אורחים חדי עין שהזדמנו החודש לחדרה של ועדת הכלכלה של הכנסת הצליחו להבחין בלחישה שלחש לוביסט בכיר המייצג את יצרנית הסיגריות הבינלאומית פיליפ מוריס אל אוזנו של סגן שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן. הדברים שלחש הלוביסט לחבר-הכנסת לא נקלטו במיקרופונים או באוזניהם של באי המקום, אך שניות אחדות לאחר שנאמרו הרים ליצמן את ידו וביקש את זכות הדיבור.

במקום הצעת החוק המבקשת, בין היתר, לאסור כליל על פרסום מוצרי עישון – יוזמה שקידם משרד הבריאות כשליצמן עמד בראשו – העלה חבר-הכנסת הצעת פשרה שתפגע פחות בחברות הסיגריות ותיטיב עם העיתונים. התגייסותו של סגן השר לשעבר לקידום האינטרס של חברות שמוצריהן גורמים לתחלואה קשה היא פרק נוסף במערכת היחסים המורכבת שמנהל ליצמן עם משווקי הסיגריות. לליצמן היה תפקיד מרכזי ביוזמה להעלאת המיסוי על מוצרי עישון, אך הוא גם היטה אוזן קשבת לחברות הטבק ואף העניק היתר חריג להתעלם מאחד החוקים הקשורים לתעשיית הסיגריות.

היוזמה של ליצמן, המקודמת על-ידי קבוצה של חברי-כנסת שמרכזת גילה גמליאל מהליכוד, עשויה לא רק למנוע מהעיתונים לאבד את תקציבי הפרסום של חברות הטבק, אלא אף להגדיל את תזרים הכספים המופנה אליהם. על-פי ההצעה, שטרם הוגשה לכנסת, כל פרסומת למוצר עישון תלווה במודעה למניעת עישון מטעם משרד הבריאות. המשרד לא יתבקש לשלם עבור המודעות – מודל שלטענת הדרג המקצועי במשרד יוביל בהכרח למימון אותן מודעות מכספי חברות הטבק.

השבת מובאת בחסות דובק

לאחרונה, בדיון פתוח שנערך בוועדת הכלכלה, הצהיר ליצמן בפני הנוכחים כי אין לו קשר כלשהו עם חברות הטבק. חרף הכחשתו, לא יהיה זה מוגזם לטעון כי להיכרותו של ליצמן עם נציגי ומנהלי החברות הללו יש שורשים עמוקים. לפני כעשור, כשכיהן כיושב-ראש ועדת הכספים של הכנסת, העבירה הוועדה בהנהגתו שורה של החלטות שפגעו במכוון באינטרס העסקי של חברות הסיגריות באמצעות הכבדת המיסוי על מוצריהן – מדיניות שנועדה לצמצם את הביקוש למוצרים המזיקים ולפצות את המדינה על הנזקים הבריאותיים הנגרמים לציבור ועל העלות הגבוהה הכרוכה בטיפול בהם. גם כשנכנס למשרד הבריאות הכריז ליצמן כי יפעל להגברת המיסוי על סיגריות.

מודעה לסיגריות מתוצרת דובק, מתוך שער גליון שישי של "המודיע", 10.1.14

מודעה לסיגריות מתוצרת דובק, מתוך שער גליון שישי של "המודיע", 10.1.14

האינטרס העסקי של עיתונות הדפוס גם הוא אינו זר לליצמן: חסידות גור, שאליה הוא משתייך ושאותה הוא מייצג בכנסת באמצעות מפלגת יהדות-התורה, מזוהה עם היומון החרדי "המודיע", השרוי בשנים האחרונות במשבר כלכלי. אחת המפרסמות הקבועות של "המודיע" היא חברת הטבק הישראלית דובק, המפרסמת בשער העיתון מדי יום שישי מודעה יוצאת דופן שבה משולבים מותגי הסיגריות שלה וזמני כניסת ויציאת השבת. אישורה של הצעת החוק הממשלתית העומדת על הפרק יגזול מ"המודיע" הכנסה קבועה הדרושה להישרדותו. מי ששואל את ליצמן על הקשר בין הצעתו הנוכחית לעיתונה של החסידות שלו, נענה בצעקות (כפי שקרה באחד מדיוני ועדת הכלכלה) או בהתעלמות (פניות בנושא מטעם "העין השביעית" לא זכו למענה).

