"תפירת תיקים" הוא אחד ממטבעות הלשון הנפוצים בז'רגון של בנימין נתניהו וחסידיו בתקשורת וברשתות החברתיות, מוטיב קבוע בנאומים מצולמים ובדפי המסרים של ראש הממשלה לשעבר מאז יצא למסע צלב נגד מערכת אכיפת החוק. אחד היסודות לזעקה הביביסטית על תפירת התיקים הוא הטענה שהפרקליטות המציאה עבירה כשקבעה שהטיה של סיקור עיתונאי יכולה לעלות לכדי שוחד.

בימים אלה, באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים, היכן שמתנהל משפטו של ח"כ נתניהו, צף ועולה שוב ושוב סיפור מן העבר שמעלה את האפשרות שהמציאות הפוכה: דווקא היכן שמערכת אכיפת החוק נתקלה בעדויות על מערכת יחסים ברורה ומתמשכת של תן וקח בין נתניהו לכלי תקשורת, החוקרים והפרקליטים בחרו להפנות את מבטם הצידה ולא לחקור לעומק.

כתב האישום במשפט המו"לים מייחס לנתניהו דפוס פעולה: קידום אינטרסים עסקיים של מו"לים – נוני מוזס ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' – ובתמורה דרישה לקבל עיתונות מטעם. לטענת עד המדינה ניר חפץ, הדפוס הזה חזר על עצמו גם במגעים בין נתניהו לערוץ 20. חפץ אינו בהכרח עד אמין, אך במקרה זה גרסתו נתמכת בראיות המעידות על הסינרגיה בין נתניהו לערוץ, בהן תכתובת מסרונים שנחשפה במסגרת החקירה והקלטה של נתניהו מעביר הוראות לשר התקשורת.

בנימין נתניהו בעצרת בחירות ששודרה בערוץ 20 בניגוד לחוק, 17.3.2015 (צילום מסך)

בנימין נתניהו בעצרת בחירות ששודרה בערוץ 20 בניגוד לחוק, 17.3.2015 (צילום מסך)

ערוץ 20, שלאחרונה שינה את שמו לערוץ 14, שייך ליצחק מירילשווילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשווילי. הונה של משפחת מירילשווילי, מהמשפחות העשירות בישראל, מוערך במיליארדי שקלים. ערוץ הטלוויזיה של הבן יצחק הוקם ב-2014 כערוץ למורשת ישראל, אבל מהר מאוד הפר את תנאי הרישיון והחל להתמקד בחדשות. לא באופן כללי, אלא מנקודת מבט ימנית, שהפכה בהמשך לנקודת המבט של איש ימין אחד: בנימין נתניהו.

ממש בתחילת הדרך, ב-2015, נקנס הערוץ ב-100 אלף שקל לאחר ששידר עצרת בחירות של נתניהו. מעט לאחר מכן נקנס שוב, הפעם ב-150 אלף שקל, בעקבות שידור מבזקי חדשות. ב-2017 נפתח נגדו הליך הפרה בעקבות שידור ראיון חדשותי עם נתניהו. בשנים האחרונות, ככל שהתקדמו ההליכים הפליליים של נתניהו, הערוץ התמצב כדף מסרים משודר של משפחת נתניהו, בהובלת מגישים ומרואיינים שמהדהדים שוב ושוב את תיאוריית הקשר על כך שהשמאל, מערכת המשפט, המשטרה והעיתונות קשרו קשר להפלת ראש ממשלה באמצעות תפירת תיקים.

ניר חפץ בחקירה: "היתה פגישה שבה ישבנו בנימין נתניהו, מומו [פילבר] ואני בחדרו של נתניהו בבית ראש הממשלה, ובה בעצם מומו וביבי חילקו ביניהם גזרות – מי מסייע לערוץ 20 באיזה עניין"

נתניהו השיב טובה. ההפרה הסדרתית של תנאי הרישיון חשפה את ערוץ 20 לעוד ועוד סנקציות מטעם הגוף שפיקח עליו, מועצת הכבלים והלוויין. בשלב מסוים אף איימה המועצה לחלט מכספי הערוץ 3 מיליון שקל – סכום לא מבוטל, במיוחד לנוכח ההערכה המקובלת בענף שלפיה הערוץ מדמם כסף באופן קבוע ואינו מייצר רווח לבעליו.

