משטרת ישראל ממשיכה לגבש, עקב בצד אגודל, נוהל שאמור להסדיר את התנהלות כוחותיה בשטח מול עיתונאים, כך עולה מהודעה שהמשטרה הגישה אתמול (20.6) לבית-המשפט העליון. גיבוש הנוהל נעשה בשיתוף נציגי האגודה לזכויות האזרח, ארגון העיתונאים וארגון עיתונאי החוץ, שעתרו כל אחד בנפרד נגד המשטרה בעקבות האלימות שהפגינה נגד עיתונאים בירושלים במהלך הקיץ של השנה שעברה.

במהלך הקיץ שעבר, על רקע מהומות בעיר העתיקה בירושלים, הגבילו שוטרי משטרת ישראל את חופש הפעולה של עיתונאים ישראלים וזרים ואף תקפו צלמי עיתונות וכתבים שניסו לבצע את עבודתם. בין היתר אפשרו השוטרים לאזרחים ותיירים להיכנס למתחמים שאליהם נאסרה הכניסה לעיתונאים, הרחיקו בכוח עיתונאים שהגיעו לאזורי העימות ופגעו בכתבים ובצלמים באמצעות אלות, כדורי ספוג ורימוני הלם.

כעבור ימים ספורים בלבד הגישו שלושת הארגונים עתירות נגד האלימות של משטרת ישראל, אולם זו לא מיהרה לפעול. תחילה טענה כי העתירות מיותרות שכן האלימות היתה אירוע חריג שחלף. בהמשך הודיעה כי היא ממילא מגבשת נוהל עם משרד המשפטים להתנהגות כוחותיה מול עיתונאים, אף כי הנוהל שגיבשה לא כלל לדעת העותרים שינוי ראוי מהמדיניות הקיימת. רק בחודש פברואר האחרון, כחצי שנה לאחר שהתרחשה האלימות המשטרתית נגד עיתונאים, התקיים הדיון בבג"ץ שבו נקבע כי גם לגופים העיתונאיים יהיה חלק בקביעת הנוהל החדש.

בסופו של הדיון חויבה המשטרה לעדכן את בית-המשפט לגבי התקדמות ניסוח הנוהל עד 4 במאי, אולם כשהגיע המועד ביקשה ארכה. על-פי ההודעה שהגישה המשטרה כעת, באמצעות עו"ד ד"ר יובל רויטמן, ראש תחום (עניינים מינהליים) בפרקליטת המדינה, רק ב-6 במאי, כלומר שלושה חודשים לאחר הדיון בבג"ץ, התקיימה ישיבה שבה האזינו נציגת משטרת ישראל ונציגי משרד המשפטים לטענות של האגודה לזכויות האזרח, ארגון העיתונאים וארגון עיתונאי החוץ. בראש הישיבה, כך נמסר בהודעת המשטרה, עמד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפטי ציבורי-חוקתי) עו"ד רז נזרי, ולצד הארגונים העותרים השתתף גם נציג מועצת העיתונות.

"במסגרת הישיבה", כך נמסר לבית-המשפט, "נשמעו התייחסויותיהם של נציגי העותרים, וכן הובעו הסתייגויות מהקווים המנחים שהותוו במסמך" שניסחה המשטרה יחד עם משרד המשפטים. עו"ד נזרי מסר בישיבה, כך לפי ההודעה, "כי מתקיים שיג ושיח בין הגורמים הרלבנטיים במשרד המשפטים לבין משטרת ישראל באשר לגיבוש הנוהל האמור".

בעקבות הישיבה העבירו נציגי העותרים את הערותיהם למסמך של המשטרה, ואלה "הועברו לבחינת הגורמים הרלבנטיים במשטרת ישראל ובמשרד המשפטים". על-פי משטרת ישראל, כעת נדרש פרק זמן נוסף לצורך "גיבוש הנוהל ומיצוי בחינת התייחסויות העותרים". במשטרה הבטיחו לעדכן בהתקדמות בעוד שלושים יום.

6118/17
6196/17
6192/17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 61KB)