מסמך שחובר לאחרונה במרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה כי בשנים האחרונות, ככל שמוצרי העישון נעשו יקרים יותר – כך הגבירו חברות הטבק את הסכומים שהזרימו לאפיקי הפרסום שבהם טרם נאסר עליהן להשתמש, ובראשם העיתונים. עבור המו"לים, המתמודדים בשנים האחרונות עם התפוררות המודל העסקי שעל-פיו פעלו לאורך המאה הקודמת, המסים החדשים על מוצרי עישון הולידו תוצאות מבורכות. במשרד הבריאות, מנגד, נערכו במקביל לקידום הליכים שישימו קץ לתקופת הפריחה ביחסיהם של העיתונים וחברות הטבק.

השיטה הדמוקרטית

ביוני 2010 החלה לפעול בחסות משרד הבריאות ועדה ציבורית שנועדה לצמצם את תופעת העישון ונזקיה בישראל. ועדה זו נועדה להחליף ועדה קודמת, שהוקמה ב-1999 וסיימה את דרכה כעשור לאחר מכן ללא תוצאות של ממש ובנסיבות שהצריכו בדיקה מטעם מבקר המדינה. הוועדה החדשה, שהוקמה בתקופתו של ליצמן במשרד הבריאות, שמה לה למטרה לגבש הצעת חוק שתוסיף הגבלות על שיווק ופרסום מוצרי עישון, בהתאם לאמנה של ארגון הבריאות העולמי (FCTC), שעליה חתומה מדינת ישראל.

בועז סופר בוועדת הכספים של הכנסת, 26.5.09 (צילום: מרים אלסטר)

בועז סופר בוועדת הכספים של הכנסת, 26.5.09 (צילום: מרים אלסטר)

אמנה זו, הקוראת למדינות החתומות עליה לפעול לצמצום הצריכה והחשיפה למוצרי עישון, כוללת גם סעיף המנחה (אם כי לא מחייב) נבחרי ועובדי ציבור להימנע מהתחשבות באינטרס העסקי של חברות הטבק בשיקולים לגיבוש החקיקה בנושא, ולמנוע מהן לקחת חלק ביוזמות החקיקה בעניינן. חרף ההמלצה המפורשת, הנחה סגן השר ליצמן את חברי הוועדה לפנות לחברות הטבק ולהציע להן להשמיע את טענותיהן בפני הגוף הציבורי. החברות קפצו על ההצעה, ובמשך תקופת עבודתה של הוועדה דאגו להעביר לחבריה ולסגן השר הערות ובקשות.

"ליצמן, שהוא פשרן מטבעו, הנחה את הוועדה מפורשות להיפגש עם כל מי שרוצה להיפגש – בעד, נגד, באמצע – חברות סיגריות, אגודות למניעת עישון, כל מה שזז במדינת ישראל והיה לו מה להעיר בסוגיה הזאת", אומר חבר הוועדה בועז סופר בשיחה עם "העין השביעית". סופר, בעבר סמנכ"ל ברשות המסים, לקח חלק פעיל גם במהלכים להעלאת המיסוי על הסיגריות בוועדת הכספים של הכנסת. על רקע היכרותו עם ענף הטבק ושחקניו תיווך בין הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו לבין חברות הסיגריות.

