בג"ץ קיבל היום (1.11) את עמדת משטרת ישראל ומחק שלוש עתירות שהוגשו נגדה בגין היחס האלים והמפלה של כוחותיה בשטח לעיתונאים. השופט נעם סולברג כתב בפסק-דינו כי הנוהל החדש שגיבשה משטרת ישראל להסדרת התנהלות כוחותיה מול העיתונאים בזירות אירועים הוא "נוהל חשוב", אף כי ציין כי מוקדם לדעת כיצד ישפיע בשטח.

אף ששלושת הארגונים שעתרו נגד המשטרה הביעו מורת רוח פומבית מהנוהל שהמשטרה גיבשה, ומבלי שהגישו את עמדתם הרשמית לבג"ץ, קיבל השופט סולברג את עמדת המשטרה שלפיה עצם גיבוש הנוהל מייתר את העתירות שהוגשו נגדה ומחק את שלושתן.

במהלך הקיץ שעבר, על רקע מהומות שאירעו בעיר העתיקה בירושלים, הגבילו שוטרי משטרת ישראל את חופש הפעולה של עיתונאים ישראלים וזרים ואף תקפו צלמי עיתונות וכתבים שניסו לבצע את עבודתם. בין היתר אסרו השוטרים על עיתונאים להיכנס למתחמים פתוחים לאזרחים ותיירים, הרחיקו בכוח עיתונאים שהגיעו לאזורי העימות ופגעו בכתבים ובצלמים באמצעות אלות, כדורי ספוג ורימוני הלם.

בעקבות זאת הגישו האגודה לזכויות האזרח (באמצעות עורכות-הדין נסרין עליאן ורוני פלי), ארגון העיתונאים (באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה) והתאחדות עיתונאי החוץ בישראל (באמצעות עורכי-הדין גלעד שר, ג'ורג'ט זהר ומורן אוריה-ספקטור) עתירות נגד משטרת ישראל.

שופט בית-המשפט העליון נעם סולברג (צילום: נתי שוחט)

שופט בית-המשפט העליון נעם סולברג (צילום: נתי שוחט)

לאחר דחיות רבות הציגה המשטרה בחודש שעבר (באמצעות עורכי-הדין ד"ר יובל רויטמן ושי כהן מפרקליטות המדינה) נוהל שגיבשה להסדרת התנהלות כוחותיה בשטח אל מול עיתונאים. לפי הנוהל החדש, כוחות המשטרה יוכלו להמשיך ולמנוע גישת עיתונאים לזירות אירוע בשלל נסיבות וממגוון סיבות, ובהן אם קיים לדעת מפקד האירוע חשש שכניסת העיתונאי לזירה תביא לפגיעה בחיי אדם או בשלמות גופו, לשיבוש מהלכי חקירה, לפגיעה חמורה בפרטיות או להפרה של צו לסגירת השטח.

עוד נקבע בנוהל כי קצין בדרגת תת-ניצב יוכל למנוע גישת עיתונאים לזירות אירוע גם אם קיים לדעתו חשש שכניסת העיתונאי לזירה תביא לפגיעה בעיתונאי עצמו, להסלמת האווירה במקום עד כדי סיכון חיי אדם, או בכל מקרה אחר שבו מתקיימות לדעתו "נסיבות מיוחדות" המצדיקות את מניעת כניסת העיתונאי לזירת האירוע.

בתגובה לניסוחים הללו טענו שלושת הארגונים שעתרו לבג"ץ כי הנוהל אינו מספק אותם. "הנוהל שגובש הוא למעשה המשך של המדיניות הנוכחית והפסולה של המשטרה", טענו באגודה לזכויות האזרח. בארגון העיתונאים התריעו כי הנוהל החדש "ישאיר לקציני המשטרה שיקול דעת רחב מדי. הם יוכלו – כמעט בכל מקרה – למנוע כיסוי עיתונאי ולהסתיר מידע מידיעת הציבור". גם בהתאחדות עיתונאי החוץ יצאו נגד הנוהל וטענו שאין בו שיפור של ממש מהמציאות הקיימת.

בג"ץ דווקא מצא את הנוהל ראוי.

"מוקדם עדיין לדעת מה תהא תרומתו והשפעתו בפועל, בשטח, אם וכאשר. על כל פנים, זהו נוהל חשוב, טוב שבא לעולם", כתב השופט סולברג בפסק דינו, לאחר שפירט את עיקרי הנוהל. "יש לקוות שכלל הנוגעים בדבר – עיתונאים ושוטרים כאחד – ישכילו לפעול על-פיו מתוך הידברות, ומתוך הכרה בחשיבות הערכים והאינטרסים המונחים על הכף – חופש העיתונאות מזה, וחובתה של משטרת ישראל לשמור על הביטחון והסדר הציבורי מזה".

השופט סולברג קבע כי "בכך התמצה הדיון בעתירות", ומחק אותן ללא צו לתשלום הוצאות.

בג"ץ 6118/17
בג"ץ 6196/17
בג"ץ 6192/17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 90KB)