ארגון העיתונאים דורש מבית-הדין לעבודה למנוע מתאגיד השידור הישראלי להוריד את התוכנית "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים של ערוץ כאן 11. בארגון טוענים, בעקבות פרסומים באתר "העין השביעית", כי למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ לא היתה סמכות להורות על הורדת התוכנית. על התביעה דווח לראשונה באתר News1.

לפני כשבועיים (15.6), במקביל להודעת שר התקשורת על מינויה של מועצה חדשה לתאגיד השידור, הודיע התאגיד כי התוכנית "קלמן וסג"ל" תרד מלוח השידורים. מיד עם היוודע הדבר החלה מחאה בקרב עיתונאים ואנשי ציבור ואף מועצת התאגיד וארגון העיתונאים ביקרו את ההחלטה של המנכ"ל קובלנץ. "קלמן וסג"ל", תוכנית אקטואליה יומית בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, נחשבת לתוכנית חריגה בנוף הטלוויזיוני הישראלי בכלל, ובערוץ כאן 11 בפרט, כיוון שהובילו אותה שני מנחים המזוהים פוליטית עם מחנה הימין.

כבר למחרת ההודעה על הורדת התוכנית דווח ב"עין השביעית" כי למנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ אין למעשה סמכות להוריד את "קלמן וסג"ל". לפי חוק השידור הציבורי הישראלי, מכוחו פועל התאגיד, בעל הסמכות היחיד להורדת תוכנית או הפסקת עבודתו של עיתונאי, הוא מנהל חטיבת החדשות. מי שמכהן כיום בתפקיד הוא ברוך שי. בראיון ל"ידיעות אחרונות" שפורסם אתמול מצוטט קובלנץ כמי שמצהיר כי שי "התנגד למהלך", זאת לאחר שבראיון קודם, לגלי-צה"ל, אפשר היה להבין מדבריו ששי תומך במהלך. קולו של שי עצמו, יש לציין, טרם נשמע.

ברוך שי (צילום: מיכל צוקר-בכור)

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור (צילום: מיכל צוקר-בכור)

"לעניין שידורי החדשות ותכניות בענייני היום במסגרת תקציב חטיבת החדשות, יהיה מנהל חטיבת החדשות העורך הראשי; בביצוע תפקידו זה יפעל מנהל חטיבת החדשות באופן עצמאי", נכתב בסעיף 47(ג) של החוק. הסעיף מתייחס באופן מפורש לסמכויותיו של המנכ"ל, שנקבעו בסעיף 43(2), וקובע כי הוא גובר עליו (למעט לגבי קבלתו לעבודה של עיתונאי, שזקוקה אישור מנכ"ל, כפי שנקבע בתיקון 8 לחוק).

הפרדת המסגרת העיתונאית החדשותית משאר תכני התאגיד נקבעה בחוק בעקבות שורה של דיונים אינטנסיביים שהתקיימו בוועדה המיוחדת בכנסת שהכינה את החוק לקריאה שנייה ושלישית. שם נקבע גם כי יש להציב בראש החטיבה איש מקצוע עצמאי מתחום החדשות ולהפקיע את עריכת החדשות מידי מנכ"ל התאגיד, המופקד על עריכת כל תכני התאגיד שאינם חדשותיים.

במועצת התאגיד תלוי ועומד נוהל שיחלק מחדש את הסמכויות בין קובלנץ לבין שי, נוהל שיפקיע משי את כל סמכויות ניהול כח האדם ויהפוך את קובלנץ לבעל הסמכות על פיטוריהם של עיתונאים. נוהל זה אושר פה אחד במועצה כבר בינואר השנה, אולם כניסתו לתוקף עוכבה עד שיישמעו הערותיהם של המנכ"ל ושל מנהל חטיבת החדשות. דיון לשמיעת ההערות טרם נערך וממילא הנוהל עודנו בגדר טיוטה לא מחייבת.

בתגובה לפרסום ב"עין השביעית" בדבר אי-חוקיות המהלך, מסרו מדוברות התאגיד כי "על-פי חוות דעתה של היועצת המשפטית כפי שהוצגה בפני מנהל חטיבת החדשות, מנכ"ל התאגיד, בכובעו כעורך הראשי של כאן 11, הוא בעל הסמכות להורדת ו/או עליית תוכניות ולמינוי מגישים". אולם בתאגיד סירבו למסור את חוות הדעת. כעת טוענים בעתירת ארגון העיתונאים כי חוות הדעת ניתנה רק בדיעבד: "למיטב הידיעה, חוות הדעת נכתבה לאחר ביצוע הפעולה, כמעין חומת גומי להחלטה שהתקבלה קודם לכן".

קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בתוכנית "קלמן וסג"ל" (צילום: תאגיד השידור)

קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בתוכנית "קלמן וסג"ל" (צילום: תאגיד השידור)

ביום ראשון האחרון שיגר סג"ל דרישה לקובלנץ לבטל את החלטתו על הורדת התוכנית, וטען כי זו התקבלה בניגוד לחוק וללא סמכות. כעת פונה ארגון העיתונאים, המייצג את עיתונאי התאגיד, בפנייה רשמית לבית-הדין לעבודה כדי שזה יימנע את הורדת התוכנית.

בבקשה, עליה חתומה עו"ד ד"ר מורן סבוראי, נטען כי הורדת התוכנית אינה בסמכות המנכ"ל, כך לפי סעיף 47(ג) לחוק תאגיד השידור. העתירה מאשימה את המנכ"ל קובלנץ בניסיון "לייצר מחטף" בתפר שבין כהונת מועצת התאגיד האחת לבין כהונת מועצה חדשה. בהחלטתו של קובלנץ, טוען הארגון, "יש כדי הפרה של חוק השידור הציבורי, ובתוך כך פגיעה בחופש העיתונות ובמעמדה העצמאי של מחלקת החדשות". עוד נטען כי החלטת המנכ"ל נעשתה בניגוד לדין בכל הנוגע לזכויות עובדים, בשרירות וללא הנמקה.

קובלנץ התייחס להורדת התוכנית גם בראיון ל"מקור ראשון", שם נימק את ההחלטה, בין היתר, בכך ש"נתח גדול מדי מהקול הימני שנשמע היום נשלט בבלעדיות בידי חמישה גברים לבנים: עמית סגל, אראל סג"ל, קלמן ליבסקינד, שמעון ריקלין וינון מגל. אנשים אלה נוכחים בשלל פלטפורמות ושולטים בשוק הדעות בימין. בימים אלה אנו מחפשים את האנשים החדשים שייצגו את התמה ואת החשיבה השמרנית-ימנית. אם מדברים על גיוון, צריך לדבר עליו גם בתוך הקול הימני. זה האתגר של כלל התקשורת הישראלית"".

63029-06-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.49MB)