"לאף עובד או מגיש אין זכות קנויה לעבודה בתבנית מסוימת", כך טוען תאגיד השידור הישראלי בבקשה שהגיש היום (30.6) לבית-הדין לעבודה, בתגובה לעתירת ארגון העיתונאים לבטל את ההחלטה להסיר את התוכנית "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים. "מן המפורסמות לכל עיתונאי, שמנהלי התאגיד עלולים להחליט בבל רגע נתון על שינויים בלוח השידורים ובתוצאה מכך על שינוי בשיבוצם של עובדי התוכנית בתבנית אחרת".

התאגיד מבקש מבית-הדין לעבודה למחוק על הסף את בקשת ארגון העיתונאים, וזאת בשל היעדר יריבות משפטית והיעדר עילה, ואף מאשים את הארגון בחוסר ניסיון כפיים וניסיון פסול להשיג דריסת רגל בהחלטות על לוח השידורים.

בשבוע שעבר עתר ארגון העיתונאים בישראל לבית-הדין לעבודה כדי למנוע את הורדת התוכנית "קלמן וסג"ל" משידורי ערוץ כאן 11. הארגון טען, באמצעות עו"ד מורן סבוראי, כי ההחלטה על הורדת התוכנית התקבלה על ידי מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ בלא סמכות ובניגוד לחוק התאגיד. כפי שדווח בזמן אמת ב"עין השביעית", לפי החוק רק מנהל חטיבת החדשות בתאגיד רשאי להורות על הורדת התוכנית. בהחלטתו של קובלנץ, טען הארגון, "יש כדי הפרה של חוק השידור הציבורי, ובתוך כך פגיעה בחופש העיתונות ובמעמדה העצמאי של מחלקת החדשות".

בעקבות העתירה הגיש סג"ל בקשה להצטרפות להליך, זאת באמצעות עו"ד מיכאל דבורין. סג"ל טען בבקשתו כי מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, ברוך שי, "התנגד למהלך מכל וכל ולא סבר כי קיימת בעיה כלשהי עם התוכנית המצריכה את הורדתה מהמרקע". עוד טען סג"ל כי הורדת תוכנית כמו "קלמן וסג"ל", "אשר מלכתחילה נולדה כדי ליתן מקום לקול אשר אינו מקבל במה בשידור הציבורי, מהווה דה פאקטו שינוי מדיניות של התאגיד וככזו היה עליה להידון במועצה, וכך לא נעשה משום מה, באופן שאין להגדירו אלא כניסיון למחטף של ממש".

בתגובת תאגיד השידור, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ורן פרץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מתבקש בית-הדין לסלק את הבקשה של הארגון על הסף. זכויותיהם של כל עובדי התאגיד שהועסקו בהפקת התוכנית נשמרו, טוענים בתאגיד, למעט סג"ל שהיה פרילנסר ותחקירנית שהעסקתה ממילא היתה עתידה להסתיים, ועל כן אין כל מקום להתערבות של ארגון העיתונאים בהחלטה.

"החלטת המנכ"ל להחליף תכנית אקטואליה אחת בתכנית אקטואליה אחרת, לאחר התייעצות עם מנהל חטיבת החדשות התקבלה בסמכות", טוען התאגיד. "הזדעקות המבקש כי כביכול התקבלה במקרה שלפנינו החלטה בחריגה מסמכות אין לה כלל על מה לסמוך. לא מיני ולא מקצתי. כמו כן, אין בהחלטה בכדי לשנות את תמהיל השידורים או להוריד תכנית בענייני היום מלוח השידורים שאושר על ידי המועצה, כפי שהמבקש מנסה לטעון".

בתאגיד לא גורסים כי מנהל חטיבת החדשות שי צידד בהורדת התוכנית, אולם טוענים כי "לדעת העורך הראשי של שידורי התאגיד [כלומר המנכ"ל קובלנץ; א.פ], לא היה שיפור בתכנית והיא לא הצליחה לעמוד ברף האיכות אשר הוצב על ידי המנכ"ל, ולפיכך החליט האחרון על החלפת התכנית בתכנית אקטואליה חדשה החל מיום 29 ביולי 2020". בהמשך נטען כי "חלוקת הסמכויות בין מנכ"ל התאגיד למנהל חטיבת החדשות אינה עניין לבית הדין לעבודה בכל הכבוד לענות בו כמו גם פרשנות חוק השידור הציבורי בהקשר זה".

לפי התאגיד "עניינה של הבקשה אינו אלא סערה בכוס תה. החלטות בנוגע לשינויים בלוח השידורים נעשות כחלק משגרת העבודה במשיב וזאת מעצם קיומו כתאגיד שידור שאינו יכול לקפוא על שמריו ומחויב להתחרות מול גופי השידור המסחריים על קיומו ומעמדו".

התאגיד אף מאשים את ארגון העיתונאים בחוסר תום לב וטוען כי תכליתה של הבקשה אינה אלא "הפגנת כוח וחתרנות מיותרת". לדברי התאגיד, מטרתו של ארגון העיתונאים היא "להציב דריסת רגל בלוח השידורים של התאגיד תוך התערבות בוטה וחמורה בפררוגטיבה הניהולית של הנהלתה".

ביום חמישי הקרוב צפויים הצדדים להיפגש בבית-הדין בירושלים.

63029-06-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.84MB)