הפתרון שהעלה נתניהו היה גורף ואגרסיבי: לבטל את המועצה. בהקלטות מסוף 2017 שנחשפו בחדשות 13 ניתן לשמוע את נתניהו דורש כמה פעמים משר התקשורת דאז, איוב קרא, לפעול לביטול המועצה, שחוסה תחת משרד התקשורת. "תבטל אותה לגמרי", דרש ראש הממשלה דאז מחברו למפלגה.

סגירת המועצה לא יצאה לפועל. במקום זה, נתניהו ואנשיו פשוט שינו את החוק. בדרך הם עקפו את ועדת הכלכלה של הכנסת, שהוחזקה בידי האופוזיציה, והקימו ועדה מיוחדת בראשות ח"כ יואב קיש מהליכוד, שקידמה הצעת חוק של שרן השכל מהליכוד (כיום ח"כית מסיעת תקווה-חדשה). במשרד המשפטים מתחו ביקורת על ההליך החפוז והעקום, אך חקיקת הבזק לא נעצרה.

שר התקשורת איוב קרא וח"כ יואב קיש מהליכוד באחת הישיבות שבהן דנו ב"חוק ערוץ 20". הכנסת, 28.12.2017 (צילום: מרים אלסטר)

שר התקשורת איוב קרא וח"כ יואב קיש מהליכוד באחת הישיבות שבהן דנו ב"חוק ערוץ 20". הכנסת, דצמבר 2017 (צילום: מרים אלסטר)

"מדובר בהטבה שהיא בעצם מלוכלכת מתחילתה עד סופה", אמרה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שהופיעה בפני הוועדה, בראיון לאבנר הופשטיין ב"זמן ישראל". "כיניתי אותה 'תיק 5000', כי ברור לי שהמטרה היא ניסיון השתלטות נוסף על כלי תקשורת בישראל מכיוונו של ראש הממשלה. זה מתחיל כבר מהאכסניה – רגולציה בטלוויזיה נדונה בדרך כלל בוועדת הכלכלה של הכנסת, אבל כאן החליטו להעביר את זה לוועדה מיוחדת, ואז עשו מרתון של דיונים שלא נראה כמוהו בעבר בעולם התקשורת ובכלל בתולדות מדינת ישראל, חלקו אל תוך הלילה".

החוק  החדש הפחית באופן משמעותי את דרישות הרגולציה מהערוץ, הוציא את הפיקוח עליו מידי מועצת הכבלים והעביר אותו לאחריות הרשות השנייה – רגולטור רעוע וחלש שהשר איוב קרא טען באוזני נתניהו שהוא שולט בו באופן מוחלט. לרישיון המוגבל שניתן לבעלים מירילשווילי במקור, שדיבר על ערוץ שיעסוק בתכני דת ומסורת, התווסף היתר לשדר חדשות – אך ללא החובות הנרחבים החלים על שאר הערוצים המסחריים שמשדרים חדשות.

נתניהו נטל אחריות על המהלך: בשיחה מוקלטת שנחשפה בחדשות 13 הוא נשמע צועק על השר קרא בעקבות דיווח שבו הקרדיט לחקיקה ניתן לקרא ולאיילת שקד, שרת המשפטים דאז. מהצעקות היה ברור שנתניהו רצה שהקרדיט יינתן לו, או לפחות לפוליטיקאים מהליכוד שקידמו את המהלך באופן רשמי.

