה לעורר בקרב הקוראים רגשות שליליים או דכדוך – מתקפות טרור קטלניות, טקסי אבל, פרשות שחיתות או מין ותאונות דרכים.

קשה להשוות בין "ישראל היום" לשאר עיתוני הזרם הכללי בישראל; בעוד ש"ישראל היום" נוהג מאז הקמתו לקדם במרץ את צרכיו התדמיתיים של נתניהו, בשנים האחרונות הלכה והחריפה הביקורת שנמתחת עליו בעיתונים אחרים, לצד חשיפה של מידע המציג את התנהלותו הפוליטית והאישית באור שלילי. עם זאת, נראה שגם כשמתבוננים בנתוני "ישראל היום" במנותק מאלו של שאר העיתונים, ניתן לקבוע כי עמודיו של החינמון מכילים שיעור גבוה של מסרים שעצם הפצתם היא משימה טקטית של ראש הממשלה. הבימה היעילה ביותר להבלטת המסרים האלה היא באופן טבעי שער העיתון וכותרותיו הראשיות.

"מיליוני ש' מחו"ל – להגדיל הצבעת השמאל והערבים". שער "ישראל היום" (פרט), 6.3.15

"מיליוני ש' מחו"ל – להגדיל הצבעת השמאל והערבים". שער "ישראל היום" (פרט), 6.3.15

במהלך דצמבר, החודש הראשון של מערכת הבחירות לכנסת ה-20, כללו 16 מבין 27 ההפניות הראשיות בשער "ישראל היום" ציטוטים מפי נתניהו והליכוד – כ-59% בסך-הכל (רוב הציטוטים שנספרו, כאן ובמקרים שיובאו בהמשך, הם הצהרות מטעם ראש הממשלה עצמו ולשכתו). אם מצרפים לכך את הציטוטים שנכללו בהפניות שאינן ראשיות, שיעור השערים הכוללים לפחות מסר ישיר אחד מטעם ראש הממשלה ואנשיו עולה לכדי כ-70%. כ-63% מהשערים בחודש זה – שניים מכל שלושה גליונות, בקירוב – כללו תצלומים של נתניהו.

"להילחם יחד בטרור". שער "ישראל היום" (פרט), 12.1.15

"להילחם יחד בטרור". שער "ישראל היום" (פרט), 12.1.15

חודש ינואר, הגם שהיה משופע בכותרות ראשיות שאינן קשורות לבחירות (סופת חורף, טרור בצרפת), הציג עלייה מתונה במדד השופרוּת של "ישראל היום". 18 מ-26 ההפניות הראשיות של החינמון – כ-69% – כללו לפחות ציטוט ישיר אחד מפי נתניהו ואנשי הליכוד. 77% מהשערים כללו ציטוט ישיר אחד לפחות בהפניה הראשית או בהפניה משנית. שיעור תצלומיו של ראש הממשלה צנח במהלך ינואר, אם כי נותר גבוה למדי: ב-42% מהשערים – כמעט פעם ביומיים – מצאו לנכון העורכים לשבץ תמונה של נתניהו.

בחודש פברואר חלה ירידה קלה בשיעור הציטוטים הישירים של נתניהו ועמיתיו בהפניות הראשיות של "ישראל היום": בכ-67% מהשערים שובץ לפחות ציטוט אחד מסוג זה. בחודש זה, על רקע התחממות הפולמוס סביב נאומו המתוכנן של נתניהו בקונגרס האמריקאי, נעשה שימוש גם בדוברים מסוג חדש: אישי ציבור אמריקאים המדברים בזכות ראש הממשלה הישראלי ומצוטטים בהבלטה בכותרת הראשית של "ישראל היום".

כך למשל הסופר ניצול השואה אלי ויזל, שהתגייס למאמץ הדיפלומטי של נתניהו, סיפק לעיתון הצהרה שלפיה "איראן היא הבעיה – לא הנאום", ודבריו הובאו בכותרת הראשית. דוגמה נוספת לשימוש השופרי העקיף בשער החינמון היא כותרת ראשית מסוף אותו חודש – ציטוט מפי הפוליטיקאי האמריקאי ג'ב בוש, שהבהיר לציבור בישראל כי "לנתניהו יש הזכות לבוא ולדבר על הסכם רע".

"לא מחפש עימות, ממלא את חובתי". שער "ישראל היום" (פרט), 11.2.15

"לא מחפש עימות, ממלא את חובתי". שער "ישראל היום" (פרט), 11.2.15

תוך התיישרות עם נסיונו של ראש הממשלה שלא להתעמת ישירות עם נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, מניינם של הציטוטים הישירים מפי נתניהו עצמו ירד בחודש זה, וכך גם מספר תצלומיו ששובצו בשערים: רק בשישה מבין 24 גליונות של "ישראל היום" מחודש פברואר הופיעה תמונתו של ראש הממשלה (25%). עם זאת, שיעור הימים שבהם נעשה שימוש כלשהו בשער כבשופר להפצת מסריו עלה בשיעור חד: כ-92% משערי "ישראל היום" בחודש פברואר כללו לפחות ציטוט אחד מפי נתניהו, בעלי בריתו או הכפופים לו, בהפניה הראשית או בהפניות משניות.

