האם הליכוד שומר מידע על אזרחים ישראלים בניגוד לחוק? בדיקת "העין השביעית" מעלה כי אפליקציית "אלקטור", שמפלגת השלטון עושה בה שימוש לקראת הבחירות, פועלת באופן שמאפשר להנגיש למשתמשים בה מידע על דפוסי הצבעה של אזרחים ישראלים. לא מדובר במידע על פרטי ההצבעה, אלא על עצם ההצבעה – האם אותו אדם הצביע או לא. זהו מידע שאסור לאוגרו ושהמפלגות מחויבות להשמיד בתום כל מערכת בחירות.

התשובה לשאלה "מי הצביע ומי לא" היא "מידע זהב" עבור קמפיינרים פוליטיים. הצלבתו עם מידע על אחוזי ההצבעה בקלפיות ברחבי הארץ ועם נתונים נוספים שמצויים בידי המפלגות עוזרת לזהות בדיוק היכן כדאי למקד מאמצים מבחינה גיאוגרפית, וכיצד להתאים מסרים מדויקים למצביעים פוטנציאליים.

"אלקטור" היא מערכת ניהול מידע ייעודית למערכות בחירות, ונחשבת כנשק הדיגיטלי העיקרי של קמפיין הליכוד בבחירות הנוכחיות. בימים האחרונים נחשפה דליפת פרטים אישיים ממאגר של 6.5 מיליון ישראלים בשל האופן שבו השתמש הליכוד באפליקציה ובשל פרצה באפליקציה. כעת אנו חושפים כי לצד פרטי פנקס הבוחרים ומאגר הפעילים של הליכוד, נמצאו בקוד של מערכת "אלקטור" גם הקובץ "VOTED IN 2015", הקובץ "VOTED IN 2013" וכן קובץ בשם "ELECTIONS 2013". זוהי אינדיקציה לכך שהמערכת תוכננה באופן שמאפשר להעלות אליה מידע על הצבעות קודמות של אזרחי ישראל.

לא ניתן כעת לקבוע בוודאות אם נעשה שימוש במידע הזה על-ידי מי מהמפלגות המשתמשות באפליקציה (ואם אכן יש כאלו מלבד הליכוד). את המידע הראשוני חשף מומחה לאבטחת מידע שביקש להישאר אנונימי. הליכוד בתגובה מטיל את האחריות על האפליקציה עצמה. את תגובת "אלקטור" לא ניתן היה להשיג.

לקראת בחירות 2020 הוחלט בליכוד להשתמש באפליקציה בשם "אלקטור", שאליה הוזנו פרטי המידע הכלולים בפנקס הבוחרים. הפנקס הוא מאגר מידע ענק על כלל המצביעים בישראל, הניתן לכל מפלגה טרום הבחירות. נתניהו עצמו קרא לתומכיו להתקין את האפליקציה והאיץ בהם להשתתף בקמפיין.

מי שהוריד את האפליקציה התבקש להזין לתוכה מידע על חבריו וקרוביו, ברמות שונות של פירוט. חוץ מהמידע האישי, שכולל כתובות מגורים עדכניות, טלפונים, קישורים לעמודי פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות – הוזנו לאפליקציה פרטים על הזיהוי הפוליטי של הבוחרים. בנוסף מולאו שדות כמו השתייכות למחנה פוליטי בתוך תנועת הליכוד, השתייכות לישיבות/חסידות/רב, ועוד. מדובר במידע פרטי שחשיפתו עלולה לגרום נזק.

רגע האמת של אפליקציות כמו "אלקטור" הוא ביום הבחירות עצמו, אז מוזן למערכת מידע בזמן אמת על נתוני ההצבעה בקלפיות ברחבי הארץ. מעבר למידע הכללי על אחוזי ההצבעה, שמתפרסם באופן רשמי על-ידי ועדת הבחירות המרכזית מדי כמה שעות, המפלגות עוקבות אחר ההצבעה גם באמצעות המשקיפים והנציגים שלהן בקלפיות.

ועדת הבחירות אוסרת על צילום הקלפיות ועל קיום שיחות טלפון בתוך חדר ההצבעה, אך היא אינה אוסרת על תיעוד בקלפי על-ידי רישום, שימוש באפליקציה או ב-SMS. כך נוצרת במטה הקמפיין רשימה של מי שלא הצביע עד לאותה שעה. האפליקציה מאפשרת את הזנת המידע הזה בזמן אמת בצורה קלה, ואנשי המטה בעלי הרשאות מתאימות יכולים להוציא ממנה מידע לפי חיתוכים מדויקים, ולנסות להמריץ מצביעים שעשויים להיות תומכי ליכוד ועדיין לא יצאו להצביע. כך, מפלגה שיש לה מספיק משקיפים יכולה להחזיק במידע מדויק ופרטני על המשתתפים והנמנעים מהשתתפות בבחירות.

ואולם, האם למפלגות מותר לשמור מידע ממערכת בחירות אחת לשנייה? על שאלה זו השיבו בשלילה נחרצת משרד המשפטים והרשות להגנת הפרטיות, שפרסמו אתמול (11.2) מסמך משותף שבו פורטו "קווים מנחים בעניין אחריות המפלגות לקיום הוראות חוק הגנת הפרטיות בשימוש באפליקציות ובספקים חיצוניים לצורך ניהול מערכת בחירות". ההנחיות הופצו לאחר שנחשפו בעיות האבטחה באפליקציית "אלקטור".