יצחק מירילשווילי, בעל השליטה המוצהר בערוץ 14, לשעבר ערוץ 20 (צילום מסך מתוך סרטון של חב"ד)

יצחק מירילשווילי, בעל השליטה המוצהר בערוץ (צילום מסך מתוך סרטון של חב"ד)

נתניהו, ראוי לציין, כיהן כשר התקשורת במשך למעלה משנתיים, אך נאלץ לפרוש בפברואר 2017 עקב ניגוד עניינים. החוק שגרם לו לצעוק על השר קרא, מחליפו בתפקיד, עבר סופית ב-19 בפברואר 2018. באופן סמלי, יממה קודם לכן עצרה המשטרה שניים מאנשי האמון שלו, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר והדובר המשפחתי ניר חפץ, שבהמשך הפכו לעדי מדינה. לפי עדותו של חפץ, שניהם היו מעורבים בנסיונות של נתניהו לסייע לערוץ הטלוויזיה ששירת אותו בנאמנות.

חפץ הזכיר זאת לאחרונה במהלך עדותו בבית-המשפט, כשנחקר על-ידי סנגורו של נתניהו ב"תיק 4000", בעז בן-צור. בדיון שהתקיים ב-7 בדצמבר טען חפץ שלא נחשף למקרים שבהם נתניהו כרך בין ענייני רגולציה לאופן שבו סוקר באתר "וואלה" של משפחת אלוביץ', אבל מיד הוסיף: "יש מקרים שכן – ערוץ 20 למשל". אחד השופטים, משה בר-עם, מיהר לנזוף בו – וחפץ לא הרחיב מעבר לכך.

ב-20 בדצמבר, סנגורו של שאול אלוביץ', ז'ק חן, ניסה לבסס טענה שלפיה כאשר חפץ עמד בקשר עם מו"לים הוא לא תמיד עשה זאת מטעם נתניהו – אלא גם מטעם עצמו, כדי לקדם אינטרסים עסקיים אישיים. במקרה של ערוץ 20 חפץ שלל את ההנחה הזאת לחלוטין. "100% מהפעילות שלי בערוץ 20 היתה בשליחות בנימין נתניהו", הצהיר.

העדות לקשר מושחת בין נתניהו לערוץ 20 עלתה גם בעוד הקשר. סנגורו של אלוביץ' ביקש להמחיש לשופטים שחוקרי המשטרה היו ממוקדי מטרה והתעלמו מפרטים בעדותו של חפץ שלא התאימו לתזה שלהם. חפץ אישר את הדברים באופן חלקי, ושלף דוגמה לנושא כזה: "דברים רגולטוריים ששלח אותי בנימין נתניהו לעשות לערוץ 20", כהגדרתו. "הם עצרו אותי, לא רצו לשמוע", העיד חפץ על חוקרי המשטרה. אלא שגם עו"ד חן מיהר לזנוח את הסוגיה ולעבור לנושא אחר.

"מומו וביבי חילקו ביניהם גזרות"

ניר חפץ חתם על הסכם עד המדינה שלו ב-4 במרץ 2018. מיד לאחר מכן מילא את חלקו בעסקה וחלק עם החוקרים מידע, מסמכים והקלטות שסייעו לביסוס שלושת התיקים הפליליים של נתניהו, הבוס שלו לשעבר: "תיק 4000", שעסק ביחסי נתניהו ובני הזוג אלוביץ', הבעלים של קבוצת בזק; "תיק 2000", שעסק ביחסיו עם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס; ו"תיק 1000", שעניינו תזרים טובות ההנאה שקיבל נתניהו מאילי ההון ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

היחסים של נתניהו עם ערוץ 20 לא נכנסו לכתב האישום, אך הערוץ והמהלך שנועד להכשיר את שידורי החדשות שלו עלו כמה פעמים בעדותו של חפץ במשטרה. לדברי חפץ, נתניהו ובני משפחתו ביקשו ממנו להעביר מסרים בנושא לשלמה (מומו) פילבר, שכיהן אז כמנכ"ל משרד התקשורת תחת השר נתניהו.

