הצלם פאיז אבו רמילה, תושב העיר העתיקה בירושלים, נפצע ממכות שוטרים ונעצר כשניסה לעשות את עבודתו ולתעד את המאורעות ליד שער האריות, זאת בשבוע שהתאפיין בסנקציות ואלימות של משטרת ישראל נגד עיתונאים - כתבים וצלמים - שביקשו לסקר את המאורעות סביב הר הבית. אבו רמילה התראיין ל"קול העין", מגזין התקשורת של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, וסיפר למגישים יואב איתיאל, אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, על האירוע. להלן גרסה ערוכה של הראיון.

"במשך כל השבוע, בגלל מה שקורה במסגד אל-אקצא והעיר העתיקה, עבדנו קשה, כמעט מבוקר ועד לילה", מספר אבו רמילה. גם ביום שלישי (25.7) היה במקום כשהחלו ידויי אבנים והתנגשויות עם השוטרים: "עמדנו כמו כל יום בפינה של הצלמים, אבל נכנסו אלינו כוחות של מג"ב, התחילו לריב איתנו ולהרביץ לנו מכות ואמרו לנו לעזוב את המקום. אמרנו להם שאנחנו צלמים, היינו כמעט 15 צלמים, גם מכלי תקשורת ישראלים וגם מכל מקום, ואמרנו שזו בעיה בשבילנו ללכת לכיוון של האנשים שזורקים אבנים ושאתם יורים עליהם כדורי הלם וכדורי ספוג. ביקשנו שיתנו לנו לחזור לעיר העתיקה. גם אנחנו היינו בלחץ ופחדנו על החיים שלנו, וגם החיילים היו במצב קשה. הם לא ענו לנו וניסו לדחוף אותנו לכיוון רחוב יריחו, ירו עלינו כדורי הלם ועצרו אותי".

שוטרים עוצרים ומכים את צלם אקטיבסטילס, פאיז אבו רמלה

צלם אקטיבסטילס, פאיז אבו רמלה, נעצר הערב (שלישי) באלימות בזמן שסיקר את התפילה בשער האריות.כמו בכל ערב בימים האחרונים, מעל לאלף מתפללים התכנסו בשער האריות וקיימו שאם את שתי התפילות האחרונות של היום. לאחר סיום התפילה, החלו שוטרי מג״ב להשליך רמוני הלם ולפזר את הקהל הרב שנכח במקום.לפי עדיות של מספר צלמי עיתונות, מפקד הכוח, שנחבל בידו מחפץ שהושלך לעברו, התרגז שהוא מתועד על ידי התקשורת. בשלב הזה, שוטרי מג״ב החלו לתקוף את העיתונאים ולהשליך לעברם רימוני הלם למרות שעמדו בפינה על המדרכה. בשלב הזה החלו השוטרים לדחוף את פאיז, להכות ולעצור אותו. צלמים אחרים שנכחו במקום ניסו להסביר לשוטרים שהוא עיתונאי, אך הוא נלקח לחקירה בתחנה המשטרה בעיר העתיקה.צלם אחר סיפר לשיחה מקומית: ״נראה שלמשטרה נמאס מההתכנסות בשער האריות. הם תקפו את העיתונאים, למרות שעמדו במקום הרגיל בו עמדנו מידי יום. אני נאלצתי להפסיק לצלם ופשוט ברחתי משם״.פאיז, תושב העיר העתיקה בירושלים, סיקר בעשרת הימים האחרונים עבור אקטיבסטילס ושיחה מקומית את האירועים סביב מסגד אל-אקצא. הוא דיווח לאחרונה, שלמרות שהוא תושב העיר העתיקה, שוטרים מונעים ממנו לנוע בחופשיות, מכיוון שהוא נושא איתו מצלמות.חשוב לציין, שבימים האחרונים עיתונאים רבים דיווחו שהמשטרה מונעת מהם לבצע את תפקידם ותוקפת אותם. הכתב חסן שעאלן מוואינט הותקף על ידי שוטרים ונזקק לטיפול רפואי, וכך גם כתב השטחים של הארץ, יותם ברגר, שדיווח שהוצא בכוח מהעיר העתיקה. בימים האחרונים מאפשרת המשטרה תנועה חופשית בעיר העתיקה לתיירים זרים ואזרחים ישראלים, בעוד שמעיתונאים נמנעת זכות זו.[עדכון: אחרי לילה במעצר, פאיז אבו רמלה שוחרר לפנות בוקר]

Posted by ‎שיחה מקומית‎ on Tuesday, 25 July 2017

"אני נפצעתי ממש קשה בגב שלי, ועיתונאית מ-Jerusalem Today נפצעה ברגל שלה מרימון הלם", מוסיף אבו רמילה. "כמעט כולנו נפצענו כי מכל מקום היו או זריקת אבנים או רימוני הלם. וכשנכנסו החיילים לפינה שלנו ניסו לדחוף אותנו. לא היה דיבור, אמרנו להם שאנחנו צלמים ושאנחנו לא יכולים לרדת לשם, הם התחילו לדחוף אותנו ממש בצורה קשה, בנשק, לריב איתנו. היה ממש קשה".

