ארגוני העיתונאים וזכויות האדם שעתרו נגד משטרת ישראל לא מתכוונים להסתפק בנוהל החדש שפירסמה בנוגע להתנהלות מול עיתונאים בשטח. האגודה לזכויות האזרח, התאחדות עיתונאי החוץ וארגון העיתונאים בישראל עתרו נגד המשטרה לבג"ץ אחרי אירועים חוזרים ונשנים של אלימות משטרתית כלפי עיתונאים והגבלת הסיקור העיתונאי באזור העיר העתיקה בירושלים. המשטרה הבטיחה לחבר נוהל חדש בעניין זה, והחודש, לאחר התמהמהות של חודשים, פרסמה אותו והודיעה לבית-המשפט כי לטעמה הדבר מייתר את העתירות.

אלא שהעותרים לא מרוצים מהנוהל, שמאפשר לדבריהם למשטרת ישראל להמשיך באופן שבו היא נוהגת בכתבים ובצלמים המנסים לסקר אירועים נפיצים. "הנוהל שגובש הוא למעשה המשך של המדיניות הנוכחית והפסולה של המשטרה", מסרה עו"ד רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח בהודעה לעיתונות, "אף שהנוהל מדגיש את חשיבות חופש העיתונות, בפועל הוא יאפשר למשטרה להמשיך ולהרחיק עיתונאים ממוקדי חדשות כעניין שבשגרה, וימנע מהציבור את האפשרות לקבל מידע מן התקשורת על המתרחש. יישום הנוהל גם ימנע אפשרות לביקורת על התנהלות המשטרה".

גם בהתאחדות עיתונאי החוץ יוצאים נגד הנוהל. "השינוי האמיתי היחיד בנוהל הוא ההכרה בכרטיס ההתאחדות", טוענים בארגון, אולם לדבריהם זהו שינוי "חסר משמעות" שכן בעתות משבר המשטרה ממילא לא טורחת לתת משקל אף לתעודות העיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית.

בהתאחדות מבקרים את סעיפי הנוהל שמאפשרים לשוטרים למנוע גישת עיתונאים לזירות אירועים כדי למנוע "הסלמת האווירה" או "פגיעה בפרטיות" ("טיעון מגוחך כשמדובר בשטח ציבורי", לדברי ההתאחדות), וכן את הסעיף שמאפשר למשטרה להקצות כוח לליווי עיתונאים אל תוך זירת אירוע. "ליווי משטרתי של עיתונאים אפשר למצוא באיראן, סוריה, עיראק וקוריאה-הצפונית, בין היתר", נטען בהתאחדות, שם מבטיחים גם להגיש לבג"ץ את עמדתם הרשמית בקרוב.

התאחדות עיתונאי החוץ: "ליווי משטרתי של עיתונאים אפשר למצוא באיראן, סוריה, עיראק וקוריאה-הצפונית, בין היתר"

מארגון העיתונאים נמסר כי אף הוא מתנגד לנוהל החדש, ש"ישאיר לקציני המשטרה שיקול דעת רחב מדי. הם יוכלו – כמעט בכל מקרה – למנוע כיסוי עיתונאי ולהסתיר מידע מידיעת הציבור". "המשטרה צריכה לכבד את הערך של חופש העיתונות ולעמוד על חשיבותו גם אם הוא יוצר לה במצבים מסוימים אי-נוחות או קושי", מסר יו"ר הארגון, יאיר טרצ'יצקי, בהודעה לעיתונות.

ואכן, הנוהל החדש מאפשר לקצין משטרה בדרגת תת-ניצב ומעלה לגרש עיתונאים מכל שטח אם מתקיימות "נסיבות מיוחדות" המצדיקות זאת. הנוהל לא מפרט מה הן הנסיבות המיוחדות, אך מוסיף שלל נסיבות ספציפיות, שחלקן מאפשרות גם לקצין זוטר יותר למנוע מעיתונאים לשהות במקום מסוים: אם אין ברשותו תעודת עיתונאי (תעודת לע"מ ממשלתית או תעודת חבר בארגון העיתונאים), אם קיים חשש לפגיעה גופנית (שלו או של אחרים), אם קיים חשש כי נוכחותו של עיתונאי תפגע בפרטיות של מאן דהו, אם הסיקור יהווה הפרה של צו לסגירת השטח (שיפוטי, צבאי או אחר) או אם קיים חשש כי הסיקור "יסלים את האלימות".

*   *   *

תגובת משטרת ישראל לבג"ץ והנוהל המשטרתי ל"התנהלות מול גורמי תקשורת באירועים מבצעיים"

להורדת הקובץ (PDF, 244KB)