"תמיד המסר היה 'תגיד למומו שיעזור להם'", אמר ניר חפץ לחוקרים, וציין שהוא זוכר שגם שרה נתניהו ביקשה ממנו לעשות זאת כמה פעמים. לדבריו, יאיר נתניהו נתן לו רשימה של עיתונאים שביקש לגייס לערוץ 20

"אני זוכר פגישה אחת בבלפור, של מומו, שלי ושל ביבי, שעסקה בצורך לתת רוח גבית לערוץ 20", סיפר חפץ לחוקריו. בעדות שמסר למחרת הרחיב: "היתה פגישה שבה ישבנו בנימין נתניהו, מומו ואני בחדרו של נתניהו בבית ראש הממשלה, ובה בעצם מומו וביבי חילקו ביניהם גזרות – מי מסייע לערוץ 20 באיזה עניין". חפץ הגדיר את המעמד הזה "חריג", והסביר: "בדרך כלל מוציאים אותי מהחדר בפגישות מהסוג הזה", כלומר בפגישות שעסקו בענייני רגולציה.

במקרה אחר, סיפר חפץ, הוא נפגש עם פילבר לבדו והעביר לו מסר שלפיו "צריך לסייע לערוץ 20 עם רישיון" (הכוונה ככל הנראה להכשרת שידורי החדשות). "ממי המסר", שאל אחד החוקרים, וחפץ השיב: "מראש הממשלה. ראש הממשלה ומשפחתו. הייתי בבלפור עם ראש הממשלה ורעייתו, ועִדכנתי את מומו שזה רוח הדברים".

במקרה אחר, שעלה במשפט, חפץ סיפר כיצד הפגיש את פילבר עם הפרסומאי הבכיר אייל חומסקי, מבעלי קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים. לדברי חפץ, חומסקי חיפש דרך להכשיר את שידור משחקי הקבוצה בערוץ 20. "הוא רצה שהמשחקים באירופה ישודרו בערוץ 20", אמר חפץ על חומסקי, "אבל לערוץ היתה בעיה עם הרישיון, זה היה אמור להיות ערוץ מורשת. [...] הרישיון של השידורים לא כלל שידורי ספורט". עוד קודם לכן, ב-2014, הודיעו בערוץ 20 על כוונה לשדר את משחקיה הבינלאומיים של הקבוצה; מועצת הכבלים אסרה על כך.

שלמה פילבר, דצמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל)

שלמה פילבר (צילום: יונתן זינדל)

לדברי חפץ, סוגיית ערוץ 20 עלתה באופן קבוע בפגישותיו עם פילבר – וכך גם המסר על ה"עזרה" שיש להגיש לאנשי הערוץ. "תמיד המסר היה 'תגיד למומו שיעזור להם'", הדגיש עד המדינה באוזני חוקריו, וציין שהוא זוכר שגם שרה נתניהו ביקשה ממנו לעשות זאת כמה פעמים.

נתניהו השתדל לעזור לא רק לערוץ אלא גם למשפחה, עת התגייס למען עסקיו של מיכאל מירילשווילי, אביו של הבעלים המוצהר של ערוץ 20, יצחק מירילשווילי. תחקיר של "דה-מרקר" מ-2018 הראה כיצד ייחצן נתניהו את חברת "ווטר ג'ן" של מיכאל מירילשווילי, שעוסקת בטכנולוגיות לטיהור מים. נתניהו הציג את החברה כאופציה ראויה להשקעה בפורומים בינלאומיים, בהם העצרת הכללית של האו"ם וכנס של השדולה היהודית-אמריקאית איפא"ק. במקרה אחד הצטרפו אנשי החברה לנסיעה דיפלומטית של נתניהו להודו, שם חתמו על מזכר הבנות עם התאגיד ההודי טאטא, שקשריו של נתניהו עם בעליו, ראטן טאטא, הם חלק מ"תיק 1000".

חפץ ופילבר מחממים את "מכונת הסמסים"

חומרים שנאספו מחפץ במסגרת החקירה חיזקו את עדותו לגבי המעורבות שלו ושל פילבר בענייני ערוץ 20. רצף מסרונים שהחליפו ביניהם שני עדי המדינה ב-1 באפריל 2016 ממחיש עד כמה היו מגויסים למען ערוץ 20, וכיצד הגה מנכ"ל משרד התקשורת קמפיין שיווקי לטובת הערוץ ונגד כלי תקשורת אחר.

