ההחלטה להוריד את התוכנית "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים של ערוץ כאן 11 תידחה עד לדיון בעניינה במועצת תאגיד השידור, כך סוכם בין הנהלת התאגיד, ארגון העיתונאים, אראל סג"ל ועמותת "הצלחה". כך לפי הסיכום שהוגש היום (27.7) לבית-הדין לעבודה. כיוון שהמועצה טרם הוסמכה רשמית, נראה שעתידה של התוכנית מובטח לפחות לשבועות הקרובים.

בשבוע שעבר הוסכם על דחיית מועד הורדתה מלוח השידורים עד לאמצע החודש הבא. כעת, כאמור, נקבעה דחייה נוספת. הפעם יש לדחייה משמעות עקרונית, שכן הטענה המרכזית נגד הורדתה של התוכנית, בהנחיית אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד, היתה כי למנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ אין סמכות להורות על כך, אלא רק למנהל חטיבת החדשות ברוך שי.

קובלנץ הודיע על החלטתו באמצע חודש יוני האחרון. ההחלטה גררה ביקורת, בין היתר על רקע חריגותה של "קלמן וסג"ל" בנוף הטלוויזיוני הישראלי: תוכנית אקטואליה יומית בערוץ שידור מרכזי המוגשת בידי שני עיתונאים המזוהים פוליטית באופן ברור, ועוד עם הצד הימני של המפה הפוליטית. קובלנץ טען בראיונות כי התוכנית לא היתה טובה דיה ולא יצרה עניין, זאת אף שנתוני הרייטינג שלה היו טובים מאשר של התוכניות ששודרו באותה רצועת שידור של כאן 11 לפניה.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

כבר למחרת היום שבו בישר התאגיד על החלטת קובלנץ להוריד את התוכנית מלוח השידורים דווח באתר "העין השביעית" כי ההחלטה התקבלה בהיעדר סמכות. החלטות על תוכניות חטיבת האקטואליה, הוסבר, נתונות על פי חוק ועל פי כללי התאגיד בידי מנהל החטיבה ובידיו בלבד. המנהל, ברוך שי, שמר תחילה על שתיקה, אולם בהמשך התברר כי אין מחלוקת ששי התנגד בזמן אמת להורדת התוכנית.

ארגון העיתונאים, המייצג בין היתר את עיתונאי תאגיד השידור, עתר לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד הורדת "קלמן וסג"ל". הארגון טען, באמצעות עו"ד ד"ר מורן סבוראי, טענה דומה בקשר להיעדר סמכות. תאגיד השידור ביקש בתגובה, באמצעות עורכי-הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ורן פרץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, למחוק על הסף את עתירת הארגון אך בשבוע שעבר דחה השופט אייל אברהמי את הבקשה למחיקה על הסף וחייב את התאגיד בהוצאות בסך 1,800 שקל "לנוכח מופרכות" הטענות שהעלה בבקשתו.

במקביל הגישה עמותת "הצלחה", באמצעות עו"ד אלעד מן (המשמש גם כיו"ר עמותת "העין השביעית"), בקשה להצטרף להליך כידידת בית-הדין. השופט אברהמי אישר לה זאת, בניגוד לעמדת התאגיד, והשבוע היא הגישה את עמדתה. ב"הצלחה" חזרו על הטענה כי למנכ"ל קובלנץ לא היתה סמכות להורות על הורדת "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים וגיבו זאת במספר מסמכים חדשים, מהם עולה כי גם לפי עמדת הגורמים המקצועיים בתאגיד, הסמכות על הורדת התוכנית נתונה בידי מנהל חטיבת החדשות, ובידו בלבד.

בהודעה שהוגשה היום הודיעו הצדדים כי ביוזמת עו"ד מן הגיעו להסכמה לפיה התוכנית תשודר "עד לדיון בעניין במועצת התאגיד". עו"ד מן מסר כי אם לא יושלם מינוי המועצה בימים הקרובים יפנה לוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות, שאמורה לתת את אישורה למועצה, וככל שיהיה צורך בכך, גם לערכאות.

63029-06-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 50KB)