העיתונאי עמית סגל מכחיש כי הוא "מנסה לסתום לכל מי שלא חושב כמוהו את הפה", וזאת במסגרת תצהיר שהגיש (14.4) כחלק מהליך משפטי שבו הוא תובע פיצוי בסך 400 אלף שקלים מעומר נחמני, דוברו לשעבר של ח"כ יאיר גולן, אשר התבטא נגדו. לדברי סגל, עיתונאי חדשות 12 ובעל טור ב"ידיעות אחרונות", הטענה כאילו הוא מנסה לסתום לבעלי דעות אחרות את הפה היא "אבסורד".

"בכל פועלי אני מנסה לקדם שיח ציבורי ביקורתי, ודעתי תמיד דעת מיעוט בפאנלים שאני משתתף בהם", מצהיר סגל. "איני מעוניין לסתום פיות כלל, אלא מעוניין שלא יפרסמו עלי השמצות ודברי בלע שאין מקומם בשיח הציבורי, שקרים חסרי שחר שכל מטרתם פגיעה בי ובשמי הטוב".

התביעה של סגל נגד נחמני הוגשה בין היתר בגין הטענה של הדובר כי הוא מנסה לסתום לאחרים את הפה. בתצהירו מציין העיתונאי כי מאז הגשת התביעה איתר שני פרסומים נוספים של נחמני נגדו ובגינם הוא מתכוון להגיש תביעה נפרדת.

עמית סגל טוען כי ההתבטאויות של עומר נחמני נגדו ברשתות החברתיות נועדו לערער את אמינותו כך שלא יוכל יותר להשמיע את קולו במרחב הציבורי

התביעה נגד נחמני היא האחרונה מבין ארבע תביעות שהגיש סגל במהלך תקופה של כמה חודשים בשנת 2020 נגד אזרחים שהתבטאו בגנותו ברשתות החברתיות. לפני נחמני הגיש סגל תביעה בסך 140 אלף שקלים נגד ערן צ'רפק, שטען שסגל הצדיק רוצחים, תביעה בסך 140 אלף שקלים נגד הפרסומאי מוטי אקסמיט, שכינה את סגל, בין היתר, "שופר התעמולה של גבלס", ותביעה בסך 140 אלף שקלים נגד עמירם גולדבלום, שטען כי סגל "הצדיק את רצח רבין".

התביעה נגד צ'רפק הסתיימה בפשרה חסויה, ללא התנצלות; התביעה נגד אסקמיט הסתיימה אף היא בפשרה חסויה וללא התנצלות; ואילו התביעה נגד גולדבלום הסתיימה בתשלום הוצאות בסך 5,000 שקלים, תרומה לעמותה בסך 7,500 שקלים והתנצלות.

בתביעה שהגיש סגל נגד נחמני טען העיתונאי, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, כי דוברו דאז של ח"כ גולן הוציא את דיבתו בשישה פרסומים שונים בפייסבוק, בין היתר כשכתב כי סגל הוא "גזען שבטעות נתפס כעיתונאי רציני"; כי "הסית נגד הערבים"; כי הוא "ידע שההקלטה המפלילה של ישראל בכר, הקמפיינר של כחול-לבן, בושלה על-ידי רב מושחת ובניגוד לחוק"; כי הוא, כאמור, "מנסה לסתום לכל מי שלא חושב כמוהו את הפה"; כי הוא "פועל כמו תועמלן של המחתרת היהודית, שמנסה לנרמל את האלימות של אנשים כמו אבא שלו"; כי כשפרסם את קלטות בכר "לא סיפר שמדובר בהקלטות נגד החוק"; וכן בגין שיתוף פוסט של ח"כ גולן שבו הבהיר חבר-הכנסת כי אינו נרתע מאיומי הדיבה של סגל. כשנחמני שיתף את הפוסט, הוא הוסיף את המלים "הדרך היחידה לפרק ארגון פשע היא קודם כל לא לפחד ממנו".

עומר נחמני (צילום: אור-לי ברלב)

עומר נחמני (צילום: אור-לי ברלב)

נחמני טען בתגובה, באמצעות עורכי-הדין יובל יועז, ד"ר יובל קרניאל ואילן יונש (יועז ויונש משמשים יועצים משפטיים של עמותת "שקוף" שהתאחדה עם עמותת "העין השביעית" ומייצגים את שתי העמותות בתביעות שהוגשו נגדן), כי התביעה של סגל היא תביעת השתקה שנועדה לעקוף את חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ גולן ומטרתה "ליצור 'אפקט מצנן' בפני כל מי שמביע ביקורת" כלפי סגל, "ולמעשה 'לחנך' את כלל מבקריו". סגל, כאמור, מכחיש זאת.