"האמנה לא אוסרת על קשר כזה", אומר סופר, המעיד על עצמו כי אינו חובב עישון. "מותר להקשיב – אני התחלתי לעבוד במשרד האוצר ב-1995, ובכל השנים שלי שם לא אסרו עלי להיפגש עם איש. להפך, אמרו, 'תיפגש, תנסה לשכנע, אולי ישכנעו אותך, מה רע?'. לבוא ולהגיד שלא נפגשים עם גורמים שצפויים להיפגע מהחלטה זה משהו שמתאים יותר לדיקטטורה, לא לדמוקרטיה. זה שאתה חברת סיגריות, או אולי יבואן רכב או חברת דלק שאחראים לזיהום – לא בהכרח אומר שאתה טועה. יכול להיות שאתה כרגולטור לא שמת לב או לא ניתחת נכון, ויכול להיות שתשנה את דעתך. זו השיטה הדמוקרטית. תמיד יש לחצים, לעתים קרובות לחצים לגיטימיים, ומי שלא מצליח לעמוד בחום – שלא ייכנס למטבח".

היתר להתעלם מהחוק

מעורבותן של חברות הסיגריות בחקיקה הקשורה אליהן לא הסתכמה בעבודתה של הוועדה הציבורית. במקביל לערוץ שנפתח מול הוועדה ניהלו נציגי תעשיית הטבק ערוץ תקשורת גם עם ליצמן. במסגרת זאת, ועל רקע הקשחת היחס הממלכתי לענף הטבק, ביקשו נציגי החברות מליצמן ומאנשי משרד הבריאות ללכת לקראתם בתחומים שבהם האמינו כי יוכלו לקצור הישגים.

אחד ההישגים הללו היה יוצא דופן במהותו: בקיץ 2012 העניק ליצמן לחברת פיליפ מוריס היתר מפורש לעבור על החוק. ליתר דיוק, סגן שר הבריאות העניק לנציגיה המקומיים של ענקית הטבק העולמית היתר להתעלם מתקנותיהם של שני חוקים: חוק הגנת הצרכן וחוק הגבלת הפרסומת של מוצרי טבק לעישון.

העילה למתן ההיתר, שאותו לא היתה לליצמן סמכות להעניק, היתה בקשתם של נציגי פיליפ מוריס שלא לסמן כנדרש בחוק אריזות המאגדות עשר קופסאות סיגריות (פאקטים). בפיליפ מוריס רצו לחסוך כסף באמצעות הימנעות משימוש באריזת קרטון שעליה אזהרה מובלטת, כנדרש בחוק.

ליצמן נענה לבקשה חרף ייעוץ משפטי שהנחה אותו להימנע מכך, והתיר לחברה להתעלם מחובות הסימון שהטילו עליה חוקי מדינת ישראל. הנימוק שנתן היה שגם מתחרותיה של פיליפ מוריס מתעלמות מחובתן בתחום זה. ליצמן הבטיח לחברה שהחקיקה בנושא ממילא תתוקן בקרוב כך שתהלום את צורכי ענקית הטבק. חרף ההבטחה, החקיקה לא תוקנה.

דעת מיעוט

ב-23 ביולי 2012, זמן לא רב לאחר שהעניק ליצמן לחברת פיליפ מוריס את ההיתר להתעלם מהחוק, עברה בכנסת בקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית המחריפה את ההגבלות על שיווק מוצרי עישון ואוסרת כליל על פרסומם בעיתונים. שבעה חברי-כנסת הצביעו בעד הצעת משרד הבריאות בראשות ליצמן, ואף לא חבר-כנסת אחד נמנע או התנגד. חודשים אחדים לאחר מכן התפזרה הכנסת והמפלגות נשלחו להתכונן לבחירות 2013, שבתומן נותרה סיעתו של ליצמן מחוץ לקואליציה. הממשלה החדשה החליטה להחיל על ההצעה דין רציפות, ולהמשיך בקידומה בכנסת.