רק אותך עצרו?

"אני הייתי האחרון שהמשיך, וכשדחף אותי החייל אמרתי 'סליחה, אני צלם. אל תדחוף אותי בצורה כזו, אני לא עשיתי כלום. הוא אמר לי 'אתה דחפת שוטר', ואני לא דחפתי ולא עשיתי שום דבר. כל הצלמים צילמו אותי מכל הכיוונים, עצרו אותי והלכתי לחקירה ואמרו לי 'אתה בבעיה, דחפת שוטר', עצרו אותי בעשר וחצי, אחת עשרה בלילה, שחררו אותי בחמש בבוקר".

חזרת לצלם אחרי האירוע?

"מה שקורה פה זה אירוע היסטורי, ומה שאנחנו מצלמים ייכנס להיסטוריה. אנחנו חלק מההיסטוריה וממה שילמדו וחשוב לי להיות פה. כן, המשטרה לקחו אותי ממסגד אל-אקצא, אז יש מקומות שאסור לי להגיע אליהם ואני לא הלכתי לשם. אני שומר על החוק ומצלם במקומות שבהם אני יכול להיות חוקית".

שכרת עורך-דין כדי להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים. אתה זוכה לסולידריות מעמיתיך, קיבלת סיוע?

"עכשיו לא הייתי מדבר איתכם אם לא עמדו איתי כל הצלמים בתקשורת הישראלית וכל החברים ברחוב, בלי קשר לתעודה שלהם או מאיפה הם. כולם עמדו איתי יחד ממש חזק. דיברו עם המשטרה, עם הדוברים של המשטרה. כל העמותות, כל הקבוצות, גם בחדשות הישראליות. בהתחלה היו כמה מפקדים שלא מכירים אותי ואמרו שאני לא צלם. הם עמדו איתי והם מכירים אותי מהרחוב, אנחנו מצלמים כל הזמן, אז דיברו עם המשטרה".

נתקלת בהגבלות על החופש התנועה שלך במזרח ירושלים?

"כן. בגלל שאני גר בעיר העתיקה, שוטרים אומרים לי 'אתה צלם, אתה לא יכול להיכנס' אני אומר להם שאני חוזר לבית שלי. מה הקשר אם אני צלם, חייל או רופא. הם אומרים לי שאני לא יכול להיכנס. להיות צלם בעיר העתיקה זו בעיה".

עו"ד נסרין עליאן (צילום: A-List)

מיד לאחר השיחה עם אבו רמילה הצטרפה לשידור עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח, ששיגרה השבוע מכתב ליועצת המשפטית של משטרת ישראל ובו התריעה כי אם לא תחדל המשטרה להגביל את חופש הפעולה של העיתונאים בירושלים תעתור האגודה לבג"ץ.

"המקרה של פאיז הוא רק מקרה אחד מבין עשרות של עיתונאים, גם ישראלים וגם פלסטינים וגם בינלאומיים, שנמנעה מהם הגישה לסקר בעיר העתיקה או שהיו להם היתקלויות קשות וחוו שימוש בכוח פיזי מצד המשטרה", אומרת עו"ד עליאן. "גם כשהאירוע מתועד על ידי מצלמות אחרות, שום דבר לא ירתיע את המשטרה מההתנהלות הפסולה הזו, ועל כן פנינו למפקד המחוז של משטרת ירושלים ולאחר מכן ליועצת המשפטית של המשטרה הארצית בדרישה לחדול לאלתר מפגיעה ואי מתן חופש ביטוי וחופש תנועה לעיתונאים. במיוחד בימים כאלה ובמצבים רגישים כאלה, זכות הציבור לדעת מה מתרחש ואין זה מסמכותה של המשטרה להתנהל במחשכים ולמנוע מהם לסקר ולבצע את עבודתם".

משטרת ישראל מסרה בתגובה לפניית "קול העין" כך: "מרבית האירועים התרחשו במהלך הפרות סדר אלימות בירושלים, עת פעלו השוטרים לפינוי המפגינים, חלקם סירבו להתפנות ואף התעמתו עם השוטרים, שחלקם אף נפצעו במהלך העימותים. המשטרה מבקשת להזכיר כי אירועים אלה עוקבים לפיגוע בו נהרגו שני שוטרים בפיגוע טרור והכוחות הפועלים בזירה נמצאים לא פעם במצב של סכנת חיים מתמשכת. באירועים כאלו נדרשים כל הנוכחים להישמע להוראות השוטרים ולהתפנות בהתאם להנחיות. ללא כל קשר למקרה זו או אחר מדגישים במשטרת ישראל כי אף אדם בישראל, לרבות עיתונאי, אינו עומד מעל החוק. יחד עם זאת, נסיבות האירועים ייבדקו ובמידת הצורך יופנו ביוזמת המשטרה לטיפול הגורמים המוסמכים לכך".

