הפרשן הבכיר של חדשות ערוץ 12, עמית סגל, הגיש היום (20.10) עוד תביעת דיבה נגד אדם שמתח עליו ביקורת, הרביעית שהגיש בשבועות האחרונים. הפעם תובע סגל 400 אלף שקל מעומר נחמני, דוברו של ח"כ יאיר גולן, שפרסם על אודותיו כמה פוסטים בפייסבוק ובהם ייחס לו בין היתר גזענות, מניפולציה וניסיון לסתום את הפה למי שאינו חושב כמוהו.

לאחרונה דרש סגל מח"כ גולן להתנצל בפניו, ואיים במרומז בתביעה נגדו. ככל הידוע, סגל לא הגיש תביעה נגד גולן, שנהנה מחסינות פרלמנטרית. דוברו, לעומת זאת, אינו נהנה מהגנה שכזו מפני תביעות דיבה.

בחודש ינואר השנה פרסם נחמני בעמוד הפייסבוק שלו פוסט שנפתח במלים "עמית סגל הוא גזען שבטעות נתפס כעיתונאי רציני". נחמני ביקר את האופן שבו התייחס סגל ברשתות החברתיות לחיסול הגנרל האיראני קאסם סולימני וטען כי עבורו היה זה "לא יותר מהזדמנות פוליטית להסית נגד הערבים". נחמני הוסיף: "מעכשיו סגל הוא כבר לא ריקלין בתחפושת אלא השתדרג לצל בתחפושת". את הפוסט סיים במלים "עאלק 'עיתונאי'".

כחודשיים לאחר מכן, כשסגל חשף הקלטה שבה נשמע יועצו של בני גנץ, ישראל בכר, אומר שגנץ מסוכן לישראל, פרסם נחמני פוסט נוסף, ובו כתב בין היתר כך: "הוא [סגל] הרי ידע שההקלטה המפלילה של ישראל בכר, הקמפיינר של כחול-לבן, בושלה על-ידי רב מושחת ובניגוד לחוק [...] לכו תדעו על איזה עוד מעשים פליליים של נתניהו עמית סגל יודע ולא מדווח. אחרי גילוי כזה סגל צריך להיות מושעה מערוץ 2 עד לבירור כל העובדות, ואם זה נכון – אסור לתת לו לשדר עוד יום אחד בטלוויזיה".

עוד כמה חודשים חלפו, ונחמני פרסם פוסט שבו כתב על האיומים של סגל נגדו ונגד אחרים בהגשת תביעות דיבה. נחמני תהה כיצד ייתכן שעיתונאי יפעל נגד חופש הביטוי וינסה להשתיק אחרים. "זה הרי הזוי לחלוטין שאדם שכל המקצוע שלו זה חשיפת האמת מנסה לסתום לכל מי שלא חושב כמוהו את הפה", כתב נחמני, והוסיף: "אבל אז אני נזכר איך אילנה דיין חשפה את השקרים של סגל באולפן החדשות".

"בפרסום זה האשים הנתבע את התובע בכך שהוא מנסה לסתום לכל מי שלא חושב כמוהו את הפה, וכי נחשף בשקריו בידי אילנה דיין", נכתב בכתב התביעה.

אחד הפוסטים בגינם נתבע נחמני (מתוך כתב התביעה)

בחודש אוגוסט האחרון פרסם נחמני פרסום רביעי הנכלל בתביעה נגדו. יום קודם לכן שודרה ב"אולפן שישי" כתבה שבה התראיין יונה אברושמי, שרצח את מפגין השמאל אמיל גרינצווייג. לאחר שידור הכתבה תהה סגל באולפן מדוע לא מתפרסמות כתבות רבות על אודי אדיב, שריגל למען סוריה.

