לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

במהלך שנת 2022 חלה ירידה קלה בשיעור הנשים הערביות וירידה משמעותית יותר בשיעור המומחים הערבים אשר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל לעומת שנת 2021, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

זהו החלק השלישי והאחרון בסדרת הפרסומים המסכמת את מדד הייצוג לשנת 2022. בין הממצאים שפורסמו: שיעור הייצוג בשנה החולפת ירד מ-3.7% ל-3.4%, והוא רחוק מלייצג כראוי חברה המונה כ-18% מהאוכלוסייה: מתוך כ-123 אלף דוברים בתוכניות האקטואליה בתקשורת המשודרת, רק 4,190 היו ערבים. מבין כלי התקשורת, תאגיד השידור הציבורי, ובפרט כאן ב', בולט בשיעור ייצוג גבוה יחסית, ואילו קשת 12 היא בעלת שיעור הייצוג הנמוך ביותר.

התוכניות בעלות שיעור הייצוג הגבוה ביותר במהלך 2022 הן "פגוש את העיתונות" של קשת 12 (10%), "המטה המרכזי" של רשת 13 (7.3%) ו"סדר יום" של כאן ב' (6.3%). בתחתית הטבלה, עם שיעור הייצוג הנמוך ביותר, נמצאות "תוכנית חיסכון" של קשת 12 (0.7%), "לפני החדשות" של רשת 13 (0.9%) ו"חמש בערב" של גלי-צה"ל (1.7%).

ח"כ מנסור עבאס וח"כ עאידה תומא סלימאן, שיאני ההופעות מקרב החברה הערבית בתקשורת הישראלית ב-2022 (צילומים: פלאש90)

ח"כ מנסור עבאס וח"כ עאידה תומא סלימאן, שיאני ההופעות מקרב החברה הערבית בתקשורת הישראלית ב-2022 (צילומים: פלאש90)

מלבד בדיקת מספר הדוברים הערבים בשידורי האקטואליה המרכזיים, מדד הייצוג בוחן גם כמה מהדוברים הערבים הן נשים, כמו גם כמה מהם מתראיינים על רקע מומחיותם בתחום מסוים ולא רק משום היותם ערבים. כאמור, בכל הקשור לנשים ומומחים מהחברה הערבית חלה ירידה בשיעור השתתפותם בערוצים המרכזיים במהלך שנת 2022.

שיעור הנשים באוכלוסייה הערבית עומד על כ-50%, אולם בתקשורת הישראלית הן כמעט ולא מקבלות ביטוי. בשנה שעברה חלה ירידה בשיעור הנשים מתוך כלל הדוברים הערבים, אחרי שבשנה שקדמה לה נרשמה עלייה בנתונים.

בשנת 2016 רק 13.5% מכלל הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית בעברית היו נשים, בשנת 2017 עלה הנתון ל-18.2%, ובשנת 2018 כבר כ-19.5% מהדוברים היו נשים. בשנת 2019, כ-20.8% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכלי התקשורת המרכזיים היו נשים אך בשנה שעברה ירד המספר לכ-16.9% בלבד. בשנת 2021 שוב התהפכה המגמה כך ש-19.6% מכלל הדוברים הערבים היו נשים ואילו בשנה שעברה רק 17.9% מכלל הדוברים הערבים היו נשים.

כמו בשנת 2021, גם בשנת 2022 הדוברת הבולטת היתה עאידה תומא-סלימאן, חברת-הכנסת מרשימת חד"ש-תע"ל. ח"כ תומא-סלימאן הופיעה 82 פעמים בערוצי השידור המרכזיים לאורך השנה. אחריה, עם 77 הופעות, ח"כ לשעבר ג'ידא רינאוי זועבי, שכיהנה מטעם מפלגת מרצ ועמדה באור הזרקורים כשהצביעה נגד הקואליציה של יאיר לפיד ונפתלי בנט. ח"כ לשעבר אבתיסאם מראענה, שכיהנה מטעם מפלגת העבודה, הופיעה 51 פעמים בשנה שעברה. האשה הערביה הבולטת שאינה ח"כית היתה אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי, שמופיעה דרך קבע ב"המטה המרכזי" של חדשות 13.

