לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשנת 2022 חלה ירידה בשיעור הדוברים הערבים במרבית תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בערוצי השידור המובילים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. יחד עם זאת, בתוכניות הפוליטיות המשודרות בטלוויזיה המסחרית חלה בשנה שעברה עלייה בשיעור הייצוג של הדוברים הערבים, בהמשך לזינוק שהחל בשנת 2020.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

מבט ממוקד בתוכניות האקטואליה המובילות מעלה ירידה מתונה אצל רובן בשיעור הייצוג שהעניקו לחברה הערבית בישראל, יוצאות דופן היו התוכניות הפוליטיות בערוצי הטלוויזיה, שזינקו לראש טבלת מדד הייצוג. עלייה מתונה נרשמה גם בתוכנית "השבוע עם גאולה אבן" של כאן 11 ובשתי תוכניות מתחתית הטבלה - "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12 ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13.

בראש טבלת התוכניות לשנת 2022 ניצבת "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שלאורך למעלה ממחצית השנה הונחתה בידי רינה מצליח ובהמשך בידי עמית סגל ובן כספית. את התוכנית ערכו שיר פור וישי הראל.

בשנים האחרונות רשמה "פגוש את העיתונות" עלייה מתונה בשיעור הייצוג, שהיה נמוך במיוחד לאורך השנים: מממוצע של 2% בלבד בשנת 2017 ל-3.3% בשנת 2020. את 2021 סיימה "פגוש את העיתונות" עם שיעור ייצוג ממוצע של 8% ואילו את שנת 2022 סיימה עם שיעור ייצוג של 10%.

במקום השני ניצבת המתחרה מהעבר השני של המתרס, "המטה המרכזי" של חדשות 13 בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק. כמו "פגוש את העיתונות", גם המטה המרכזי נשרכה לאורך שנים ארוכות בתחתית הטבלה, עד שבשנת 2021 קפצה למקום הרביעי. בשנה שעברה התקדמה עוד שני שלבים למקום השני, עם שיעור ייצוג ממוצע של 7.3%.

האם החברה הערבית הפכה למעניינת יותר עבור התוכניות הפוליטיות? לאו דווקא. "פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" מייצגות את אופי הסיקור הפוליטי בישראל, שבאופן מסורתי מעדיף את העימותים והמאבקים הפוליטיים ולא את הסוגיות העקרוניות שהפוליטיקאים מבקשים לקדם. מרגע שמפלגה ערבית הפכה בשנת 2021 לשחקן משמעותי בזירה הפוליטית הישראלית, כשביכולתה להפיל את הממשלה, הפכו גם פוליטיקאים ערבים מרואיינים לגיטימיים ב"פגוש את העיתונות" וב"המטה המרכזי", שבעבר בלטו לרעה בהדרת ערבים.

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, עם שיעור ייצוג ממוצע של 7%.

"סדר יום" מקפידה להעניק ייצוג גבוה יחסית לחברה הערבית בישראל מזה שנים, ומגיעה למקומות הראשונים במדד הייצוג מאז החלו המדידות ב-2016. התוכנית גם מקפידה לאורך השנים לשלב נשים ערביות ומומחים ערבים רבים, הרבה יותר מאשר הממוצע בקרב התוכניות שבמעקב מדד הייצוג. כך היה גם בשנת 2022.

אם מתמקדים בתוכניות הרדיו בלבד ניתן לראות כי רק שלוש תוכניות הגיעו לשיעור ייצוג גבוה מהממוצע, וזאת בשונה משנים קודמות בהן הפגין הרדיו הישגים מרשימים בייצוג החברה הערבית. עוד עולה כי התוכניות של גלי-צה"ל השיגו נתונים טובים פחות מאלו של כאן ב', אף ששני הערוצים ציבוריים ואינם אמורים לפעול לפי שיקולי רייטינג.

רינו צרור (צילום: יעל צור)

רינו צרור (צילום: יעל צור)

אחרי "סדר יום" (7%) ו"הבוקר הזה" (6.2%) של כאן ב', ניצבת "רינו צרור" (5.7%) של גלי-צה"ל, שאף היא הפגינה ביצועים יפים לאורך השנים במדד הייצוג. כל יתר התוכניות השיגו נתון נמוך מממוצע התוכניות שבמעקב. "קלמן ליברמן" של כאן ב' עם 3.4%, "בנימיני וגואטה" (לשעבר "שלי וגואטה"), אף היא של כאן ב', עם 3% בלבד.

