במבט ראשון זה נראה כמו הטרלה מבריקה. מישהו, לא ברור מי, שלח לפעילי ליכוד מסרונים, לכאורה מטעם הליכוד, שמבקשים מהם להסיר ממכשיריהם את "אלקטור", אפליקציית "ניהול הבוחרים" של המפלגה ואחד הכלים המרכזיים בארסנל הבחירות שלה. הרקע: פרצות האבטחה שהתגלו בה ודליפת מאגר המידע ובו פרטיהם של 6.4 מיליון ישראלים. "למרבה הצער", נמסר במסרון הראשון, "התברר שאפליקציית אלקטור מסכנת את בטחונכם ולכן יש להסיר אותה באופן מיידי".

המסרונים הבאים נועדו לחדד את המסר הזה. מסרון כזב אחד התריע על גבייה אוטומטית של 180 שקל עבור שימוש חודשי ב"אלקטור". "חברים יקרים", נכתב במסרון אחר, "כל תמונותיכם גובו בהצלחה לענן וישותפו בקרוב בין כל הפעילים על מנת ליצור תחושת משפחתיות, כי הליכוד זו משפחה!".

במסר עוקב הוסיפו השולחים: "אם יש תמונות במכשירכם שלא תרצו לשתף, אנא שלחו אותן בצירוף המלים 'לא לשתף', למספר 052-9996226". מספר הטלפון הזה, שהופץ על-ידי הליכוד ובנימין נתניהו בימים האחרונים כמספר לגיוס תומכים, היה גם המספר שממנו – כביכול – נשלחו המסרונים המזויפים.

ההערכה המיידית היתה שהמסרונים נשלחו הודות לניצול פרצות האבטחה שהתגלו בגרסה של מערכת "אלקטור" שנמצאת בשימוש הליכוד (במערכת הבחירות הנוכחית, החברה מספקת שירותים גם למפלגת ישראל-ביתנו). רן בר-זיק, שחשף את הפרצה הראשונה, גילה שבעזרת המידע שדלף כל אדם יכול להיכנס לאפליקציה ולשלוח מסרונים בשם המפלגה ועל חשבונה. ב"אלקטור" מכחישים שזה מה שקרה כאן, אבל לנוכח הגרסה הלא סבירה שהפיצו בחברה לגבי התקלות – לא חייבים להתייחס להכחשה הזאת ברצינות.

רצף המסרונים המזויפים שהומטר על תומכי הליכוד הוא הרבה יותר מהטרלה. הוא הפגנת כוח. בידיים זדוניות, הכוח הזה יכול לשמש כדי לפגוע קשות בטוהר הבחירות

למעשה, רצף המסרונים המזויפים שהומטר על תומכי הליכוד הוא הרבה יותר מהטרלה. הוא הפגנת כוח. ייתכן שהגורם שאחראי לכך לא התכוון לעשות יותר מלזרוע בלגן רגעי ולהריץ צחוקים על חשבון המפלגה. אבל הוא או כל אדם אחר שינצל את פרצת האבטחה יכול גם להשתמש בה לצרכים זדוניים לגמרי, בלי קריצות ובלי חיוכים, ולפגוע קשות בטוהר הבחירות.

פורץ עם כוונות זדון עלול לחכות עד יום הבחירות, ואז להשתמש במערכת "אלקטור" כדי לדכא את שיעורי ההצבעה במעוזי הליכוד. הוא יוכל להפיץ בקרב הפעילים מסרוני כזב שיגרמו להם להפסיק את עבודתם – למשל, להודיע להם שעליהם להגיע מיידית למקום כלשהו לתדרוך.

הפורץ יוכל גם לפברק עדכון על כך שאחוזי ההצבעה בגזרת הפעילות שלהם מרקיעי שחקים, ולכן אפשר להוריד את הרגל מהגז. ואפשר רק לשער מה יהיה האפקט של הודעה מזויפת מטעם נתניהו שבה יודיע כי בכוונתו לפרוש מתפקידיו הפוליטיים מיד אחרי הבחירות כדי שיוכל להתגונן כראוי מפני האישומים הפליליים.