לבג"ץ בדיוק הוגשה אז עתירה נגד החלטה של מועצת הכבלים והלוויין להתיר לערוץ 20 להקצות 25% מזמן השידור לתכנים שאינם קשורים למורשת ישראל, במקום 10%. את העתירה הגישה חברת RGE, שהחזיקה באותה תקופה בערוץ 10 – אז אחד מכלי התקשורת הביקורתיים ביותר כלפי נתניהו, שראה בו אויב מובהק.

שלמה פילבר הציע לניר חפץ לגייס את נתניהו לקמפיין למען ערוץ 20: "אפשר להקליט או לבקש פוסט של הבוס. שיגיד 'אנחנו הולכים על תחרות בשוק התקשורת, לכולם יש זכות להישמע. הגילדה הישנה ניסתה לסגור את 'ישראל היום', ועכשיו את ערוץ 20'"

נתניהו, מתוקף תפקידו כשר תקשורת, הטיל על המנכ"ל פילבר לעמוד בראש ועדה שנועדה לשנות את מבנה הרגולציה בענף הטלוויזיה ("ועדת פילבר"), ובסופו של דבר גם סיפקה את התשתית לחקיקה שהתירה לערוץ 20 לשדר חדשות והוציאה אותו מאחריות מועצת הכבלים. אבל בינתיים נדרש הערוץ להתמודד עם העתירה.

"מה דעתך להרים קמפיין של ערוץ 20 + באזז ברשתות, 'ערוץ 10 רוצה לסגור את ערוץ 20 – מפסיקים לצפות בערוץ 10'", כתב פילבר לחפץ במסרון. "המטרה – לפגוע לו ברייטינג. יש להם מדידה יומית, כשיבינו את הנזק המיידי ימשכו ידיים. אפשר לסמן יום מסוים בעוד שבוע ולעשות קמפיין לקראתו. זה סיכון אבל עשוי להיות שוס. נלחמים על חופש הביטוי!!".

"מומו זה גאוני", השיב חפץ.

פילבר הציע לגייס לשם כך את נתניהו: "אפשר להקליט או לבקש פוסט של הבוס. שיגיד: 'אנחנו הולכים על תחרות בשוק התקשורת, לכולם יש זכות להישמע. הגילדה הישנה ניסתה לסגור את 'ישראל היום', ועכשיו את ערוץ 20'. צריך לזכור שהבג"ץ הוא בעקיפין נגדו [נגד נתניהו] כשר שאחראי על מועצת הכבלים, שקיבלה את ההחלטה".

שרה ויאיר נתניהו באירוע הדלקת נרות חנוכה, דצמבר 2015 (צילום: הדס פרוש)

שרה ויאיר נתניהו, דצמבר 2015 (צילום: הדס פרוש)

פילבר הוסיף: "קובעים שעה מסוימת של תוכנית דגל שלהם ביום כלשהו, עושים במקביל תוכנית מיוחדת, אטרקטיבית, על חופש הביטוי. מפעילים את מכונת הסמסים ושולחים לחצי מיליון ימנים לעבור באותה שעה לערוץ 20 – ורשבסקי [מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי] מת במקום".

חפץ צינן את ההתלהבות: "בלי שר התקשורת, כי זה מעיד שיש לו דעה קדומה כביכול לגבי מתן רישיון לחדשות להם. אגב, הם כבר מיואשים, שלושה שבועות לא עונים להם בכלל".

"זה יכול להיות מבחן לפוטנציאל וגם סוג של חשיפה", השיב לו פילבר.

חפץ עבר לפסים אופרטיביים: "זה פשוט – מתקצבים קמפיין אינטרנטי וברדיו וב'ישראל היום', ואולי אפילו בערוץ 2. שמים על זה שני מיליון שקל. זה שיווק אדיר ומיצוב לערוץ. [...] לדעתי זה רעיון אדיר, אשאל את אבי (ככל הנראה אבי בר, מנכ"ל הערוץ דאז; א"ב) אם זה מתאים לו. כמובן ללא ציון מי הקופירייטר חחח".

