מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי, אלדד קובלנץ, הציע לעיתונאים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל להשתלב במהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 במקום הגשת תוכניתם המשותפת, כך עולה מדיון שנערך אתמול (2.7) בבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים בעתירת ארגון העיתונאים ואראל סג"ל נגד הורדת התוכנית "קלמן וסג"ל".

במהלך הדיון, כך לפי הפרוטוקול, נקראו ליבסקינד וסג"ל לדוכן העדים והסבירו מדוע ההצעה לא התממשה. לדברי סג"ל, בישיבה שבה נכחו בין היתר המנכ"ל קובלנץ ומנהל חטיבת החדשות ברוך שי, הציע קובלנץ "נוריד את התוכנית ואתה תעשה יומיים בחדשות וככה תישארו בטלוויזיה". גם ליבסקינד תיאר כיצד קובלנץ אמר לו "למה לא תבואו יומיים אתה ויומיים אתה למהדורה".

שני המגישים פסלו את ההצעה. ליבסקינד הסביר את סירובו להופיע במהדורה המרכזית של כאן 11 בשעת השידור המאוחרת יחסית. "אני פסלתי מיד", אמר, "אני לתוכנית הרדיו ['קלמן ליברמן'] יוצא בחמש בבוקר. אני חוזר היום בשמונה בערב".

סג"ל טען כי ההצעה עצמה היתה לא רצינית. "אמרתי שאני לא מנהל מו"מ בשיחה כזאת באוויר. אם רוצים לנהל איתי מו"מ נעשה מסודר דרך הסוכנת שלי", אמר סג"ל. "הסוכנת שלי התקשרה לברוך לבדוק מה אפשר לעשות. אני הסכמתי לקחת. הוא אמר שאין שום דבר להציע. הטענה שהוצעה לי הצעה היא שקר מוחלט". סג"ל טען כי קובלנץ גם הציע לו בעבר להגיש בכאן ב', אף כי לא היתה לו משבצת שידור פנויה.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי (צילום: יונתן זינדל)

"עזבתי מקום אחד לבוא לתאגיד", הוסיף סג"ל וציין כי כדי לשדר בתאגיד אף הסכים להורדת שכר. ממסמכים שהגיש התאגיד לבית-הדין עולה כי עם עליית "קלמן וסג"ל" קיבל סג"ל כפרינלסר כ-40 אלף שקל בחודש, וכעבר שנה קוצץ שכרו לכ-30 אלף שקל בחודש.

בנוסף, כך עולה מפרוטוקול הדיון, באת-כוח התאגיד עו"ד חיה ארמן טענה כי לליבסקינד הוצעה גם הצעה נוספת, להעביר את מרכז עיסוקו העיתונאי לתאגיד ו"לעשות תחקירים" במקום בעיתון "מעריב".

ליבסקינד השיב כי "לא היתה הצעה כזאת". לדבריו, המנכ"ל קובלנץ "דיבר איתי הרבה פעמים על זה שהוא קורא תחקירים שלי ב'מעריב' וכואב לו הלב שזה יוצא שם ולא בתאגיד. אמרתי שאני מבין את התסכול שלו. ואמרתי שיש לנו חוזה שסיפורים אני מפרסם ב'מעריב' ובתאגיד אני רק מראיין אנשים. הוא קרא כתבות שלי ואמר לי חלום שלי שזה יפתח את המהדורה פה. לא דובר על משרה או תוספת כסף. לא היה על דיבור לכתוב בתאגיד או משהו במקום התוכנית הזאת". בהמשך הוסיף: "כל דיבור על לעשות משהו בטלוויזיה היה כרוך אוטומטית בעזיבת 'מעריב'. מה שאומר שזה פגיעה קשה מאוד בשכר שלי".

הדיון בירושלים נערך בעקבות עתירת ארגון העיתונאים נגד החלטת קובלנץ להוריד את התוכנית. במהלך הדיון טענו סג"ל וליבסקינד גם יחד כי הופתעו לשמוע על ההחלטה. לדברי סג"ל, בדיונים פנימיים הביע קובלנץ אי שביעות רצון מהתוכנית אולם במערכת "קלמן וסג"ל" שקדו על שיפורים, שהחלו להוכיח את עצמם, בין היתר בגידול משמעותי בהיקף הצפיות בקטעים מהתוכנית בערוצים המקוונים של התאגיד. ליבסקינד החרה החזיק אחריו. "כיוון שעלה העניין של הדיגיטל כבר באותו יום התחלנו לייצר אייטמים לטובת הצפה בדיגיטל. [...] מאותו רגע אנו במקום הראשון באייטמים שרצים ברשת בתאגיד, בעקבות השינוי שעשינו".

הן סג"ל והן ליבסקינד העידו כי מנהל חטיבת החדשות שי, שרק בסמכותו על פי חוק להחליט על שינויים בלוח השידורים, היה מרוצה מ"קלמן וסג"ל" והתנגד להורדתה. גם גיתית רוזן-אליצור, סמנכ"לית משאבי אנוש בתאגיד, העידה: "ברוך אמר לי שבדיון בינו לבין אלדד הוא לא היה בעד הורדת התוכנית אבל הוא מקבל את עמדת אלדד".

בדיון נכח גם עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת הצלחה (ויו"ר עמותת העין השביעית) שביקש כי בית-הדין יצרף את עמותת הצלחה להליך כידידת בית-המשפט. "הסוגיה היחידה שמעניינת אותנו היא הנושא של הסמכות על פי החוק של מנכ"ל התאגיד להורות על הפסקת התוכנית ועל שינוי לוח השידורים בהתאם להוראות החוק", אמר עו"ד מן.

השופט אייל אברהמי, נשיא בית-הדין האזורי לעבודה בירושלים, החליט כי הצדדים יגישו עמדות לגבי בקשת עמותת הצלחה להצטרף להליך כידידת בית-הדין ולגבי הבקשות מטעם התאגיד לסילוק על הסף של בקשות ארגון העיתונאים וסג"ל, ולאחר מכן יתקבלו החלטות.

63029-06-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 477KB)