חודש מרץ, חודש הבחירות, הביא עימו תפנית גרוטסקית. אם בחודשים קודמים בחרו עורכי "ישראל היום" להגיש מספר ניכר מציטוטי ראש הממשלה ואנשיו מתחת לכותרות ראשיות בלשון כללית ("בדרך לבחירות", "חזית בצפון"), או דרך גורמים בינלאומיים דוגמת ויזל ובוש – ככל שהתקרב מועד הבחירות החלו להתפרסם בעמודי השער יותר ויותר כותרות ראשיות שהן ציטוט ישיר של מסר אישי שראש הממשלה ביקש לקדם: "אני יוצא להתריע מפני הסכם מסוכן", "ימין – או שמאל", "אם לא תצביעו ליכוד – שלטון הימין ייפול", וכן הלאה.

תרשים 1: שיעור הכותרות הראשיות המכילות ציטוט ישיר מטעם נתניהו

"ישראל היום", שיעור הכותרות הראשיות המכילות ציטוט ישיר מטעם נתניהו (מעוגל)

"ישראל היום", שיעור הכותרות הראשיות המכילות ציטוט ישיר מטעם נתניהו (מעוגל)

בעוד שבחודשים אחרים השימוש בכלי זה נעשה במשורה (במושגי "ישראל היום"), בחודש מרץ נרשם שיעור גבוה במיוחד של כותרות ראשיות שהן ציטוט ישיר מפי נתניהו. כותרות מסוג זה אינן מראה נדיר ב"ישראל היום": בחודש פברואר פורסמו 4 כאלה (כ-17%), בחודש ינואר 5 (כ-19%) ובחודש דצמבר 3 (כ-11%). במרץ, עד מועד הבחירות ב-17 בחודש, פורסמו בחינמון לא פחות מ-6 כותרות ראשיות שהן ציטוטים מטעם נתניהו – 40% מסך כל הכותרות הראשיות בחינמון, קרוב לפעם ביומיים.

"אי אפשר לבסס ביטחון על אשליות". שער "ישראל היום", 12.3.15

"אי אפשר לבסס ביטחון על אשליות". שער "ישראל היום", 12.3.15

בחודש מרץ גם הפסיקו להתפרסם הציטוטים בהפניות שאינן ההפניה הראשית; כל אימת שצוטטו ראש הממשלה או גורם מטעמו בשער, שובץ לפחות אחד מהציטוטים בהפניה המרכזית. כך קרה שבכל 15 ההפניות הראשיות בשערי "ישראל היום", למעט אחת – כ-93% – מופיע ציטוט מטעם נתניהו, הנושא בפיו את המסר היומי. ב-100% מהשערים מופיע ציטוט מפי נתניהו או הליכוד בהפניה הראשית או בהפניה משנית בולטת. ברוב המקרים שייכים הציטוטים לראש הממשלה עצמו, ובמיעוטם לבעלי תפקידים בליכוד.

לצד הזינוק בשיעור הציטוטים המובלטים חלה בחודש מרץ גם עלייה תלולה בשיעור השערים שבהם שולבה תמונתו של המנהיג: 12 מ-15 השערים שפורסמו עד יום הבחירות נשאו את דיוקנו של נתניהו – 80%, לעומת 44% בשלושת החודשים שקדמו לחודש הבחירות.

עוד יש להדגיש את הצד השני של מטבע הציטוט: מתחילת דצמבר ועד יום הבחירות לא התפרסמה ב"ישראל היום" ולו כותרת ראשית אחת שהיא ציטוט של הצהרה מפי יריביו הפוליטיים המרכזיים של נתניהו, יצחק הרצוג, ציפי לבני ויאיר לפיד, וגם לא כותרות ראשיות שהבליטו הצהרות מפי שחקנים פוליטיים דוגמת משה כחלון או אביגדור ליברמן. למעט ציטוט מעומעם או שניים שמקורם במפלגת הבית-היהודי ואחד מפי אלי ישי, בעלי-ברית מוצהרים של הליכוד, במרוצת מערכת הבחירות לא התפרסמו ב"ישראל היום" כותרות ראשיות שהכילו ציטוטים מפי מועמדי מפלגות שבראשן לא עומד בנימין נתניהו.

המסקנה המתבקשת היא כי בישורת הסופית של מערכת הבחירות, לנוכח סקרים ותחזיות שניבאו לנתניהו ולליכוד מפלה, השיל מעצמו "ישראל היום" את שארית מסכותיו והפסיק לגמרי להסוות את עצם היותו שופר אישי בשירות נתניהו. אף שעורכי "ישראל היום" נוהגים לטעון כי הכרעותיהם המקצועיות מבוססות על אג'נדה ימנית, העובדה כי ברוב המקרים משרת "ישראל היום" בעיקר גורם אחד בימין – נתניהו – ממחישה כי מדובר באג'נדה התפורה לגופו של אדם, ולא לגופו של רעיון או השקפה פוליטית. ובקיצור, תעמולה.

* * *

תרשים 2: שיעור הפניות השער הראשיות שהכילו ציטוט של נתניהו או אנשיו

"ישראל היום", בחירות 2015: שיעור הפניות השער הראשיות שהכילו ציטוט מטעם נתניהו או אנשיו (מעוגל)

"ישראל היום", בחירות 2015: שיעור הפניות השער הראשיות שהכילו ציטוט מטעם נתניהו או אנשיו (מעוגל)

תרשים 3: שיעור השערים הנושאים את דיוקנו של נתניהו

"ישראל היום", בחירות 2015: שיעור השערים הנושאים את דיוקנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו (מעוגל)

"ישראל היום", בחירות 2015: שיעור השערים הנושאים את דיוקנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו (מעוגל)