לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

כמו במערכות הבחירות מהשנים האחרונות, גם בבחירות לכנסת שנערכו בתחילת החודש קולם של המצביעים הערבים היה מכריע. הפיצול הנוסף ברשימה המשותפת הביא להתמודדות העצמאית והכושלת של בל"ד ולמחיקת כ-140 אלף קולות. הנטישה של מצביעים ערבים את מפלגת מרצ תרמה לכישלונה של המפלגה לעבור את אחוז החסימה, מה שהוביל למחיקת כ-150 אלף קולות נוספים.

ובכל זאת גם הפעם, כמו בבחירות קודמות, במשדרי הבחירות של שלושת הערוצים המרכזיים לא ניתנה במה ראויה לנציגי החברה הערבית, כך עולה מבדיקה מיוחדת שבוצעה במסגרת מדד הייצוג, מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה. עם זאת, שיעור הייצוג של הערבים באולפני הבחירות בשנה זו היה הגבוה ביותר בכל חמש מערכות הבחירות האחרונות.

בבחירות אפריל 2019 רק 4.5% מכלל המרואיינים בשלושת אולפני הבחירות של הערוצים המרכזיים היו ערבים. בבחירות שנערכו בספטמבר אותה שנה שיעור המרואיינים הערבים עלה ועמד על 7.5%, אולם בשתי מערכות הבחירות שבאו בהמשך שוב נפל השיעור ל-5.4% במרץ 2020 ו-5.7% במרץ 2021.

הפעם, בבחירות 2022, מתוך 135 אורחים ומרואיינים שקיבלו את הכבוד להיכנס לאולפני הבחירות של הערוצים כאן 11, קשת 12 ורשת 13, משעת פרסום המדגמים ביום ה-1.11 בשעה 22:00 ועד השעה 22:00 למחרת, 12 היו ערבים, כ-8.9% (בדיקה זו, יש להדגיש, התמקדה באורחים ומרואיינים ולא כללה את חברי המערכת של כל אחת מחברות החדשות). ובכל זאת, מדובר בייצוג חסר. החברה הערבית מונה כ-18% מאזרחי המדינה, כלומר פי שתיים מהייצוג שקיבלה במשדרים.

פילוח לפי הערוצים מלמד כי מבין שלושת הערוצים המרכזיים, דווקא תאגיד השידור הישראלי, שבדרך כלל בולט לטובה במדד הייצוג ואף הוביל בעבר את בדיקות הייצוג באולפני הבחירות, הגיע הפעם למקום השלישי, אחרי שני הערוצים המסחריים.

במשדר הבחירות של כאן 11, לפי הבדיקה של חברת יפעת מחקרי מדיה, השתתפו 31 מרואיינים שאינם חלק ממערכת תאגיד השידור הישראלי. מתוכם, רק שניים היו ערבים: הפרשן עפיף אבו-מוך והפעילה הפוליטית פידא שחאדה (מנגד, העיתונאי סולימאן מסוודה, חבר מערכת חדשות כאן 11, התייצב באולפן וליווה את המשדר מתחילתו ולמחרת הצטרף גם פיראס חאמד, מנהל ערוץ כאן מכאן של התאגיד). במילים אחרות, שיעור הייצוג של החברה הערבית מתוך כלל המרואיינים שאינם חברי מערכת בתאגיד עמד על כ-6.5%. בראש חטיבת החדשות של התאגיד עומד ברוך שי.

במשדר הבחירות של קשת 12 הופיעו חמישה דוברים ערבים מתוך 51. השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', השחקנית ואשת התקשורת רנין בולוס, העיתונאית לוסי אהריש, העיתונאי לשעבר וראש המועצה המקומית דלית אל-כרמל רפיק חלבי וד"ר מוחמד ח'לאילה מאוניברסיטת חיפה. שיעור הייצוג של החברה הערבית מתוך כלל המרואיינים בערוץ קשת 12 עמד על כ-9.8%. מנכ"ל חברת החדשות של קשת 12 הוא אבי וייס.

במשדר הבחירות של רשת 13 הופיעו גם כן חמישה דוברים ערבים, מתוך 53: הפרשן עפיף אבו-מוך, השר לשעבר איוב קרא, העיתונאי פיראס ח'טיב, השחקנית ואשת התקשורת רנין בולוס והעורכת פרידה ג'אבר-בראנסי. שיעור הייצוג של החברה הערבית מתוך כלל המרואיינים בערוץ רשת 13 עמד על כ-9.4%. מנכ"ל חברת החדשות של רשת 13 הוא אבירם אלעד.

גם מבחינת תזמון מתן זכות הביטוי לנציגי החברה הערבית בלט הפעם לרעה השידור הציבורי.

