משטרת ישראל ממשיכה לגרור רגליים ולדחות את ניסוחו של נוהל שאמור לשים קץ לאלימות שכוחותיה בשטח מפגינים כלפי עיתונאים. בית-המשפט העליון אישר לאחרונה למשטרה ארכה נוספת לצורך גיבוש הנוהל, אך העיר כי מצופה מהמשטרה שלא לבקש עוד ארכות. גיבוש הנוהל נעשה בשיתוף נציגי האגודה לזכויות האזרח, ארגון העיתונאים וארגון עיתונאי החוץ, שעתרו כל אחד בנפרד נגד המשטרה בעקבות האלימות שהפגינה נגד עיתונאים בירושלים במהלך קיץ 2017.

לפני למעלה משנה, על רקע מהומות שפרצו בעיר העתיקה בירושלים, הגבילו שוטרי משטרת ישראל את חופש הפעולה של עיתונאים ישראלים וזרים ואף תקפו צלמי עיתונות וכתבים שניסו לבצע את עבודתם. בין היתר אסרו השוטרים על כניסת עיתונאים למתחמים שנותרו פתוחים לאזרחים ולתיירים, הרחיקו בכוח עיתונאים שהגיעו לאזורי העימות ופגעו בכתבים ובצלמים באמצעות אלות, כדורי ספוג ורימוני הלם.

כעבור ימים אחדים הגישו שלושת הארגונים שהוזכרו לעיל עתירות נגד האלימות שהפגינה משטרת ישראל, אולם זו לא מיהרה לפעול כדי לתקן את המעוות. תחילה טענה כי העתירות מיותרות, שכן האלימות המדוברת היתה בגדר אירוע חריג שחלף. בהמשך הודיעה כי היא ממילא מגבשת עם משרד המשפטים נוהל להתנהגות כוחותיה מול עיתונאים, אף כי הנוהל שגיבשה לא כלל לדעת העותרים שינוי ראוי מהמדיניות הקיימת. רק בחודש פברואר האחרון, כחצי שנה לאחר אירוע האלימות המשטרתית נגד עיתונאים, התקיים הדיון בבג"ץ שבו נקבע כי גם לגופים העיתונאיים יהיה חלק בקביעת הנוהל החדש.

בסופו של הדיון חויבה המשטרה לעדכן את בית-המשפט לגבי התקדמות ניסוח הנוהל עד 4 במאי, אולם כשהגיע המועד ביקשה ארכה. על-פי הודעה שהגישה המשטרה בחודש יוני האחרון, רק ב-6 במאי, כלומר שלושה חודשים לאחר הדיון בבג"ץ, התקיימה ישיבה שבה האזינו נציגת משטרת ישראל ונציגי משרד המשפטים לטענות העותרים.

במשטרה ביקשו מבית-המשפט העליון שלושים יום נוספים "לצורך גיבוש הנוהל" לאור הערות העותרים, אולם כעבור שלושים יום, בסוף חודש יולי האחרון, ביקשו ארכה נוספת. בית-המשפט העניק למשטרה חודשיים, עד 20.9. בתאריך זה היתה אמורה המשטרה להגיש הודעה לגבי "התקדמות הליכי גיבוש הנוהל להסדרת התנהלות בין גורמי המשטרה מול גורמי תקשורת בשטח". החודשיים הללו חלפו, ובמקום הודעה על גיבוש הנוהל הגיעה לפתחו של בג"ץ בקשה נוספת של המשטרה לדחיית המועד.

שופט בית-המשפט העליון נעם סולברג, שבחן את הבקשה, העניק את הארכה המבוקשת, עד ל-16.10, אולם העיר כי "בנסיבות העניין, נוכח חשיבות הסוגיה שעל הפרק, מצופה מן המשיבים לפעול להשלמת הנוהל מבלי להיזקק לבקשות ארכה נוספות".

6118/17
6196/17
6192/17