פילבר, לקראת סיום ההתכתבות, הציע סלוגן: "עוברים לערוץ 20 – שווה כפליים מערוץ 10". חפץ שיבח אותו בחום: "מומו, אתה בתפקיד הלא נכון, ראש מחלקת קריאייטיב או אסטרטגיה במשרד פרסום גדול יותר מתאים לך מראש ועדת פילבר, רחמנא ליצלן".

בהתכתבות לא צוין מהי "מכונת הסמסים" והאם המימון שעליו דיבר חפץ, 2 מיליון שקל, יגיע מתקציב ערוץ 20 או ממקור אחר. המנכ"ל לשעבר אבי בר מסר בתגובה לפניית "העין השביעית" שהוא "לא מכיר פנייה כזו, וגם לא קמפיין שכזה".

הרשימה של יאיר נתניהו

כשחפץ נחקר במשטרה הוא התייחס גם לצד השני של המשוואה – הנכונות של ערוץ 20 לפעול למען האינטרסים של נתניהו. אחת התופעות שנחשפו בחקירה היא הנוהג של נתניהו ומקורביו לנצל את עמדת הכוח שלהם כדי לשתול אנשים מטעמם בשורה של כלי תקשורת. מהעדויות שנאספו עולה שהתופעה התרחשה ב"וואלה", תאגיד השידור הציבורי, גלי-צה"ל, רשות השידור, "מעריב" ו"ישראל היום". בעסקת "תיק 2000", נתניהו ונוני מוזס דנו בין היתר באפשרות שנתניהו יבחר באופן אישי כותבי טורים שיגויסו ל"ידיעות אחרונות".

עד המדינה ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 7.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

ניר חפץ (צילום: יונתן זינדל)

לטענת חפץ, התופעה חזרה על עצמה גם עם ערוץ 20. באתר "העין השביעית" נחשף כי פעיל ליכוד בשם אביהו סופר, שנתניהו ניסה לשתול כפובליציסט ב"וואלה" וב"מעריב" (כך לפי עדותו של ניר חפץ) הפך לפאנליסט בערוץ. אך זו רק דוגמה אחת. "אני ישבתי בבלפור עם יאיר [נתניהו], ויאיר נתן לי רשימה של שמות שאציע לערוץ 20", שִחזר חפץ באוזני חוקריו. חפץ נקב בשם אחד שזכר: "ארז תדמור היה ברשימה הזו". תדמור, עיתונאי לשעבר וממקימי ארגון "אם תרצו", עבד בקמפיינים של הליכוד וכתב נאומים לנתניהו. לטענת חפץ, יאיר נתניהו ביקש ממנו יותר מפעם אחת לפנות למנכ"ל ערוץ 20 באופן אישי ולבקש שתדמור "ישולב" בשידורי הערוץ.

שמו של תדמור עלה גם באחד הפיתולים הגרוטסקיים של "תיק 4000". בדצמבר 2016 פנה אל חפץ מנכ"ל "וואלה" דאז, אילן ישועה, וביקש ממנו אישור לגייס כתב מדיני חדש – העיתונאי אלמוג בוקר. "נסה לשחרר לי את הבחור שהזכרתי, זה חשוב לי", כתב לו ישועה. חפץ, בתשובה, הציע מועמד משל עצמו: "ארז תדמור בא בחשבון ככתב פוליטי?". ב"וואלה" אמנם דחו את ההצעה, אבל תדמור הפך למגיש ופאנליסט קבוע בערוץ 20, בדיוק כפי שביקש לכאורה בנו של נתניהו.

הסיפור על הרשימה של יאיר נתניהו, בהנחה שהוא נאמן למציאות, מחזק את הרושם שהמעגל הקרוב של בנימין נתניהו התייחס לערוץ 20 כאל מעין שלוחה של צוות הקמפיין (אגב, עוד לפני שתדמור צורף לצוות הערוץ, בעת שעבד בקמפיין הבחירות של הליכוד, הוא התראיין בערוץ 20 תחת הטיקט "עיתונאי". בערוץ מסרו אז שמדובר בטעות של מפיקה). במהלך המשפט והחקירה, כשחפץ תיאר את עבודתו כדובר, הוא ציין כמה וכמה פעמים שערוץ 20 ברשימה מצומצמת של כלי תקשורת שהוגדרו "ידידותיים", שבהם ניתן היה להשתיל בקלות ידיעות יחצניות של נתניהו גם כשלא היה להן ערך חדשותי.

