"הורידו כעת את האפליקציה של ערוץ 14, ערוץ החדשות החדש של ישראל!" הנחה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו את שניים וחצי מיליון עוקביו השבוע (ג') בפייסבוק ובטוויטר. יומיים קודם לכן זכה נתניהו לראיון מלטף באותו ערוץ, במשדר הפתיחה החגיגי לרגל המעבר לערוץ 14 בשלט ושינוי השם "ערוץ 20" ל"עכשיו 14".

ההתגייסות הבוטה לקמפיין הפרסומי היא רק החוליה האחרונה בשרשרת מהלכים שנקט נתניהו לטובת הערוץ ובעליו, איל ההון יצחק מירלרשווילי. כראש ממשלה, נתניהו לחץ בכל כוחו, בחקיקת בזק בכנסת ובהתערבות ברגולציה תוך ניסיון לדרוס את מועצת הכבלים והלווין, על מנת שהערוץ, שהוקם כערוץ מורשת האמור לשדר תכנים הקשורים לדת ומסורת, יהפוך לערוץ חדשות. במועצת הכבלים והלוויין התנגדו לשינוי בדיעבד של תנאי רישיון השידור, אותו הפר הערוץ שוב ושוב (בין השאר, כששידר ראיון עם נתניהו).

בשיא מסע הלחצים של נתניהו, הנחה ראש הממשלה את שר התקשורת איוב קרא לבטל כליל את מועצת הכבלים והלווין כדי לקדם את שינוי הרישיון. השיחה בין השניים נחשפה על ידי ספי עובדיה בערוץ 13. עוד קודם לכן, ח"כים מהליכוד קידמו את הנושא בחקיקה חפוזה: הדיונים הופקעו מוועדת הכלכלה, בראשה עמד ח"כ איתן כבל מהאופוזיציה. הוקמה ועדה מיוחדת בכנסת בראשות ח"כ יואב קיש מהליכוד. הדיונים התרחשו בחטף וללא הליך ראוי, תוך התעלמות מביקורת משרד המשפטים.

בנימין נתניהו מתגייס לקמפיין של ערוץ 14, בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו

בנימין נתניהו מתגייס לקמפיין של ערוץ 14, בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו

בימים אלה מתנהל בירושלים משפטו הפלילי של נתניהו, ששניים משלושת האישומים שבמרכזו נסובים על עסקאות תן וקח של נתניהו עם מו"לים וכלי תקשורת. ב"תיק 4000" נאשם נתניהו כי התערב ברגולציה לטובת חברת בזק, בעוד בעל השליטה שאול אלוביץ' מעניק לנתניהו מעורבות מרחיקת לכת בתכנים ובמינויים באתר "וואלה" שבבעלותו.

נראה כי ההירתמות של ערוץ 20 לטובת האינטרסים של נתניהו בולטת לא פחות מזו של "וואלה" בזמנו: פרשנים ושדרנים חוזרים שוב ושוב על תזת "התיקים תפורים" ו"התיקים מתפוררים" ביחס למשפט המתנהל כעת, תוך האשמות מתוזמרות כלפי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. כך גם ביחס למשפחת נתניהו, כשאחד המקרים הבולטים הוא ראיון מלטף וארוך של שרה נתניהו לשמעון ריקלין ב-2017.  בנו של נתניהו, יאיר, אף הצטרף לתוכנית בערוץ.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מתראיין במשדר ההשקה של ערוץ 14, אצל המראיינים ינון מגל ואראל סג"ל (צילום מסך)

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מתראיין במשדר ההשקה של ערוץ 14, אצל המראיינים ינון מגל ואראל סג"ל (צילום מסך)

לאחרונה נחשף ב"עין השביעית" כי פעיל ליכוד שנתניהו ניסה להציב כפובליציסט ב"וואלה" וב"מעריב" - כך לפי עדותו של ניר חפץ - הפך לפאנליסט בערוץ. אולם עד כה הקשר בין הערוץ ובעליו לבין נתניהו, טרם נחקר. דו"ח מבקר מדינה אחד, מסורס למדי, הילך בשולי הנעשה במועצת הכבלים והלווין.

