"פעילות ופעילים, בבחירות הקרובות נשתמש באפליקציה 'אלקטור'. זה יעזור לנו להבטיח את נצחון הליכוד". הדובר: ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. המקום: יוטיוב. בסרטון פרונטלי מהסוג שנעשה מזוהה איתו, ראש הממשלה נתניהו מבקש מתומכיו להתחבר לאפליקציה ולהתחיל לעבוד עבורו. עתירה שהוגשה היום (6.2) לוועדת הבחירות המרכזית גורסת שהשימוש שעושה הליכוד באפליקציה אינו חוקי, ופוגע קשות בפרטיות של כלל אזרחי ישראל – ימנים, שמאלנים וחסרי דעה פוליטית.

לפי העתירה, גורמים עלומים מחו"ל כבר נחשפו לפרטים אישיים של ציבור הבוחרים הישראלי, ובכלל זה כתובות מגורים והעדפות פוליטיות. את העתירה הגישו עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם, והיא נתמכת בחוות דעת מקצועית שחיברה ד"ר ענת בן-דוד ובתצהיר מאת ניר יסעור, שחקר את האפליקציה.

בבחירות הקודמות, בעקבות פניותיהם של בן-מאיר ובן-דוד לוועדת הבחירות המרכזית, נאלץ נתניהו למחוק מחשבון הפייסבוק שלו תוצאות של סקרים שפורסמו בניגוד לחוק. לפי העתירה החדשה, השימוש שעושה כעת הליכוד באפליקציה מאיים לפגוע לא רק בפרטיות של אזרחי ישראל, אלא גם בטוהר הבחירות ובחשאיותן.

צילום מסך מתוך האפליקציה "אלקטור"

צילום מסך מתוך האפליקציה "אלקטור"

לטענת העותרים, האפליקציה משמשת גם את מפלגת ש"ס – שפועלת בשיתוף פעולה עם הליכוד. בעתירה נטען ששתי המפלגות, יחד עם החברה שמפעילה את האפליקציה, מפירות את דיני הפרטיות של מדינת ישראל, כמו גם את דיני הבחירות. לפיכך, העותרים מבקשים מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית-המשפט העליון ניל הנדל, להוציא צו שיאסור על השימוש באפליקציה. בנוסף הם מבקשים להורות לשתי המפלגות למחוק את כל המידע שאספו ואגרו באמצעות האפליקציה, ולמנוע מהחברה המפעילה אותה להעביר אותו הלאה, ללקוחות אחרים.

אפליקציית "אלקטור" מופעלת ומשווקת על-ידי צוריאל (צור) ימין, איש תוכנה ושיווק שעבד בעבר עם קבוצת "ידיעות אחרונות". נתניהו כבר שיתף פעולה עם ימין ו"אלקטור" בפריימריז האחרונים, שבהם גבר על גדעון סער. בעמוד הפייסבוק של ימין פורסם אז תצלום שלו עם נתניהו, בצירוף הכיתוב "עוד ניצחון ענק של 'מערכת אלקטור'". בין שאר משתמשי המערכת נמנים מפלגת ישראל-ביתנו, חברי-הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי ממפלגת העבודה, וגם פוליטיקאים שהתמודדו בבחירות מקומיות.

הרעיון מאחורי האפליקציה פשוט, ואינו בלעדי ל"אלקטור": לקראת כל מערכת בחירות, כל מפלגה מקבלת מהמדינה את פנקס הבוחרים – מאגר מידע עצום שכולל את פרטיהם האישיים של כל בעלי זכות הבחירה בישראל, כולל כתובותיהם והקלפיות שבהן הם אמורים להצביע. באמצעות אפליקציות כמו "אלקטור", המפלגות מוסיפות עוד ועוד שכבות של מידע על גבי הנתונים הבסיסיים שקיבלו מהמדינה. באופן זה, הן מפלחות את קהל הבוחרים ו"מנהלות" אותו. לטענת העותרים, השימוש הזה אינו חוקי.

