יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, חויב לשלם חצי מיליון שקלים לדנה כשדי שתבעה אותו בטענה כי פרסם עליה לשון הרע וגרם לה לעבור "הטרדה מינית קבוצתית ופומבית". הפסיקה נגד נתניהו ניתנה בהיעדר כתב הגנה ועשויה להתבטל.

לפני כשנה, לקראת הבחירות הקודמות לכנסת, השתתפה כשדי במפגש עם חברי-כנסת מרשימת כחול-לבן, ובהם בני גנץ. תצלום מהמפגש פורסם בחשבון הפייסבוק שלה. ב-23.2.2020 פרסם נתניהו הבן בטוויטר תצלום מתוך חשבון הפייסבוק של כשדי, בתוספת ההערה "מישהו יודע מי זאת?".

לפי התביעה של כשדי, שהוגשה באמצעות עו"ד רון לוינטל ואביה של התובעת עו"ד יעקב כשדי, הציוץ פורסם "בעיצומו של בליץ כפייתי, אובססיבי, אחוז דיבוק וחולני, של פרסומי הנתבע [יאיר נתניהו] על 'פרשיות מין' הקשורות בגנץ", וממש בסמוך לפרסום ציוץ שקרא "חברים, מי מנחש כמה מאהבות יש לגנץ?".

בתגובה לציוץ פרסמו צייצנים אחרים טענות מפורשות לקיומו של קשר אינטימי בין כשדי לגנץ, ושלל התבטאויות מבזות. בתביעה נטען כי נתניהו הבן, במקום להסיר את הציוץ שלו או להבהיר אותו, שיתף ציוץ שיצר חשבון אחר שבו נראית כשדי בצילום עצמי מתוך דף הפייסבוק שלה ובצילום ליד גנץ, לצד ציטוט פיקטיבי שבו נכתב "הוא הכין לי כוס תה וזה הדליק אותי". פרסום זה שוב גרר אחריו מבול של תגובות סקסיסטיות.

כשדי נתניהו

לפי התביעה, נתניהו יצר "קשר ברור, מיני, אינטימי וזוגי, בין התובעת [כשדי] לבין גנץ – דבר שאין לו כל אחיזה או קשר למציאות". כשדי, כך נטען, נבחרה במקרה ככלי לפגיעה ביריב פוליטי של אביו. "הנתבע כלל לא ראה את התובעת", נכתב בתביעה, "לא ראה את משפחתה. לא ראה את חבריה וקרוביה. ניתן, לגישתו של הנתבע, לרמוס כל אדם, כי המטרה מקדשת את האמצעים, פסולים ככל שיהיו". בתביעה נטען עוד כי כשדי עברה "הטרדה מינית קבוצתית ופומבית", באחריותו של יאיר נתניהו, שבשום שלב לא ניסה להרגיע את עוקביו ברשת החברתית.

על אף שהתביעה הוגשה כבר בחודש אוגוסט האחרון, נתניהו הבן לא הגיש כתב הגנה. בחודש דצמבר הגישה כשדי בקשה למתן פסק-דין בהיעדר הגנה. כתב התביעה, הסביר בא-כוחה של כשדי עו"ד לוינטל, יצא אל נתניהו באמצעות שליח, אולם מאבטחי בית ראש הממשלה מנעו מהשליח למסור אותו ועל כן הוא נשלח בדואר רשום. השופט רונן פלג מבית-משפט השלום בכפר-סבא דחה את הבקשה לפסק דין בהיעדר הגנה כיוון שזו לא כללה מסמך המעיד כי נתניהו הבן אכן מתגורר בבית ראש הממשלה בבלפור.

בתחילת החודש ביקשו כשדי ובא כוחה מהשופט פלג לעיין מחדש בהחלטתו. בשל הסגר שהוטל על מדינת ישראל, נטען, לא ניתן להוציא תמצית רישום ממשרד הפנים שתעיד על מקום מגוריו של יאיר נתניהו, אולם "ספק אם צריך 'להוכיח' לבית המשפט כי בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה, כי בית ראש הממשלה נמצא ברחוב בלפור בירושלים, וכי בנו הוא יאיר נתניהו, וכי אותו בן גר עימו".

עוד לפני שהשופט נתן החלטה בבקשה זו, ועם הסרת הסגר, הגישה כשדי את תמצית הרישום ממשרד הפנים ממנה עולה כי כתובתו של נתניהו הבן היא אכן בבית ראש הממשלה שברחוב בלפור בירושלים. בעקבות זאת קיבל בשבוע שעבר השופט פלג את הבקשה וחתם על פסק-הדין שהוגש לו, זאת אחרי שנתניהו איחר את מועד הגשת כתב ההגנה בחודשיים.

לפי פסק-הדין, נתניהו הבן יחויב לשלם את מלוא סכום התביעה לכשדי, 500 אלף שקלים, ובנוסף ישלם לה 6,250 שקלים בגין הוצאות משפט ועוד שכר טרחת עו"ד בסך 26,465 שקלים.

תביעות דיבה בסך מיליוני שקלים נגד נתניהו הבן

לנתניהו כמובן עדיין עומדת הזכות להגיש בקשה לביטול פסק הדין והגשת כתב הגנה. בעבר כבר מימש זכות זו בתביעה בסך חצי מיליון שקלים שהגיש נגדו עורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי, אף היא באמצעות עו"ד לוינטל. נתניהו הבן חויב אז לשלם לאלקלעי 250 אלף שקלים, אך בהמשך הגיש בקשה לביטול פסק הדין בטענה כי לא קיבל לידיו את כתב התביעה. הבקשה לביטול פסק הדין טרם התקבלה ודיון בה אמור להתקיים בשבוע הבא.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, עם עורך-הדין של המשפחה, יוסי כהן (צילום: פלאש 90)

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, עם עורך-הדין של המשפחה, יוסי כהן (צילום: פלאש 90)

התביעות שהגישו כשדי ואלקלעי נגד נתניהו, בסך חצי מיליון שקלים כל אחת, הן רק חלק משורה של תביעות שהוגשו נגד בנו של ראש הממשלה בשנים האחרונות.

ארגון מולד הגיש נגד נתניהו תביעה בסך 140 אלף שקלים אחרי שכינה אותו בין היתר "אנטי ציוני" ו"מטונף" (נתניהו הגיש בתגובה תביעה שכנגד); ניר חפץ, עד מדינה במשפט שבו מואשם אביו של יאיר נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, תבע מנתניהו הבן חצי מיליון שקלים בטענה להפרת פרטיות; עמותת חוזה חדש תובעת ממנו חצי מיליון שקלים נוספים בגין פרסומים שבהם השווה אותה למיליציה נאצית; ובוגרי קרן וקסנר תובעים מנתניהו הבן מיליון שקלים אחרי שתיאר אותם כחברים בכת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית.

סך סכום הפיצויים שתבעו בשנים האחרונות מנתניהו הבן בבית-המשפט עומד אם כן על כ-3.14 מיליון שקלים.

52748-08-20