הערוץ הראשון שהכניס לאולפניו נציג של החברה הערבית שאינו חבר מערכת היה קשת 12. בשעה רבע לשתיים בלילה לערך הצטרף השר עיסאווי פריג' למשדר הבחירות של הערוץ. כשעה מאוחר יותר, ברבע לשלוש בלילה, הופיע עפיף אבו-מוך במשדר רשת 13. צופי משדר הבחירות של כאן 11, לעומת זאת, ראו את שני המרואיינים הערבים אבו-מוך ושחאדה רק אחרי נאום הניצחון של נתניהו בליל הבחירות, כלומר אחרי השעה שלוש וחצי בלילה, בשעה שצופים רבים כבר נטשו את השידור.

החברה הערבית סבלה מיחס מפלה לא רק בשל מספר הדוברים המועט יחסית אלא גם בשל אופי הראיונות עמם. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה "עיקר ההידברות מול מרואיינים ערבים הייתה בנושאים של פרשנות על התוצאות ומגמות ההצבעה בחברה הערבית, והם כמעט לא נשאלו על המגמות בבחירות באופן כללי".

במילים אחרות, שוב קרה שפרשנים יהודים מוזמנים לדבר על תוצאות הבחירות באופן כללי, על התוצאות בימין ובשמאל, במפלגות החרדיות ובחברה הערבית. אך המרואיינים הערבים נדרשים לצמצם את דעתם לפרשנות על ההצבעה של החברה הערבית בלבד, וכמעט שאינם זוכים להזדמנות להביע את דעתם על התמורות הפוליטיות במפלגות היהודיות אף שלעליה הדרמטית בכוחה של מפלגת הציונות-הדתית, למשל, צפויה להיות השפעה מכרעת על החברה הערבית בישראל.

גם בבדיקת הייצוג בשידורים הישירים ממוקדי הבחירות בשטח איכזב כאן 11.

הערוץ הראשון שעבר לראיין פוליטיקאי ערבי מהשטח היה קשת 12, שכבר ב-22:20 נתן לפוראת נסאר לראיין את ח"כ איימן עודה, יו"ר חד"ש, ממטה המפלגה. זמן קצר לאחר מכן, ב-22:40, ניתן היה לראות ברשת 13 את עלי מוגרבי משוחח עם יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, ומשם עבר השידור לחזי סימנטוב שדיווח ממטה בל"ד וראיין את הח"כ לשעבר מטאנס שחאדה. ח"כ עבאס הופיע גם בקשת 12 בשעה 22:46.

אל שידורי כאן 11, לעומת זאת, הגיע ח"כ עבאס רק ב-23:09, כמעט שעה אחרי המרואיין הערבי הראשון בערוצים המסחריים. בהמשך הלילה הופיע בכאן 11 גם יו"ר בל"ד ח"כ סמי אבו-שחאדה, אך בערוצים המסחריים ניתן היה לקבל גם בשעות הבוקר למחרת דיווחים מביתו של ח"כ עבאס ואילו בכאן 11 לא.

בדיקה מקיפה יותר של דיווחים ממטות המפלגות ובתי ראשיהן, מרגע פרסום תוצאות המדגמים ועד לשעה 22:00 למחרת היום, מצאה גם היא כי ערוץ כאן 11 משתרך מאחור.

בערוץ כאן 11 רק 8% מהדיווחים החיים ממטות המפלגות ומסמוך לביתם או סמוך לבתי המלון שבהם השתכנו ראשי המפלגות, נגעו למפלגות וחברי-כנסת ערבים. בערוץ קשת 12 הגיעו לשיעור של 11% מכלל דיווחי השטח ביממה שלאחר פרסום תוצאות המדגמים, ואילו בערוץ רשת 13 הגיעו לשיעור של 12%.

בנוסף בדקה הפעם חברת יפעת מחקרי מדיה את ייצוג החברה הערבית בשידורי יום הבחירות עצמו, בין השעות 12:00 בצהריים ועד 20:00 בערב. כל חברת חדשות שלחה את נציגיה לשלל מוקדי הצבעה, אך לא כולם מצאו לנכון למקם את נציגיהם במוקדי הצבעה ערבים.

בכאן 11 היו 19 דיווחים מישובים שונים. 16 דיווחים היו מיישובים יהודיים, שניים מישובים ערביים ואחד מיישוב מעורב. במילים אחרות, 84% מהדיווחים שבאו מהשטח הגיעו מישובים יהודיים.

בקשת 12 התמונה היתה דומה. מתוך 22 דיווחים מהשטח, 19 היו מיישובים יהודיים ו-3 בלבד מיישובים מעורבים. אף לא דיווח אחד הגיע מיישוב שתושביו ערבים.

ברשת 13, לעומת זאת, שודרו 10 דיווחים מיישובים שונים, חמישה מיישובים יהודיים וחמישה מישובים ערביים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​