"הנתבע הפך את זה לתחביבו לחבוט בתובע על לא עוול בכפו, תוך שהוא מנסה לשכנע שוב ושוב את קהל קוראיו כי התובע אינו עיתונאי אלא גזען, מבצע מניפולציות בסקרים, מטרתו היא הסתה נגד ערבים, יודע על ביצוע עבירות פליליות חמורות ומסתיר זאת מהציבור, כי מטרתו היא להלבין ולהכשיר את מעשי האלימות של מחבלים ימנים, וכי הוא חלק מארגון פשע שצריך לפרק אותו"

"המטרה של הסימטריה השקרית הזו היא אחת", טען נחמני בפוסט שפרסם, "להלבין ולהכשיר את מעשי האלימות של מחבלים ימנים. ככה כשמחבל כמו יונה אברושמי קורא לרצוח מפגינים, אפשר לוותר לו, בעולם השקרי שסגל מצייר כולם מחבלים רצחניים, גם מימין וגם משמאל, ולכן בעולם שממנו סגל מגיע לא צריך לעשות חשבון נפש, ויכול להמשיך במעשיו באין מפריע". נחמני הוסיף בפוסט שלו גם התייחסות לכך שאביו של סגל, העיתונאי חגי סגל, "הוא מחבל שניסה לרצוח ערבים. ועמית סגל פועל כמו תועמלן של המחתרת היהודית, שמנסה לנרמל את האלימות של אנשים כמו אבא שלו".

לדברי נחמני, "אכן לא יפה לומר למישהו 'יא בן של מחבל', אבל כשהבן מצדיק ומלבין את מעשיו של אבא שלו, חייבים להזכיר שוב ושוב שהמניע שלו הוא לגמרי אישי. בכסות של פרשנות פוליטית, אנחנו רואים תהליך של הצדקה שסופה בכך שירצחו אנשים חפים מפשע. בדיוק כמו האלה שאבא של עמית ניסה לרצוח".

בחודש שעבר פרסם נחמני פוסט נוסף שבו התייחס לחשיפת הקלטות ישראל בכר על-ידי סגל. "כשהוא פרסם את ההקלטות הוא לא סיפר שמדובר בהקלטות נגד החוק שבוצעו על-ידי הרב העבריין גיא חבורה", כתב נחמני.

סגל כולל בתביעתו גם את העובדה שנחמני שיתף בפייסבוק פוסט של ח"כ גולן, שבו הבהיר חבר-הכנסת כי הוא אינו נרתע מאיומי הדיבה של סגל. כשנחמני שיתף את הפוסט, הוא הוסיף את המלים "הדרך היחידה לפרק ארגון פשע היא קודם כל לא לפחד ממנו".

"עינינו הרואות", נכתב בכתב התביעה, "כי הנתבע הפך את זה לתחביבו לחבוט בתובע על לא עוול בכפו, תוך שהוא מנסה לשכנע שוב ושוב את קהל קוראיו כי התובע אינו עיתונאי אלא גזען, מבצע מניפולציות בסקרים, מטרתו היא הסתה נגד ערבים, יודע על ביצוע עבירות פליליות חמורות ומסתיר זאת מהציבור, כי מטרתו היא להלבין ולהכשיר את מעשי האלימות של מחבלים ימנים, וכי הוא חלק מארגון פשע שצריך לפרק אותו".

לפי כתב התביעה, בששת הפרסומים שנכללים בו "ניתן לספור למעלה מ-20 דברי דיבה שונים אשר אף לא אחד מהם אינו אמת, ודי בכל אחד מהם על מנת לזכות את התובע בפיצוי משמעותי – קל וחומר בהקשרם המצטבר". לפי סגל, הפרסומים "מהווים לשון הרע חריפה במיוחד", והם פורסמו "בכוונת מכוון, ביודעין ובחוסר תום לב" כדי לפגוע בשמו הטוב.

לפי סגל, בנסיבות העניין עומדת לרשותו האפשרות לתבוע את נחמני ב-700 אלף שקל, אולם הוא החליט להעמיד את תביעתו על סך 400 אלף שקל בלבד. מלבד הפיצוי דורש סגל מבית-המשפט לחייב את נחמני לפרסם תיקון של הדברים שכתב ולהתנצל עליהם.

בשלוש התביעות הקודמות שהגיש סגל, שהוגשו נגד פרופ' עמירם גולדבלום, ערן צ'רפק ומוטי אקסמיט, דרש העיתונאי פיצוי בסך 140 אלף שקל מכל נתבע. התביעה הנוכחית מביאה את סך הפיצויים שדורש סגל ממי שלדבריו פרסמו עליו לשון הרע ל-820 אלף שקל. כמו בתביעה נגד אקסמיט, בתביעה הנוכחית מייצג את סגל עו"ד מיכאל דבורין, שמזוהה עם הליכוד וייצג את המפלגה בהליכים משפטיים, ואף השתתף בתשדיר תעמולה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת קמפיין המפלגה לכנסת.

37304-10-20

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 8.46MB)