התוכנית "קלמן וסג"ל", בהנחיית קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, תמשיך להיות משודרת בערוץ כאן 11 לפחות עד אמצע החודש הבא, כך הורה היום בית-הדין האזורי לעבודה בירושלים. התוכנית היתה אמורה לרדת מלוח השידורים של כאן 11 כבר בשבוע הבא, ב-29.7, זאת בעקבות החלטה שקיבל מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ שלא סבר כי יש לה מקום בשידורי הערוץ. כעת, על רקע עתירה של ארגון העיתונאים וטענות כי ההחלטה לביטול התוכנית התקבלה בהיעדר סמכות, הורדתה מהאוויר נדחתה.

באמצע חודש יוני האחרון הודיע תאגיד השידור כי המנכ"ל קובלנץ החליט להוריד את "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים של כאן 11. ההחלטה עוררה זעם, בין היתר על רקע חריגותה של "קלמן וסג"ל" בנוף הטלוויזיוני הישראלי: תוכנית אקטואליה יומית בערוץ שידור מרכזי המוגשת בידי שני עיתונאים המזוהים פוליטית באופן ברור, ועוד עם הצד הימני של המפה הפוליטית. קובלנץ טען בראיונות כי התוכנית לא היתה טובה דיה ולא יצרה עניין, זאת אף שנתוני הרייטינג שלה היו טובים מאשר של התוכניות ששודרו באותה רצועת שידור של כאן 11 לפניה.

כבר למחרת היום שבו בישר התאגיד על החלטת קובלנץ להוריד את התוכנית מלוח השידורים דווח באתר "העין השביעית" כי ההחלטה התקבלה בהיעדר סמכות. החלטות על תוכניות חטיבת האקטואליה, הוסבר, נתונות על פי חוק ועל פי כללי התאגיד בידי מנהל החטיבה ובידיו בלבד. המנהל, ברוך שי, שמר תחילה על שתיקה, אולם בהמשך התברר כי אין מחלוקת ששי התנגד בזמן אמת להורדת התוכנית.

ארגון העיתונאים, המייצג בין היתר את עיתונאי תאגיד השידור, עתר לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד הורדת "קלמן וסג"ל". הארגון טען, באמצעות עו"ד ד"ר מורן סבוראי, טענה דומה בקשר להיעדר סמכות. תאגיד השידור ביקש בתגובה, באמצעות עורכי-הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ורן פרץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, למחוק על הסף את עתירת הארגון אך בשבוע שעבר דחה השופט אייל אברהמי את הבקשה למחיקה על הסף וחייב את התאגיד בהוצאות בסך 1,800 שקל "לנוכח מופרכות" הטענות שהעלה בבקשתו.

קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל מגישים את התוכנית "קלמן וסג"ל" (צילום מסך)

קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל מגישים את התוכנית "קלמן וסג"ל" (צילום מסך)

במקביל הגישה עמותת "הצלחה", באמצעות עו"ד אלעד מן (המשמש גם כיו"ר עמותת "העין השביעית"), בקשה להצטרף להליך כידידת בית-הדין. השופט אברהמי אישר לה זאת, בניגוד לעמדת התאגיד, והשבוע היא הגישה את עמדתה. ב"הצלחה" חזרו על הטענה כי למנכ"ל קובלנץ לא היתה סמכות להורות על הורדת "קלמן וסג"ל" מלוח השידורים וגיבו זאת במספר מסמכים חדשים, מהם עולה כי גם לפי עמדת הגורמים המקצועיים בתאגיד, הסמכות על הורדת התוכנית נתונה בידי מנהל חטיבת החדשות, ובידו בלבד.

אחד המסמכים שהגישה "הצלחה" לבית-הדין הוא חוות דעת המוקדשת כולה לסוגיית הסמכות על שידורי האקטואליה. בשנה שעברה נערך דיון סוער במועצת התאגיד בנוגע להתנגשות הסמכויות בשידורי האקטואליה בין המנכ"ל למנהל חטיבת החדשות (פרוטוקול הדיון צורף אף הוא לעמדת "הצלחה"). בעקבות הדיון פנתה המועצה למשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות' לקבלת חוות דעת חיצונית.

עורכי הדין יואב רזין ופנינה ברודר-מנור הגישו ליו"ר המועצה גיל עומר חוות דעת שבה נקבע כי "מנהל חטיבת החדשות יהיה בעל המילה האחרונה של מה ישודר", וכי החלטות הקשורות ל"שיקולים מקצועיים-עיתונאיים" יהיו "בתחום סמכותו המובהקת של מנהל חטיבת החדשות", וזאת להבדיל מ"שיקולים ניהוליים לבר עיתונאיים".

חוות דעת נפרדת, שאף היא צורפה לעמדת הצלחה, נכתבה על ידי עו"ד מרסיה צוגמן מהלשכה המשפטית הפנימית של התאגיד, ובה נקבע כי "על פי הוראות הדין, סמכות העורך הראשי של שידורי חדשות ותכניות בענייני היום המשודרים בטלוויזיה או ברדיו על גבי רשת האינטרנט, בשפה העברית ובשפה הערבית צריך שתהיה נתונה בידי מנהל חטיבת החדשות".

בעקבות הגשת עמדת הצלחה ביקש התאגיד מבית-הדין להורות על הוצאת חלק מהמסכים שצירפה מתיק בית-הדין, כולל שתי חוות הדעת המצוטטות לעיל וטיוטת מסמך נוסף. "מדובר במסמכים שהושגו, ויאמר בזהירות המתחייבת על פניו, בדרך שאינה לגיטימית ואין כל הצדקה לחשיפתם בניגוד לכללי מנהל תקין", נטען בבקשה. לפי התאגיד, המסמכים הללו אמורים להיות חסויים בחיסיון עו"ד-לקוח. בית-הדין טרם החליט בבקשה זו.

היום נועד להתקיים דיון בעתירה של ארגון העיתונאים, שבו היו אמורים להיחקר בין היתר מנכ"ל התאגיד קובלנץ, יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר ומנהל חטיבת החדשות שי, אולם אמש הודיע התאגיד כי משרד הרצוג פוקס נאמן כבר לא מייצגו וביקש דחייה של הדיון. יתר הצדדים הודיעו כי הם מסכימים בתנאי שהתוכנית "קלמן וסג"ל" לא תרד בינתיים מלוח השידורים. השופט אייל אברהמי הורה לדחות את הדיון ל-3.8, זאת בתנאי ש"קלמן וסג"ל" תמשיך להיות משודרת לפחות 14 יום לאחר מועד הדיון.

63029-06-20