בתגובה לפניית "העין השביעית" הטילו בליכוד אחריות על האפליקציה ומסרו כי המפלגה "עושה כל מאמץ" לשמור על נתוני הבוחרים

על-פי ההנחיות, בתום הבחירות אחראית כל אחת מהמפלגות "לבער את כל עותקי המידע שמקורו בפנקס הבוחרים שנמצא אצל המפלגה ולוודא ביעור המידע אצל כל הספקיות במיקור חוץ של המפלגה, של כל נגזרת של מידע פנקס אשר הגיע לידם". בנוסף מודגש בהנחיות כי על המפלגות "להימנע מלעשות שימוש במידע אשר הגיע מפנקס בוחרים אשר אינו הפנקס העדכני אשר קיבלה המפלגה מהמפקחת על הבחירות לצורך בחירות אלה. אין לעשות שימוש בפנקסי עבר (ואפילו לא מהבחירות הקודמות), מפנקסי בחירות לרשויות המקומיות וכד'" (ההדגשה במקור).

לנציגי המפלגות והמשקיפים אין דרך לאסוף מידע ולדווח למטה שלהם על שמות האנשים שהגיעו להצביע בקלפי בלי לעשות שימוש בספר הבוחרים. לפיכך, מידע זה הוא בגדר "נגזרת" של הפנקס.

בתגובה לפניית "העין השביעית" הטילו בליכוד אחריות על האפליקציה: "'אלקטור' היא ספק חיצוני שמספק שירותים למפלגות רבות וביניהן הליכוד. האחריות המקצועית והמשפטית היא עליה. הליכוד עושה כל מאמץ מצדו, בכל הקשור לנתונים הקשורים אליו ואל בוחריו, כדי לאבטח את המידע ולדאוג לשמירתו המלאה על-פי החוק והסטנדרטים המקובלים".

מאפליקציית "אלקטור" לא התקבלה תגובה. כך או כך, לפי הנחיות משרד המשפטים שצוטטו לעיל, האחריות לביעור המידע מוטלת על המפלגות.

בסוף החודש שעבר דווח באתר "בחדרי חרדים" על שיתוף פעולה בין הליכוד וש"ס, שהקימו צוות מיוחד במטרה להפעיל מערך טכנולוגי שיסייע לליכוד לנטר מצביעים ולהניע אותם לקלפיות ביום הבחירות.

אלא שבש"ס מוסרים היום בתגובה כי הם כלל לא משתמשים באפליקציית "אלקטור": "מפלגת ש''ס מעולם לא עשתה שימוש באפליקציה המדוברת. למעשה, מעולם לא התבצעה התקשרות בין המפלגה לחברה. הליכוד, כמו כל מפלגה בישראל, זכאי לקבל מהמדינה פנקס בוחרים, ואותו הקובץ, ככל הנראה, הוזן לאפליקציה שלהם. מפלגת ש''ס לא מסרה רשימות בוחרים, לא למפלגת הליכוד ולא לכל גורם אחר. למפלגה יש אפליקציה שבה היא משתמשת כבר שנים רבות, וכל פרסום אחר הינו הטעיית הציבור".

פנייה של ה"ביבי-בוט" למתפקדי הליכוד בבקשה לתמוך בנתניהו מול גדעון סער בבחירות המקדימות במפלגה (צילום מסך)

פנייה של ה"ביבי-בוט" למתפקדי הליכוד בבקשה לתמוך בנתניהו מול גדעון סער בבחירות המקדימות במפלגה (צילום מסך)

אפליקציית "אלקטור" מחליפה במידה רבה את ה"ביבי-בוט", ששימש את הליכוד במערכות הבחירות הקודמות לאיסוף מידע והשפעה על מצביעים. ה"ביבי-בוט" פעל על פלטפורמת המסנג'ר של פייסבוק, ואילו "אלקטור" פועלת ללא תלות בפלטפורמה חיצונית. פייסבוק אמנם התעלמה בזמנו בדרך כלל מהפרות חוזרות של תקנון הרשת החברתית על-ידי הליכוד, אולם כשהשימוש הפך מפר חוק – נאלצה פייסבוק להפסיק את פעולתו של ה"ביבי-בוט" לזמן קצר ביום הבחירות. נתניהו טען בזמנו כי הדבר גרם נזק גדול לקמפיין הליכוד.

כעת, כאמור, אפליקציית "אלקטור" אמורה לפעול באופן דומה וללא תלות בפייסבוק, אלא שנראה שהבעיות לא פחתו. להפך. מפתח האפליקציה, צוריאל ימין, אמר לאחרונה ל"דה-מרקר" כי "היה לנו כבר בעבר מקרה שבו למישהו היתה הרשאה והוא 'בגד במפלגה' – וייצא חלק מהמידע שיש באפליקציה".

האפליקציה והשימוש שעושה בה הליכוד עומדים במרכזה של עתירה שהוגשה בשבוע שעבר לוועדת הבחירות המרכזית. בעתירה נטען כי השימוש באפליקציה נעשה בניגוד לחוק וגורם לפגיעה קשה בפרטיותם של אזרחי ישראל ובטוהר הבחירות. מגישי העתירה, עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם, פנו גם לרשות להגנת הפרטיות ודרשו מאנשיה לפתוח בחקירה.

שלשום, יממה לאחר חשיפת פרצת האבטחה באפליקציה, הודיעה הרשות להגנת הפרטיות על פתיחת חקירה.

מלבד הליכוד, פורסם כי גם ישראל-ביתנו עושה שימוש ב"אלקטור", אולם מהמפלגה לא התקבלה תגובה בעניין.

עדכון, 13.2: מישראל-ביתנו נמסר בתגובה: "מדובר ברכילות, מידע לא אמין ואין שום שחר לדברים. ישראל-ביתנו עושה את כל המאמצים על מנת לשמור על הפרטיות".