במקרה של הליכוד, כפי שנחשף ב"דה-מרקר" בבחירות הקודמות, המידע שנאסף על הבוחרים כולל אינדיקציה לגבי הזיהוי הפוליטי שלהם. כך יודעים במפלגתו של נתניהו כיצד להתייחס לכל אזרח שפרטיו שמורים במערכת. אלו שמזוהים כתומכים ייחשפו לתעמולה ושיחות שכנוע שיאיצו בהם להגיע לקלפי ולממש את זכות הבחירה. את מי שמסומן כמתנגד אפשר – תיאורטית – להפציץ בתעמולה שתגרום לו להימנע מלבוא לקלפי, למשל באמצעות מסרים שקריים על שינוי מקום ההצבעה, פקקים ותורים ארוכים, ובמקרה של האוכלוסייה הערבית – פעילי ימין עם מצלמות.

משום שהאפליקציה מיועדת גם לשימוש המשקיפים שתציב המפלגה בקלפיות, בליכוד יידעו בזמן אמת מי כבר מימש את זכותו הדמוקרטית – ומי טרם הצביע וזקוק לדרבון נוסף. לדברי העותרים, פעולות ממוקדות מהסוג הזה – "בין אם באמצעים דיגיטליים ובין אם באמצעים פיזיים" – עלולות לפגוע בטוהר הבחירות. על רקע זה הם דורשים מוועדת הבחירות לאסור על הליכוד להשתמש באפליקציה בתוך הקלפיות.

נתניהו ומפעיל אפליקציית "אלקטור", צוריאל ימין, מתוך עמוד הפייסבוק של ימין (צילום מסך)

נתניהו ומפעיל אפליקציית "אלקטור", צוריאל ימין, מתוך עמוד הפייסבוק של ימין (צילום מסך)

לפגיעה בפרטיות יש כמה רבדים. רובד אחד נוגע לכלל האזרחים: כל אחד ממשתמשי האפליקציה יכול להזין בה מספר זהות או שם, וכך להיחשף לכתובת המגורים של אותו אדם – לרבות אישי ציבור, בעלי תפקידים במערכת הביטחון, שופטים, ידוענים וכיוצא באלו. גם אם מאגר הנתונים של הליכוד לא כולל מידע קונקרטי על העדפותיהם הפוליטיות של האישים הללו, הוא עדיין מאפשר למשתמשי האפליקציה לגלות היכן הם מתגוררים, ובמקרים מסוימים גם לדעת מה שמות בני משפחתם.

ברובד השני נפגעים הבוחרים שסומנו כתומכי ליכוד: דליפה של המידע האישי עליהם תאפשר למעסיקים, למשל, להפלות אותם לרעה בגלל העמדות הפוליטיות המיוחסות להם. משתמשי "אלקטור" בעלי הרשאות מתקדמות יכולים אף לייצא את מאגר המידע לקובץ חיצוני, באופן שמאפשר להפיצו הלאה – בישראל ובחו"ל. מבחינה טכנית, משתמש יכול לייצא כך קובץ Excell שיכלול את פרטיו של כל אזרח ישראלי שסווג כתומך ליכוד.

הודעה שהופצה בקבוצה של תומכי ליכוד במהלך מערכת הבחירות לראשות המפלגה, שבהן השתמש נתניהו ב"אלקטור" (צילום מסך, לחצו להגדלה)

הודעה שהופצה בקבוצה של תומכי ליכוד במהלך מערכת הבחירות לראשות המפלגה, שבהן השתמש נתניהו ב"אלקטור" (צילום מסך, לחצו להגדלה)

הסכנות שבדליפת מאגר המידע היו יכולות להישאר בגדר תיאוריה בלבד אלמלא האופן שבו השתמשו בו בליכוד. מבדיקה שנערכה עבור העתירה עלה כי במסגרת מסע הבחירות, במפלגתו של נתניהו הפיצו סיסמאות לאפליקציה לא רק בקרב עובדים, פעילים וספקי שירותים של המפלגה, אלא גם באופן "עיוור" לאנשים שכלל אינם קשורים אליה.

