התאחדות עיתונאי החוץ בישראל הודיעה לבית-המשפט העליון כי היא עומדת על העתירה שהגישה נגד משטרת ישראל בדבר ההתנהגות האלימה והמפלה של כוחותיה כלפי כתבים וצלמים. בהתאחדות טוענים כי המשטרה מנסה למשוך זמן בחוסר תום לב כדי למנוע דיון בעתירה ו"להכשיר בדיעבד את התנהלותה הבלתי חוקית". עוד טוענים בהתאחדות כי המשטרה שבה ופועלת באלימות כלפי עיתונאים כדבר שבשגרה.

במהלך חודש יולי, בעקבות הפיגוע נגד שוטרי מג"ב בעיר העתיקה בירושלים ועם התגברות המתח הבטחוני, פעלה משטרת ישראל להשלטת הסדר באזור. על-פי עתירות שהוגשו לבג"ץ, פעולות המשטרה כללו הגבלה של חופש התנועה של עיתונאים, התעמרות ואף פגיעה פיזית בהם. את העתירות הגישו האגודה לזכויות האזרח (באמצעות עורכות-הדין נסרין עליאן ורוני פלי), ארגון העיתונאים בישראל (באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה) והתאחדות עיתונאי החוץ בישראל (באמצעות עורכי-הדין גלעד שר, ג'ורג'ט זהר ומורן אוריה-ספקטור).

במשטרה טענו כי אין מקום לדון בעתירות שכן בינתיים החל תהליך של גיבוש נוהל להתנהגות מול עיתונאים בשטח. בהתאחדות עיתונאי החוץ דוחים זאת ומבקשים מבית-המשפט העליון לדון בעתירה בהקדם.

לפי התאחדות כתבי החוץ, המשטרה פעלה בקיץ האחרון בניגוד לסעיף 4א לפקודת המשטרה כאשר אִפשרה כניסת אזרחים יהודים ותיירים לעיר העתיקה בירושלים אך אסרה על כניסת עיתונאים לאזור. משטרת ישראל, כך נטען, "פעלה בחריגה מסמכות ובניגוד להוראות החוק".

אם לא די בכך, בהתאחדות מסרו לבית-המשפט כי גם אחרי ששככו המהומות שפרצו בקיץ האחרון שבה המשטרה לפעול באלימות כלפי עיתונאים באזור ירושלים. בספטמבר "הוכו עיתונאים ונדחפו" על-ידי שוטרים באזור שכונת שייח' ג'ראח, "ונמנע מהם סיקור עיתונאי [...] בעוד לא נשקפה כל סכנה הנובעת מביצוע מלאכתם של העיתונאים". באוקטובר, "במסגרת ניסיון עיתונאים לסקר את מצעד ירושלים בחג הסוכות, בעוד לא נשקפה כל סכנה כתוצאה מכך", אחזו שוטרים בעיתונאית וטלטלו אותה תוך "סירוב להכיר בתעודת העיתונאי הממשלתית שברשותה".

ביום שישי האחרון, מוסיפים בהתאחדות, בעקבות הכרזת נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, "צוות הטלוויזיה הגרמנית שצילם בשער שכם הונחה על-ידי המשיבה [משטרת ישראל], תוך שימוש באלימות, לעזוב את המקום. באירוע זה, צלם נדחף באכזריות על-ידי שוטר והוכה באופן שהמצלמה שבידו היתה נשמטת אלמלא צלם בצוותו שעמד בסמוך אליו נטל אותה לידיו".

לדברי התאחדות כתבי החוץ, בידיה סרטון וידיאו המתעד את האירוע. "כמו כן", מוסיפים בהתאחדות, "בידי העותרת תצלומים שצולמו במועד האמור, באזור שער שכם, המעידים על שוטר רכוב על סוס בקרבה בלתי סבירה לאנשי תקשורת הנוטים ליפול כתוצאה מכך, וכן תצלומי מצלמות שבורות".

על סמך מקרים אלה קובעת ההתאחדות כי התנהלותה האלימה של משטרת ישראל כלפי עיתונאים היא "שיטתית, מגמתית וחוזרת ונשנית חדשים לבקרים".

השופט אורי שהם קבע אתמול (13.12) כי העתירה תובא לדיון משותף יחד עם העתירות של ארגון העיתונאים והאגודה לזכויות האזרח.

6196/17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 262KB)