גם השנה סבלו נשים ערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך כ-123 אלף דוברים שהופיעו בתוכניות האקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, רשת 13 וקשת 12 בשנת 2022, רק 749 היו נשים ערביות, כלומר כ-0.6% בלבד. חלקן של נשים ערביות בקרב אזרחי מדינת ישראל, נזכיר, עומד על כ-9%.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי בשנת 2022 רק כלי תקשורת אחד הצליח להביא לשידור למעלה מ-20% דוברות ערביות ומעלה. באופן מעניין, מדובר בקשת 12, שנמצאת כאמור בתחתית הטבלה הכללית של הייצוג. בין התוכניות שהקפידו על סיקור ראוי של נשים ערביות בקשת 12 אפשר לציין את "אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו, שם כ-40% מהדוברים הערבים בשנה שעברה היו נשים.

כ-20% מהדוברים הערבים שהופיעו בכאן ב' היו נשים. בהקשר זה ניתן לציין לטובה את "סדר יום", שם כ-28% מהדוברים הערבים היו נשים. ברשת 13 רק 19% מהדוברים הערבים היו נשים, אף שב"המטה המרכזי" הגיעו לנתון גבוה במיוחד של כ-39% נשים מבין הדוברים הערבים, בעיקר בשל השילוב של אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי. בכאן 11 רק 19% מהדוברים הערבים היו נשים ואילו בגלי-צה"ל רק 18% מהדוברים הערבים היו נשים.

מבין התוכניות המרכזיות בלטו לרעה בשילוב נשים "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12 (רק 6.1% מהדוברים הערבים היו נשים) ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13 (רק 8% מהדוברים הערבים בתוכנית היו נשים).

מאפיין נוסף של הדוברים הערבים שנלקח בחשבון במדד הייצוג הוא ההקשר של הראיון. האם הדוברים קיבלו זכות ביטוי בשל תחום התמחותם או בלי קשר לכך? האם התראיינו כרופאים, זמרים והיסטוריונים, או מפני שקרוב משפחתם נרצח, למשל? כשאדם מתראיין כמומחה, הוא יוצג באופן טבעי באור חיובי.

במדד זה נרשמה בשנה האחרונה ירידה בהשוואה לשנים קודמות. רק 14% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בערוצי השידור המרכזיים באו כמומחים בתחומם, הנתון הנמוך ביותר מאז הושק המדד בשנת 2016. לפי חברת יפעת מחקרי מדיה הסיבה העיקרית לירידה בייצוג המומחים היא היעלמותה של מגיפת הקורונה מהכותרות ובהתאם ירידה בהופעותיו של סלמן זרקא. עם זאת, נתוני 2022 נמוכים גם משנים שקדמו לפרוץ הקורונה.

חלוקה לכלי תקשורת מעלה כי שתי תחנות הרדיו הציבוריות מובילות בהצגת מומחים מהחברה הערבית, כשכאן ב' של תאגיד השידור מובילה את הטבלה. 16% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה עשו זאת כמומחים. ניתן לזקוף נתון זה בין היתר לזכות התוכנית "סדר יום", שהקפידה לשלב מומחים ערבים רבים. 27% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו ב"סדר יום" בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, היו מומחים.

מיד אחרי כאן ב' מגיעה גל"צ עם 15% מומחים מבין כלל הדוברים הערבים. בהקשר זה אפשר לציין לטובה את התוכנית "ספי עובדיה ויניר קוזין" שם כ-21% מכלל הדוברים הערבים היו מומחים.

ברשת 13 14% מהדוברים הערבים היו מומחים ואילו בכאן 11 ובקשת 12 רק 11% מהדוברים הערבים היו מומחים. בכל הקשור לתוכניות המרכזיות, בלטו לרעה "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שם פחות מ-3% מהדוברים היו מומחים, "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שם רק 2% מהדוברים הערבים היו מומחים, ובמיוחד "השבוע עם גאולה אבן" של כאן 11, שם לא אותר אף לא דובר ערבי אחד שהגיע על תקן מומחה.

בדיקה של כלל הדוברים הערבים מעלה כי הדובר שזכה לבולטות הגדולה ביותר בשנה החולפת היה ח"כ מנסור עבאס, שהופיע 213 פעמים. אחריו ח"כ אחמד טיבי עם 164 הופעות, ח"כ עיסאווי פריג' עם 132 הופעות, וח"כ איימן עודה ופרויקטור הקורונה סלמן זרקא עם 104 הופעות כל אחד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​