"אינני, מעולם לא הייתי וגם לא אהיה חבר בארגון פשיעה", מצהיר עוד העיתונאי. "מזה 22 שנים שאני בונה את שמי הטוב ואת יושרי המקצועי, יום אחר יום, תחקיר אחר תחקיר, באמצעות עבודה קשה. כל שיש לי הוא יושרי ושמי הטוב, שמטים את אזני האנשים לשמוע את הפרשנויות שלי. מקצועיות היא שמובילה אותי. לא סביר, באמות המידה לפיהן אנו חיים, שאדם ועל אחת כמה וכמה פעיל פוליטי, יוכל באבחת מקלדת לרמוס ולבטל את שבניתי בשתי ידי בשמך 22 שנים תחת ביטויים כמו 'גזען' ו'חבר בארגון פשע'. זו אינה ביקורת לגיטימית ועניינית, אלא מסע השמצה אישי".

לדברי סגל, "במקום להתעמת עם דבריי עימות אינטלקטואלי ומכבד", נחמני בחר "לעקוף את טענותיי ולפנות לפגיעה בשמי הטוב, וזאת בכדי לערער את אמינותי על מנת שלא אוכל כלל להשמיען".

בתצהירו מפרט סגל את טענותיו ביחס לכל אחד מששת הפרסומים של נחמני. בין היתר הוא מצהיר כי אינו "תומך באלימות, לא מצד ימין ולא מצד שמאל, לא מצד יהודים ולא מצד ערבים" ומוסיף: "מעולם לא הצדקתי את פעולות המחתרת היהודית. מעולם לא פעלתי להלבין ולהכשיר מעשים של מחבלים ימנים".

סגל, ככל הנראה העיתונאי המשפיע בישראל, שמופיע דרך קבע בשתיים מהבמות התקשורתיות הנפוצות במדינה (חדשות 12 ו"ידיעות אחרונות"), ואשר מאות אלפים עוקבים באופן ישיר אחר חשבונותיו ברשתות החברתיות, טוען כי לנחמני "השפעה רבה בעזרת תפוצתו הרחבה ועוקביו הרבים". "לאור זהותו, וכמות חבריו ועוקביו ברשתות החברתיות המתורגמת ל'כוח', היה ביכולתו ובכוחו לפגוע ביושרתי ובמשלח ידי", מצהיר סגל. הפרסומים של נחמני בפייסבוק, טוען העיתונאי, "זכו לרבבות לייקים" והפכו ל"נחשול גדול שהורס מה שבדרכו".

בשעת כתיבת שורות אלו לנחמני כ-5,000 עוקבים בפייסבוק לעומת כ-434 אלף לסגל וכ-1,200 עוקבים בטוויטר לעומת כ-632 אלף לסגל.

סגל על הצטרפות נחמני לצוות ההגנה של נתניהו: "הדבר חושף, את הצביעות הרבה של הנתבע באשר ליחסו למר נתניהו באשר ברור שכשהדבר קידם אותו ואת הקריירה שלו לא היסס הוא לקחת על עצמו את המשימה ובוודאי שלא ראה את עצמו כחבר בארגון פשע"

מאז הגשת התביעה פרש נחמני ממשרת דוברו של ח"כ גולן ועבד בהתמחות כעורך-דין במשרדו של עו"ד בעז בן-צור. סגל מזכיר בתצהירו כי במסגרת עבודתו זו הגיע לבית-המשפט המחוזי בירושלים לסייע לעו"ד בן-צור, המייצג את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו במשפט הפלילי שבו הוא עומד לדין לצד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס.

"עד מהרה מצא עצמו הנתבע [...] מגן יחד עם המאמן שלו בחירוף נפש על מר נתניהו", כותב סגל בתצהירו. "האם הדבר הופך את הנתבע לשופר של מר נתניהו? לחבר בארגון פשע? למי שמשתף פעולה עם נורמות פסולות ובלתי ראויות שהשחיתו כל חלקה טובה? ובכן ברור שלא. [...] הדבר חושף, את הצביעות הרבה של הנתבע באשר ליחסו למר נתניהו באשר ברור שכשהדבר קידם אותו ואת הקריירה שלו לא היסס הוא לקחת על עצמו את המשימה ובוודאי שלא ראה את עצמו כחבר בארגון פשע – אז למה שירהיב עוז לזכות אותי בתואר הנ"ל וביתר הכינויים שזיכה אותי בהם נשוא תביע זו על לא עוול בכפי – על כך שעשיתי את עבודתי העיתונאית – ובניגוד לנתבע, מר נתניהו לא היה אפילו 'לקוח' שלי".

37304-10-20