ארז תדמור, "עיתונאי", מתראיין בערוץ 20 בתקופה שבה עבד בקמפיין הבחירות של הליכוד. 10.2.2019 (צילום מסך)

ארז תדמור, "עיתונאי", מתראיין בערוץ 20 בפברואר 2019, בתקופה שבה עבד בקמפיין הבחירות של הליכוד (צילום מסך)

אבל ההתגייסות הטוטאלית למען ראש הממשלה לשעבר נשקפת לא רק מחומרי החקירה והעדויות, אלא גם יום-יום ממסך הטלוויזיה. מצבת המגישים הנוכחית של ערוץ 20 היא נבחרת חלומות ביביסטית: אראל סג"ל ויעקב ברדוגו, שלטענת חפץ הובאו לגלי-צה"ל כדי לייצג בה את האג'נדה של נתניהו, ועמם שמעון ריקלין, ינון מגל, בועז גולן ויערה זרד, שכמו ארז תדמור עבדה בקמפיין הבחירות של הליכוד.

כמה ממגישי הערוץ המשיכו לכנות את נתניהו "ראש הממשלה" גם לאחר שהוחלף. אחרים תיארו אותו כ"מלך ישראל" ו"שליח השם". מגל, סג"ל וריקלין, שלושת המנחים הבולטים בערוץ, הצטלמו באחת ממערכות הבחירות האחרונות כשהם מזמרים עם נתניהו את השיר "שבחי ירושלים". מגל וריקלין גם רקדו מול המצלמות בהפגנה של תומכי נתניהו מחוץ לבית-המשפט בירושלים. ברקע התנגן ג'ינגל הבחירות של הליכוד.

פרשני ושדרני ערוץ 20 חוזרים שוב ושוב על תזת "התיקים תפורים" ביחס למשפטו הפלילי של נתניהו, מודיעים לצופים ש"התיקים מתפוררים" ומהדהדים את ההאשמותיו כלפי המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה.

כשנתניהו ורעייתו חפצים להתראיין בלי חשש משאלות לא נוחות, הערוץ נותן להם בימה. זכור במיוחד ראיון ארוך ומלטף של ריקלין עם שרה נתניהו מ-2017 ("ראיון ההנהונים"), ולצדו רצף של ראיונות עם בעלה בתקופה שבה נמנע כמעט לגמרי מראיונות לכלי תקשורת אחרים. לפני כחודש, כשהערוץ עבר לשדר באפיק 14, נתניהו קרא לציבור להוריד את האפליקציה החדשה שלו – וגם חנך את האולפן כשהתייצב לעוד ראיון נעים ונוח.

עד כמה נתניהו היה מעורב בהנדסת העומק שאִפשרה לערוץ הבית שלו להפוך לערוץ חדשות? איש המפתח שיוכל לספר על כך הוא עד המדינה שלמה פילבר, שצפוי להתחיל את עדותו בבית-המשפט בעוד שבועות אחדים.

תגובות

איתי וולמן, מנכ"ל ערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20), מסר בתגובה: "החל מיום הקמתו, ותחת ממשלות ימין, ספג ערוץ 20 התעללות רגולטורית חסרת תקדים. ככל הנראה, הרצונות לסייע לפתיחת שוק התקשורת, אם היו כאלה, נשארו בגדר רצונות בלבד. תיקון חוק התקשורת (2018), שהקל עם ארבעת הערוצים הייעודיים, עבר בכנסת פה אחד, בתמיכת כל סיעות הבית, ללא אף מתנגד".

יצחק מירילשווילי, בעל הערוץ, בחר שלא להגיב לפניית "העין השביעית".

משפט המו"לים