הפרה בוטה של חוק הבחירות בערוץ 20. בערוץ עוברים על החוק לפיו אין לפרסם סקרים עדכניים בימים האחרונים שלפני הבחירות. בתגובה לפניית "העין השביעית" מוסר עורך הערוץ יורם כהן כי מדובר בסקרים "שפורסמו בסוף השבוע", אלא שהחוק אוסר פרסום סקרים החל מיום שישי האחרון שלפני הבחירות.

בהפרת החוק מצטרף ערוץ 20 לנתניהו והליכוד, שהתנהלו באופן דומה אתמולבמערכת הבחירות הקודמת). ועדת הבחירות קיבלה עתירה שהוגשה אתמול נגד הליכוד ונתניהו, ואסרה עליהם לפרסם הודעות קוליות בהן משתמש נתניהו בסקרים עדכניים על מנת לעודד הצבעה לליכוד. בעקבות העתירה חסמה פייסבוק סרטון תעמולה של הליכוד עם תכנים מפרי חוק דומים.

למרות החוק, ולמרות העתירה שהתייחסה באופן ספציפי לפרסום האסור של הליכוד, בערוץ 20 חוזרים על אותו פרסום בדיוק, 11 שעות לפני פתיחת הקלפיות (בערוץ הטלוויזיה) וגם כעת (באתר הערוץ). שדר הערוץ, אמיר איבגי, אמר כי על פי סקרים אחרונים, גוש הימין מתקרב ל-61 מנדטים. הכתב אלירן טל (שיעבור בקרוב לעבוד כדובר עיריית חיפה), שידר הקלטה של נתניהו המכריז כי על פי נתונים עדכניים שיש ברשותו, גוש הימין עומד על 59.7 אחוזים. בנוסף, לאורך התוכנית הופיעה הכותרת "הסקרים האחרונים: גוש הימין מתקרב ל-61". זו גם הכותרת שנתנו בערוץ לכתבה בעת שהיא משותפת בווטסאפ.

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)

כאמור, מערוץ 20 נמסר בתגובה לפניית העין השביעית כי "מדובר בסקרים שפורסמו בסוף השבוע שזאת היתה המגמה בהם". אולם על פי החוק אסור לפרסם גם סקרים שנערכו בסוף השבוע, אחרי יום השישי האחרון שלפני הבחירות. עוד כאמור, יו"ר ועדת הבחירות השופט ניל הנדל אסר על הליכוד להשתמש בהודעות מוקלטות בקולו של נתניהו, בהן הוא מפרסם תוצאות סקרים באופן האסור בתקופה זו הסמוכה ליום הבחירות. את העתירה הגיש עו"ד שחר בן-מאיר.

בהחלטתו ציין השופט הנדל כי "יש להקפיד על הוראות ברורות של הדין ביחס לפרסום ושידור סקרים בתקופה זו". בנוסף הדגיש כי "הפרת ההוראה האמורה עלולה לגרור סנקציה פלילית. הוראות אלו אינן חדשות, אלא מושרשות היטב בנוף של דיני הבחירות וידועות לעוסקים במלאכה".

זו אינה הפעם הראשונה שהליכוד ונתניהו עוברים על חוק הבחירות - גם במערכת הבחירות הקודמת השתמש נתניהו בתוצאות סקר עדכני בתקופה האסורה. בשל ריבוי ההפרות, נאלצה לבסוף ועדת הבחירות לפעול - והביאה לסגירתו למספר שעות ביום הבחירות של ה"ביבי-בוט". גם כעת, בתגובה להחלטת ועדת הבחירות, חסמה פייסבוק לצפייה סרטון תעמולה של הליכוד שהתפרסם בדף הפייסבוק של נתניהו, בו הוא מפרסם סקר באופן אסור.

*  *  *

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)

עבירה על חוק הבחירות בערוץ 20 (צילום מסך)