מי ששואל כיום את ליצמן מה דעתו על ההצעה שהעביר נתקל בהסתייגות. את האיסור הגורף על פרסום מוצרי עישון בעיתונים, אומר חבר-הכנסת, החליט לרכך עוד כשכיהן בראשות משרד הבריאות. "לפני שעזבתי היה לי מתווה מוכן לוועדת הכלכלה ולכנסת", אמר בחודש שעבר באחד מדיוני ועדת הכלכלה. "הייתי שמח אם המשרד היה מגיש את זה גם כן, לפחות שחברי הוועדה יידעו, כי שינו שם הרבה דברים", הוסיף, וטען כי ההצעה שקידם גובשה למעשה בניגוד לעמדתו. "הייתי שם בדעת מיעוט, ואף בדעת יחיד", אמר ליצמן באותו דיון, וביקש להדגיש: "אין לי שום דבר עם החברות".

גם אם מאמצים את הגישה שלפיה אין פסול בקיומה של מערכת יחסים פורה וחיובית בין חברות הטבק לנבחר הציבור העומד בראש משרד הבריאות, טענתו של ליצמן שלפיה אין לו שום דבר עם החברות הללו טעונה בירור. פניית "העין השביעית", שבה התבקש ליצמן להגיב לדברים ונשאל מדוע שינה את דעתו בנוגע להצעת החוק, מדוע העניק לחברת פיליפ מוריס היתר להתעלם מהחוק ומדוע העביר בכנסת הצעת חוק שעימה לא היה שלם, לא נענתה.

עדכון, 28.1.14: יועץ התקשורת של ח"כ ליצמן מסר כי ליצמן לא שינה דעתו בסוגיה: "את דעתו נגד העישון בצורה ברורה ונוקבת הביע אז וגם היום בכל פורום שהוא, ואת דרך המאבק בתוצאות העישון ונזקיו הביע אף אז, כמו גם היום. אז כמו היום סבר שאין לאסור פרסומי סיגריות בתקשורת באופן קטיגורי, אלא דעתו המקצועית היתה ונשארה כי יש להטיל על חברות הסיגריות המפרסמות מוצריהן לפרסם נגד העישון במקביל ובנפרד באותו כלי תקשורת, כדי לאזן את הפרסום למוצריהן, למנוע נזק מיותר שאינו אפקטיבי מכלי התקשורת וכדי לתת ביטוי ממשי ונרחב לסכנות העישון בנפרד מהפרסום על מוצרי הסיגריות".

באשר לשיחתו עם לוביסט חברת הסיגריות מסר יועץ התקשורת כי "ליצמן משוחח עם עשרות ואף מאות אנשים מדי יום. ליצמן אינו נוהג לעדכן בתקשורת על שיחותיו עם הזולת".

בנוגע לניגוד עניינים לנוכח שליטתה של חסידות גור בעיתון "המודיע" מסר היועץ כי "הדברים אינם ראויים לתגובה. להד"ם. אין כל ניגוד עניינים בכך כמובן, שכן עיתון זה או אחר אינו הדיון כלל כאן. אין קשר לגור ול'המודיע' בזה. העניין השיווקי של עיתון זה או אחר אינו קשור בשום צורה לדיון הענייני בנושא המאבק בעישון והצעת החוק בתחום. כך שכל השאלה מופרכת מיסודה".

באשר להחלטתו להעניק היתר להתעלם מהחוק בנוגע לסימון פאקטים של סיגריות, היועץ מכחיש כי כך היה.

עוד מסר היועץ כי "לדעת ליצמן, יש לשתף את כלל הגורמים הרלבנטיים" בדיון בנוגע לחברות הסיגריות, וכי "עמדתו היא שיש לשמוע את כל הצדדים לפני קבלת החלטות. זהו עניין מקצועי נטו".

באשר להצהרתו כי "אין לי שום דבר עם החברות" (בהקשרן של חברות הסיגריות) מסר היועץ כי "אין לח"כ ליצמן כל דבר עם חברות הסיגריות. לא קשר עסקי ולא אינטרס כלשהו, מלבד העובדה שהוא תומך בשמיעת דעתם כמו כל דעה הקשורה לעניין זה, כאמור, בשקיפות ובמקצועיות".