"ספי עובדיה ויניר קוזין", התוכנית שהחליפה בגל"צ את "מה בוער" הוותיקה, הגיעה ל-2.9% בלבד. "נכון להבוקר" של גל"צ, תוכנית שבשנה שעברה השיגה נתון של 9.6%, שהיה מציב אותה בראש טבלת הרדיו השנה, סיימה את 2022 עם 2.8% בלבד. "חמש בערב" של גל"צ, שהחליפה את "וילנסקי את ברדוגו", סיימה את 2022 עם 1.7% בלבד.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה העלתה כי גם בשנת 2022 הובילה "חדשות הערב" של כאן 11 על פני שתי המהדורות בערוצים המסחריים.

"חדשות הערב", אותה הגישה במהלך 2022 מיכל רבינוביץ' וערכו רום ליאור ועילי לוין, סיימה את השנה עם שיעור ייצוג ממוצע של 4.6%. את שיעור הייצוג הגבוה יחסית לשתי המהדורות המתחרות חבה "חדשות הערב" בין היתר לעיתונאי ערן זינגר, שאחראי בין היתר על סדרות הכתבות "קול איסראיל", המוקדשת לחברה הערבית בישראל.

המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת אודי סגל והילה קורח, סיימה את השנה שעברה עם 3.2% בלבד, ובכל זאת הספיק לה הנתון העגום למקום השני, לפני מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת יניב הלפגוט, שסיימה את השנה עם 3.1% בלבד.

הנתון של חדשות 12 עגום במיוחד לאור העובדה כי שיעורי הצפייה במהדורת חדשות 12 עולים פעמים רבות על שיעורי הצפייה של שתי המהדורות המתחרות גם יחד, כך שהשפעתה הפוטנציאלית על חשיפת החברה הערבית בפני הציבור הישראלי גדולה בהרבה משל מתחרותיה.

כל תוכניות האקטואליה המשודרות ברצועת הפרה-פריים בערוצי הטלוויזיה רשמו נתונים נמוכים במיוחד בשנת 2022.

"שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12 מובילה את רצועת השידור עם נתון נמוך של 2.9%, אחריה "חמש עם רפי רשף", אף היא של חדשות 12, עם 2.5%. "עצם העניין" בהגשת קלמן ליבסקינד, נציגת השידור הציבורי ברצועה, מגיעה למקום השלישי בלבד עם 2.2%. שתי התוכניות של רשת 13, "שש עם אמנון לוי" ו"לפני החדשות" (שהוחלפה לקראת סוף השנה) הניבו נתונים נמוכים במיוחד של 1.9% ו-0.9% בהתאמה. במקום האחרון דווקא התוכנית שזוכה לשיעורי הצפייה הגבוהים ברצועה: "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו, שהסתפקה ב-0.7% בלבד דוברים ערבים.

התמקדות בתחתית טבלת התוכניות מעלה כי "תוכנית חיסכון" של חדשות 12 הצליחה להביא לידי ביטוי פחות דוברים ודוברות מהחברה הערבית לעומת כל תוכנית מרכזית אחרת ברדיו ובטלוויזיה.

כאמור, "תוכנית חיסכון" היא מתוכניות החדשות והאקטואליה הנצפות בישראל. היא אמורה לעסוק בנושאי כלכלה וצרכנות, שמעסיקים את החברה הערבית בישראל לא פחות מאשר את האזרחים היהודים החיים במדינה. ובכל זאת, "תוכנית חיסכון" מתעלמת מכ-18% מאזרחי המדינה באופן כמעט מוחלט. רק 0.7% מהדוברים בתוכנית בשנת 2022 היו מהחברה הערבית.

מעט מעליה, עם 0.9%, "לפני החדשות" של רשת 13 בהנחיית שרון גל, שלקראת סוף השנה ירדה מהאוויר והוחלפה בתוכנית "אזור בחירה". במקום השלישי מהסוף יומן הערב של גלי-צה"ל, "חמש בערב". רק 1.7% מכלל הדוברים בתוכנית זו בשנת 2022 באו מהחברה הערבית.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​