גם מבלי להידרש לאספקט הפלילי, כבר כעת נראה שנתניהו עובר על הנחיות קודמות של ועדת האתיקה ושל היועץ המשפטי לממשלה, האוסרות על נבחרי ציבור לפרסם גופים מסחריים. "אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים", קבעה בעבר הוועדה, שבכנסת הנוכחית טרם החלה לפעול בשל מחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה על ייצוג חברי הכנסת ומינוי יו"ר הוועדה, וסירוב של הליכוד לקחת חלק בשורותיה.

יצחק מירילשוילי (צילום מסך)

יצחק מירילשוילי (צילום מסך)

באוקטובר האחרון פרסמנו ב"שקוף" כי חברי הכנסת עמיחי שיקלי, שמחה רוטמן ואמיר אוחנה השתתפו בקמפיין פרסומי של הוצאת הספרים "שיבולת". במקרה זה, היועץ המשפטי של הכנסת סבר כי לא מדובר בעבירה אתית.

בפניית "שקוף" לייעוץ המשפטי של הכנסת בנושא, בהיעדר ועדת אתיקה, אישר היועץ כי "אכן, חל איסור על חברי הכנסת לסייע בקידומם של גורמים מסחריים, בין היתר באמצעות נתינת חסות, קידום מכירות, מיתוג, או יחסי ציבור", אך לצד זאת הוסיף כי "לחבר הכנסת חופש פעולה רחב במילוי תפקידו, שליחותו הציבורית, וקידום מדיניות וערכים. פעולות שכאלו מצויות בליבת עבודתם של חברי הכנסת. יש הבדל בין ביטוי של השקפת עולם שמרנית במסגרת סרטון של גוף עסקי לבין המלצה על קניית פיצה ברשת מסחרית מסוימת".

ההידרשות של היועץ המשפטי של הכנסת להשתתפות של נבחר ציבור בפרסומת לרשת פיצות אינה היפותטית: כך בדיוק עשה בעבר חבר הכנסת מהליכוד אורן חזן. דווקא הדוגמה הזו ממחישה את הבעייתיות שבקביעת היועץ המשפטי של הכנסת, הפותח פתח למסמוס מוחלט של הוראות האתיקה.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו)

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו), 2017

כמו חברי הכנסת שטענו כי הם מקדמים את הוצאת הספרים מסיבות אידיאולוגיות, כך גם ח"כ חזן טען כי התגייס לקמפיין רשת הפיצריות משום שהבטיחו לתרום מכספי הלקוחות לחיילים בודדים. שנה קודם לכן טענה שרת התרבות מירי רגב שקידמה את תוכניתו של אייל גולן בערוץ 24, כדי "לעודד את הזמר המזרחי". סגן השר עידן רול מיש עתיד, שפרסם לאחרונה חברה שמלווה זוגות להט"ב בהליך הפונדקאות טען כי רואה בכך שליחות ציבורית. כך גם ח"כ נתניהו יוכל לטעון כי הערוץ מקדם את ערכי הציבור שבשליחותו נבחר. כך יכול כל נבחר ציבור לשווק כל חברה מסחרית שטרחה לעטות מעטה אידיאולוגי.

דווקא על רקע העדויות הנשמעות במשפט המו"לים ונתניהו, על קשרי הגומלין המושחתים בין נבחרי ציבור לכלי תקשורת, אפשר היה לצפות כי בכנסת יקפידו פי כמה על אכיפת הוראות האתיקה האוסרות על נבחרי ציבור להשתתף בקמפיינים מסחריים, בוודאי כשהקמפיין המסחרי הוא של כלי תקשורת, ועוד יותר כשמדובר בכלי תקשורת המקדם ללא לאות את אותו נבחר ציבור.