עו"ד עליאן: חברי צוות טלוויזיה שהגיע לבית החולים אל מקאסד נתקל בשוטרים שמיד תקפו אותם. צלם של 'סקיי ניוז' שתיעד מעצר אלים בשער האריות הורחק על ידי השוטרים, שלאחר מכן דרשו לראות את החומרים המצולמים

"אני לא חושבת שעיתונאים לא נשמעים להוראות המשטרה", אומרת על כך עו"ד עליאן, "אבל כשהמשטרה מפזרת מפגינים ועיתונאים נמצאים בקו ראשון לסיקור התנהלות הפיזור, לא הגיוני ששוטר מגיע עם אלה, רואה מישהו שמחזיק מצלמה ונותן לו מכה בראש, ופותח לו את הראש ומצריך שבעה תפרים. השוטר הזה בעצמו התנהל מעל החוק ולא העיתונאי שהחזיק מצלמה. אם אתה משתמש בכוח, אפילו אם בסמכות, עדיין אין זה ראוי שתעשה זאת כנגד מי שעושה את תפקידו ולא כנגד מי שאתה מבקש לפנות.

"בהרבה מקרים אפילו לא ניתנה הזדמנות להתפנות. צוות הטלוויזיה הרוסית בערבית הגיע לסקר את הכניסה לבית החולים אל מקאסד, הם רק נחתו שם והשוטרים ישר התנפלו עליהם, נתנו להם מכות ולא איפשרו להם לצלם. היה מעצר של בחור בשער האריות וצלם של 'סקיי ניוז' צילם את המעצר כי היה קצת אלים, הם ביקשו להרחיק את הצלם ומנעו ממנו לצלם ולאחר מכן הם גם ביקשו לראות את החומרים המצולמים ורק לאחר שהבטיחו שאין שום דבר שמתעד את המעצר האלים הזה הם הרחיקו את הצלם. התנהלות כזו, של מניעת כניסת עיתונאים גם ברגעים שקטים לגמרי, כשלמשל הרחיקו את כל העיתונאים לשעות ארוכות מאזור שער האשפות, היא תמוהה ומעלה המון שאלות, מה מנסה המשטרה להסתיר מפני הציבור?".

על אילו אדנים משפטיים נסמכת העתירה שאתם מכינים בימים אלה?

"הזכות לחופש ביטוי שהיא מאבני היסוד של הזכויות במדינת ישראל. השימוש בכח מופרז ללא סמכות הוא כמובן אינו חוקי ואין סמכות למשטרה להתנהל כך, על אחת כמה וכמה כלפי מי שמסקר ומביא את האמת לציבור. חוץ מזה אנחנו מדברים כמובן על התנהלות חוקית לגמרי של עיתונאים, אפילו מועצת העיתונות בראשות השופטת בדימוס דורנר גינתה את התנהלות המשטרה בירושלים וזאת לא בכדי".

"המצב הזה ניכר יותר כרגע אולי כנגד עיתונאים ישראלים ורשתות זרות, אבל אנחנו כל הזמן מקבלים תלונות כאלה כשמדובר בעיתונאים פלסטיניים. הן הצבא והן המשטרה אינם מתייחסים אליהם באופן שבו ראוי להתייחס לעיתונאים"

את מרגישה בכרסום במעמד העיתונאי והצלם בתקופה האחרונה?

"המצב הזה ניכר יותר כרגע אולי כנגד עיתונאים ישראלים ורשתות זרות, אבל אנחנו כל הזמן מקבלים תלונות כאלה כשמדובר בעיתונאים פלסטיניים. הן הצבא והן המשטרה אינם מתייחסים אליהם באופן שבו ראוי להתייחס לעיתונאים".

לדעתך לעתירה שלכם יש סיכוי לשנות את ההתנהלות או שמדובר בעניין הצהרתי?

"לא היינו מגישים עתירה אך ורק לשם ההצהרה. בכוונתנו בהחלט להביא לשינוי בפועל בהתנהלות המשטרה. גם אם יש טיעונים בטחוניים למשטרה, יש דרך לאכוף את השמירה על ביטחון הציבור בצורה יותר נכונה ובוודאי שאין צורך לגרום חבלות לעיתונאים בשביל לשמור על הסדר הציבורי".

*  *  *

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.