ארבעה מסרונים מזויפים שהופצו בקרב תומכי ליכוד (לחצו להגדלה)

ארבעה מסרונים מזויפים שהופצו בקרב תומכי ליכוד (לחצו להגדלה)

גורמים בליכוד טענו בימים האחרונים שהמסרונים המזויפים נשלחו על-ידי פעילי שמאל שמעוניינים לפגוע בסיכויי ההצלחה של המפלגה. התרחיש הזה אמנם הגיוני, אבל הוא לא היחיד. מאגר המידע העצום של הליכוד ו"אלקטור", כמו גם שמות המשתמש של מנהליו וקוד המקור של האפליקציה, כבר מסתובבים ברשת. בשלב זה אי-אפשר לשלול את האפשרות שכל המידע הזה הגיע גם לידיים של גורמים זרים – פרטיים או ממשלתיים.

בחירות 2016 בארצות-הברית סיפקו תצוגת תכלית לרצון וליכולת של משטר זר – במקרה זה רוסיה של פוטין – להתערב בהליך הדמוקרטי. בניגוד לרושם שנוצר בדיעבד, הרוסים לא הגבילו את עצמם לקידום מועמדותו של דונלד טראמפ. חלק ניכר מהפעילות שלהם ניתן לתמצת כנסיונות לזרוע כאוס בחברה, להתסיס ולעורר שנאה ואלימות בין קבוצות שונות בחברה.

רשלנות חמורה של הליכוד גרמה לחשיפת פרטיהם האישיים של 6.4 מיליון בוחרים. אבל הליכודניקים מסתמנים גם כקורבן. לפחות כרגע, כפי שעולה מניסוי הכלים של מטרילי המסרונים, פעילי הליכוד הם קבוצת הסיכון המרכזית שחשופה למניפולציות

אחד המקרים המפורסמים שהגיעו לידיעת הציבור אירע ביוסטון, טקסס, ב-2016. הרוסים הפעילו אז שתי קבוצות פייסבוק יריבות עם מאות אלפי משתמשים – האחת נקראה "המוסלמים המאוחדים של אמריקה", והאחרת "עצרו את האסלאמיזציה של טקסס". השימוש בהן נועד לעורר מהומות דת: מפעילי הקבוצות הרוסים קבעו הפגנה למען האסלאם במועד מסוים ובמיקום מסוים – ובאותו מועד ומיקום קבעו גם הפגנה של מתנגדי האסלאמיזציה. ההפגנות התקיימו, אך לא הסלימו לכדי התנגשות אלימה.

פרצת המסרונים ב"אלקטור" מאפשרת לגורמים זרים לדלג על הצורך לצרף ישראלים לקבוצות פייסבוק מפולחות. בעזרת מאגר המידע של הליכוד ניתן להגיע ישירות אל מי שסווג כימני או שמאלני, ולהטיח אותם זה בזה. אבל גם בלי לשכפל את התרגיל שהופעל בטקסס, אפשר לחשוב על עוד אינספור שימושים זדוניים שמבוססים על השילוב בין מערכת פרוצה למאגר נתונים עצום ועשיר, שמתיימר למפות את כל אזרחי המדינה לפי דעותיהם ותחזית ההצבעה שלהם. מתרגילי דיכוי הצבעה בסיסיים כמו "יש פקקים/אלימות/תורים/קורונה ליד הקלפי שלך" ועד מסרים מניפולטיביים שנתפרו אישית עבור בוחרים שסומנו כמובילי דעת קהל.

החשיפות, הדיווחים והניתוחים שפורסמו אחרי גילוי התקלות והסכנות ב"אלקטור" מיקדו את הביקורת בליכוד ובחברת התוכנה. המיקוד הזה היה מתבקש; רשלנות חמורה של הליכוד ומפעילי התוכנה אכן גרמה לחשיפת פרטיהם האישיים של הבוחרים. חשיפת יכולותיה של האפליקציה וסוג המידע שנשמר באמצעותה עוררו חשש שבמפלגה מעוניינים לא רק להמריץ בוחרים – אלא גם לפגוע בשיעורי ההצבעה בקרב מתנגדיה, ולבצע מניפולציות על המצביעים.

אבל במידה כלשהי, הליכודניקים מסתמנים גם כקורבן. לפחות כרגע, כפי שעולה מניסוי הכלים של מטרילי המסרונים, הליכודניקים הם קבוצת הסיכון המרכזית שחשופה למניפולציות. הצייד הפך לניצוד.