כמה מהאנשים שקיבלו את פרטי ההתחברות לאפליקציה פרסמו אותם ברשתות החברתיות ובווטסאפ – וכך איפשרו לכל מי שנחשף לפוסטים להיכנס למאגר הנתונים העצום ולעיין בו. לא מן הנמנע שהמידע כבר הגיע לידי מפלגות יריבות. "מפתחי האפליקציה לא נקטו באמצעי אבטחת מידע מספקים הדרושים לווידוא כי הגישה למידע מפנקס הבוחרים ניתנת למורשים בלבד", קובעת ד"ר בן-דוד בחוות הדעת שצורפה לעתירה.

"אפליקציית 'אלקטור' מעניקה לאלפי אנשים גישה מרחוק למידע מפנקס הבוחרים ולמידע רגיש נוסף על אודות אזרחים", הוסיפה ד"ר בן-דוד. "הגישה הוענקה באמצעות אוטומציה, באופן רחב היקף, ללא נקיטת אמצעי אבטחה מספקים, והובילה לפרצה המאפשרת לגורמים מחוץ לישראל לגשת למידע רגיש על אודות מרשם האוכלוסין, והמהווה סכנה ממשית לפרטיותם של אזרחי ישראל".

פורטל איסוף המידע של הליכוד לבחירות 2020 (צילום מסך)

פורטל איסוף המידע של הליכוד לבחירות 2020 (צילום מסך)

עיון בנתוני הגלישה לעמוד הורדת האפליקציה שהופץ מטעם הליכוד מצביע על כך שרוב ההורדות בוצעו משטח ישראל – אך חלקן בוצעו ממדינות זרות, בהן מולדובה, יפן וארצות-הברית. על רקע זה קובעת ד"ר בן-דוד כי ישנו "חשש כבד מאוד שמידע מפנקס הבוחרים דלף לגורמים בלתי מורשים מחוץ לגבולות מדינת ישראל, דבר היכול להוות סכנה ממשית לבטחונם ולפרטיותם של אזרחי המדינה בכלל, ושל אישים בכירים בפרט".

השופט ניל הנדל, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית (צילום: יונתן זינדל)

השופט ניל הנדל, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית (צילום: יונתן זינדל)

איסוף המידע על העדפותיהם הפוליטיות של הבוחרים מתבצע באמצעות פורטל ייעודי שפתחו בליכוד (פורטל זהה במהותו נפתח גם לפני הבחירות הקודמות). המידע נאסף גם באמצעות עבודת שטח שבה פעילים חמושים באפליקציה מגיעים לריכוזי אוכלוסין ומבקשים את פרטיהם של העוברים והשבים. "אפליקציית 'אלקטור' ודף האינטרנט", טוענת ד"ר בן-דוד, "מתפקדים כ'מלשינונים'. נעשים מאמצים כבירים מצד קמפיין הליכוד להניע אנשים להזין מידע אל תוך האתר ואל האפליקציה".

בעתירה שהגישו עורכי-הדין בן-מאיר ואבירם נטען שמאגר הנתונים של הליכוד וש"ס הוא מאגר בלתי חוקי, שלא נרשם כחוק. בחוות הדעת מסבירה ד"ר בן-דוד כי לאנשים שפרטיהם האישיים נאספים על-ידי הפעילים לא נמסר איזה שימוש ייעשה במידע, ומשום שלא מדובר במאגר רשום – אין להם אפשרות להיחשף לנתונים שנשמרים עליהם או לבקש את מחיקתם.

צוריאל ימין, האיש מאחורי "אלקטור", מתייחס לחששות הללו בביטול. "חשוב לי שהחברה תעמוד בסטנדרטים גבוהים של פרטיות ואבטחת מידע", אמר לאחרונה בראיון לכתב "כלכליסט" עומר כביר. "מבחינה אישית, אני אזרח ישראל ולא הייתי רוצה שהפרטים שלי ידלפו. מבחינה מקצועית, זו המחויבות שלי למפלגות. אם אני לא אספק אבטחה מרבית לפי התקנים הכי מחמירים, הן ילכו למתחרים שלי".

לפי העותרים והמומחים שחקרו מטעמם את האפליקציה, כאמור, היומרה הזאת חסרת תוקף. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, יכריע מי מהצדדים צודק.

* * *

צוריאל ימין בסרטון הדרכה למשתמשי "אלקטור" המציג את יכולות המערכת

לעיון בעתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית

להורדת הקובץ (PDF, 8.06MB)