ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם באופן אגרסיבי את השימוש במאגר הנתונים העצום של המפלגה, שמסווג את אזרחי ישראל על-פי העדפותיהם הפוליטיות. המאגר של הליכוד מנוהל באמצעות אפליקציה בשם "אלקטור", שנפתחה לשימוש הציבור הרחב. בשבוע שעבר נחשף באתר "העין השביעית" כי לפי עתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית, השימוש באפליקציה נעשה בניגוד לחוק וחושף את פרטיהם האישיים של כ-6.5 מיליון ישראלים בעלי זכות הצבעה – ימנים, שמאלנים וחסרי דעה פוליטית.

ביום חמישי בערב, שעות אחדות לאחר הגשת העתירה והדיווח על אודותיה, ערך נתניהו בעיר חדרה כנס בחירות שהועבר בשידור חי בפייסבוק. לקראת סוף הנאום, אחרי שמנה את הישגיו כראש ממשלה, זרק נתניהו שאלה לחלל האולם: "איפה האלקטור? איפה האלקטור? איפה רביבו והאלקטור? אלקטור, אלקטור, אלקטור".

נתניהו ציפה שבשלב זה תוצג מאחוריו שקופית שתסביר לנוכחים כיצד להשתמש באפליקציה. כשזה לא קרה, הוא נזף בדוברו, יונתן אוריך. "יונתן, אתה משוחרר, אתה מפוטר", אמר בחיוך. אוריך, במעיל עבה וכובע מצחייה, עלה לבמה והסביר לקהל שכדי לנצח בבחירות צריך להיכנס לחנות האפליקציות הסלולריות, להוריד את "אלקטור", לשלוח הודעה למספר של הליכוד ולהתחבר למערכת.

נתניהו ציפה שמאחוריו תוצג שקופית שתסביר לנוכחים איך להשתמש באפליקציה. כשזה לא קרה, הוא נזף בדוברו, יונתן אוריך. "יונתן, אתה משוחרר, אתה מפוטר", אמר בחיוך. אוריך, במעיל עבה וכובע, עלה לבמה והסביר איך להתחבר ל"אלקטור"

אחרי הכנס בחדרה המשיך נתניהו לרמלה, לעוד כנס ששודר בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו. גם שם הוא קרא לתומכיו להוריד את האפליקציה. כשמאחוריו מוקרנת השקופית של "אלקטור", ראש הממשלה הורה לתומכים ולפעילים "להרים טלפונים, לצלם ת'מספר" ולסייע לו לנצח בבחירות. אז גם התברר מיהו "רביבו" שמסייע עם האפליקציה – ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, מנהל מטה הבחירות של הליכוד, שהצטרף לנתניהו ועודד את הנוכחים להשתמש ב"אלקטור".

גם במהלך סוף השבוע, לאחר שני כנסי הבחירות, המשיכו בליכוד להפיץ ברבים את פרטי ההתחברות לאפליקציה – בהודעות שהופצו בפייסבוק, בווטסאפ ובטוויטר. לפי העתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית, ההפצה הנרחבת הזאת אחראית לכך שהמאגר פרוץ לכל. במקום שהנתונים האישיים של כל אזרחי ישראל יהיו גלויים רק לפעילי ועובדי המפלגה – שקיבלו אותם כחוק מהמדינה לרגל הבחירות – כעת כל אדם שנחשף לפרסומים יכול להיכנס למאגר ולהתחיל לשלוף ממנו מידע.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסרטון שבו הוא קורא לתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור" (צילומי מסך)

ראש הממשלה נתניהו, בסרטון שבו הוא קורא לתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור" (צילומי מסך)

לא מדובר בתרחיש תיאורטי. חוקרים, פעילים ועיתונאים כבר נחשפו למידע ששמור באפליקציית "אלקטור". גם מנהל החברה שמפעילה את האפליקציה, איש תוכנה ושיווק בשם צוריאל ימין, הודה שלפחות חלק מהמידע כבר דלף. ימין התראיין בשבוע שעבר ל"כלכליסט" והבטיח שהאפליקציה בטוחה לשימוש. בשיחה עם כתבת "דה-מרקר" רפאלה גויכמן, שפורסמה הבוקר, הוא היה מסויג יותר. "היה לנו כבר בעבר מקרה שבו למישהו היתה הרשאה והוא 'בגד במפלגה' – וייצא חלק מהמידע שיש באפליקציה", הודה.

לפי הפרסום של "דה-מרקר", מאגר המידע של הליכוד נשמר על השרתים של חברת "אלקטור", שהתחייבה להשמיד אותו בתום מערכת הבחירות. ואולם, לא בטוח שזה יסייע במניעת דליפות. סרטון הדרכה על "אלקטור" שפרסם צוריאל ימין בעמוד היוטיוב שלו מעלה שניתן לייצא נתונים ממאגר המידע לקובץ חיצוני, ולשמור אותם לשימושים אחרים. זמן קצר לאחר פרסום הכתבה על העתירה באתר "העין השביעית", הסרטון נמחק מערוץ היוטיוב.

מתוך עמוד הפייסבוק "רק ביבי 2020", 8.2.2020 (לחצו להגדלה)

מתוך עמוד הפייסבוק "רק ביבי 2020", 8.2.2020 (לחצו להגדלה)

את העתירה לוועדת הבחירות המרכזית הגישו עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם, והיא נתמכת בחוות דעת מקצועית שחיברה ד"ר ענת בן-דוד ותצהיר של ניר יסעור, שחקר את האפליקציה. לטענת העותרים, השימוש באפליקציה מנוגד לחוק ופוגע קשות בפרטיות של אזרחי ישראל. לפיכך הם דורשים מיו"ר הוועדה, שופט בית-המשפט העליון ניל הנדל, לאסור על הליכוד ועל מפעילי "אלקטור" להשתמש באפליקציה. לטענתם, גם מפלגת ש"ס שותפה לפעילות "ניהול הבוחרים" – וגם עליה יש לאסור זאת.

הסכנות שנשקפות מהאפליקציה נחלקות לשתי רמות. רמה אחת נוגעת לכלל אזרחי ישראל: כל אחד ממשתמשי האפליקציה יכול להזין בה מספרי זהות ושמות, וכך להיחשף לכתובות המגורים ולפרטים אישיים נוספים של האזרחים. במקרה של אזרחים שסומנו באפליקציה כתומכי ליכוד, דליפת המידע האישי שלהם תאפשר למעסיקים, למשל, להפלות אותם לרעה בגלל העמדות הפוליטיות המיוחסות להם.

לטענת העותרים, הבדיקות שערכו מעלות "חשש כבד מאוד שמידע מפנקס הבוחרים דלף לגורמים בלתי מורשים מחוץ לגבולות מדינת ישראל, דבר היכול להוות סכנה ממשית לבטחונם ולפרטיותם של אזרחי המדינה בכלל, ושל אישים בכירים בפרט".

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט הנדל, פרסם היום החלטה ראשונה בנוגע לעתירה: הוא הורה לכל המשיבים – הליכוד, ש"ס, חברת "אלקטור", היועץ המשפטי לממשלה והרשות להגנת הפרטיות – להגיב לעתירה עד 12 בפברואר. לאחר מכן יקבע השופט האם לקבל את העתירה או לדחות אותה.

* * *

צוריאל ימין בסרטון הדרכה למשתמשי "אלקטור" המציג את יכולות המערכת